Täällä parturi-kampaaja, haluatko kysyä jotain?!

• Viestiketjun aloittaja hiusmuotoilua :)
  • Ensimmäinen viesti
"Kirsi"
Voi je, kiitos! Panostetaan siis väriin ja leikkaukseen ja toivotaan, että kampaajani (uusi) olisi yhtä ammattitaitoinen kuin sinä :) Ehkäpä lyhyehkö polkka (takaa lyhyt, sivuilta pidempi) voisi olla minun juttuni?

kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="kampaaja";29752732]

Lyhyesti sanottuna kaupan tuotteet on laimennettu vedellä, eli ostat vettä purkissa. Vaikuttavia aineita on vähemmän, joudut ehkä käyttämään tuotetta enemmän.

Raaka-aineet ovat kaupan aineissa halvempia (eli huonompia) koska tuotteet myydään niin halpaan hintaan. Hinta-laatusuhde voi toki olla kutakuinkin kohdallaan.

Päivittäistavarashampoissa voi olla sitä silikonia ja muuta jota ei löydy kampaamon tuotteista. Hajusteet ja säilöntäaineet voivat olla enemmän allergisoivia. Erityisesti täsmätarpeisiin voi olla vaikeaa löytää ruokakaupan hyllyltä tarpeeksi toimivaa tuotetta.

Mutta jotkut pesee hiukset mäntysuovalla ja ovat tyytyväisiä, toiset syö sika-nautajauhelihaa kun joku pelkkää sisäfilettä jne. Makuasia :)[/QUOTE]

Miten voit väittää, että markettishampoot on laimettu vedellä, kun jokaisen kampaanoshampoomkin ainesosalistassa lukee aina ekana vesi? Suomessa kosmetiikan koostumuksia ei pahemmin tutkita, mutta Saksassa esim tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest tutki 18kpl shampoita. Lopputulos oli, että halvalla ja kalliilla shampoolla ole eroja. Loppuen lopuksi tämä on aika normaalia, sillä 95% niiden INCI-listakin on sama.

Mua itseäni ihmetyttää, kun kampaajat jatkuvasti kertovat kampaamotuotteiden olevan parempia, mutta sille ei ole mitään konkreettista perustetta.

Mitä ainesosaa esim kampaamoshampoossa käytetään, joka markettishampoossa ei ole?

Silikonista sen verran, että ihan kampaamo- ja markettituotteita kummastakin voi hyvin löytää sitä. Se, että tuote myydään kampaamossa ei ole tae silikonin puuttumiselle.

On aika selvää,että nauta-sikajauhelihalla on iso ero sisäfileeseen. Sen huomaa jokainen. Mutta itse en huomaa mitään dramaattista eroa INCI-listalla shampoossa. On siis vaikea uskoa, että toinen tuote on parempi kuin toinen ihan vaan pelkällä uskomuksella.

Oletko huomannut, että hiusten värjääminen olisi vähentynyt? Siis, että ihmiset yhä useammin haluaisivat kasvattaa omaa väriään takaisin ja ehkäpä siksi värjätä hiuksensa mahdollisimman lähelle omaa väriä?

"Kampaaja"
[QUOTE="harmaa";29752841]Mitä mieltä olet asiakkaasta, joka pyytää tiettyä hiustyyliä, joka ei ole trendikäs tai moderni? Tulee paikalle kuvien kanssa ja kertoo, mitä haluaa.[/QUOTE]

Olen aina hyvin ilahtunut tästä koska

1) kuvat takaavat sen että molemmilla on sama käsitys siitä miltä lopputuloksen tulisi näyttää ja on kiva haastaa itseään toteuttamaan mahdollisimman kuvanmukainen työ

2) on mukavaa että asiakas ei ole päättämätön vaan tietää mitä haluaa (ja osaa sen kertoa) ja on näin ollen todennäköisemmin tyytyväinen lopputulokseen jonka ihan itse ilman mallin "myymistä" hälle oli jo päättänyt

Sopivuusajattelu ennenkaikkea, sitten vasta muoti ja trendit. Tukan täytyy sopia kokonaisuuteen!!! Eikä todellakaan kaikki oo moderneja :) Toisaalta voin yrittää nykyaikaistaa asiakasta, mutta jos hän tilaa jotain tiettyä ja ehkä jopa perustelee sen niin kunnioitan asiakkaan toivetta tottakai, en ole koskaan joutunut leikkaamaan mitään mikä ei mun silmin olisi kantajansa muuhun tyyliin ihan istunut.

