Mitä tehdä, kun väsyy omaan lapseensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkäpä koti (ja sinä myös) on niin turvallinen paikka, että lapsi uskaltaa siellä purkaa tunteensa ja käyttäytyä huonostikin.

Kokemuksesta tiedän, että ikä saattaa helpottaa. Koeta olla itse rauhallinen, ja tehdä silloin tällöin säännöllisesti jtn mukavaa kahdestaan tytön kanssa. Hevoshommissa mekin on joskus niitä "solmuja" purettu, kun oikein kinkkistä on ollut. Itsekin huomasin usein hermostuvani ja huutavani takaisin, mutta eihän se auttanut mitään. Voisikohan kyse olla jo esimurrosiästä, ja siihen liittyvistä hormonimuutoksistakin?

:hug: sinulle, uskon hyvin, ettei aina ole helppoa.

En usko, että taustalla on mitään neurologista. Tytöllä harrastuksia ja koulussa saa vain hyviä ja kiitettäviä arvosanoja ja osaa käyttäytyä. Vain kotona käytös ihan kamalaa....

Mainitsit että olet töiden jälkeen väsynyt ja "yrität" vaihtaa vapaalle. Kotona sun pitää kuitenkin olla äiti ja vaimo, ja työasiat on pakko jättää sinne työpaikalle. Lapsi näkee kyllä jos et ole läsnä.
Moititko tytärtäsi paljon vai annatko myönteistä palautetta, kehuja ja ehdotonta rakkautta?

Mietipä miltä tuntuu kun ihminen jonka pitäis olla turva ja tuki huutaa sulle 20cm pään yläpuolella? Pakko palata näihin veljiin että kun he tulevat jotain sinulta kysymään niin hymyilet ja vastaat lempeästi?

Kuuntele siis hiljaa, ota kainaloon kun rauhoittuu ja sano että ymmärrät että on paha mieli. Jos edes kerran mulle olis noin tehty niin elämä olisi ollut valoisampaa.

Nyt itkettää... Veljille yleensä vastaan lempeästi, kun he eivät minua provosoi. Heidän kanssaan ei tarvitse vääntää koko ajan. Toki joskus esim. kotiintuloajoista yms. Kiitos tästä kommentista. Lupaan yrittää heti huomisesta alkaen!

[QUOTE="aapee";29718974]Kehun, kun on nätisti. Minusta on kivaa, kun hän välillä on sellainen hellyttävä syliin käpertyvä pikkutyttö, jollainen toivoisin hänen olevan aina. Mutta ne ovat vain pieniä hetkiä. Olen usein huonotuulinen kyllä, olen väsynyt! Mutta ei se tietenkään ole lapsen syy, mutta ei se ole lapsellekaan syy alkaa koettelemaan kärsivällisyyttäni, jos näkee minun olevan väsynyt. Isä on harvoin ratkaisemassa näitä riitoja. Toivoisin joskus, että se toinen olisi enemmän paikalla ja tukemassa minua. Melkein aavistan, kun purkaus on tytöltä pääsemäisillään.[/QUOTE]

Lapsi on myös väsynyt - koulu on hänen työtään :) Nyt sun on pakko opetella neuvottelutaitoja ja sitä ettet kotona pura väsymystäsi muihin. Käyt vaikka lenkillä ja siellä ajattelet loppuun työasiat etkä kotiin tullessa enää suo ajatustakaan niille.

[QUOTE="aapee";29718985]Nyt itkettää... Veljille yleensä vastaan lempeästi, kun he eivät minua provosoi. Heidän kanssaan ei tarvitse vääntää koko ajan. Toki joskus esim. kotiintuloajoista yms. Kiitos tästä kommentista. Lupaan yrittää heti huomisesta alkaen![/QUOTE]

Toivottavasti lupaus pidetään :) tyttö ihan varmasti yrittää sua provosoida kun tietää mitä nappeja painaa mutta et vaan lähde mukaan! Kyllä sekin näkee kun tulet töistä jo valmiiksi väsyneenä ja ärtyneenä. Voi hyvinkin ajatella että olet huonolla päällä hänen takia ja se tuntuu todella ikävältä 9-vuotiaalle.

Olisko niin että jätän sen väsymyksen odottamaan kotiovelle siihen asti kun lapset on nukkumassa ja iloisena menet kotiin? Sanot vaikka tytölle että onpa kiva nähdä raskaan työpäivän jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
En enää edes oikeen muista tai halua muistaa yksityiskohtia mutta vaikeaa vääntöä ja riitaa helposti ja milloin mitäkin oli vuosia vaikka rakkautta oli. Tilanteet meni aika pahaksi lopulta teinivuosina ja sitten vasta sain kuullakin vaikka mitä. Jossain vaiheessa olin ihan murskana. Mutta niin vaan nykyään ollaan ihanissa väleissä. Ja kaikkein vaikeimpinakin aikoina lapsi lopulta turvasi minuun ongelmissaan. Ja joo, vikaa oli minussa varmaan paljon, just tuo provosoituminen yms mutta siitä ei pääse mihinkään että lapsen temperamentti vaikutti.

