Saakohan tällaisessa tilanteessa liitosta ihan normaalisti ansiosidonnaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan?

Vieras
Tällä hetkellä olen töissä, mutta työt loppuu kesän aikana eikä jatkosta ole tietoa ainakaan vielä. Mulla on toisen asteen koulutus ja yhteishaussa hain amk:n aikuiskoulutukseen. Tuo opiskelu olisi monimuotoa eli lähipäiviä max. 8 kuukaudessa, lisäksi verkkoluentoja, etätehtäviä yms. Opiskelu ei haittaisi vaikka työllistyisin koska pystyisin tekemään töitä kokopäiväisesti.

Mietin vain, että vaikuttaako tuo opiskelu liiton rahaa. Voidaanko liitosta evätä ansiosidonnainen vedoten tuohon opiskeluun? Opintotuella en voi enää opiskella koska talous ei mitenkään kestä. Aikuiskoulutusrahaa en saa koska mulla ei ole vielä kahdeksan vuoden työkokemusta.

Voihan olla, että mulla onkin töitä myöhemminkin tai en edes pääse tuohon koulutukseen, mutta kyllä näitä asioita on pakko miettiä etukäteen. Kyllä, tiedän liitosta tähän saa varmasti vastauksen mutta ajattelin että jos jollakin olisi tällaisesta jotakin tietoa ja soittelen myöhemmin liittoon.

Jos työkkärissä katsotaan että voit opiskella 24 kuukautta ansiosidonnaisella, voit opiskella, ellei työkkäri hyväksy opintoja eivät maksa päivärahaa. Työkkärin pitää hyväksyä opinnot ennenkuin otat ne vastaan.

Omaehtoiseen opiskeluun myönnetään 200 päivää asiosidonnaista, jos työkkäri määrittelee sen sun työllistymistä edistäväksi opiskeluksi. Oli niin sekava systeemi muutenkin, että kysyisin suoraan työkkäristä, että saat varmasti oikean tiedon.

Eikö omaehtoiseen opiskeluun vaadita että on ollut työtön vähintään vuoden? Ei se kohta mulla täyty. Jos pääsisin opiskelemaan, mutta ei olisi töitä niin ilmeisesti pitäisi sitten unohtaa koko opiskelu koska en mä voi rahatta olla. :(

Omakohtaista tietoa; olin osa-aikaisessa työssä ja siis työkkärin listoilla kuitenkin että sain hakea ansiosidonnaista jos oli vähemmän töitä. Mulla luki kuitenkin papereissa uudelleenkoulutus koska olen yli 30-vuotias ja ammattitaito "vanhaa". Hain ja pääsin lähihoitajakouluun, jota on kahtene iltana ja muutamana lauantaina. Saan kuitenkin ansiosidonnaista viideltä päivältä viikossa, summa vaihtelee, riippuen palkan määrästa. Ansiosidonnaista maksetaan kaksi vuotta eli viimeinen puoli vuotta on käytävä töissä. työkkärin kannalta olen siis kokoaikainen opiskelija.

Yhteistyössä