Vieläkö uskovaiset eivät saa syödä mustaa makkaraa ja verilettyja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nih"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jotkut yhä ajattelee niin. Minusta sen voi perustella synniksi vain silloin jos se liittyy sellaiseen, että henkilö uskoo osan eläimen sielusta tai voimista siirtyvän häneen tai jos siihen liittyisi jotain eläinten uhraamista.

Eipä muuten kyllä tee mieli syödä mitään veriruokia, tosi epämiellyttävä ajatus. Tosin enpä minä maksaakaan mieluusti syö. Tai aivoja.

Surkeaa kun ruokaa kunnioitetaan nykyään niin vähän, että kaikista ruhonosista ei edes yritetä tehdä mitään, vaan heitetään ennemmin pois :( Veri ja sisäelimet nyt jotenkuten vielä ymmärrän vieraaksi koetuiksi, mutta kun seuraa ihmisten juttuja lihalaareilla ja useita lihapalojakaan ei tunneta päitä sitten tiedetä mitä niillä tehdään. Nimim. järkyttyi tämän päiväisestä valmis pulled pork-keskustelusta.

Juu aiheen viereen meni. Tarviikin tehdä verilettuja taas.

[QUOTE="nih";29755222]Helluntailaiset.[/QUOTE]

Hellareiden tässä Ristin Voitto-lehdessä on ollut keskustelua aiheesta muistaakseni pari vuotta sitten. Yleensä keskustelussa on asiat jotenkin jälkijättöisesti siellä keskustelupalstalla. Nythän on puhuttu alkoholinkäytöstä siellä mielipideosastolla. Kuitenkin suurin osa hellareista nähdäkseni on ihan ajat sitten jo muodostamut siitäkin käsityksensä, alkoholia käytetään jossain määrin, maltillisesti ja täysin raittiit taitaa olla jo vähemmistöä.

[QUOTE="nih";29755222]Helluntailaiset.[/QUOTE]

Mä sain 90-luvulla koulussa verilettupäivinä pinaattilettuja, kun helluntailaiset vanhempani vetosivat uskontoon. Kaikki muut helluntailaisten vanhempien lapset mun/rinnakkaisluokilla söi niitä verilettuja. Pikkusisaruksilleni vanhempani eivät enää kirjoittaneet vapautusta veriletuista :D Mut ei siis ollut edes parisenkymmentä vuotta sitten mikään ehdoton kielto, jota kaikki olisivat noudattaneet. Nykyään varmaan vieläkin harvinaisempi.

Mä sain 90-luvulla koulussa verilettupäivinä pinaattilettuja, kun helluntailaiset vanhempani vetosivat uskontoon. Kaikki muut helluntailaisten vanhempien lapset mun/rinnakkaisluokilla söi niitä verilettuja. Pikkusisaruksilleni vanhempani eivät enää kirjoittaneet vapautusta veriletuista :D Mut ei siis ollut edes parisenkymmentä vuotta sitten mikään ehdoton kielto, jota kaikki olisivat noudattaneet. Nykyään varmaan vieläkin harvinaisempi.

Mä en 80-luvulla syönyt niinä päivinä mitään kun oli verilettuja koska koulu ei uskontoon vedoten suostunut muuta ruokaa antamaan. Onneksi nyt olen ateisti niin lapseni eivät joudu tuollaisiin juttuihin.

[QUOTE="nih";29755289]Mä en 80-luvulla syönyt niinä päivinä mitään kun oli verilettuja koska koulu ei uskontoon vedoten suostunut muuta ruokaa antamaan. Onneksi nyt olen ateisti niin lapseni eivät joudu tuollaisiin juttuihin.[/QUOTE]

Jee, onneksi olet ateisti niin lapsesi saa luvan kanssa syödä verilettuja. :D naurattaa kun minusta ne on todella oksettavia ja itse olin aina ihan mielellään vaikka syömättä mieluummin.

[QUOTE="nih";29755298]No ei paskaahan se koko uskonto on ja hyvä ettei lapseni joudu kaikkia omituisuuksia kokemaan.[/QUOTE]

Paljon on omituista ja tyhmää ja väärää. Mut mun mielestä Jumala on hyvä, vaikkei me kaikki sen kaverit välttis olla niin hyviä.:)

[QUOTE="nih";29755289]Mä en 80-luvulla syönyt niinä päivinä mitään kun oli verilettuja koska koulu ei uskontoon vedoten suostunut muuta ruokaa antamaan. Onneksi nyt olen ateisti niin lapseni eivät joudu tuollaisiin juttuihin.[/QUOTE]

En usko et mun vanhemmat olisivat vaatineet olemaan syömättä, jos koulu ei olisi tarjonnut mitään vaihtoehtoa, vaan olisin saanut sitten samaa kuin muutkin. Itse olin tyytyväinen, ettei tarvinnut syödä niitä verilettuja, inhotti jo ajatuksen tasolla ja hajukin etoi.

Luokallani olleet jehovat eivät syöneet, muut kylläkin.

Just tässä yks päivä oman lapseni kanssa juttelin kouluruoasta, kerroin kuinka oma suosikkini oli veripalttu. Nykyään ei taideta sitä enää edes tarjota, ei taida verilättyjäkään olla. Mustaamakkaraa taitaa olla silloin tällöin.

[QUOTE="nih";29755307]No mä en pieniä lapsiani haluaisi jatkuvasti kokouksissa hyppyyttää etenkään kun siellä on kielillä puhumisia,kaatumisia yms. ne on pienten lasten silmin aika pelottavia juttuja.[/QUOTE]

Ne voi olla pelottaviakin kyllä. Mua ei pelottaneet sellaiset, ne oli niin perusjuttuja mun mielessä. Monta muuta huonoo juttua osaisin kyllä nimetä... Kielteinen suhtautuminen esim. tanssiin. Tanssi on nykyisin mun lemppariasioita.

En syö. Mustamakkara näyttääkin ihan kakkapökäleeltä, makukaan ei ole kummoinen kun joskus kauan sitten maistoin.

Ne voi olla pelottaviakin kyllä. Mua ei pelottaneet sellaiset, ne oli niin perusjuttuja mun mielessä. Monta muuta huonoo juttua osaisin kyllä nimetä... Kielteinen suhtautuminen esim. tanssiin. Tanssi on nykyisin mun lemppariasioita.

Sitäkään mä en koskaan ole tajunnut että kun mulla on jalkavika niin juoksutettiin vanhemmistoveljien ja saarnaajien rukoiltavana että paranisin ja kun en parantunut niin pidettiin syntisenä jota ei Jumala halua parantaa.

[QUOTE="V ieras";29755336]Jos sä paskot mustia pökäleitä, niin suosittelen että otat pikaisesti yhteyttä lääkäriin.[/QUOTE]

Rautalääkkeitä (tai -lisiä) kun olen syönyt niin aika mustaa on ollut, jyvien ja akanoiden kera. Ihme ku puolukoita ei löytynyt. :D

[QUOTE="nih";29755334]Sitäkään mä en koskaan ole tajunnut että kun mulla on jalkavika niin juoksutettiin vanhemmistoveljien ja saarnaajien rukoiltavana että paranisin ja kun en parantunut niin pidettiin syntisenä jota ei Jumala halua parantaa.[/QUOTE]

Voi ei, tuohan on väkivaltaa! Suututtaa ihan sun puolesta. :( ei se ole sinun syy jos jalkasi ei parannu. Eikä se ole oma syy jos on jotain sairautta. Juuri tuollaiset asiat minuakin nyppii kun moni on kokenut että syyllistetään sairauksistakin. Ei hyvä.

Yhteistyössä