Päivähoito-oikeus päättyy 31.7. - ekaluokka alkaa 11.8. Mihin lapsi hoitoon elokuun aluksi???

• Viestiketjun aloittaja Ongelmatapaus
  • Ensimmäinen viesti
toinen vieras
[QUOTE="Vieras.";29682745]Tuntuu et äitien ainoa tavoite on pitää lapsensa niin paljon kuin vain mahdollista poissa silmistä, poissa viereltä, poissa sylistä päiväkodissa ympäri vuoden.[/QUOTE]

Eihän tässä ap:n viestissä oo lainkaan kyse tästä. Vaan jos on itse töissä, voiko ekaluokkalaisen jättää koko päiväksi kotiin jos päiväkoti kieltäytyy ottamasta lasta sinne vai mihin ihmeeseen hänet pitäisi työpäivän ajaksi laittaa. Jokainen vanhempi ei voi olla lomalla silloin kuin se pk:n puolesta olisi paras aika, kaikilla ei välttämättä ole kesälomaa lainkaan. Ap on olettanut että lapsi voi jatkaa päikyssä kunnes koulu alkaa ja nyt on saanut tiedon ettei olekaan näin.

Mun mielestä on fiksumpaa olla lomalla kun koulu alkaa (eka viikko ainakin), jotta voi olla totuttamassa lasta muutokseen kuin että ne edeltävät viikot. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuutta työpaikan puolesta lomailla koko kesää vaikka palkaton loma olisikin taloudellisen tilanteen puolesta mahdollinen.

Me ollaan ainakin ihan pulassa kun lapset menee hoitoon ja kouluun, koska ei meillä ole varahoitajia lapsille. Kaikki isovanhemmat/kummit ei hoida lapsia edes hätätilanteessa pyydettäessä ja meillä on tilanne tämä.

jestas!
No on se nyt vittu että jos reilu 4kk etukäteen ilmoitetaan että vajaa 2vkoa pitäiss järjestää oman pennun hoito itte niin ei tuu mitään. Luoja mua ap:n kaltaisilta ihmisiltä varjelkoon!

Vier.as
Mä tein ylitöitä kevään... Raskas kevät oli mutta ei ollu vaihtoehtoja.

Ei näissä ole paljoa ajateltu vanhempia, pahimpia on 6-8 ikävuodet. Koululaisilla on joku 3,5kk lomaa vuodessa, vanhemmilla usein 5vkoa per naama eikä monet voi vaikuttaa ajankohtaan. Esikoisten kanssa on vaikeinta kun ei voi vanhempien lasten apuunkaan turvautua.

Esikoinen oli ekan ja tokan luokan välisenä kesänä neljällä eri päiväleirillä :( lomaakin jäi paljon, mutta maksoi hitosti ja oli raskasta olla koko ajan leirillä. Töissäkin oli mukana jonkun päivän. Mut minkäs teet.

Suomalainen koulu on joo ilmasta, mutta neljäsosa vuodesta on lomaa ja päivät tosi lyhyitä kun niihin ei ole ympätty harrastustoimintaa mukaan. Sit on vielä koko ajan jotain mahdotomia vapaita kuten syysloma.

No voi jukelis sentään
No on se nyt vittu että jos reilu 4kk etukäteen ilmoitetaan että vajaa 2vkoa pitäiss järjestää oman pennun hoito itte niin ei tuu mitään. Luoja mua ap:n kaltaisilta ihmisiltä varjelkoon!
Lasta ei ole yhtä helppoa laittaa hoitoon kuin vaikka jotain koiraa tai kissaa. Jos sukulaiset on kaukana ei heidänkään apuun voi turvautua. Ja jos itse ei voi saada lomaa, niin mitä pitäis tehdä? Jättää alle kouluikäinen yksin kahdeksi viikoksi?

"niin"
Luoja näiltä vastauksilta varjelkoon. Meillä on molemmilla kiertävät lomavuorot, joihin ei itse voi vaikuttaa. Tänä vuonna lapset on 9 vkoa kesälomalla, mutta päivääkään ei pystytä niitä siirtämään vaikka olis kuinka pk kiinni tai hoito-oikeus loppumassa.

Kuntien linjaukset asian suhteen vaikuttaa kyllä sekavilta. Kyseessähän on onneksi vain 6 arkipäivää. Pystyiskö jompikumpi tekemään muutaman etäpäivän töissä? Entäs joku opiskelija, joka tulisi vaikka puoleksi päiväksi seuraksi lapselle. Tai MLL-hoitaja?

"pph"
meidän kaupungissa ainakin tarjotaan hoitopaikka ihan sinne asti kun se koulu alkaa.
näin olen ymmärtänyt.
meidänkin esikoinen aloittaa ekaluokan syksyllä. onnekas oon että saan tehdä töitä kotona. Olen siis perhepäivähoitaja (kunnallinen). Itse pyysin oman kesäloman vielä niin että olen lomalla vielä ensimmäisen kouluviikon jolloin saamme harjoitella kouluun kulkemista ihan rauhassa ja uskon että saan lomani pitää noin.
meillä esikoinen on kulkenut jo eskarista yksin kotiin päivän päätteeksi, kun en päiväuniajan takia pääse hakemaan ja isä on töissä.
en halunnut jättää hoitoon kun olen kerran kotona eikä matkaa ole kuin parisataa metriä eli vähän on saanut harjoitusta jo yksin kulkemiseen. toki matka vähän pitenee kun koulu alkaa.

ei kukaan sukulainen pääse hoitamaan? naapurin tyttö pientä palkkaa vastaan kattomaan perään?
olisihan se lapsen etu että saisi olla lomalla ennen koulun alkua, mutta jos se ei ole mahdollista että saisitte omia lomia sinne tai ketään muuta hoitamaan niin vaadit siltä päiväkodilta hoitopaikkaa.

