Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noi diplomatian on vapaaehtoisia, meillä ainakin. Ekaluokkalainen (perheen kolmas lapsi jo, että kokemusta on) suorittaa sekä luku -että matikkadiplmia ihan innoissaan. Liikuntakortti tuli sekä lapselle etä äidille (ei isälle, kun se liikkuu kuulemma jo niin paljon :))
Kiertävä nalleja/tonttuja/krokotiiöejäkin on nähty ja nekin on musta tosi huippuja. Tykkään!

[QUOTE="Jenis";29658698]Edelleen, nää jutut ei oo teitä aikuisia, vaan niitä lapsia varten. Mä olen antanut meidän muksujen piirtää vihkoon, kirjoittanut ylös heidän sanelunsa mukaan, ja (joskus) printannut pari mustavalkokuvaa mukaan, jos lapsi on halunnut. Ei sun tarvi itseäsi ajatella, tai sitä miten sinulla on tapana tehdä "tehtävät", vaan mene lapsen ehdoilla. Kyllä ne osaa kertoa, mitä vihkoon haluavat :)[/QUOTE]

Ja ei tarvitse ottaa mitään paineita printtailuista, kuvan piirtäminen tai tarrojen laitto ajaa ihan saman. Sehän on huomattavasti luovempaa ja ympäristöystävällisempää.:xmas:

Ken guru:lle, älä ota mitään paineita! Mä kyllä ymmärrän sua. Mulla on vähän samankaltaisesti taipuva mieli, että pitäis olla niin perfecto etc.

Olen vähän niin kuin pakottanut itseäni antamaan lapsille vapaat kädet. Kokeile sinäkin. Anna lasten itse piirtää vaikka ne kuvat tai liimailla aiheeseen liittyviä tarroja/lehtileikkeitä etc.:D Ei se oo niin justiinsa!=)

Hahhah, olin jo unohtanut koko nallen, kunnes näin tämän ketjun! Meillä eskarissa aikoinaan tosiaan nalle tuli viikoksi kylään ja piti kirjoittaa vähintään kaksi sivua tekstiä nallen kokemuksista meidän perheessä.

Joku perhe oli ottanut nallen ulkomaillekin mukaan ja joku oli valokuvannut kaikki nallen viikon kokemukset eli ilmeisesti joillekin perheille nallen vierailu oli oikein mieluisaa ;)

Minua lähinnä kihomatoaikaan ärsytti nalle, joka kantoi mukanaan ties mitä madonmunia :O

Voi ei, jatkuuko tämä vielä koulussakin? Meille tuli eka 4-v:n mukana päiväkodista. Voi argh, se pupuparka oli ollut mm. "luomubrunssilla" ja retkillä ympäri lähimaita. Tuli paineita, myönnän sen. Meillähän se pääsi ihan kummien luokse tekemään saunaremppaa ja vilkuttelemaan äidille, joka lähti iltavuoroon.

No, nyt osaan ottaa vähän rennommin ja lapsestahan tämä oli vain hauskaa. Tosiaan, en mä silti huono äiti ole (päin vastoin), vaikka inhoankin tuollaista.

[QUOTE="voiei";29658706]Hmm? Minä ainakin kritisoin sitä, että turhaan otetaan hirveät paineet tehdä upea vihko. Ja sit ollaan kiukkuisia koululle. En pidä terveellisenä enkä mukavana olla vihainen ja puurtaa hampaat irvessä jotain mitä ei kiinnostaisi. Joskus toki näin joutuu tekemään, töissä ja lasten kanssa, mutta ei nallen kanssa. Vähempikin riittää.
Sinähän tässä jauhat, että tavallinen lapsen tekemä ei muka riitä ja muut muka supattaa koulussa jos ei ole glitteriä ja oltu liikaa kotona jne. Kun ei se ole näin.[/QUOTE]

En oo vielä ainakaan tommosen törmänny, mutta kuulostaa ehkä enemmänkin jonkunlaiselta hätähuudolta miten opettajat yrittää saada vanhempia aktivoitumaan ja olemaan kiinnostuneita oman lapsen koulunkäynnistä, elämäntavoista ja ylipäätään tekemisistä. Enkä mä nyt tällä tarkota sitä, että ap:n taloudessa vanhempia ei kiinnosta lasten asiat, mutta tuo nyt oli ensimmäinen asia mikä tuli mieleen kun mietin koulun tai opettajan motiiveja moiseen. Valitettavan paljon on nimittäin myös niitä talouksia, missä vanhemmat ei tee mitään lastensa kanssa eikä millään lailla ole kiinnostunu lastensa elämästä ja voinnista.