"kampaaja"
Oletko huomannut, että hiusten värjääminen olisi vähentynyt? Siis, että ihmiset yhä useammin haluaisivat kasvattaa omaa väriään takaisin ja ehkäpä siksi värjätä hiuksensa mahdollisimman lähelle omaa väriä?
Joo oon todellakin huomannut! Tämä tuntuu olevan tosi suuri trendi tällä hetkellä. Oon miettinyt johtuuko kemikaalitietoisuuden lisääntymisestä, budjetista vai mistä?

[QUOTE="kampaaja";29752882]Joo oon todellakin huomannut! Tämä tuntuu olevan tosi suuri trendi tällä hetkellä. Oon miettinyt johtuuko kemikaalitietoisuuden lisääntymisestä, budjetista vai mistä?[/QUOTE]

Vaikea sanoa, uskoisin että kemikaalitietoisuuden lisääntyminen on varmasti suuri tekijä.

"kampaaja"
Miten voit väittää, että markettishampoot on laimettu vedellä, kun jokaisen kampaanoshampoomkin ainesosalistassa lukee aina ekana vesi? Suomessa kosmetiikan koostumuksia ei pahemmin tutkita, mutta Saksassa esim tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest tutki 18kpl shampoita. Lopputulos oli, että halvalla ja kalliilla shampoolla ole eroja. Loppuen lopuksi tämä on aika normaalia, sillä 95% niiden INCI-listakin on sama.

Mua itseäni ihmetyttää, kun kampaajat jatkuvasti kertovat kampaamotuotteiden olevan parempia, mutta sille ei ole mitään konkreettista perustetta.

Mitä ainesosaa esim kampaamoshampoossa käytetään, joka markettishampoossa ei ole?

Silikonista sen verran, että ihan kampaamo- ja markettituotteita kummastakin voi hyvin löytää sitä. Se, että tuote myydään kampaamossa ei ole tae silikonin puuttumiselle.

On aika selvää,että nauta-sikajauhelihalla on iso ero sisäfileeseen. Sen huomaa jokainen. Mutta itse en huomaa mitään dramaattista eroa INCI-listalla shampoossa. On siis vaikea uskoa, että toinen tuote on parempi kuin toinen ihan vaan pelkällä uskomuksella.
Siksi laitoinkin vastaukseni alkuun millä väiteet perustelen. Toki kun käyn valmistajan koulutuksessa yritys kehuu omia tuotteitaan ja tieto on propagandaa. Hyvin he kuitenkin molekyylitasolta asti asiaa perustelevat.

Kaupan tuotteen incissä ei lue paljonko mitäkin vaikuttavaa ainetta on joten et voi sitä tietää. Ei myöskään mikä aineen ph jne. Itse olen vertailemalla löytänyt inceissä suuria eroja, koulussa jouduttiin tätä tekemään.

Viimekädessä ainoa johon voin luottaa on oma kokemukseni. Itse oen tyytyväisempi siihen tuotevalikoimaan joka kampaamoliikkeestä löytyy kuin niihin shampoisiin ja hoitoaineisiin joita ennen ostin ihan kaupasta. Mun hiukset on nykyään erilaiset. Toki oon oppinut niitä ehkä käsittelemään muutenkin eritavalla alan koulutuksen myötä.

Kaupan hyllyllä erityistarpeita omaava asiakas ei saa hiusammattilaisen neuvontaa eikä aina tiedä oma hius ja päänahka mitä tarvitsee.

