Mistä mielestäsi Jonna Tervomaan Tikapuut-biisi kertoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuuntelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jonna Tervomaan uusi video on lyhytelokuvamainen kuvaelma vanhaa äitiään kotona hoitavasta tyttärestä. Jonna Tervomaa näyttelee tytärtä, jonka käytöksestä ja eleistä voi päätellä, että tilanne nostattaa hänessä ristiriitaisia tuntemuksia.
Tervomaa kertoo, ettei Tikapuut-kappale alun alkaen käsitellyt videon asetelmaa. Pikemminkin biisi kertoo artistin mukaan ihmisarvosta ja “ihmisen kyvystä välittää vaikka naapureistaan”.

“Mietin laulussa sitä problematiikkaa, milloin ihmisarvoinen elämä loppuu ja mistä sen tietää.

Mullekin tuli mieleen sairastunut aikuinen läheinen, joka hiipuu.
Ainut joka ei sopinut tuohon oli kohta "Olet niin pieni että mahdut hyppysiin", joka taas kuulostaa kertomukselta lapsesta.

Mitä te luulette että tämä tarkoittaa:

"Kuulumaan
Saat huutomerkin pelkkiin henkäyksiin"

Mun mielestä ihan huippuhyvä biisi. Samoin kuin "minä toivon", ja tämä:

[video=youtube;TFVE6ojN4A0]http://www.youtube.com/watch?v=TFVE6ojN4A0&feature=kp[/video]

Mun mielestä Jonna Tervomaan biiseissä on parasta juuri se, että ne voi merkitä eri ihmisille eri asiaa. Etteivät siis ole valmiiksi pureskeltuja ja itsestään selviä.

Mullekin tuli mieleen sairastunut aikuinen läheinen, joka hiipuu.
Ainut joka ei sopinut tuohon oli kohta "Olet niin pieni että mahdut hyppysiin", joka taas kuulostaa kertomukselta lapsesta.

Mitä te luulette että tämä tarkoittaa:

"Kuulumaan
Saat huutomerkin pelkkiin henkäyksiin"

Mun mielestä ihminen voi sairaanakin olla "niin pieni että mahtuu hyppysiin", hauras jne.

Ja tuo huutomerkkilause voisi tarkoittaa vaikka sellaista, että jotkut ihmiset vaan on sellaisia että ovat mielenkiintoisia ja merkityksellisiä itsessään, tekemättä mitään. Toiset korostaa itseään, pääsemättä koskaan siihen mikä näille karismaattisille ihmisille tulee luonnostaan.

Avan ihana, loistava, koskettava biisi onkin :heart:!

Mun mielestä Jonna kuvailee todella hienosti ja herkästi vanhan, voimansa menettäneen ihmisen elonmaisemaa sekä siinä hänen kanssaan viimeisiä yhteisiä askelmia jakavan ihmisen tuntoja - sitä epävarmuutta ja menettämisen pelkoa yhdistettynä kuitenkin siihen vahvuuteen ja auttamisenhaluun.

"Olet niin pieni että mahdut hyppysiin" on loistava kuvaus ihmisen hauraudesta ja herkkyydestä.

"Kuulumaan
Saat huutomerkin pelkkiin henkäyksiin" avautuu niin ikään minulle siten, että heikkoudessaankin ihminen on vielä niin voimakkaasti läsnä ja merkityksellinen. Että se pieni juuri kuultava henkäyskin riittää isosti vielä määrittämään ihmistä.

Tää biisi on yksi voimabiiseistäni :heart:

Tämä on mulle tärkeä.biisi, olen saattohoitanut oman als:iin kuolleen äitini joten tulee kovin lähelle. Kyllä sitä olisi halunnut antaa ne tikapuut joilla pääsee taivaaseen kun vaan odotettiin pitkän kärsimyksen päättymistä.

Yhteistyössä