2v tuli taas hoidosta kasvot verinaarmuilla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Manna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Riine";29689355]Mä taas olen luullut että about joka lapsella on se vaihe kun käydään toiseen käsiksi? Ensimmäisenä kai äitiin, revitään hiuksista, raavitaan tai läpsitään.

Mä olen omilleni ihan pienestä pitäen ollut hyvin tiukkana siitä että minua ei läpsitä tms. edes leikillään. Lasten isä piti mua ihan tiukkapipona "kun eihän tuo yksivuotiaan lyönti edes satu, sehän on vaan hassua..." Joo-o, mutta ei se lapsi sitä koon muutosta tajua, se vaan oppii että lyöminen on hassua. Ja sallittua.

Vaikeampi se myöhemmin on kitkeä pois. Eivätkä jotkut kitkekään, olen myös hiekkalaatikolla saanut huomata. Ketuttaa ne "nooh, Jamiiiii, hei" narisijat jotka eivät edes yritä toden teolla saada kakaraansa kuriin.[/QUOTE]

Meillä on kiltti rauhallinen tyttö, mutta silti on 1v:nä tullut tuota läpsimistä, kynsimistä ja puremista. Ja voin taata ettei ole mistään esimerkkejä sellaiseen saanut. Ei meiltä, ei siskoiltaan, eikä muiltakaan ikäisiltään. Puree kun tuntee valtavaa rakkauden tunnetta minua tai miestäni kohtaan, läpsii kun ajattelee että se on hauskaa. Nauraa vielä päälle. Hiuksistakin on repinyt...KAIKKI nämä kielletään AINA, ja nyt 1v5kk on jo lopettanut 95% nämä kaikki.

Pari pv sitten yritti taas nukutustilanteessa purra minua käteen, mutta jätti puoleen väliin kun aloitin taas sen napakasti sanomisen, että nöööööööyyyyyy.
 
Meillä on kiltti rauhallinen tyttö, mutta silti on 1v:nä tullut tuota läpsimistä, kynsimistä ja puremista. Ja voin taata ettei ole mistään esimerkkejä sellaiseen saanut. Ei meiltä, ei siskoiltaan, eikä muiltakaan ikäisiltään. Puree kun tuntee valtavaa rakkauden tunnetta minua tai miestäni kohtaan, läpsii kun ajattelee että se on hauskaa. Nauraa vielä päälle. Hiuksistakin on repinyt...KAIKKI nämä kielletään AINA, ja nyt 1v5kk on jo lopettanut 95% nämä kaikki.

Pari pv sitten yritti taas nukutustilanteessa purra minua käteen, mutta jätti puoleen väliin kun aloitin taas sen napakasti sanomisen, että nöööööööyyyyyy.

Joo, hei nyt kuin luin tuon tunnistin heti: Tuo äkillinen "hellyyskohtaus" joka purkautuu ihan väärin. Meillä tosiaan kävi sitä lyömistä kun "hellittelin" lasta sylissä ja lapsi oli onnensa kukkuloilla. Yhtäkkiä vain meni jotenkin yli aina ja tarttui kynsillä poskista tms. Opettelemalla opeteltiin halaamaan lujasti jos niin kovasti pitää purkaa hellyyttä.

Samoin sitten tuo läpsimisen hauskuus. Hullutteli itsensä välillä sekopäiseksi ja meni läpsimikseksi ja kikattamiseksi. HOhhoi. Juuri kuten "Ken guru" toimii: tiukka kielto vain näihin ja muita toimintamalleja esiin.
 
Nämä lapset jotka raapii niin se käy sekunnin murto-osassa vaikka olisit vieressä. Jäähyt yhtä tyhjän kanssa. Torutaan kymmeniä kertoja päivässä.
Lapsi on vaan niin jääräpää.
 
Niinp... meillä esim "helvetin ukin" mielestä on hirveen kivaa, kun vierastava lapsi ei muuten halua syliin, niin napataan syliin ja "katsoppas mitä ukilla on täällä silmälasit! !" Ja heheeheeeee ukkihan tiesi että tykkäät silmälaseista..! kitkeppä siinä sit taas seuraavat pari kuukautta lapselta pois sitä, että ÄIDIN laseja ei saa huitoa.......voi jessus...