Luepa alusta lähtien koko ketju (tokihan se nyt on elänyt ja vaihtanut näkökulmaa mm. siihen millainen raportin pitäisi olla). Riittää vaikka kuinka esimerkin kaltaisia kommentteja siitä mikä on se syy siihen että sitä nalletehtävää protestoidaan.

Tuli muuten just mieleen että meidän koululaisen nallevihko liittyy johonkin Lions klubin lanseeraamaan Lions Quest systeemiin. Noita "nalletunteja" on ehkä kerran kuussa ja niillä keskitytään elämän taitoihin tai jotain sellaista, ei vaikuta mitenkään arvosanoihin.

Hahhah, olin jo unohtanut koko nallen, kunnes näin tämän ketjun! Meillä eskarissa aikoinaan tosiaan nalle tuli viikoksi kylään ja piti kirjoittaa vähintään kaksi sivua tekstiä nallen kokemuksista meidän perheessä.

Joku perhe oli ottanut nallen ulkomaillekin mukaan ja joku oli valokuvannut kaikki nallen viikon kokemukset eli ilmeisesti joillekin perheille nallen vierailu oli oikein mieluisaa ;)

Minua lähinnä kihomatoaikaan ärsytti nalle, joka kantoi mukanaan ties mitä madonmunia :O

No hyi hitto!:x

Pitäisköhän se nalle keittää/mikrottaa aina käytön jälkeen, vai riittäisköhän jos sivelee käsidesillä:xmas:

Kyllä mä uskon että ihan jokainen opettaja joka tuollaisen tehtävän antaa, antaa myös suullisesti ohjeet sen tekemiseen. Ja varmasti siitä käydään luokassakin ihan tavallista keskustelua.

Mutta siinä vaiheessa jos lapsi kertoo kotona miten se Nalle oli ollut Jyrin mukana Thaimaassa ja siellä ja täällä ja täällä, niin äidin kannattaa vaan todeta että huh, onpas onni että pääsi välillä meille, saa levätä hetken noin ahkeran reissaamisen jälkeen.
EIKÄ lähteä samantien pohtimaan niitä upeita, mahtavia paikkoja, joilla voidaan päihittää Jyrin thaimaat ja muut kohteet.
Jos mulla olisi vielä koulu/eskari-ikäisiä lapsia, niin mulle olisi tärkeää tietää tuon nalleraportin tavoite. Eli mikä on se oppimisen kannalta oleellinen asia, jota varten nalle meille on tuikattu ja jonka vuoksi siitä pitää jokin stoori (minun?) kirjoittaa. Sen tavoitteen perusteella mun sitten pitäisi katsoa, mitä kaikkea nallen pitäisi ehkä tehdä. Tai peräti olla kokonaan tekemättä, jos tavoitteena olisi vaikkapa lapsen mielikuvituksen ja luovuuden lisääminen. Tällöinhan nallen voisi laittaa eteisen hyllyn päälle koko viikoksi ja lapsi kirjoittisi raporttiinsa, mitä kaikkea nalle sieltä näki, mitä ajatteli ja mitä tunsi, kun jäi sinne yksin. Ja miten nalle pelkäsi koiraa, jonka kanssa jäi kahdestaan kotiin. Jne jne.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Lispetti
Voi ei, jatkuuko tämä vielä koulussakin? Meille tuli eka 4-v:n mukana päiväkodista. Voi argh, se pupuparka oli ollut mm. "luomubrunssilla" ja retkillä ympäri lähimaita. Tuli paineita, myönnän sen. Meillähän se pääsi ihan kummien luokse tekemään saunaremppaa ja vilkuttelemaan äidille, joka lähti iltavuoroon.

