SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

• Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";29716685]voitaisiinko tämä onko jumalaa olemassa- keskustelu siirtää omaan ketjuunsa. pieni sivupoluille eksyminen on aina sallittua, mutta ei tähän ketjuun oikeen kuulu puhuuko poppy tai kukaan muukaan kielillä tai onko jumala suunnitellut meidän kaikkien elämät etukäteen tai onko sitä koko jumalaa olemassa.[/QUOTE]

olen samaa mieltä...

[QUOTE="vieras.";29716696]Eli sun jumala antaa lapselle kivuliaan syövän johon lapsi kuolee kituen ja palkinnoksi pääsee sitten ikuiseen elämään, jossa ei ole mitään pahaa? Jei ja jippii. Miksi alunperinkään sen lapsen piti kokea sairastumisen pahuus?

-Tänään isi vähän pieksää sua niin huomenna pääset Lintsille!
-Kiitos isi!![/QUOTE]

olisko sulla jotain parempaa vaihtoehtoa sitten tuohon?

"vieras."
Voi hyvänen aika, kysy itse suoraan Jumalalta, kyllähän näitä asioita voi pyöritellä vaikka maailmaan tappiin asti. Elämää voi viettää Jumalan varjeluksen alla tai sitten ilman, samallatavalla ne päivät kuluu, sairastut, paranet, syöt, teet normaaleja asioita, mutta siihen ihmisen itse valitsemaan itsekkääseen tiehen ei vaan sisälly sitä kaikkea Jumalan antamaa hyvyyttä armoa ja muita hyviä asioita, kun taas uskovalla voi olla hyvin ihmeellinenkin tuuri jossain asiassa. Sitä on vaikea verrata, miltä vältyt ja miltä et, jos olet uskossa vai etkö ole. Itsekkään elämän päätös ja sen jatko ei vaan ole sitten niin hyvä kuin uskovalla.
Kaikkien palstalle kirjoittamiesi vuodatusten perusteella en kyllä sinun elämääsi mitenkään tuurilla ja hyvillä asioilla kuorrutetuksi sanoisi. Monella ei-uskovalla näyttäisi menevän noissa asioissa huomattavasti helpommin ja onnekkaammin. Ja tämän ei oikeasti ole tarkoitus olla ilkeilyä, joten toivottavassti et ota sitä niin.

vdfd
Eli sinusta olisi ok, ettei jumalasta kertovia lauuja laulettaisi kevätjuhlassa, valtio ja kirkko erotettaisiin toisistaan ja kaikki koulussa tapahtuva opetus olisi uskonnotonta, vain historian kannalta esim et-tunneilla tapahtuvaa opetusta?
Miksi se ei riitä, että uskontotuntien lisäksi on ET-tunnit niille, jotka eivät uskontotunneille mene? Miksi pitää lopettaa meiltä haluavilta nuo uskontotunnit?

Tuntuu, että uskonnonvapaus ei toteudu enemmänkin teillä ateisteillä, kun te haluatte kieltää kaikilta uskonnon harjoittamisen. Tai ainakin osoitatte hienosti halveksuntanne meitä kohtaan, jotka uskovat.

Suvivirrestä olen puhunut kokoajan, kompromissi olisi sekin että laulettaisiin vain sen ensimmäinen säkeistö, siinä ei mainitakaan Jumalaa. Mutta ei, kun kyse on kuitenkin virrestä ja teidän ateistilapsenne menevät siitä pilalle.

xti
[QUOTE="vieras.";29716712]Kaikkien palstalle kirjoittamiesi vuodatusten perusteella en kyllä sinun elämääsi mitenkään tuurilla ja hyvillä asioilla kuorrutetuksi sanoisi. Monella ei-uskovalla näyttäisi menevän noissa asioissa huomattavasti helpommin ja onnekkaammin. Ja tämän ei oikeasti ole tarkoitus olla ilkeilyä, joten toivottavassti et ota sitä niin.[/QUOTE]

Näinhän se usein onkin. Ei se usko ole tätä elämää varten, vaan nimenomaan uskomme tulevaan elämään myös. Ei missään ole helppoa elämää luvattukaan, kenellekään meistä.