Kuulostat ihan äidiltäni. :(

Äitini suusta:
"Olet paljon hankalampi kuin veljesi yhteensä!", "Miksi kaikki on aina sun kanssa tällasta riitelyä?", "Etkö sä oikeesti _osaa_ puhua normaalisti, aina intät ja kiukuttelet?", "Mikä helvetti sua oikeesti vaivaa?!", "Missä meni vikaan, ku susta tuli noin vaikee?!", "Mä olin odottanu sulta niin paljon ja näinkö tässä kävi?", "Ei ihmekkään, ettei kukaan ole kaverisi, kun käyttäydyt noin!" jne jne jne...

Minäkin olen perheen kuopus... Äidille työ oli todella tärkeää, hän oli arvostetussa asemassa, ja aina stressaantunut ja väsynyt iltaisin. Minulla oli huolia ja murheita, koulussa kiusattiin (hakattiin ja potkittiin) ja tunsin itseni todella yksinäiseksi. Olin äkeä ja kun huomasin, että äitikin on, kokeilin kepillä jäätä, että taasko hän suuttuu minuun. Minulla oli tunne, että hän aina purki kaiken pahan olonsa minuun, enkä koskaan oikeastaan päässyt kertomaan omista ongelmistani. Olisin halunnut jonkun, jolle purkaa pahan oloni, mutta huomasin jo nuorena, ettei äiti jaksa tunteitani, joten jätin ne "tärkeimmät" (huolet) aina sitten kertomatta ja yritin pärjätä itse. Minäkin olin hyvä koulussa (keskiarvo 9), koska yritin sillä ostaa äitini suosiota. Hyvistä arvosanoista tuli aina kiitosta, mutta muuten välimme olivat kylmät ja etäiset. Koin, että vain hyvät suoritukseni olivat kiitoksen arvoisia, itse olin vastenmielinen ja ärsyttävä. Se oli todella kurja tunne ja muistan itkeneeni itseni uneen melkein joka ilta.

Nyt olen aikuinen ja minulla on ollut oma perhe jo 10v. Olen saman 10v ollut vuoroin masentunut ja vuoroin terapiassa ja nyt hiljalleen alan näkmään valoa tunnelin päässä. Äitini kanssa tilanne kärjistyi teinivuosina niin pahaksi, että emme olleet muutamaan vuoteen missään yhteydessä. Nyt siedämme toisiamme, kunhan emme ole yli 30min samassa tilassa. Olen vasta nyt aikuisena tajunnut, että vika ei niinkään ollut minussa (vaikka toki perseilin itsekin), vaan äidissäni - hän syytti minua omasta väsymyksestään ja pahasta olostaan ja heittäytyi uhriksi sen sijaan, että olisi tukenut ja auttanut minua. Mielestäni äitini olisi pitänyt olla kuuntelematta sanojani ja huomata, että kiukkuni oli oire jostain ihan muusta ja kiukutteluni häntä kohtaan oli testaamista, että voiko häneen luottaa, tukeeko ja kuunteleeko hän minua. Jälkiviisaus on aina helppoa. Tajuan tietysti myös, että tämä on vain minun puoleni tarinasta ja olemme varmasti kokeneet kaiken hyvin eri tavoin.

Ikävöin äitiäni aina. Oikeasti en ikävöi sitä äitiä mitä minulla on ja voin aina huonosti hänen seurassaan. Se mitä ikävöin, on keksitty hahmo - sellainen äiti, mitä toivoin minulla olevan.

En kerro tätä loukatakseni sinua AP. Toivon, että sinulle olisi apua siitä, että kuulet (edes jonkun) tyttärenkin näkökulman. Enhän minä tiedä mitä sinun tyttäresi päässä liikkuu ja onko kyse yhtään samasta, kuin minulla, mutta kuulosti kuitenkin vain kovin kovin tutulta. Toivon, ettei teillä tilanne eskaloidu, kuten meillä, ja että saat tilanteen ratkottua parhaalla mahdollisella tavalla. :)