"harmaa"
[QUOTE="Kampaaja";29752872]Olen aina hyvin ilahtunut tästä koska

1) kuvat takaavat sen että molemmilla on sama käsitys siitä miltä lopputuloksen tulisi näyttää ja on kiva haastaa itseään toteuttamaan mahdollisimman kuvanmukainen työ

2) on mukavaa että asiakas ei ole päättämätön vaan tietää mitä haluaa (ja osaa sen kertoa) ja on näin ollen todennäköisemmin tyytyväinen lopputulokseen jonka ihan itse ilman mallin "myymistä" hälle oli jo päättänyt

Sopivuusajattelu ennenkaikkea, sitten vasta muoti ja trendit. Tukan täytyy sopia kokonaisuuteen!!! Eikä todellakaan kaikki oo moderneja :) Toisaalta voin yrittää nykyaikaistaa asiakasta, mutta jos hän tilaa jotain tiettyä ja ehkä jopa perustelee sen niin kunnioitan asiakkaan toivetta tottakai, en ole koskaan joutunut leikkaamaan mitään mikä ei mun silmin olisi kantajansa muuhun tyyliin ihan istunut.[/QUOTE]

Hyvä kuulla. Ajattelin vain kysyä, koska minulla on Louise Brooks -tyylinen 1920-luvun leikkaus. Menen aina kuvien kanssa, etenkin uudelle kampaajalle, koska tiedän, että toivomani malli on hieman erikoinen, mutta se sopii minulle, ja saan usein kehuja hiuksistani. Mutta, olen useamman kerran törmännyt siihen, että kampaaja haluaa tai pahimmassa tapauksessa leikkaa kysymättä siitä modernisoidun version. Olen joskus ihmetellyt, mistä tämä johtuu.

Olen löytänyt myös kampaajan, jolla on sama asenne kuin sinulla, joten nykyisin saan toivomani mallin. :)

"kampaaja"
[QUOTE="Neppari";29752912]Niin kuinka todennäköistä on saada täitä tms parturista eli kuinka usein välineitä putsataan?[/QUOTE]

Täitartuntaan on mun mielestä aivan häviävän pieni mahdollisuus. Kampa on joka asiakkaan kohdalla uusi (eli desinfioitu, pesty, kuivattu) ja harjojenkin pitäisi olla Parturikoneessa on irrotettavat tallat jotka samoin pestään joka asiakkaan välissä, joskus suihkin vaan desinfiointiainetta jos kiire.
Kapan alla se suojaliuska ettei koskisi ihoon jne. Tosi harvoin liikkeeseen tulee täipotilas ja sen kyllä yleensä aina huomaa jolloin voi tehdä heti kaikki toimenpiteet.

Tietty kannattaa kiinnittää huomioita paikan yleiseen siisteyteen, kai se vaihtelee aika paljonkin riippuen työntekijöiden motivaatiosta näissä asioissa :)

"kampaaja"
[QUOTE="harmaa";29752922]Hyvä kuulla. Ajattelin vain kysyä, koska minulla on Louise Brooks -tyylinen 1920-luvun leikkaus. Menen aina kuvien kanssa, etenkin uudelle kampaajalle, koska tiedän, että toivomani malli on hieman erikoinen, mutta se sopii minulle, ja saan usein kehuja hiuksistani. Mutta, olen useamman kerran törmännyt siihen, että kampaaja haluaa tai pahimmassa tapauksessa leikkaa kysymättä siitä modernisoidun version. Olen joskus ihmetellyt, mistä tämä johtuu.