Tai kun joidenkin vanhempien mielestä se yks ween harrastama kasvojen läpsiminen on niin hellyyttävän hauskaa. Ei ole.

Tai jos sinne avoimeen päiväkotiin tullaan, niin ei se hemmetti vie ole tarkotus ett ite istutaa toisessa huoneessa juomassa kahvia tai askartelemassa samaa aikaa kun oma lapsi muualla vie toisilta lelut, tönii, ja änkee joka paikkaan.
 
Ai. Minä sanoisin että pitää tuon raapijan erossa lapsestani niin kauan kun raapimista tapahtuu, ja ellei raapimista saada loppumaan, teen hoitajasta ilmoituksen ja siirrän lapseni pois hoitopaikasta. ARGH.

Ja sinä nimenomaan kerrot myöhemmin oman lapsesi käytöksestä, joka olisi järkyttävää muiden lasten vanhemmille, jos lapsesi olisi ryhmässä....

Kannattaisiko miettiä tarkemmin, onko raapimistapaukset ryhmässä olevinaan hoitajan vika. Yleensäkin, luuletteko, etteikö jokainen hoitaja tee kaikkensa, ettei toisten satuttamista ilmenisi? Ja luuletteko, että hoitaja oikeasti heti ehtii kaikkien raapivien muksujen eteen? Joskus tapahtuu ilkeitä asioita, ja jotkut satuttavat toisia vaikka tekisi mitä. Eivätkä he lopeta jos vanhemmat eivät ole yhteistyökykyisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;29689855:
Ja sinä nimenomaan kerrot myöhemmin oman lapsesi käytöksestä, joka olisi järkyttävää muiden lasten vanhemmille, jos lapsesi olisi ryhmässä....

Kannattaisiko miettiä tarkemmin, onko raapimistapaukset ryhmässä olevinaan hoitajan vika. Yleensäkin, luuletteko, etteikö jokainen hoitaja tee kaikkensa, ettei toisten satuttamista ilmenisi? Ja luuletteko, että hoitaja oikeasti heti ehtii kaikkien raapivien muksujen eteen? Joskus tapahtuu ilkeitä asioita, ja jotkut satuttavat toisia vaikka tekisi mitä. Eivätkä he lopeta jos vanhemmat eivät ole yhteistyökykyisiä.

Sanoin tuolla että kiellän lastani raapimasta. Ja ap kertoi että lapsensa on "taas" kasvot naarmuilla.

En myöskään sanonut että se on hoitajan vika, vaan vanhempien pitää kieltää lasta raapimasta, läpsimästä, puremasta...

Hoitajan tehtävä on ottaa yhteyttä raapijan vanhempiin, ei raavitun lapsen vanhempien. Hoitajan pitää myös varmistaa omilla toimillaan että kaikilla lapsilla on turvallinen ja kiva hoitoympäristö. Raapiva lapsi voidaan pitää ruokapöydän toisessa päässä, ohjata leikkeihin muista sivuun, kieltää heti jos ehtii muita lapsia kurmuuttamaan jne. Jos mikään ei auta, on hoitajan oltava raapivan vieressä, tai pidettävä raapiva sitten koko ajan mukanaan. Ei se niin käy että joku siellä vaan raapii eikä sille voida mitään.
 
Sanoin tuolla että kiellän lastani raapimasta. Ja ap kertoi että lapsensa on "taas" kasvot naarmuilla.

En myöskään sanonut että se on hoitajan vika, vaan vanhempien pitää kieltää lasta raapimasta, läpsimästä, puremasta...

Hoitajan tehtävä on ottaa yhteyttä raapijan vanhempiin, ei raavitun lapsen vanhempien. Hoitajan pitää myös varmistaa omilla toimillaan että kaikilla lapsilla on turvallinen ja kiva hoitoympäristö. Raapiva lapsi voidaan pitää ruokapöydän toisessa päässä, ohjata leikkeihin muista sivuun, kieltää heti jos ehtii muita lapsia kurmuuttamaan jne. Jos mikään ei auta, on hoitajan oltava raapivan vieressä, tai pidettävä raapiva sitten koko ajan mukanaan. Ei se niin käy että joku siellä vaan raapii eikä sille voida mitään.