Ihan kun minä olisin aloituksen kirjottanut. Meillä kanssa neiti 9vee on tempperamenttisin pienemmät rauallisempia eli 6vee ja 3 vee. Kummallakin tytöllä samat kotityöt siis 6v ja 9v 3vee ei paljoa tee mutta jotain. no 9vee tekee enemmän kun olen kaverina. Eli yhdessä tehdään asioita. Esim. Tiskikoneen tyhjennys pyykit jne. Ja kun yhdessä tehdään niin silloin helpompaa jos yksin tekee niin kyllä marmattaa. Mutta suuttuu heti jos joku on siirtänyt jonkun tavaran niin huuto ja meluaminen kestää koko päivän. Jos en karjase takaisin. Olen yrittänyt että jatkan töitä ei auta, syliin ei halua eikä viereen, rupeaa lyömään ja huutaa. Tavarat lentää. Minä lähden pois tilanteesta, eli ulos rauhottumaan koska minä huudan kanssa tiedän keltä perinyt luonteensa. ja tulen takas niin keskustellaan pitkään miksi kukakin huusi ja melusi. No väsymys tai nälkä syynä.

Yhteiset kävelylenkit on auttanut kun nään et kohta RÄJÄHTÄÄ niin lähden kävelylle tytön kanssa. Siellä metsässä mesoo ja minä kuuntelen en huuda siellä. Ei halua lähteä mutta kun minä päätän niin lähtee huuhdon kanssa. Ja takas tulee kiltti tyttö, joka on koko päivän kiltti. Ei kyllä joka kerta päästä metsään, kun mies vuorotöissä ja pienempiä ei voi jättää kahdestaan niin pitkäs aikaa.

Jos keksin mielekästä tekemistä ja ruoka on valmis kun tulen kotiin eli mikrossa vaan lämmitän edellisen päivän ruuan tai minkä mies aamulla tehnyt ennen iltavuoroa. Niin pääsee heti syömään eikä kiukuttele niin paljoa. Lapset saa päättää 1-2kertaa viikossa mitä syödään niin niistä on nyt loppumut kiukuttelu. Ei kyllä aina voi / haluta tehdä mitä lapset haluavat mutta, pyritään kuuntelemaan mielipiteitä. Ja olen huomannu että jos lapsi haluas klo 18ulos niin kun menee niin 19.00 alkavat iltahommat on helpompia kun jos lapsi haluaa ulos ja minä kieltäydyn. Mutta sillon mulla on syy miksi ei. Ja lapsen pitää oppia pettymyksiin.

Koulussa tosin tulee kavereiden ja muiden kanssa toimeen on oikea ilopilleri koulussa ja kavereiden luona. Hyvä että osaa kotona näyttää tunteensa. Kun vaan itse muistas kun töistä tulee niin ei ala huutaa kun jokaisella on nälkä. Ja sitten kun syöty kysytään päivän tapahtumat. Sitä ennen ei hirveesti kannata ruveta kyselee mutta puhutaan niitä näitä.

En tiedä oliko apua mutta, meitä on muitakin jolla samat ongelmat et ole yksin niiden kanssa.

Tyttö on käynyt koulussa juttelemassa asioista ja niistä on ollut minulle äitinä apua, kun se on NORMAALIA TUNTEIDEN näyttöä. Ja sitten minulle miten toimin missäkin tilanteessa.

Välillä helpompaa kun vaan muistaa itse toimia aikuisena eikä anna periksi ja rupea huutamaan itse. Sitä harjoittelen vieläkin.

Minulla on 9v lapsi (ADHD ja autismi) + hän osaa kyllä välillä olla sellainen junttura, että oksat pois. Myönnän, että olen liian samanlainen tempperamentiltani, kuin hänkin. Joten jos on itselläkin ns huono päivä, niin tulee liian herkästi huudettua ja karjuttua hänelle ihan turhistakin jutuista. Monesti myös liian herkästi provosoidun hänen härnäämisjutuistaan ja sitten huudan taas takaisin hälle. Usein lapsessa myös nyppii hänen kokoaikainen äänekkyytensä ja jatkuva meneminen sinne tänne - lähinnä iltaisin, kun lääkkeen vaikutus on lakannut.

Mutta toki nyt pyrin olemaan, etten huutaisi niin paljon, pyrin olemaan rauhallisemmalla tuulella ja vastaamaan asiallisesti lapsen loputtomiin kysymyksiin, pyrin olla välittämättä lapsen härnäyspuheista yhtään mitään. Itselle kanssa auttaa se, kun lähden lenkille ulos, jos toisen meno alkaa mennä itsellä yli hilseen.

Olen jo nyt huomannut sen, että lapsi on rauhallisempi, kun en itse karju ja huuda jatkuvasti. Enkä ala jankkaamaan ja huutamaan takaisin hänen turhiin härnäyksiinsä.