Olen löytänyt myös kampaajan, jolla on sama asenne kuin sinulla, joten nykyisin saan toivomani mallin. :)[/QUOTE]

Hyvä juttu, näinhän sen kuuluisi mennä. Aivan ihana tukka muuten, mulla lähes identtinen googlen kuvien perusteella :) Olin just helsingissä parin päivän koulutuksessa ja lontoon messuilta bongattuja juuri tämän tyyppisiä sassoon henkisiä leikkauksia harjoiteltiin :) Ohennussaksia ei saanut lainkaan käyttää.
Varo vaan, kohta sun tukkaa kopioidaan kaikkialla :)

[QUOTE="harmaa";29752922]Hyvä kuulla. Ajattelin vain kysyä, koska minulla on Louise Brooks -tyylinen 1920-luvun leikkaus. Menen aina kuvien kanssa, etenkin uudelle kampaajalle, koska tiedän, että toivomani malli on hieman erikoinen, mutta se sopii minulle, ja saan usein kehuja hiuksistani. Mutta, olen useamman kerran törmännyt siihen, että kampaaja haluaa tai pahimmassa tapauksessa leikkaa kysymättä siitä modernisoidun version. Olen joskus ihmetellyt, mistä tämä johtuu.

Olen löytänyt myös kampaajan, jolla on sama asenne kuin sinulla, joten nykyisin saan toivomani mallin. :)[/QUOTE]

Piti googlettaa tuo Brooks, aivan ihanan näköinen tukka!

"kampaaja"
Kampaajat olleet ihan taitavia, mun ohuemmat hiukset on yksi heistä aina leikannut tosi hyvin. Lapsen hiukset on muistaakseni kasteltu, ei varsinaisesti pesty. Lapsi on pitänyt pään aina hyvin paikallaan, saanut karkkiakin palkinnoksi.
Mä olen itse ajatellut et onko se vaan paksuus joka tuon tekee, hiukset paksut ja lasimaiset, eivät esim. kastu suihkussa alta ollenkaan ellei niitä nostele ja siirtele.
Harmi, ja kun en tiedä mitä pitäis sanoa kampaajalle että tuo epätasaisuuden sais vältettyä.
Hei jos oot vielä kuulolla niin pyydä ensi kerran että kun hiuksia lähdetään alta leikkaamaan muun ollessa klipseillä kiinni, eka alin osio on lyhyin, seuraava kerros muutaman millin pidempi, taas seuraava pidempi jne. ohuehkoissa osioissa niin että tukan pintakerros on kaikkein pisin (jopa useita senttejä pidempi kuin alin kerros). Leikkausosioiden on oltava tarpeeksi ohuita, paksua tukkaa ei voi napsaista parissa osassa poikki.
Tämä on siis tasamittainen malli jossa alta ei pitäisi tulla mitään hapsuja ja latva laskeutuu kauniisti! Leikatessa päätä on syytä pitää alaspäin leuka rintaan -tyyppisesti.

"tepsu"
Mitä ainetta kannattaa laittaa hiuksiin, jotta saa oikeasti pysyvät kiharat? :)

Oma tukka on hankala, kauhea vaiva kihartaa suoristusraidalla ja sitten se on suora jo puolessa tunnissa. :/

Jotain takuuvarmaa hittituotetta kaipailen, olen jo melko monia kokeillut?

"kampaaja"
ei enää niin ajankohtainen juttu, mutta kysyn kuitenkin. päänahka kutiaa ja hilseilee ajoittain melko voimakkaastikin pakkasilla. mitkään hilseilevään päänahkaan suunnatut tuotteet eivät ole auttaneet. olisiko jotain kotikonsteja hillitä hilseilyä?

toinen, mitä olen miettinyt on katkeilevat hiukset. en pahemmin rasita hiuksia käsittelyillä ja luonnostaan ne ovat melko paksut. kasvavat ihan hyvin, mutta katkeilevat tosi herkästi ja haaroittuvat myös. ärsyttää, kun on pää täynnä erimittaista ja kuntoista karvaa :)

mulla on perimä ilmeisesti jokin tosi sekasikiö hiusten suhteen, koska äidillä on yksittäisetkin hiukset tosi paksuja ja tönkköjä, isällä ohutta haiventa. mulla on näiden yhdistelmä. paksut hiukset ovat niitä, joissa vauriot näkyvät helpommin ja nopeimmin. onko muuta apua kuin "jatkuva" leikkaaminen?
Kysyit jo jokunen hetki sitten mutta ehkä palaat vielä lukemaan vastauksen :)
Pakkasilla päänahka usein kuivuu, se ei ole oikeestaan hilsettä ollenkaan vaan kuivan päänahan pölisevää valkoista ihosolukkoa joka kuivan ihon pinnasta irtoaa (sanotaan kyllä kuivaksi hilseeksi). Hilseshampoo (rasvaiseen hilseeseen tarkoitettu) ei auta tähän vaan voi pahentaa asioita.

