12v tytön nukkeleikit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marija980
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marija980

Vieras
Tyttöni on 12v, ja leikkii yhä nukeilla. Ympäri kämppää laulaa tuutulaulua ja työntää rattaita. Huoneessaan hänellä on nukelle oma sänky. Syöttää nuken. Leikkii sen kanssa. Istuttaa potalle. Vaihtaa vaippaa. On antanut nukelle nimenkin. Olen myös parit kerrat nähnyt hänen "imettävän".
Yritin yksi päivä tytön ollessa koulussa piilottaa nuken, mutta löysi sen vintiltä, suljetusta kaapistakin. Hän ottaa nykyään nuken mukaan ruokapöytäänkin. Kaupassa menee lastenvateosastolle etsimään nukelle vaatteita.
Onko tämä normaalia, onko muiden lapset saman kaltaisia?

Sepäs mukavaa. Varmaan tyttö ymmärtää, että sen verran ahdasmielisiä ihmisiä löytyy, ettei nukkeleikkejä kannata enää kodin ulkopuolella harrastaa tuossa iässä. Mutta miksi tyttö ei kotona saisi leikkiä?

Suurinpiirtein tuohon ikään asti itsekin nukeille leikin. Kaverit halusi leikkiä barbeilla, mutta itse kylläistyin barbie-leikkeihin oikeastaan jo ennen kuin noihin tavallisiin nukkeleikkeihin. Ja loppuaikoina barbie-leikeissä Kenillä tosiaan oli kysyntää!

Tässä 18-vuotiaan näkökulmaa:

Monet aikuisetkin keräilee nukkeja sun muuta, vitosluokalla vielä saatettiin leikkiä barbeilla puolivitsillä. Mutta sitä olisi pidetty kaikkien tuntemieni silloisten 12-vuotiaiden keskuudessa todella outona, jos joku olisi pitänyt nukkea kuin vauvanaan. Jos olisi selvinnyt, että joku luokaltamme vielä kuin IMETTÄISI nukkeaan tai ostelisi tälle vaatteita ja tuudittaisi, olisi häntä tod. näk. kiusattu, vähintään syrjitty. Muistan, että tuossa iässä tuollaisia syvällisiä nukkeleikkejä olisi pidetty ns. pikkutyttöjen leikkeinä.

Onko tyttärelläsi kunnollisia kavereita tai yksinäinen olo? Tuossa iässä ainakin muistan, että kaverit oli tärkeitä ja haluttiin samastua kavereihin ja puuhata kaikkea heidän kanssaan ja yhdessä. Muiden mielipiteet olivat tärkeitä. Tuollaiset vauvaleikit olisi lähinnä aiheuttaneet kummastelua kutosluokalla muissa. Eli toivottavasti tyttärelläsi on edes samanhenkisiä kavereita.

En todellakaan halua loukata tai huolestuttaa, mutta hieman oudolta tuo imettäminen ja nukelle omistautuminen kuin vauvalle, kuulostaa. 12-vuotias on kuitenkin jo miltei varhaisteini. Ihmiset toki kehittyvät erilailla, mutta kavereiden hyväksyntä ja heidän kanssaan oleminen on tärkeää. Mikäli he leikkivät yhdessä nukeilla, niin ei siinä ole mitään pahaa tai outoa varsinaisesti, mutta nimenomaan tuo nukkea kuin vauvana pitäminen ja itsenäinen nuken hoivaaminen yksin kotona eivät kuulosta yhtä normaalilta.

Voihan olla, että tyttärelläsi on vain jokin hetkellinen halu olla äidin roolissa tai jotain, ja murrosikä ole vielä hänen kohdallaan kunnolla alkanut, tai mitä vaan. Kannattaa varmaan odotella vuosi pari, ellei ongelmia kaveripiirissä yms. kiusaamista tai syrjimistä muiden taholta ilmaannu sitä ennen, tai muuta vakavaa. Mutta kyllä se siitä selviää :)

ja vielä edelliseen, mulla ja monella kaverilla ainakin oli nimenomaan tuossa iässä hirveä hinku saada lemmikki, tai sitten muiden lemmikkeä haluttiin aina hoivata, että jostain tuollaisesta hoivavietistä vois kans olla varmaan kyse joltain osin? se "hoivavietti" kyllä hävis sitten yläasteelle mentyä.

Tässä 18-vuotiaan näkökulmaa:

Monet aikuisetkin keräilee nukkeja sun muuta, vitosluokalla vielä saatettiin leikkiä barbeilla puolivitsillä. Mutta sitä olisi pidetty kaikkien tuntemieni silloisten 12-vuotiaiden keskuudessa todella outona, jos joku olisi pitänyt nukkea kuin vauvanaan. Jos olisi selvinnyt, että joku luokaltamme vielä kuin IMETTÄISI nukkeaan tai ostelisi tälle vaatteita ja tuudittaisi, olisi häntä tod. näk. kiusattu, vähintään syrjitty. Muistan, että tuossa iässä tuollaisia syvällisiä nukkeleikkejä olisi pidetty ns. pikkutyttöjen leikkeinä.

