Miksi pk-seudun ulkopuolella asuvat eivät tajua että täällä on asunnot tosi kalliita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asutaan Helsingissä, meren rannalla vuokralla, vuokra 2000 e/kk. Työmatkoihin menee n. 5 min autolla. Yrittäjyyden vuoksi pystyn hakemaan lapsen päiväkodista jo klo 14-15 aikoihin. Mulle jää monta tuntia ihanaa aikaa yhdessä lapsen kanssa. Maksan mielelläni rivarista merenrannalla tuon. Omakotitaloon Helsingistä en saa lainaa + liian kalliita kuntoonsa nähden. Vuokratonttia haikailen.

Tiedän.

Suurempi mysteeri mulle on se, miksi helvetissä teidän kaikkien pitää sinne tunkea asumaan, jos ei ole varaa. Muualtakin kyllä löytyy taloja ja töitä, ja löytyisi enempikin jos ette muuttamalla keskittäisi kaikkea helsinkiin.

[QUOTE="hips";29696258]Tiedän.

Suurempi mysteeri mulle on se, miksi helvetissä teidän kaikkien pitää sinne tunkea asumaan, jos ei ole varaa. Muualtakin kyllä löytyy taloja ja töitä, ja löytyisi enempikin jos ette muuttamalla keskittäisi kaikkea helsinkiin.[/QUOTE]

Kaikki mielenkiintoiset työpaikat ovat PK-seudulla. Kaikki kansainvälisten firmojen pääkonttorit.

Totta. Aina ei voi valita itse missä asuu. Oman alani työpaikat ovat lähes pääsääntöisesti pk-seudulla, pääasiassa Helsingissä. Ymmärrän ketjun aloittajaa siinä mielessä, että minuakin ihmetyttää, miten muualla asuvat ystävät ja sukulaiset eivät käsitä, kuinka paljon asumismenoihin uppoaa. Maksan tällä hetkellä 28 neliöisestä yksiöstä 800 euron vuokraa ja päälle tulevat muut elinkustannukset, jotka nekin pk-seudulla melko korkeita mm. seutulippuun menee lähes satanen kuussa. Yksinelävälle ihmiselle pelkkiin peruselämän kustannuksiin menee helposti yli tuhat euroa kuussa, vaikka tosiaan asuisi pienen pienessä asunnossa. Mielestäni pk-seudun suuret asumiskulut tulisi huomioida jotenkin palkkauksessa tai verotuksessa.

[QUOTE="Maiju";29697445] Mielestäni pk-seudun suuret asumiskulut tulisi huomioida jotenkin palkkauksessa tai verotuksessa.[/QUOTE]

PK-seudulla on isommat palkat kuin muualla. Ne suuremmat asumiskulut pitää ottaa huomioon omissa palkkaneuvotteluissa.

PK-seudulla on isommat palkat kuin muualla. Ne suuremmat asumiskulut pitää ottaa huomioon omissa palkkaneuvotteluissa.

Valitettavasti monella alalla palkkaerot Helsingin eduksi eivät riitä alkuunkaan kompensoimaan elinkustannuseroja. Itse olen ennen ollut lukion lehtorina ja Helsingissä sillä palkalla ei kyllä paljoa juhlita. Alhainen palkka (joka tosin maaseudulla riittäisi vallan mainiosti) sai minut hakeutumaan paremmin palkattuihin hommiin. Toisaalta melkein mikä tahansa "tavallinen" palkka on aika pieni, jos haluaa asua kantakaupungissa.

Ei onnistu kokemuksen mukaan ainakaan kaupallisella ja it-alalla, joita meidän perheessä edustetaan. Toki palkka voi olla vähän isompi, mutta ei niin paljoa kuin todellinen hintaero.

Vertaisin ihan huvin vuoksi 4h+k vuokrarivareita Vantaa vs Oulu. Tiedoksi, että Vantaalla on pk-seudun halvimmat asumiskulut. Oulu taas ei sekään edusta mitään takahikiää. Kuitenkin näiden paikkakuntien välillä näytti etuoven mukaan olevan 400€ ero kuukausivuokrissa. Se tarkoittaa, että Vantaalla pitäisi saada bruttona melkein 800€ enemmän palkkaa kuin Oulussa. Eli talouden molempien ansaitsijoiden pitäisi saada 400€ bruttona enemmän. Väittäisin, että 95% työpaikoista tämä ei ole realistista.

Joku joka jaksaa, voi verrata esim. omistusrivarien hintaeroja ja mitä se tekee kuukaudessa esim. 20v laina-ajalla ja esim. 3,5% korolla.

[QUOTE="Maiju";29697982]En ole ainakaan minä päässyt nauttimaan suuremmista palkoista pk-seudulla. Omalla alalla, kun menee taulukon mukaan, eikä siinä kyllä ole mitään alueellista erottelua:([/QUOTE]

Itse asiassa kyllä kai taulukoissa pieni etu Helsingin seudulla on. Ainakin kaikilla minun tuntemillani aloilla. Toki tuo palkkaero on melkoisen marginaalinen.

Kyllä mä ainakin tajuun. Mun sisko nimittäin asuu Espoossa ja on olevinaan niin hienossa työssä ja mieskin on "suuri päällikkö". Asuvat sitten jossain 100 neliön rivarissa lapsineen (2). Me ollaan tavallisia duunareita, tosin bonuksien kera ihan ok palkka. Ja meillä on komia kaksikerroksinen omakotitalo 180 neliöö ja 2 lasta meilläkin. Hassulta tuntuu että sinne pitää ängetä, nuokin saisivat varmaan täältäkin töitä...

Eri aloilla varmaan menee vähän eri lailla, mutta erot ovat tosiaan usein hyvin marginaalisia tai niitä ei ole lainkaan. Joka tapauksessa eivät kompensoi asumisesta koituvia kustannuksia. Tosiasia tuntuu olevan se, että pk-seudulla asutaan ahtaammin kuin muualla. Itse en koe yksiössä asumista ongelmalliseksi, mutta perheellisten kohdalla varsinkin kantakaupungin hinnat ovat karanneet käsistä niin paljon, että perheet joutuvat muuttamaan pois keskustasta, jolloin sitten tarvitaankin jo autoa. Helsingin lähiöissäkin hintataso alkaa olla aika korkealla ja auton kanssa perheidenkin kulut nousevat pilviin. Tämä on kai kuitenkin kansainvälinen ilmiö eli sama ongelma myös suurissa kaupungeissa ulkomailla. Pitäisiköhän vaihtaa alaa ja muuttaa maalle omavaraistalouteen...

Yhteistyössä