[QUOTE="vieras.";29716722]Parempi vaihtoehto kuin syöpä? Nyt heitit vaikean.. Ootas. Entäs jos ei olis syöpää ollenkaan? Joo, heti kuulostaa paremmalta.[/QUOTE]

meinaan että sinun periaatteellasi se syöpä tulee vaikkei Jumalaa olisikaan, et olisiko se parempi lopputulos tulla hakatuksi ja vain kuolla, lakata olemasta. Kuolla vauvana syöpään ja vaan kuolla lakata olemasta, etkä päätyisi minnekään. Niinkö?

"vieras."
meinaan että sinun periaatteellasi se syöpä tulee vaikkei Jumalaa olisikaan, et olisiko se parempi lopputulos tulla hakatuksi ja vain kuolla, lakata olemasta. Kuolla vauvana syöpään ja vaan kuolla lakata olemasta, etkä päätyisi minnekään. Niinkö?
Ei kai siitä ole kyse onko se parempi vai huonompi, niin vain on.

Siinä mielessä toki ikävää, että niin monet palvovat ja pitävät hyvänä jumalaa, joka on suunnitellut ihmisille niin julmia kohtaloita ja kivuliaita kuolemia. Ihan tarkoituksella. Että miten joku voi sanoa sellaista rakastavaksi isäksi. Mutta ei kai minun tarvitsekaan ymmärtää.

Jos saisi valita...
- kuolisin lapsena kivuliaaseen syöpään, kesto vaikka 1-3 vuotta ->siitä seuraa miljardi potenssiin miljardi vuotta Taivaassa jossa on ihana olla

- elän normielämän, 80 vuotta iloineen ja suruineen, on avioeroa, sairautta jne.

...niin kumpikohan olisi kivempi? Hmm mietin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras.";29716712]Kaikkien palstalle kirjoittamiesi vuodatusten perusteella en kyllä sinun elämääsi mitenkään tuurilla ja hyvillä asioilla kuorrutetuksi sanoisi. Monella ei-uskovalla näyttäisi menevän noissa asioissa huomattavasti helpommin ja onnekkaammin. Ja tämän ei oikeasti ole tarkoitus olla ilkeilyä, joten toivottavassti et ota sitä niin.[/QUOTE]

Ehkä tämä psalmi on hyvä vastaus tuohon, ei se usko maallista menestystä ja onnea jokaiseen asiaan anna. Mutta lopputulos on sama.

37:1 Älä vihastu pahain tähden, älä kadehdi väärintekijöitä.
37:2 Sillä niinkuin heinä heidät pian niitetään pois, ja he lakastuvat niinkuin vihanta ruoho.
37:3 Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta;
37:4 silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa.
37:5 Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.
37:6 Ja hän antaa sinun vanhurskautesi nousta niinkuin valkeuden ja sinun oikeutesi niinkuin keskipäivän.
37:7 Hiljenny Herran edessä ja odota häntä. Älä vihastu siihen, jonka tie menestyy, mieheen, joka juonia punoo.
37:8 Herkeä vihasta ja heitä kiukku, älä kiivastu, se on vain pahaksi.
37:9 Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
37:10 Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole; kun hänen sijaansa katsot, on hän jo poissa.
37:11 Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.
37:12 Jumalaton miettii vanhurskaalle pahaa ja kiristelee hänelle hampaitansa;
37:13 mutta Herra nauraa hänelle, sillä hän näkee hänen päivänsä joutuvan.
37:14 Jumalattomat paljastavat miekkansa ja jännittävät jousensa, kaataaksensa kurjan ja köyhän, teurastaaksensa ne, jotka ovat oikealla tiellä.
37:15 Mutta heidän miekkansa käy heidän omaan sydämeensä, ja heidän jousensa särkyvät.
37:16 Vanhurskaan vähä vara on parempi kuin monen jumalattoman tavarain paljous.
37:17 Sillä jumalattomain käsivarret särjetään, mutta Herra tukee vanhurskaita.
37:18 Herra tuntee nuhteettomain päivät, ja heidän perintönsä pysyy iankaikkisesti.
37:19 Pahana aikana he eivät joudu häpeään, ja nälän päivinä heillä on kyllin syötävää.
37:20 Sillä jumalattomat hukkuvat, ja Herran viholliset ovat kuin niittyjen koreus: he katoavat, katoavat niinkuin savu.
37:21 Jumalaton ottaa lainan eikä maksa, mutta vanhurskas on armahtavainen ja antelias.
37:22 Sillä hänen siunaamansa perivät maan, mutta hänen kiroamansa hävitetään.
37:23 Herra vahvistaa sen miehen askeleet, jonka tie hänelle kelpaa.
37:24 Jos hän lankeaa, ei hän maahan sorru, sillä Herra tukee hänen kättänsä.
37:25 Olen ollut nuori ja olen vanhaksi tullut, mutta en ole nähnyt vanhurskasta hyljättynä enkä hänen lastensa kerjäävän leipää.
37:26 Aina hän on armahtavainen ja antaa lainaksi, ja hänen lapsensa ovat siunaukseksi.
37:27 Karta pahaa ja tee hyvää, niin sinä pysyt iankaikkisesti.
37:28 Sillä Herra rakastaa oikeutta eikä hylkää hurskaitansa; heidät varjellaan iankaikkisesti, mutta jumalattomain siemen hävitetään.
37:29 Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti.
37:30 Vanhurskaan suu lausuu viisautta, ja hänen kielensä puhuu oikeuden sanoja.
37:31 Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju.
37:32 Jumalaton väijyy vanhurskasta ja etsii häntä tappaaksensa.
37:33 Mutta Herra ei jätä häntä hänen käsiinsä eikä tuomitse häntä syylliseksi, kun hänen asiansa on oikeudessa.
37:34 Odota Herraa ja ota vaari hänen tiestänsä, niin hän korottaa sinut, ja sinä perit maan ja näet, kuinka jumalattomat hävitetään.
37:35 Minä näin jumalattoman, väkivaltaisen, rehevänä kuin viheriöivä puu, juurtunut paikoilleen.
37:36 Mutta kun ohi kuljettiin, katso, ei häntä enää ollut; minä etsin häntä, vaan häntä ei löytynyt.
37:37 Ota nuhteettomasta vaari, katso rehellistä: rauhan miehellä on tulevaisuus,
37:38 mutta luopuneet hukkuvat kaikki, ja jumalattomain tulevaisuus leikataan pois.
37:39 Mutta vanhurskasten pelastus tulee Herralta, hän on heidän linnansa ahdingon aikana.
37:40 Herra auttaa heitä ja vapahtaa heidät, vapahtaa jumalattomista ja pelastaa heidät; sillä he turvaavat häneen.