Tsemppiä alkuperäiselle vaativan tenavan äidille!!

Kiitos tsemppauksista. Tänään oli vähän parempi päivä enkä alkanut ainakaan itse huutamaan. Pieni kina oli, kun yksi isoveljistä tiputti vahingossa tytön tekemän kipsiaskartelun ja se meni rikki. Siitä karjui veljelleen ja veli vihoissaan paukautti oven kiinni ja huusi, että ei jaksa olla täällä enää! Käytiin sitten yhdessä ostoksilla ja kaikki meni hyvin. Välillä on ihana saada takaisin se suloinen pikkutyttö!

Hooh, joo. Olin itse kuopus, joka oli aina vanhemmille lähtökohtaisesti jotenkin hankala. Ne odotti sitä, joten lopulta olin aina niin hankala kuin vain kykenin. Mikään ei satuttanut niin paljon, kun se, että vanhempien sisarusten kanssa saatettiin jutella "aikuismaisesti" ja mukavasti, ja sitten kun tulin itse keskusteluun niin mulle annettiin se ärsyttävän lapsen rooli. Mikä oli tosi epäreilua, kun se ei muuttunut, vaikka tulin itse saman ikäiseksi kuin vanhemmat sisarukseni silloin, kun heille puhuttiin niin kuin normaaleille ihmisille, niin itseäni edelleen pidettiin ärsyttävänä kakarana. Tai siltä ainakin tuntui..

Uhma tuntuu musta aina siltä, että joku kokee epäoikeudenmukaisuutta. Ei tuon ikäinen osaa sitä sanoa, tai välttämättä edes tunnistaa sitä vitutuksen tunnetta, että mistä se tulee. Mua ärsyttää niin paljon ja vanhat tunteet nousee pintaan jo pelkästään nyt kun kirjotan tätä.

Fiksut kuopukset (mitä tyttösi tuntuu olevan koska koulu menee hyvin ja "vaatii" sinulta vastauksia asioihin) on musta vähän ikäistään vanhempia jossain asiassa. Ehkä vähän pikkuvanhoja, koska eihän tunne-elämä tietenkään ole mitenkään erityisesti edellä, mutta ymmärtää ja tietää asioista paljon, koska oppii jatkuvasti vanhemmilta sisaruksiltaan.

Älä ole epäreilu. Kohtele tyttöäsi mielummin vähän ikäistään vanhempana, älä huomaamattasikaan anna hänelle jotain "roolia" esim. ruokapöydässä tms. Ja ole konsistentti tän kanssa, voi olla että jos asiat on tehty tietyllä tavalla jo pitkän aikaa niin tyttö ei välttämättä luota siihen että mikään on muuttunut.

Mä en ole mikään kasvattaja, mutta olen joutunut olemaan lasten kanssa jonkin verran tekemisissä. Ja joka kerta kun puhun täydessä ymmärryksessä olevan ihmisen kanssa, niin puhun hänelle suurin piirtein samalla tavalla kuin puhun muillekin. Oli sitten lapsi tai aikuinen.

Kiitos tsemppauksista. Tänään oli vähän parempi päivä enkä alkanut ainakaan itse huutamaan. Pieni kina oli, kun yksi isoveljistä tiputti vahingossa tytön tekemän kipsiaskartelun ja se meni rikki. Siitä karjui veljelleen ja veli vihoissaan paukautti oven kiinni ja huusi, että ei jaksa olla täällä enää! Käytiin sitten yhdessä ostoksilla ja kaikki meni hyvin. Välillä on ihana saada takaisin se suloinen pikkutyttö!

Muista sitten vaan, että se mukava yhdessä tekeminen ei aina voi olla shoppailua tai herkuttelua tms. Siitä voi tulla sitten ikävä tapa, että aina esim syö piristääkseen itseään isona. Varmaan kyllä olet ottant tämän huomioon, mutta ajattelin nyt vain varmuuden vuoksi sanoa. :) Kiva että oli parempi päivä eilen! :) Tulehan jatkossakin kertomaan, miten menee.

Täällä on samanlaista 10v kans. Raivostuu pienistäkin asioista ja joskus rikkoo omia tavaroitaan kun suuttuu. Nykyään en enää niin usein korota ääntäni, mutta tulee kyllä sellaisia päiviä kun huudetaan tytön kanssa naama punasena, eikä todellakaan oo sen jälkeen mikään voittaja fiilis, ihan hirvee morkkis kun en osaa olla aikuinen. Ja oon huomannu miten samanlaisia me tytön kans ollaan. Meillä kolme tyttöä ja hän on esikoinen.

Yhteistyössä