"Lyyli"
Lapsikin tarvitsee lomaa. Eli ajatuksena, että lapsi ilman lomaa menee päiväkodista suoraan kouluun, niin hohhoijaa. Sääliksi käy lasta.
Tietysti, jos millään ei oikeasti pysty limittämään lomiaan, niin sääli jo jatkoa varten. Meillä menee vielä monta vuotta, ettei perheenä yhdessä voida viettää lomaa kuin viikko kesällä. Koulun kesäloma on pitkä!

vierass
[QUOTE="Lyyli";29684477]Lapsikin tarvitsee lomaa. Eli ajatuksena, että lapsi ilman lomaa menee päiväkodista suoraan kouluun, niin hohhoijaa. Sääliksi käy lasta.
[/QUOTE]

No kyllä suurimmalla osalla lapsista on lomaa kesällä, mutta ei vaan juuri ennen koulun alkua. Yleisin loma-aikahan on heinäkuu, silloin niitä lapsia on vähiten päiväkodissa. Ei vanhemmat aina itse pysty niihin loma-aikoihinsa vaikuttamaan. Monella pikkukoululaisen vanhemmalla on niiden lomien kanssa sumplimista, vaikka pystyisikin vaikuttamaan ajankohtaan. On syyslomaa, joululoma, hiihtoloma, kesäloma. Jos ei satu olemaan opettaja, niin eipä noihin kaikkiin riitä lomapäivät, vaikka kuinka lomittaisi lomiaan eli joutuu miettimään, mihin sen lapsen niiden loppupäivien ajaksi laittaa.

"Jenis"
Suomalainen koulu on joo ilmasta, mutta neljäsosa vuodesta on lomaa ja päivät tosi lyhyitä kun niihin ei ole ympätty harrastustoimintaa mukaan. Sit on vielä koko ajan jotain mahdotomia vapaita kuten syysloma.
Tää on ihan totta. Monessa muussa maassa koulu on järjestetty paljon järkevämmin - päivät on pitempiä joo, mutta esim. iltapäivä on erilaista kerhotoimintaa eikä koulu-koulua. Ei tosiaan kukaan normityötätekevä kansalainen voi järkätä lomaa niin paljon kuin lapsilla koulusta on.

Silti katson, että toi koulunaloitus on niin tärkeä aika sen lapsen elämässä, että siihen kohtaan ois kiva jos vanhempi vois olla läsnä=lomalla, lapsen apuna.

[QUOTE="zxc";29681185]Hae paikkaa sieltä päiväkodista. Hoito-oikeus on viimeksi haettu 31.7. asti, mutta toki sitä voi hakea pariksi viikoksi lisää. Niin ainakin meillä tehtiin viimekesänä.[/QUOTE]

Näin pystyy tosiaan toimimaan. Meidän päiväkodissa on ainakin niitä tulevia koululaisia ollut usein elokuussa vielä.

ap.
Kiitos vastauksista. Pitää yrittää vielä puhua noista oman ja miehen lomien ajankohdista. Jos niiden siirto ei onnistu, pitää kysyä palkatonta. Jos sekään ei onnistu, pitää kysyä apua 500km:n päässä asuvilta sukulaisilta. Jos sekään ei onnistu niin sitten en tiedä, otan lapsen töihin mukaan.. Täällä on kuulemma tiukka linja sen suhteen, että päivähoito-oikeus päättyy 31.7. Aika hankala sitä on lähteä taistelemaan yksin tuulimyllyjä vastaan.

nvsj<vk.
[QUOTE="jenni";29681233]Tarkoitatko,että lapsella ei todellakaan tulis yhtään kesälomaa?Jos on hoidossa koulun alkuun asti?Huh,aika rankkaa.[/QUOTE]

Meillä lapsi lomailee kesäkuussa neljä viikkoa. Heinäkuun varahoidossa. Elokuussa omassa päiväkodissa siihen asti kun koulut alkaa. Hoitosopimuksessa lukee että se päättyy kun lapsi siirtyy kouluun.

Miksi aina pitää olettaa että lapsella ei ole lomaa jos on heinäkuun hoidossa? Ei koko Suomi lomaile heinäkuussa.

"Vieras."
Näin sanoo laki: Oikeus päivähoitoon, lasten kotihoidon tukeen tai yksityisen hoidon tukeen alkaa sairausvakuutuslain mukaisen äitiys-, isyys- ja vanhempainrahakauden päätyttyä. Oikeus päättyy lapsen siirtyessä perusopetuslaissa tarkoitettuna oppivelvollisena peruskouluun tai sitä vastaavaan kouluun.

Eihän lapsi siirry vielä 1.8 oppivelvollisuuden piiriin. Minä en jättäisi asiaa tuohon.

Yhteistyössä