No, nyt osaan ottaa vähän rennommin ja lapsestahan tämä oli vain hauskaa. Tosiaan, en mä silti huono äiti ole (päin vastoin), vaikka inhoankin tuollaista.

Luomubrunssilla :D Kuulostaa joltain blogiäidiltä.

Miksi niitä tilanteita pitää erikseen lavastaa järjestää, jos ne sellaisenaan ovat osa perheen normaalia arkea? Aivan kuin koitettaisiin pitää jonkinlaisia kulisseja yllä...

Lavastamisella tarkoitan sitä että sanotaan sählypelin jälkeen pukkarissa että istupas nyt siihen mailan ja nallen kanssa (ja joukkuetoverit tietty mukaan kuvaan myös) niin otan valokuvan että kaikki näkee että nalle on ollut mukana sählypelissä.

Huono sanavalinta minulta jos se toi mieleesi kulissit. Mutta siis tarkoitin sitä ylimääräistä sähellystä kamera kädessä mitä normaalisti, ainakaan meillä, ei ole.

Meillä varmaan nalle olisi selittänyt olleensa tiukasti muovipussitettuna koko vierailun ajan =) Mahdollisesti vielä kurkkimassa parvekkeen ikkunasta sisään, että mitä ne siellä sisällä hommaa.

Vielä jos nalle tulee vierailulle niin pistän sen tautipesäkkeen vakuumiin!:xmas:

Pääsin vasta tokalle sivulle mutta pakko kommentoida. sikäli mä olen kyllä jäävi sanomaan, että mulla ei ole hirmusta liutaa lapsia enkä kertaakaan vielä oo törmänny tämmösiin diplomeihin ja kirjotustehtäviin, mutta vähän kyllä vainoharhaselta vaikuttaa toi asenne että opettajat haluaa ihan vaan ilkeyttään ja juoruilunhaluaan kyylätä että mitä siellä kotona tapahtuu. Varmaan vähän on sitäkin, että kasvatuslaitoksen taholta halutaan jotenki nätisti yrittää seurailla, että onko oppilaiden kotona asiat hyvin varsinkin jos vanhempia ei oikein koskaan pääse näkemään ja etenkin jos lapsi oireilee jotenkin tai jos sillä on jollain osa-alueella ongelmia. Ja tuskin sinne muutenkaan tarttee mitään ihmeellistä laittaa, "käytiin kotipihalla leikkimässä, ruokakaupassa iskän kanssa ja illalla luettiin iltasatu". Toki jos erilaisia ylimääräsiä projekteja on kolmella lapsella normaali koulutyön, vanhempien työn ja kaikkien harrastusten lisäks, mutta jotenki ihmeen skeptinen asenne siihen, että koulusta yritettäis jollain tavalla saada KAIKKI lapset osalliseks johonki yhteiseen touhuun, minkä pitäis olla mukavaa yhdessä tekemistä myös oman perheen kanssa ja mikä parhaassa tapauksessa auttaa lasta kirjottamisessa ja vaikka esiintymisessä. Veikkaisin, että erilaiset diplomit motivoi myös aika montaa lasta. Mikään ei miellytä aina kaikkia, mutta kummallista nurinaa vanhemmilta siitä että koulussa yritetään keksiä jotain muitakin tapoja oppia kuin vaan istua hiljaa pulpetin ääressä ja kuunnella. Samalla monet vanhemmat vinkuu että se hiljaa paikallaan istuminen ei sovi meidän kullannupulle, tai ei auteta lasta kotona koulutehtävien kanssa, ei osallistuta vanhempainiltoihin ja naristaan, kun koulu ei kasvattanu mun lapsesta kunnollista. Mä ymmärrän sen ärsyyntymisen, jos ylimäärästä puuhaa tulee oikeesti paljon tai ne jää kokonaan vanhemman vastuulle tai jos lapselle tulee asiasta stressiä, mutta ootteko te näistä valittavat kysyny, tykkääkö teijän lapset niistä tehtävistä ja diplomeista? Se kait olis se pääasia. Minusta vanhemmuuteen kuuluu myös se, että tehdään itselle ei niin mieluisia asioita lapsen tähden. En ymmärrä, miten osallistuminen lapsen koulunkäyntiin pienimuotosesti on niin veemäistä puuhaa ettei oman lapsen tähden siihen halua ryhtyä.