Samaa mieltä siitä, että hoitajan täytyy tehdä kaikkensa, etteivät lapset satuta toisiaan. Silti valitettavasti voi sattua kaikenlaista, kun ryhmässä voi olla useallakin vuorotellen se kausi, kun raavitaan ja revitään. Ennen kuin se menee ohi, niin kuin omallakin lapsellasi. Ja silti joku voi vielä yllättää ja satuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;29689928:
Samaa mieltä siitä, että hoitajan täytyy tehdä kaikkensa, etteivät lapset satuta toisiaan. Silti valitettavasti voi sattua kaikenlaista, kun ryhmässä voi olla useallakin vuorotellen se kausi, kun raavitaan ja revitään. Ennen kuin se menee ohi, niin kuin omallakin lapsellasi. Ja silti joku voi vielä yllättää ja satuttaa.

Tottakai. En kuvittelekaan että lapseni kasvaa aikuisiksi ilman naarmua, haukkua tai muiden kurmauttamista. Enkä missään pumpulissa lapsiani halua kasvataakaan, enkä nosta älämölöä joka epäoikeudenmukaisuudesta mitä ikinä kohtaavatkaan.

Podin vaan että miten ap:n lasta voisi nyt auttaa kun vaikutti siltä ettei asiaan puututa riittävästi.
 
Meidän poika oli vähän isompi, kun hoitoon tuli samanikänen poika joka töni ja raapi toisia. Me kutsuttiin se poika meille leikkimään, ja pojista tuli toistensa parhaat ystävykset, nyt jo nelosluokkalaisia.
 
Sanoin tuolla että kiellän lastani raapimasta. Ja ap kertoi että lapsensa on "taas" kasvot naarmuilla.

En myöskään sanonut että se on hoitajan vika, vaan vanhempien pitää kieltää lasta raapimasta, läpsimästä, puremasta...

Hoitajan tehtävä on ottaa yhteyttä raapijan vanhempiin, ei raavitun lapsen vanhempien. Hoitajan pitää myös varmistaa omilla toimillaan että kaikilla lapsilla on turvallinen ja kiva hoitoympäristö. Raapiva lapsi voidaan pitää ruokapöydän toisessa päässä, ohjata leikkeihin muista sivuun, kieltää heti jos ehtii muita lapsia kurmuuttamaan jne. Jos mikään ei auta, on hoitajan oltava raapivan vieressä, tai pidettävä raapiva sitten koko ajan mukanaan. Ei se niin käy että joku siellä vaan raapii eikä sille voida mitään.


Juuri tätä samaa mieltä olen! Koko päivän olen miettinyt ja pyöritellyt asioita päässäni (ja koittanut hillitä kiukkuani,kun pienen kasvot on kuin olis syönyt litran mansikoita ja äiti unohti pyyhkiä..) Kyllä ensisijainen vastuu on vanhemmilla, mutta hoitopäivän aikana vastuu on hoitavalle henkilöllä, jonka tehtävä on varmistaa tasapuolisuus, se ettei kukaan vahingoitu ja että kaikilla on turvallinen olo!
 
Jos olisin sen raapijan äiti, toivoisin, että hoitaja puhuisi mulle asiasta. Voisin kertoa, millaisissa tilanteissa meillä kotona lapsi on ollut väkivaltainen, ja miten ollaan niissä tilanteissa lasta ohjattu/rankaistu, jos löytyisi joku sellainen keino jota voidaan käyttää molemmissa paikoissa, niin lapsi oppii helpommin kun on samat säännöt. Meillä on kotona puututtu kaikkeen väkivaltaiseen käytökseen heti, mutta silloin kun en ole paikalla ja lapsi on jonkun muun vastuulla, sen jonkun muun täytyy huolehtia, ettei lapsi satuta toisia.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä