Miksi et käytä maksamiasi palveluita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 088
16 514
113
Silmiin pistävän paljon ihmiset kirjoittelevat ihan tuntuvistakin ongelmista palstalle.

Miksi ette käytä itse maksamianne palveluita?:O

Koulupsykologit, koulukuraattorit, neuvolapsykologit, lastensuojeluviranomaiset, mannerheimin lastensuojeluliitto, terveydenhoitajat, seksuaaliterapeutit, mt-toimistot, A-klinikat etc.

Hakeeko suomalainen teistä liian huonosti apua ongelmiin, vai antavatko he tilanteen mennä todella pahaksi, ennen kuin suostuvat ottamaan apua vastaan? Miksi?

Tai osaavatko kaikki ihmiset hakea apua? Tietävätkö he että Suomessa apua saa ihan kaikkeen?

Silmiin pistävän paljon ihmiset kirjoittelevat ihan tuntuvistakin ongelmista palstalle.

Miksi ette käytä itse maksamianne palveluita?:O

Koulupsykologit, koulukuraattorit, neuvolapsykologit, lastensuojeluviranomaiset, mannerheimin lastensuojeluliitto, terveydenhoitajat, seksuaaliterapeutit, mt-toimistot, A-klinikat etc.

Hakeeko suomalainen teistä liian huonosti apua ongelmiin, vai antavatko he tilanteen mennä todella pahaksi, ennen kuin suostuvat ottamaan apua vastaan? Miksi?

Tai osaavatko kaikki ihmiset hakea apua? Tietävätkö he että Suomessa apua saa ihan kaikkeen?

Eivät osaa, eivätkä tiedä.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
Olisin kyllä mullan alla jos en yksiyiselle olisi hakeutunut kun masennuin ja itsetuhoisuus vyöryi päälle. Ei, en olisi jaksanut odottaa 1,5 kk että pääsen psykiatrin jutulle, terapeutinkin aikaa olisi pitänyt odottaa 3 viikkoa. Sekin olis ollu liikaa. Onneksi ysätvä raahasi minut yksityiseen apuun...

Että, kyllä, apua saa. Mutta akuuttiin ongelmaa järjestelmät on aivan llian kankeita ja tupaten täynä

[QUOTE="mie";29720274]Olisin kyllä mullan alla jos en yksiyiselle olisi hakeutunut kun masennuin ja itsetuhoisuus vyöryi päälle. Ei, en olisi jaksanut odottaa 1,5 kk että pääsen psykiatrin jutulle, terapeutinkin aikaa olisi pitänyt odottaa 3 viikkoa. Sekin olis ollu liikaa. Onneksi ysätvä raahasi minut yksityiseen apuun...

Että, kyllä, apua saa. Mutta akuuttiin ongelmaa järjestelmät on aivan llian kankeita ja tupaten täynä[/QUOTE]
Mä olen käsittänyt että itsetuhoiset otetaan heti talteen.:O

Suomessa ei saa apua ihan kaikkeen, sulla on turhan positiivinen käsitys asiasta. Esim. mielenterveyspotilaat on täysin heitteillä, tai sitten omaiset huolehtivat asioista. Osastolle ei pääse, vaikka tilanne olisi mikä. Kerran olen joutunut viemään tällaisen potilaan (soitti itselleen ambulanssin) ambulanssilla sairaalaan, eikä silti meinanneet ottaa sinne sisään. Pyysin ja rukoilin että ei keskellä yötä joutuisi sieltä takaisin, ja yhden yön sai olla.

Eli vaikka palveluita on paljon niin välttämättä et silti saa apua vaikka tilanne olisi akuutti.

mä oon antanut kertoo ittelleni että kaikenlaisiin palveluihin on aivan mielettömät jonot

että ei sitä apua ihan noin vaan saa vaikka haluiskin

En mä sitä tarkoittanutkaan että ihan heti saa apua.

Hakevatko ihmiset itse sitä apua liian myöhään, jos ensin tehdään hirttoköysi ja sitten vasta haetaan apua?

En mä sitä tarkoittanutkaan että ihan heti saa apua.

Hakevatko ihmiset itse sitä apua liian myöhään, jos ensin tehdään hirttoköysi ja sitten vasta haetaan apua?

Kun ilman hirttoköyttä et ole akuutti tapaus, etkä saa hoitoa ollenkaan.

Samahan se on tuolla lastensuojelun puolella että ennaltaehkäisevään työhön ei ole resursseja, lapsiperheiden kotiapu on lopetettu kokonaan ja sitten resurssit käytetään niihin joilla on jo kasapäin ongelmia.

[QUOTE="vieraana";29720296]Suomessa ei saa apua ihan kaikkeen, sulla on turhan positiivinen käsitys asiasta. Esim. mielenterveyspotilaat on täysin heitteillä, tai sitten omaiset huolehtivat asioista. Osastolle ei pääse, vaikka tilanne olisi mikä. Kerran olen joutunut viemään tällaisen potilaan (soitti itselleen ambulanssin) ambulanssilla sairaalaan, eikä silti meinanneet ottaa sinne sisään. Pyysin ja rukoilin että ei keskellä yötä joutuisi sieltä takaisin, ja yhden yön sai olla.

Eli vaikka palveluita on paljon niin välttämättä et silti saa apua vaikka tilanne olisi akuutti.[/QUOTE]

Kuulostaa tosi pahalta.:|

Todellisuudessa ihmistä ei ihan niin vaan oteta talteen ja niitä itsemurha yrityksiä saa tehtailla ihan rauhassa. Olen tämän siis itse vierestä seurannu. Yritettiin hakea monen ihmisen kanssa hälle apua ja soitettiin itsemurha yrityksistä jopa hoitavalle taholle. Itsekkin se alkuun yritti hakea apua, mutta kun ei saanu apua ni ei sellainen monesti sitä jaksa yrittää saada. Lopulta nousi sieltä suosta läheisten tukemana, mutta todella pitkä ja vaikea taival.

Mä luulen, että moni kokee edelleenkin avun hakemisen vaikeaksi. Kun pitäisi nyt sillä kuuluisalla sisulla pärjätä eikä ainakaan saada hullun leimaa otsaansa. Katolisissa maissa on iät ja ajat käyty ripittäytymässä papille, USAssakin on jo pitkään terapeutille juttelu ollut yhtä luontevaa kuin manikyyri. Suomessa omista asioista avautuminen - ja vieläpä tuntemattomalle ja viranomaiselle - on uskoakseni korkeamman kynnyksen takana kuin monissa muissa maissa. Sitten, kun apua lähdetään hakemaan, sitä pitäisi saada heti eikä joskus kuukausien päästä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: rops ja Lispetti

Nope... Ei se ihan niin ruusuisesti mene. Jolle sitten kävele hirttosilmukka kaulassa ja uhkaa samalla muidenkin henkeä.

Ei todellakaan. Joo, sain rauhoittavia ja masennuslääkeet kotiin viemisiksi kun apua viimein hain. Että "pidä itsesi hengissä niillä" kunnes psykiatrin seuraava vapaa aika ilmaantuu. Tämä on todellisuus, ja mulla kuitenkin oli vielä karvan voimavaroja jäljellä. Tai ei mulla mutta ystävä auttoi mua....

Mun isä yritti itsemurhaa. Ongelmia alkoholin kanssa. Pyysi itsenmurhayrityksen jälkeisenä aamuna sairaalassa apua ongelmiin. Pistettiin taksiin ja kotiin. Liian vanha. 60 vuotiaita ei kai sitten enää tartte auttaa tai jotain.Nyt äitin kanssa yirtetään pitää isää tolpilla, alkoholismi on vaan ilmetymä - oikea diagnoosi lienee vaikea masennus....mut joo, ei heru apujan

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29720356:
Eivät hae vaan tässä maassa ei ennaltaehkäistä. Hoidetaan vasta sitten, kun on kokonaan rikki.

Palstalta usein saa lukea muuta.

Sitten kun joku ehdottaa kunnallisia palveluja niin pistetään harkintaan, mutta yritetään sinnitellä vielä hetki jos toinenkin.
Joihinkin ketjuihin tullaan sanomaan että ei kannata edes yrittää hakea apua, sitä ei saa mistään. Toivottavasti tämän takia ei jää apu hakematta.

[QUOTE="ruusuja";29720371]Mun isä yritti itsemurhaa. Ongelmia alkoholin kanssa. Pyysi itsenmurhayrityksen jälkeisenä aamuna sairaalassa apua ongelmiin. Pistettiin taksiin ja kotiin. Liian vanha. 60 vuotiaita ei kai sitten enää tartte auttaa tai jotain.Nyt äitin kanssa yirtetään pitää isää tolpilla, alkoholismi on vaan ilmetymä - oikea diagnoosi lienee vaikea masennus....mut joo, ei heru apujan[/QUOTE]

Oliskohan tuossa ollut ainekset syyttää hoitovirheestä?

Yhteistyössä