Kuksia lapsen levottomista jaloista? Mites nuo rautavalmisteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3v:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3v:n äiti

Vieras
Meillä 3v lapsi on herännyt nyt 9kk ajan potkimaan peittoa ja valittamaan kun jalat tuntuvat inhottavilta... Itse kärsin lapsena kovista jalkasäryistä 3-14v ikävuosien välissä, ja nyt netti selattua tuli mieleen, että ehkä kyseessä oli juurikin levottomat jalat. Silloin puhuttiin vain kasvukivuista, mutta en itse usko, että tuosta olisi ollut kyse. Lapsemme on kovin levoton tapaus ja juoksee kotia ympäri lähes koko päivän tömistäen juostessaan jalkoja kovaa lattiaan. Mietin, voinko itse kokeilla tuota lisärautaa, jonka sanotaan helpottavan levottomiin jalkoihin? Meillä on huonounisuuden takia. Toki voisin odottaa, että saan ajan ylibuukattuun neuvolaan mittauttamaan hemoglobiinin, mutta voisinkohan aloittaa jonkun rautakuurin ilman mittailuja? Olen oikeasti jo valmis kokeilemaan mitä vain, että saisi nuo yölliset hermoromahdukset loppumaan ja tuo levottomien jalkojen oireisto osuu aivan yksi yhteen lapsen vaivojen kanssa :/

Hieronta, jyvätyyny, villasukat ja yöksi särkylääke. Niitä meillä on käytetty. Jos tuo rauta auttaa, tule kertomaan. Vaihtaisin mieluusti (melkein) jatkuvan särkylääkkeen syöttämisen siihen. Meillä lapsi siis huusi kipua ihan toivottomana...

En tiedä mikä siihen lapsilla auttaa, mutta todella inhottava ja kelju vaiva ja perinnöllinenhän se on. Itse joudun syömään Sifrolia joka auttaakin hyvin, mutta ei kai tuollasta ihan lapsille syötetä.

Toivottavasti löydätte apua jostain, villasukista, lämpimistä ja viileistä jalkakylvyistä (vuorotellen), jalkojen hieronnasta, huolehtimalla magnesiumin saannista.

Pystyykö lapsi olemaan liikuttamatta jalkoja jos pyydät olemaan esim minuutin paikallaan ja otat kellosta aikaa. Levottomissa jaloissa se on tosi vaikeaa. Tunnettahan ei aikuinenkaan osaa kuvailla.
Jos epäilet tuota, veisin lapsen suoraan neurologille. Yleislääkäri ei osaa hoitaa jos ei ole vaivaan perehtynyt. Minulle sitä väitettiin aina kasvukivuksi kun olin lapsi ja no, ei ne kasvukivut loppuneet ikinä. Olisipa joku silloin osannut auttaa. Ehkä nykyään osaa.

Magnesium voi helpottaa muttei kaikilla, sama sen raudan kanssa. Mulla hb korkea ja lisärautaa ei saa syödä. B-vitamiinia kannatta myös kokeilla, se on ainakin turvallinen testata itsekin.

Yhteistyössä