Vaimo, akka vai muija? Miksi avovaimoa pitäisi kutsua?

Isän pikajuna

Uusi jäsen
28.03.2014
6
0
1
Oulu
Miehet eivät tiedä mistään, eivätkä varsinkaan naisista, mitään, joten sain päähäni ruveta keräämään Avovaimonpuhuttelusanakirjaa miehille.

Keräsin blogiin jo listan erilaisia ilmauksia, mutta mitä sieltä vielä puuttuu? Onko emäntä, akka tai muija loukkaavia sanoja? Sopiiko puhutella vaimoksi, jos ei ole naimisissa?

Onko ämmä jo sellainen sana, että miehen on syytä varautua saamaan turpaansa?

Vaimo, akka, muija vai mikä? (Päivitetty) – Isän pikajuna

Ihan nimellä toivon minua kutsuttavan, saman teen itse miehestä. Jos joku ei tiedä/arvaa kenestä puhun, voin kerran selventää että avomies/poikaystävä. Sitten taas nimellä niin ei tarvita mitään kankeita latteuksia, tai alleviivauksia että MUN MIÄS sitä tätä. Kuulostaa niin dorkalta.

Minä olen ilmaissut kyllä erittäin kärkevästi, että ämmä on sitten vihonviimenen ilmaisu kestään naisesta. Kamala! Mutta siinäkin taitaa olla jotain murre-eroja... Emäntä on ihan ok sillon tällön sanottuna. Sit on typerä, mut "Hallituksen puheenjohtaja". :D

OT:na mulle tuli yllätyksenä kun täällä joskus oli vastaava ketju lapsista - joidenkin mielestä "likka" oli halventava nimitys tyttölapsesta. Täällä Tampereella taas se taitaa olla enemmän hellittelynimi. Ei ainakaan loukkaava.

Muija on ihan hyvä, kuten eukko ja emäntäkin (tosin kovin nuoresta en käyttäisi jälkimmäisiä nimiä).
Vaimo on myös sellainen yleispätevä, murrealueesta riippumaton nimitys, eikä mielestäni tarvitse välttämättä avioliitoa alle.

Etunimellä kutsuen taitaa olla kuitenkin helpoin.

[QUOTE="jjjj";29722984]joo ja vitunkantoteline on kans vähän semmonen, et ei ihan jokaisen arkeen...[/QUOTE]
No ei sovi, ei, eikä moniin muihinkaan tilanteisiin. Ehkä tämäkin on syytä kuitenkin lisätä listalle. Kehno sanakirja, jos siihen ei sisällytetä marginaalisempia termejä.

Yleensä varmaan voi puhua ihan etunimellä :) Jos tilanne on sellainen jäykähkön virallinen, ei haittane, vaikka käyttäisi muuten puheessa vähän tönkköjä avovaimo, avopuoliso tai kumppani -nimityksiä.

Avokki on ok, vaikka täällä sitä ei käytä kukaan. Tyttöystävä myös, mutta se ehkä alkaa olla vähän omituinen viimeistään siinä vaiheessa kun parilla alkaa olla ikää tai lapsia. Muija, akka ja emäntä murrealueesta riippuen. Täällä esim. akka ja emäntä on ihan neutraaleja tai helliä ilmaisuja, muija loukkaava.

Jos puhutaan vaimosta tai puolisosta, oletan, että pari on naimisissa. Vaikka ei kai se haittaa. Moni puhuu aviopulisostaankin emäntänä/akkana, niin mistä sitä ikinä varmasti tietää :D

Mun mies kutsuu mua rinsessaksi vaikka olis kaveriporukassaan.:heart:

Mies ei oo ikinä kutsunut mua akaks, muijaks tms.

Tirtti on aika kiva, sitä sun listaltas ei löytyny. Ei oo liian vaaleanpunainen.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja Isän pikajuna;29723109:
Tirtti? Mistä se tulee?

Sellasista tosi hyvännäköisistä naisista sanotaan Tirtti.
En tiedä mistä tulee, moni miespuolinen kaveri käyttää tuota.:)

Yhteistyössä