[QUOTE="voiei";29658778]Luomubrunssilla :D Kuulostaa joltain blogiäidiltä.[/QUOTE]

No niin. Ja nyt jo täälläkin naureskellaan ja arvostellaan sitä missä nalle on ollut. Oikein hyvää esimerkkiä kun samaan aikaan toitotetaan että jokainen perhe tekee oman juttunsa ja kaikki on silti ihan yhtä hyviä...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29658747:
Jos mulla olisi vielä koulu/eskari-ikäisiä lapsia, niin mulle olisi tärkeää tietää tuon nalleraportin tavoite. Eli mikä on se oppimisen kannalta oleellinen asia, jota varten nalle meille on tuikattu ja jonka vuoksi siitä pitää jokin stoori (minun?) kirjoittaa. Sen tavoitteen perusteella mun sitten pitäisi katsoa, mitä kaikkea nallen pitäisi ehkä tehdä. Tai peräti olla kokonaan tekemättä, jos tavoitteena olisi vaikkapa lapsen mielikuvituksen ja luovuuden lisääminen. Tällöinhan nallen voisi laittaa eteisen hyllyn päälle koko viikoksi ja lapsi kirjoittisi raporttiinsa, mitä kaikkea nalle sieltä näki, mitä ajatteli ja mitä tunsi, kun jäi sinne yksin. Ja miten nalle pelkäsi koiraa, jonka kanssa jäi kahdestaan kotiin. Jne jne.

No jos se jää epäselväksi lapsen kertoman perusteella, niin voihan sille opettajalle soittaa ja kysyä? Tai laittaa wilmaan? Tai ottaa puheeksi vanhempainvartissa ja niissä muissa lukuisissa tapahtumissa joihin vanhemmat pakotetaan?

Eikä se oikein tekeminen ole aina niin tärkeää, siitäkin oppii kun tekee joskus väärin, joskus jopa enemmän. Tämä vain sivuhuomautus, ei viittaus mihinkään tiettyyn.

Voin kyllä kuvitella miten tuskaista on olla siinä opettajan saappaissa, jos jokaisen 25 lapsen vanhempi tekisi noin suuren asian tästä nalle-jutusta ja kaipaisi lisätietoa tehtävän tavoitteista, mitä tällä on tarkoitus lapselle opettaa ja miten tehtävä suoritetaan oikein, kuka sen tekee jne.

[QUOTE="Hömelö";29658789]Pääsin vasta tokalle sivulle mutta pakko kommentoida. sikäli mä olen kyllä jäävi sanomaan, että mulla ei ole hirmusta liutaa lapsia enkä kertaakaan vielä oo törmänny tämmösiin diplomeihin ja kirjotustehtäviin, mutta vähän kyllä vainoharhaselta vaikuttaa toi asenne että opettajat haluaa ihan vaan ilkeyttään ja juoruilunhaluaan kyylätä että mitä siellä kotona tapahtuu.

Varmaan vähän on sitäkin, että kasvatuslaitoksen taholta halutaan jotenki nätisti yrittää seurailla, että onko oppilaiden kotona asiat hyvin varsinkin jos vanhempia ei oikein koskaan pääse näkemään ja etenkin jos lapsi oireilee jotenkin tai jos sillä on jollain osa-alueella ongelmia. Ja tuskin sinne muutenkaan tarttee mitään ihmeellistä laittaa, "käytiin kotipihalla leikkimässä, ruokakaupassa iskän kanssa ja illalla luettiin iltasatu".

Toki jos erilaisia ylimääräsiä projekteja on kolmella lapsella normaali koulutyön, vanhempien työn ja kaikkien harrastusten lisäks, mutta jotenki ihmeen skeptinen asenne siihen, että koulusta yritettäis jollain tavalla saada KAIKKI lapset osalliseks johonki yhteiseen touhuun, minkä pitäis olla mukavaa yhdessä tekemistä myös oman perheen kanssa ja mikä parhaassa tapauksessa auttaa lasta kirjottamisessa ja vaikka esiintymisessä. Veikkaisin, että erilaiset diplomit motivoi myös aika montaa lasta.