Päänahkaa kosteuttava shampoo ja päähän jakauksittain tipoittain hierottava kostetuttava hoitoneste vaikkapa Bio+ harmaa paketti (tavallista ihovoidetta paha laittaa päänahkaan kun tukka tahmaantuu)
pelastavat tilanteen. Shampoo ei saa olla liian pesevää vaan tosiaan kosteuttavaa, pesua ei ihan joka päivä ja viileällä mieluummin kuin kuumalla vedellä.

Ilmakylvyt auttaa myös, pipo tosin ulkona suojaa päätä ihan hyvin liian kylmältä ilmalta.

"kampaaja"
[QUOTE="kampaaja";29753057]Kysyit jo jokunen hetki sitten mutta ehkä palaat vielä lukemaan vastauksen :)
Pakkasilla päänahka usein kuivuu, se ei ole oikeestaan hilsettä ollenkaan vaan kuivan päänahan pölisevää valkoista ihosolukkoa joka kuivan ihon pinnasta irtoaa (sanotaan kyllä kuivaksi hilseeksi). Hilseshampoo (rasvaiseen hilseeseen tarkoitettu) ei auta tähän vaan voi pahentaa asioita.

Päänahkaa kosteuttava shampoo ja päähän jakauksittain tipoittain hierottava kostetuttava hoitoneste vaikkapa Bio+ harmaa paketti (tavallista ihovoidetta paha laittaa päänahkaan kun tukka tahmaantuu)
pelastavat tilanteen. Shampoo ei saa olla liian pesevää vaan tosiaan kosteuttavaa, pesua ei ihan joka päivä ja viileällä mieluummin kuin kuumalla vedellä.

Ilmakylvyt auttaa myös, pipo tosin ulkona suojaa päätä ihan hyvin liian kylmältä ilmalta.[/QUOTE]

Niin ja veden runsas juominen auttaa kuivuuteen iholla ja päänahassa myös.

"kampaaja"
[QUOTE="tepsu";29753045]Mitä ainetta kannattaa laittaa hiuksiin, jotta saa oikeasti pysyvät kiharat? :)

Oma tukka on hankala, kauhea vaiva kihartaa suoristusraidalla ja sitten se on suora jo puolessa tunnissa. :/

Jotain takuuvarmaa hittituotetta kaipailen, olen jo melko monia kokeillut?[/QUOTE]

Pese hiukset nitisevän puhtaaksi äläkä lotraa liikaa hoitoainetta. Putipuhtaat hiukset kihartuvat parhaiten, ja laita pyyhekuivattuihin hiuksiin vaikka kammalla kauttaaltaan muotovaahtoa jos haluat extrapidon. Annan kuivua tai föönaa miten vaan. Sitten ala kihartaa tarpeeksi pienissä osioissa ja aina ensin osio osiolta suihkauta alle esim Goldwell twist around (vihreä suihke, ihan luottotuote) tai muu lämpösuojan sisältävä raudan alle tarkoitettu tuote. Ei liikaa tietenkään tätä vain se sopiva suihkaus osioita kohti. Jos jaksat voit nostaa joka kiehkuran jäähtymään pinnillä rullalle itsensä ympäri you know.

Anna kiharan jäähtyä koskemattomana ja suihkauta jo tässä vaiheessa lakkaa. Kun ovat jäähtyneet voit muotoilla tukkaa, tupeerata kevyesti pituuksia ja laittaa lisää lakkaa. Kestää seuraavaan pesuun asti :)

"kampaaja"
Moi! Mikä on paras tapa saada polkkamallinen ohut hius kuohkean näköiseksi ja "irti päänahasta"?
Syväpuhdistava pesu ja kevyt volumesarjan hoitoaine. Pyyhekuivaus ja tyvikohotussuihke / muotovaahto / föönausneste alle ja eikun pyöröharjalla tyvestä asti oikein överisti osionsa yli suuntautuva föönausote. Tärkeää föönata kuivaksi asti, lässähtää pian jos jää kosteaksi.

