Tarjoilut aikuisten illanviettoon - maistuisiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29698148:
Mikä saa sinut ajattelemaan, että kyseessä olisi vain yksi ilta kerran pari vuodessa...? Kyllä niitä illanistujaisia on aika paljon enemmän.
Mitä jos ei vaan kiinnosta syödä pastaa, kun ei siitä edes tykkää eikä se elimistölle sovi. Jos vieraita on 15 ja naisia puolet, seassa on aika varmasti useampikin joka ei pastasalaatista välitä, vaan mielummin söisi vaikka ruokaisampaa vihersalaattia.
Mun kokemukseni mukaan monet fundamentalistiset karppaajat nyrpistelevät nenäänsä hyvin monille vähähiilarittomille ruuille.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29698106:
Itsellä jäisi ruoka aika köykäiseksi, kun olis vaan vihersalaattia. Saisiko siihen sekaan edes kanaa, fetaa tms? Pastasalaattia ei monikaan ruokavaliota ajatteleva nainen syö, kun se on pelkkää höttöhiilaria.

No kuule ahda kupusi täyteen kotona ennen illanistujaisia niin ei tarvi ruikuttaa.

Aloittaja, hyvältä kuulostaa. Etenkin jos osa pastasalaatista on ilman sitä lihalisää, jos vaikka joku kasvissyöjä ilmestyy paikalle. Jos kasvissyöjiä ei ole, lisäät vaan lihan pastasalaatin sekaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Tää ketju taas paljastaa sen että kaikkien ei kannata kutsua ihmisiä kylään. Ei se mikään pakko ole.

Jos tuntuu liian raskaalta varautua erilaisiin ruokavalioihin, voi aikaa viettää muutenkin yhdesssä kuin pakkoemännöimälllä. Hyvä emäntä tahtoo että vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi, "no jos ei kelpaa niin ota tosta kurkku ja oo hiljaa" ei oo kovin huomaavaista. Ei siitä tuu kuin kaikille paha mieli jos tuolla asenteella kutsuu ihmisiä kotiinsa kyläilemään.

Karjala on aika neutraali olut. Mä en tykkää Koffista, mutta juon Karhua. Ukko ei tykkää Karhusta, mutta juo Koffia. Jos ostetaan yhteinen lava, niin se on Karjalaa.
Mä tarjoisin "vaan" sipsejä+dippiä, suolapähkinöitä ja erilaisia karkkeja. Jokainen tuo meiän lähipiirissä omat juomat mukanaan, eli alkoholillisia juomia en tarjois. Limua ja mehua ois tarjolla kuitenkin. Ehkä jotain LIDLin pakastepatonkeja voisin myös tarjota...

Itsellä jäisi ruoka aika köykäiseksi, kun olis vaan vihersalaattia. Saisiko siihen sekaan edes kanaa, fetaa tms? Pastasalaattia ei monikaan ruokavaliota ajatteleva nainen syö, kun se on pelkkää höttöhiilaria.

Jotain ruokaisampaa jäin minäkin kaipaamaan.

Mä tykkäisin kovasti tuosta menusta. Mutta jäin miettimään, että jos on miehiä paikalla, niin varmasti kannattaisi laittaa johonkin lihaakin (ilmakuivattu kinkku on ainoa liha tuossa menussa). Voisiko johonkin kasvistikkuun lykätä lihaa?

Itse olen monissa juhlissa tehnyt tsi salaatipohjan.Isossa kipossa vain vihersalaattia ja lisukkeet omissa kipoissa.Lisukkeina tomaatti,kurkku,oliivi,ananas,feta,mozzarela,valkosipuli,artisokka,homejuusto,lohi, herkkusienet,katkaravut,broileri,kinkku,krutongit ja mitä vaan muuta on ja keksii.Jokainen sai mieluisensa lisukkeen valita.Toimii hyvin ja pienellä vaivalla.

Aloittaja, hyvältä kuulostaa. Etenkin jos osa pastasalaatista on ilman sitä lihalisää, jos vaikka joku kasvissyöjä ilmestyy paikalle. Jos kasvissyöjiä ei ole, lisäät vaan lihan pastasalaatin sekaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Tää ketju taas paljastaa sen että kaikkien ei kannata kutsua ihmisiä kylään. Ei se mikään pakko ole.

Jos tuntuu liian raskaalta varautua erilaisiin ruokavalioihin, voi aikaa viettää muutenkin yhdessä kuin pakkoemännöimälllä. Hyvä emäntä tahtoo että vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi, "no jos ei kelpaa niin ota tosta kurkku ja oo hiljaa" ei oo kovin huomaavaista. Ei siitä tuu kuin kaikille paha mieli jos tuolla asenteella kutsuu ihmisiä kotiinsa kyläilemään.

Ei minusta ole mitään järkeä varautua kaikkiin mahdollisiin ruokavalioihin ja väsätä ihan vaan varmuuden vuoksi laktoositonta, gluteenitonta, kevyttä, tuhtia, karppi- ja kasvisruokaa siltä varalta, että yllättäen paikalle tulisi vaikka se kasvissyöjä. Jos oikeasti joku kutsumaton vieras paikalle ilmaantuu, niin ei kai sellainen voi odottaa, että hänen erikoisruokavalionsa olisi huomioitu.

Kutsuvieraiden allergiat ja erikoisruokavaliot taas luonnollisesti kysytään, jos ihmiset ei ole ennestään niin tuttuja, että tällaisia tietäisi. Jos kaveri on yllättäen aloittanut erityisruokavalion, jonka toivoo tarjoiluissa huomioitavan, olettaisin että hän kertoo asiasta oma-aloitteisesti. Ja tottakai sitten pyrkisin nämä huomioimaan. Mutta en minä ala kutsuessani kavereitani kylään varmuuden vuoksi tekemään kasvisruokaa, vain siksi että kasvissyöjiä on olemassa tai välttämään pastasalaattia, koska jonkun toisen tuttavapiirissä naiset ei sitä syö. Kun omassa kaveripiirissäni ei ainakaan tällä hetkellä tällaisia rajoitteita ole.

Vieraana taas ajattelin ihan niin, että omat oikkuni on oma häpeäni. En soimaa emäntää siitä, että on laittanut oliiveja salaattiin, vaikka en niistä tykkää. Ja yleisesti ottaen minusta olisi parempi, ettei tarjoiluista oteta mitään kamalia paineita ja jätetä sen takia kutsumatta vieraita. Ei minulle ainakaan syöminen ole illanvietoissa pääasia. Syödä voi kotonakin, just sitä mitä haluaa, mutta kavereiden kanssa ei kovin usein ole tilaisuutta viettää aikaa näin ruuhkavuosien keskellä. Toivon, että vähät mahdollisuudet ei jää käyttämättä tarjoilustressin takia.

:laugh:

Siinähän sitten olisit nälissäsi, kun ei normaali ruoka kelpaa.

Palstan mukaan mihinkään juhliin ei edes saa mennä nälkäisenä. Ei ihan sama mitä tarjoat, kun on kohteliasta käydä syömässä ABC:llä ennen kuin menee kylään.

Ei kyllä yhtään minun makuuni, mutta ihan ok silti. Itse taitaisin juoda vettä ja söisin varmaan vain tuota vihreää salaattia ja kakkua. Salaatistakin vatsa menisi sekaisin melonin takia.

Yhteistyössä