Lapsentahtisesta imetyksestä ja yöimetyksistä

• Viestiketjun aloittaja Imettäjäeukko
  • Ensimmäinen viesti
Imettäjäeukko
Olen imettänyt kohta 10-kuistani vielä öisin (12 tunnin yöunien aikana herää kaksi kertaa syömään). Onko teillä kokemusta, mikä ikä on tyypillisesti se, jolloin vauva lopettaa itse yösyönnit? Omani alkoi kunnolla syömään kiinteää ruokaa vasta ihan vähän aikaa sitten. Entä onko kokemusta siitä, jos lopettelee imetyksen noin vuoden iässä ja edelleen silloin yösyöntejä... Tuleeko öistä hankalia, kun maito vähenee, vai pääseekö yösyötöistä silloin helpommin ja luonnollisemmin eroon? Ajattelen tässä sitä, että en kokisi hyvänä asiana vierottaa yösyötöistä nyt, jos joka tapauksessa lopettelen imetyksen muutaman kuukauden päästä. Unikoulua en koe hyväksi asiaksi lapsella, joka muuten nukkuu niin hyvin.

Hienoa, että maitoa tulee riittävästi tuollaisiinkin tarpeisiin, jos haluaa imettää pidempään mutta harvoin. Olen kuvitellut, että jos imettää vaikkapa kerran päivässä, maidontulo herkästi hiipuisi kokonaan.

Mutta siis ap:lle: Luulisi jotenkin, että vauva ei yölläkään sitten enää heräile maitoa haluamaan, jos imetys muutenkin loppuu pian, ja sopeutuu siihen, että maito tulee ruoka-aikoina mukista. Oma vauvanikin (9kk) herää rinnalle vielä 1-2 kertaa yössä ja minusta tu on ihan ok. Ei voi olla lapselle haitallista, että hänen tarpeisiinsa (esim läheisyydenkaipuu) vastataan 24/7.

viera.s
Hienoa, että maitoa tulee riittävästi tuollaisiinkin tarpeisiin, jos haluaa imettää pidempään mutta harvoin. Olen kuvitellut, että jos imettää vaikkapa kerran päivässä, maidontulo herkästi hiipuisi kokonaan.
Jos imettää iltaisin ja öisin, niin onhan se enemmän kuin kerran päivässä. Iltaisinkin todennäköisesti useammin kuin kerran, ainakin itse omaa taaperoani imetin päivähoidon alettua vähintään 5 kertaa vuorokaudessa, vaikka imetinkin vain iltaisin ja öisin. Mutta siitä se pikkuhiljaa harveni ja parivuotiaasta alkaen oli usein parin-kolmen päivän taukojakin työmatkojen takia, silti lapsi palasi rinnalle. Ei maitoa tietysti paljoa tullut, ei ollenkaan kiristänyt tissit edes useamman päivän tauon jälkeen. Mutta eihän taaperolle imetys ole ensisijassa ravintoa muutenkaan. Ja kyllä puristamalla maitoa tuli vielä yli puoli vuotta imetyksen loppumisesta, eli kokonaan maidontulo ei tosiaan hetkessä lopu.

Se että imetys hiipuu kokonaan imetysvälien kasvaessa on todennäköistä vauvaiässä, kun lapsi saa välissä tuttipullosta maitoa. Silloin vauva alkaa herkästi hylkiä rintaa kun ei saa siitä samalla tavalla nopeasti vatsaa täyteen kuin tuttipullosta. Mutta taapero ei herkästi tissistä luovu, vaikka maitomäärä olisi vähäinen.

Ja kysymykseen vastatakseni, yöimetys jäi itsestään pois n. 2-vuotiaana, yksittäisiä öitä ilman imetystä oli kyllä sitä ennenkin. Ehkä maitomäärän väheneminen edesauttoi yösyömisten loppumista, vaikka mistäs sen tietää. Vuoden iässä yöimetyksiä oli vielä keskimäärin kymmenen....

Entinen imettäjä
2,5-vuotiaana suostui uskomaan puheella, kun sanoin että nyt ei enää tissiä. En voinut lopettaa aiemmin vaikka yritin, mutta olisi kirkunut kurkku suorana ja naapurit soittelivat lastensuojeluilmoituksen jo niitten yritysten takia, kun lapsi huusi sitten yöllä kurkku suorana kun ei saanut tissiä.. joten oli pakko antaa rintaa niin kauan, että suosiolla suostui olemaan ilman.

Minulla ei ole kokemusta > 1 v. imetyksestä, mutta jostain luin että taaperolle voi sanoa yöllä että tissi nukkuu :) "Nyt nukutaan, hysss, tissitkin nukkuu, maito nukkuu tms". Mutta ei tuo ap:n tilanteessa 10-kuisen kanssa toki auta!

viera.s
Minulla ei ole kokemusta > 1 v. imetyksestä, mutta jostain luin että taaperolle voi sanoa yöllä että tissi nukkuu :) "Nyt nukutaan, hysss, tissitkin nukkuu, maito nukkuu tms". Mutta ei tuo ap:n tilanteessa 10-kuisen kanssa toki auta!
Joo, puhumalla voi selvitä 2-vuotiaan tai vanhemman yövieroituksesta. Mutta harvan 1,5-vuotiaan kanssa selittelyt auttaa sen enempää kuin 10 kk ikäisen vauvan kanssa. Eli jos puhumalla meinaa vieroittaa, niin täytyy aika pitkään varautua (yö)imettämään.

Yhteistyössä