Toiset tykkää että tyven läheisyyteen leikataan tukihiuksia jotka pitää pintahiusta koholla, mutta ei näitä liian lähelle jakausta ettei päästä sojota hassuja lyhyitä pätkiä :) nimin. kokemusta on (omassa päässä käynyt joskus kampaajan jäljiltä näin).

"kikkura"
[QUOTE="kikkura";29752845]Mulla on käkkärä, melko paksu, kuiva luonnonkihara hius, joka ei kasva. Miten saisin sen jotenkin paremmaksi? koitan kosteuttaa öljyillä, mutta ei oikeen auta. Mitään kampauksia tms ei voi tehdä kun hius vääntää eri suuntaan, ellei suorista (joka kuluttaa hiusta enemmän). Oisko vinkkejä, miten hoitaa hiuksia parhaiten ja saada ne kasvamaan? Kiitos :)[/QUOTE]

Oisko sulla tähän vinkkiä?

"kampaaja"
ei enää niin ajankohtainen juttu, mutta kysyn kuitenkin. päänahka kutiaa ja hilseilee ajoittain melko voimakkaastikin pakkasilla. mitkään hilseilevään päänahkaan suunnatut tuotteet eivät ole auttaneet. olisiko jotain kotikonsteja hillitä hilseilyä?

toinen, mitä olen miettinyt on katkeilevat hiukset. en pahemmin rasita hiuksia käsittelyillä ja luonnostaan ne ovat melko paksut. kasvavat ihan hyvin, mutta katkeilevat tosi herkästi ja haaroittuvat myös. ärsyttää, kun on pää täynnä erimittaista ja kuntoista karvaa :)

mulla on perimä ilmeisesti jokin tosi sekasikiö hiusten suhteen, koska äidillä on yksittäisetkin hiukset tosi paksuja ja tönkköjä, isällä ohutta haiventa. mulla on näiden yhdistelmä. paksut hiukset ovat niitä, joissa vauriot näkyvät helpommin ja nopeimmin. onko muuta apua kuin "jatkuva" leikkaaminen?
Vastaan vielä hiusten katkeilun osalta. Pidätkö hiuksia kiinni? Kiinnitä huomioita millaisella lenksulla tai pinnillä, hiuspidikkeen paikkaa on hyvä vaihdella ja varoa liian tiukkoja / kovia jne.
Älä kampaa hiuksia märkänä liian rajusti, tämä varmaan tiedossakin.
Hauraille ja katkeileville hiuksille on omat vahvistavat hoitoaineensa, voivat olla säännöllisessä käytössä hyvinkin toimivia!
Kampaamoissa tehdään nykyään keratiinikäsittelyjä jotka silottavat hiuksen pinnan pitkäkestoisesti. Myös laadukas (kevyt)väri yleensä lisää hiukseen kiiltoa ja hius näyttää paremmalta :) Osa niistä sulkee hiussuomuja kuten hoitis. Kaikki käsittely ei haitaksi ole.
Olet myös mitä syöt ja hiukset vasta ovatkin. Roskaruoka tekee hiuksille yhtä huonoa kuin iholle. Biotiini lisäravinteena vahvistaa hauraita hiuksia, toki vasta sitten kun uutta kasvaa...
Tähän vaan listasin mitä ekana tuli mieleen!

[QUOTE="kampaaja";29752983]Apua anteeks en odottanut näin monia viestejä, en pysy kärryillä :)[/QUOTE]

No toistanpa sitten kysymykseni, eli miten saisin helpoiten värjättyä hopeanharmaiksi vaalennetut hiukset ja pidennykset tummanvaaleiksi ilmankestovärejä? :)

Yhteistyössä