Voiko luokkakaverin ilkeilyn saada loppumaan soittamalla tämän äidille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sfdojgioa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sfdojgioa

Vieras
Luokkakaveri (tyttö), on ollut ilkeä tytölleni ja kohta kaksi vuotta. Ovat kolmasluokkalaisia. Opelle "kantelusta" on kokemukseni mukaan usein huonot seuraukset, eikä tyttönikään ole sitä halunnut tehdä. Jos puhuisin äitinä toiselle äidille, voisikohan sillä olla hyviä vaikutuksia? Tyttöni on arka sanomaan takaisin, vaikka olen käskenyt pitämään puoliansa.

Miten suhtautuisit itse, jos joku soittaisi sinulle?

Palstan korppikotkillta pyydän, että nokkikaa vahteeksi omat silmänne.

Voi siitä olla apua, jos siellä on toisessa päässä fiksu äiti. Mutta kun ei sitä aina tiedä. Itse ainakin olisin hyvillä, jos minun tietooni saatettaisiin lapseni kiusaavan, jollei tieto muuten olisi minulle tullut. Voisin asiaan puuttua.

Jos soittelee tai lähettää viestejä niin vastaa niihin ja tee selkeästi selväksi että jos ei heti lopu niin otat yhteyden vanhempiin. Tai jos saat osumaan niin (suunnitellen) että sattuisit olemaan paikalla kun vapaa-ajalla sitä tekee niin kohtaan sitten silmästä silmään.

Jos ilkeilee vaan koulussa tms ettet mitenkään pysty olemaan paikalla niin otat yhteyden vanhempiin suoraan.

Soittoon suhtautuisin asiallisesti, mutta ehkä pienellä varauksella. Oman lapsen kanssa varmasti puhuttaisiin ja kerrattaisiin aihetta mitä on kiusaaminen, esiintyykö sitä hänen mielestään millaisena luokassa, miten hän siihen suhtautuu, onko hän kiusannut, tapahtuuko sitä mahdollisesti kuitenkin niin että hän ei sitä tiedosta. Luultavasti olisin jollain tavalla yhteydessä myös kouluun ja opettajaan.

Kuuntelen mutten ihan mitä hyvänsä väitöksiä sulata. Riippuu oikeastaan siitä minkälaisella asenteella soittaja soittaa eli jos on heti hyökkämässä ja syyttelemässä niin tietenkin puolustaudun ja puolustan lastani. Ainoa mitä voin tehdä on sanoa että jättää rauhaan. Kavereita ei voi vaatia olemaan mutta usein kyseessä muitakin kuin vain se 1 tyttö "kiusaajana". Tyttösi voi hyvinkin kokea kiusaamisena jonkun normaalin käyttäytymisen varsinkin jos pelkää toista. Hän voi olla myös hyvin herkkä ja kokea melkein mitä tahansa likeydeksi.

Kannattaa kokeilla, mutta sieltä voi tulla ihan mitä vaan takas.
Viimeisin kokemus on 11-vuotiaan "kroonisen valehtelijan" vanhemmista, valehtelivat tyttärensä tarinan tueksi opettajalle.
Sillä ei ollut merkitystä mitä minä olin nähnyt (olin paikalla)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29733052:
joskus auttaa, joskus ei. aina kannattaa kokeilla. ei siinä ainakaan mitään menetä.

Soittajan asenne vaikuttaa eniten. Ihmiset soittaa impulsiivisesti ja sitten sieltä tulee vaikka mitä heidän suustaan.

Mua kiusattiin ala-asteella ja asia hoitui sillä, että äitini soitti kiusaajan äidille ja kertoi tilanteesta ja pyysi meille kahville selvittämään asiaa. Ei siellä toisessa päässä kovin suopeasti asiaan suhtauduttu, vaan yritettiin kääntää asia niin, että minä olisin se kiusaaja. Eivät sitten koskaan uskaltaneet tulla käymään, mutta niin loppui kiusaaminenkin siihen paikkaan. Eli eiköhän siellä päässä asiaa jotenkin oltu käsitelty kiusaajan kanssa.

Riippuu hyvin paljon lapsen äidistä myös auttaako. Oletko ap jutellut tytön kanssa suoraan? Yleensä se tepsii parhaiten ja on helpointa, jos siis näet lasta.

[QUOTE="Leea";29733089]Mua kiusattiin ala-asteella ja asia hoitui sillä, että äitini soitti kiusaajan äidille ja kertoi tilanteesta ja pyysi meille kahville selvittämään asiaa. Ei siellä toisessa päässä kovin suopeasti asiaan suhtauduttu, vaan yritettiin kääntää asia niin, että minä olisin se kiusaaja. Eivät sitten koskaan uskaltaneet tulla käymään, mutta niin loppui kiusaaminenkin siihen paikkaan. Eli eiköhän siellä päässä asiaa jotenkin oltu käsitelty kiusaajan kanssa.[/QUOTE]

Ei sitä varmaankaan yritetty kääntää vaan äitisi ei tykännyt kun syytetyn äiti puolusti omaa tyttöään. Kahville nyt varmasti juuri kukaan halua mennä syytetyksi. Sehän on ilmapiiriltään valmiiksi aivan hirveä ja nöyryyttävä. Ulkona jossain julkisessa paikassa voisi ehkä nähdäkin kahvilla ja uskoa siihen että soittaja kykenee käyttäytymään. Siinähän sitten on todistajia että kenen käytös se menikään asiattomaksi.

Ehkä voi ehkä ei, sillä ei tiedä millainen äiti/isä siellä on vastassa ja kuinka lapsi (tämä ilkeilijä) toimii kuullessaan äidiltä asiasta.
Lapsi voi hyvin selitellä asian jotenkin edukseen ja lopulta he pitävätkin teitä jotenkin typerinä/ilkeinä tms.

Itse varmaan ottaisin suoraan puhutteluun tuon lapsen, ilman mitään välikäsiä.
Noin toivoisin omanikin kohdalla toimittavan - tehoaa mielestäni parhaiten.

Yhteistyössä