Ryhmäpaine on varmasti niin kova, ettei kukaan myönnä vaikka itsekin nukeilla leikkisi. Ehkä sinua ei huvittanut enää 12-vuotiaana leikkiä, mutta ei se nyt sentään kovin epätavallista ole. Sitä tehdään sitten salaa tai ehkä pienempien sisarusten kanssa.

Itsekin tykkäsin ala-asteiässä juuri tuollaisesta hyvin tarkkaan vauvan hoitoa jäljittelevästä leikistä. Minun lähipiirissäni vauvat oli syötetty tuttipullosta, joten pullolla ruokin myös nukkeani mutta eihän leikki-imettämisessä ole mitään sen kummallisampaa. Ainakaan näin aikuisen, lapsensa rintaruokkineen, näkökulmasta.

Kaverit on toki lapsille tärkeitä, mutta eihän kukaan ihan kaikkea aikaansa heidän kanssaan vietä. Jos yksinäiset hetkensä leikkii nukella, niin eihän siinä mitään pahaa ole. Oli minulla ainakin kavereita, heidän kanssaan en nukeilla leikkinyt vaan tehtiin kaikkea muuta. Eihän nukkeleikkeihin seuraa tarvitakaan.

olin itse juuri tuollainen. Salaa kaivoin nuken esiin 14v ja luvattomasti otin kellarista illalla pimeellä naapurin vauvan vaunut ja työntelin nukkea niissä. Oli kyllä noloa jo 14v tehdä tuota, kun kukaan muu ei leikkinyt. Minusta tuli aivan normaali nainen huolimatta käsittämättömän pitkään jatkuneista nukkeleikeistä.

[QUOTE="Vierailija";29676348]Ihanaa että tuollaisia leikkijöitä löytyy vielä. Pikemminkin olisin ylpeä leikkivistä 12-vuotiaasta kuin huolissani.[/QUOTE]

Peesi tähän. Tällä palstalla ollaan välillä ihan ihme asioista huolissaan, toisaalta sitten taas ei olla yhtään huolissaan lapsen liian aikuismaisesta käytöksestä.

Olen 12(kuutosella) vuotta ja leikin schleiseillä ja joskus nukeilla pikkusiskoni kanssa(paremminkin hoidan). Minulla on isäni vanha nukke jota hän kutsui pikkuveljekseen. Barbi ja Braz leikit lopetin jo noin kakkos tai kolmos luokalla. On outoa että siitä huolestutaan jos lapsi leikki 12vuotiaana. Se antaa lapsille tunteen että heidän pitäisi lopettaa leikkiminen jo nuorena.

Tuon ikäinen tyttö tykkää hoivata ja nukke kelpaa paremman puutteessa mutta jos on mahdollista niin hän varmaan tykkäisi hoitaa välillä vaikka jonkun tutun lasta. Jos ei se onnistu niin kannattaa harkita sopivaa lemmikkiä. :)

Mun tyttö on 15 ja leikkii vielä joskus, ja mun mielestä se on hyvä juttu! Se on tavallaan sellaista rentoutumista arjesta. 13v leikki vielä päivittäin, mutta nyt on mielenkiinnon kohteet hieman muuttuneet.
Opettaja sanoi, että mitä luovempi lapsi, sitä pidempään se leikkii! Ainakin meidän neidille se pitää paikkansa!

Tyttöni on 12v, ja leikkii yhä nukeilla. Ympäri kämppää laulaa tuutulaulua ja työntää rattaita. Huoneessaan hänellä on nukelle oma sänky. Syöttää nuken. Leikkii sen kanssa. Istuttaa potalle. Vaihtaa vaippaa. On antanut nukelle nimenkin. Olen myös parit kerrat nähnyt hänen "imettävän".
Yritin yksi päivä tytön ollessa koulussa piilottaa nuken, mutta löysi sen vintiltä, suljetusta kaapistakin. Hän ottaa nykyään nuken mukaan ruokapöytäänkin. Kaupassa menee lastenvateosastolle etsimään nukelle vaatteita.

Olen itse 12v ja tykkään leikkiä barbeilla ja muilla leluilla. Mun mielestä leikkiminen on vapauttavaa ja se on vähän niikuin elokuva jota voi itse hallita. Jos leikkii niin mun ikäsenä nii ei tartte hävetä yhtään, koska moni muu leikkii myös mutta saattaa esittää ettei leikkis. Ei kannata kuitenkaan kailottaa sitä, leikkiminen on oma asia joka ei kuulu kaikille. Kannattaa leikkiä vaan jos huvittaa ja lopettaa sitten kun ei tunnu enään kivalta.

Muistan kun olin 10v ja olin jättänyt leikit pöydälle ja pyysin kaverini kylään, kun olimme tulleet muistin että leikit olivat pöydällä enkä halunnut että hän näkee ne, mutta kun olin vessassa niin hän meni mun huoneeseen ja näki leikit. Tulin ulos vessasta ja kaverini kysyi ” leikitkö sä vielä tossa iässä” se ei tuntunut yhtään kivalta siksi että hän oli mennyt huoneeseni ilman lupaa ja keksin äkkiä valheen ” ne on mun pikkuserkun leikit kun se eilen kävi täällä” . Olis varmaan kannattanut sanoa että ” joo leikin vielä ja se on täysin normaalia”

Yhteistyössä