selitätkö
[QUOTE="vieras.";29716765]Ei kai siitä ole kyse onko se parempi vai huonompi, niin vain on.

Siinä mielessä toki ikävää, että niin monet palvovat ja pitävät hyvänä jumalaa, joka on suunnitellut ihmisille niin julmia kohtaloita ja kivuliaita kuolemia. Ihan tarkoituksella. Että miten joku voi sanoa sellaista rakastavaksi isäksi. Mutta ei kai minun tarvitsekaan ymmärtää.[/QUOTE]

Miten niin ikävää, jos saa uskosta voimia elämän koettelemuksiiin?

Data: eipä me niitä saadakaan valita. Mutta en nyt näkisi lapsena syöpään kuolleen kohtaloa niin kamalana, se kärsimys on luokkaa hiekanjyvä Saharassa Taivaan rinnalla.

Mä olen joskus melkein kade vauvana kuolleille...no, en nyt ala omia lapsiani tappamaan.

Viimeksi muokattu:
lumikideke harmaana
Sanokaamme tähänastisen keskustelun valossa kuitenkin, että siihen suomalainen yhteiskunta on pyrkimässä. Koulussa ei uskonnonvapaus toteudu niin kauan kuin yksi katsomus on erityisasemassa. Siihen on apulaisoikeuskanslerin ohjeistus hakemassa muutosta.
Mielestäni on hyvä, kun yhteiskunnassa on esillä vaihtoehtona ei fanattinen turvallinen uskonto (juuri niitä ihmisiä ajatellen, joilla ei ole mitään vahvaa maailmankatsomusta esim. uskonnottomuutta), josta sitä toivovat ihmiset saavat perustiedot (käsittääkseni edellenkään esim. koulussa ketään ei pakoteta uskonto tunneille). Se antaa sen tietoisuuden, mihin voi tarpeen vaatiessa turvautua...Kuten edellisessä viestissä kerroin uskonnoton yhteiskunta tuntuu olevan useimpien jaoksi turvaton (hädässä haetaan apua ennustajilta, parantajilta isoja rahasummia sinne syytäen).

ateisti
Miksi se ei riitä, että uskontotuntien lisäksi on ET-tunnit niille, jotka eivät uskontotunneille mene? Miksi pitää lopettaa meiltä haluavilta nuo uskontotunnit?

