--*
Onko muita samanmielisiä? Jos on yhteinen perhe ja tiimi niin on yhteiset rahatkin, kyllähän sen niin pitäs mennä.
Minun tuttavapiirissäni kaikilla pareilla on omat rahat, mutta silti yhdessäkään tapauksessa pariskunnalla ei ole erilaista elintasoa, vaikka olisi eri suuruiset tulot. Käsitätkös, mistä se johtuu?Mun mielestäni rakkaus on sitä, että antais viimeisen penninsäkin toisen onnen vuoksi. Ja yhdessähän tässä rakennetaan perheelle tulevaisuutta. Ei mitään järkee, että jos mä eläisin kh-tuella ja mies tienais hyvin niin miehen elintaso ois paljon parempi kuin mun.
En. Kuulostaa yhteiseltä taloudelta ja rahoilta.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29745992:Minun tuttavapiirissäni kaikilla pareilla on omat rahat, mutta silti yhdessäkään tapauksessa pariskunnalla ei ole erilaista elintasoa, vaikka olisi eri suuruiset tulot. Käsitätkös, mistä se johtuu?
Niin tai se joka tienaa enemmän maksaa laskuja enemmän. Meillä jää kummallakin sitä omaa rahaa yhtä paljon vaikka mies tienaa enemmän kuin minä.En. Kuulostaa yhteiseltä taloudelta ja rahoilta.
No jos oisin multimiljonääri, mutta kun säästötilillä on kaksi tonnia ja thäts it niin onpa kauheaa jos jostain syystä toinen tyhjentäis tilin. Ja jos toinen menehtyy niin siitä vaan koskemaan rahoihin, koska nehän on sen toisenkin rahoja.Ihan oman turvallisuudenkin takia on hyvä olla omat tilit, ei olisi ensimmäinen kerta kun se ihku luotettava kumppani tyhjentää koko tilin tai jos toinen sattuu menehtymään niin silloin tiliin ei saa koskea.
No he ovat päättäneet tehdä tuollaisen jaon ja toi on asia taas erikseen.Me keskustellaan tässä ehkä vähän eri asioista keskenämme. Mun kaveripariskunnalla on esimerkiksi niin, että kuukausituloista lasketaan tietty prosentti ja molemmat maksaa sen yhteisen käytön kassaan. Tää aiheuttaa sen, että miehelle jää enemmän rahaa omiin juttuihinsa kuin naiselle. Tän mä nään "omina rahoina".
Niin, mutta sen toisen rahoihin ei voi koskea ennen perunkirjoitusta eli tili on "jäädytetty" jos se on senkin nimellä.No jos oisin multimiljonääri, mutta kun säästötilillä on kaksi tonnia ja thäts it niin onpa kauheaa jos jostain syystä toinen tyhjentäis tilin. Ja jos toinen menehtyy niin siitä vaan koskemaan rahoihin, koska nehän on sen toisenkin rahoja.
Miten määrittelet yhteisen talouden? Ja miksi rahojen pitäisi olla yhteisiä? Noissa esimerkeissä niitä omia rahoja tosin käytetään yhdessä, mutta kummallakin on siis oma tili ja omat tulot ja sitä kautta omat rahat.En. Kuulostaa yhteiseltä taloudelta ja rahoilta.
Tässä se mielipide-ero ehkä kulminoituu. Mä en todellakaan hyväksyisi, että mies ostaisi vaikka neljän tonnin tietokoneen koska "ne on mun omat rahat". Ja sama jos ostaisin neljän tonnin laukun. On ihan hyvä, että tällaisissa tilanteissa toinen on se ns. järki ja isoista hankinnoista keskustellaan yhdessä. Neljän tonnin laukku on mielestäni silkkaa hulluutta.En mäkään ymmärrä täysin erillisiä rahoja ja pennien laskemista, mutta jo oman itsenäisyyden kannalta osan tuloista soisi olevan 100 % omassa käytössä. Eipä tarvitse riidellä rahasta, kun ensin yhdessä hoidetaan yhteiset menot ja loput saa kumpikin käyttää just miten lystää. Tykkään kovasti tiedosta, että voisin halutessani ostaa vaikka 4000 euron laukun ja mies korkeintaan kohottaisi kulmaansa. Kuinka monessa yhteisten rahojen taloudessa se onnistuu?