Tuntuu, että uskonnonvapaus ei toteudu enemmänkin teillä ateisteillä, kun te haluatte kieltää kaikilta uskonnon harjoittamisen. Tai ainakin osoitatte hienosti halveksuntanne meitä kohtaan, jotka uskovat.

Suvivirrestä olen puhunut kokoajan, kompromissi olisi sekin että laulettaisiin vain sen ensimmäinen säkeistö, siinä ei mainitakaan Jumalaa. Mutta ei, kun kyse on kuitenkin virrestä ja teidän ateistilapsenne menevät siitä pilalle.
Minä en osoita halveksuntaa uskovaisia kohtaan enkä missään nimessä ole kieltämässä kenenkään uskonnonharjoittamista. Miksei uskontoa, joka on henkilöohtainen asia, voi harjoittaa vain henkilökohtaisella ajalla, ei julkisissa kouluissa? Miten se on uskovaisilta pois? Miksei objektiivinen uskonnonopetus muiden uskontojen ohella on huono asia? Jos luet ajatuksella minun kommenttini ja sinun kommenttisi, kumpi niistä on halveksivampi?

"vieras."
Jos saisi valita...
- kuolisin lapsena kivuliaaseen syöpään, kesto vaikka 1-3 vuotta ->siitä seuraa miljardi potenssiin miljardi vuotta Taivaassa jossa on ihana olla

- elän normielämän iloineen ja suruineen, en välitä Jumalasta mutta kuoleman jälkeen vietän ikuisuuden ilman Jumalaa, tuskissa.

...niin kumpikohan olisi kivempi? Hmm mietin.
Kätevin ratkaisu on hylätä uskon jolloin sekä taivas että helvetti katoaa. Ei-uskova kuolee luonnollisen kuoleman.

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja selitätkö;29716778:
Miten niin ikävää, jos saa uskosta voimia elämän koettelemuksiiin?
Voimia koettelemuksiin, jotka se uskon kohde itse järjestää. Kuulostaa aika sadistiselta suhteelta. Isä hakkaa lasta, joka jaksaa ja kestää sen hakkaamisen, koska uskoo isäänsä ja saa siitä uskosta voimia kestää sen isän väkivaltaa.

(käsittääkseni edellenkään esim. koulussa ketään ei pakoteta uskonto tunneille)
Itse asiassa pakotetaan. Jos lapsen uskontokunnaksi on määrätty (vanhemmat sen aikoinaan määräsivät lapselta mitään kysymättä) evlut, niin hän joutuu menemään uskontotunneille, eikä voi valita elämänkatsomustietoa sen sijaan. Tähänkin me vapaa-ajattelijat olemme hakemassa muutosta.

vdfd
[QUOTE="vieras.";29716773]Miten sä perustelet itsellesi, että rakastava isä heittää teidän eteenne kärsimystä ja julmuuksia ja kuolevia lapsia? Ketä se palvelee ja miten?[/QUOTE]

Olisiko ollut parempi olla syntymättäkään, kun ihmiset olis kuolleet ylikansoittumiseen ilman tauteja, sotia, kuolemaa?

"vieras."
Data: eipä me niitä saadakaan valita. Mutta en nyt näkisi lapsena syöpään kuolleen kohtaloa niin kamalana, se kärsimys on luokkaa hiekanjyvä Saharassa Taivaan rinnalla.

Mä olen joskus melkein kade vauvana kuolleille...no, en nyt ala omia lapsiani tappamaan.
Etkö sä halua sun lapsille parasta mahdollista, eli nopeaa pääsya taivaaseen ja ikuiseen elämään? Katsooko jumala hyvällä tuollaista itsekkyyttä?

JA EI, EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN LASTENSA TAPPAMISTA.

Tämän olen sanonut ennenkin täällä, mutta jos kristilliset jutut karsitaan niin miksei kukaan älähdä telkkarin lastenohjelmista (Touhukkaat, sit se itämainen piirrossarja aamupäivisin) joissa puhutaan yingista ja yangista, hillutaan energiarannekkeiden kanssa, jne? Ying ja yang on jo uskonnollista materiaalia, ei tonttuja tai akuankkoja.

Jättäkää jo Herran nimessä se Jumala rauhaan, kun kerrotte maailman pahuudesta. Taruolentona Jahve ei ole missään mielessä syypää kärsimykseen. Ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen; kun Jerusalemissa Jeesus ratsasti aasilla, niin täällä aasit ratsastavat Jeesuksella.

Yhteistyössä