Mikään ei miellytä aina kaikkia, mutta kummallista nurinaa vanhemmilta siitä että koulussa yritetään keksiä jotain muitakin tapoja oppia kuin vaan istua hiljaa pulpetin ääressä ja kuunnella. Samalla monet vanhemmat vinkuu että se hiljaa paikallaan istuminen ei sovi meidän kullannupulle, tai ei auteta lasta kotona koulutehtävien kanssa, ei osallistuta vanhempainiltoihin ja naristaan, kun koulu ei kasvattanu mun lapsesta kunnollista. Mä ymmärrän sen ärsyyntymisen, jos ylimäärästä puuhaa tulee oikeesti paljon tai ne jää kokonaan vanhemman vastuulle tai jos lapselle tulee asiasta stressiä, mutta ootteko te näistä valittavat kysyny, tykkääkö teijän lapset niistä tehtävistä ja diplomeista?
Se kait olis se pääasia. Minusta vanhemmuuteen kuuluu myös se, että tehdään itselle ei niin mieluisia asioita lapsen tähden. En ymmärrä, miten osallistuminen lapsen koulunkäyntiin pienimuotosesti on niin veemäistä puuhaa ettei oman lapsen tähden siihen halua ryhtyä.[/QUOTE]

Jos olisit lukenut ketjun loppuun, olisit huomannut, että niin kaikkien muidenkin mielestä.

Näin. Ja nyt jo täälläkin naureskellaan ja arvostellaan sitä missä nalle on ollut. Oikein hyvää esimerkkiä kun samaan aikaan toitotetaan että jokainen perhe tekee oman juttunsa ja kaikki on silti ihan yhtä hyviä...

Lyön pääni pantiksi vetoa, että joka luokkaan mahtuu yksi tai kaksi tai huonolla tuurilla useampi lapsi tai vanhempi, joka selaa vihkoa taaksepäin nauraen muiden jutuille. Joko sille Thaimaan reissulle ajatellen, että mitä noikin esittää muka, tai sitten normaalin arjen eläneelle nallelle että eikö ne mitään viitsineet tehdä?

Ei siinä, en ole syyllistyvää tai paineita ottavaa sorttia, mietinkin tässä niitä lasten tuntoja (kun joku täällä painottaakin, että vihkot ja nallet on niitä lapsia varten). Aina on luokassa yksi sellainen riemuidiootti, joka ei ymmärrä miksi muut ei tehneet niin kuin he ja joka sen ääneen muille toitottaa.

Jos tällaista riemuidioottia ei löydy, niin oikein hyvä. On vähemmän kismaa ja mietintöjä (ainakin vähän isompien) lasten päiden sisällä, että olisiko sittenkin pitänyt tehdä jotain muuta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29658676:
Varmasti riippuu ihan opettajasta. Vaikkei tällaisia nallejuttuja ollutkaan omien lasteni koulaikoina, niin kyllähän lapsi sai paremman arvosanan, jos esim vihkoon oli hankittu monipuolisesti kuvia. Eli vanhempien apu varmasti vaikutti arvosanaan.

En usko että meillä ekaluokkalainen saa mitään "arvosanaa" nalle tehtävästä.
Lähinnä harjaannuttaa kirjoitustaitoa/kerrontaa.

Mutta myöhemmässä vaiheessa varmasti arvosanaan vaikuttaa se kuinka laajasti asiaan on perehtynyt ja miltä ulkoasu näyttää.

Voin kyllä kuvitella miten tuskaista on olla siinä opettajan saappaissa, jos jokaisen 25 lapsen vanhempi tekisi noin suuren asian tästä nalle-jutusta ja kaipaisi lisätietoa tehtävän tavoitteista, mitä tällä on tarkoitus lapselle opettaa ja miten tehtävä suoritetaan oikein, kuka sen tekee jne.

Kannattaisi varmaan opettajankin miettiä jo etukäteen, että olisi ehkä ihan hyvä infota tarkoituksista vanhempia vaikka siellä Wilmassa. Minusta se on vain hyvä asia, että yksi tai useampi kyseenalaistaa juttujen tarkoituksia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Lyön pääni pantiksi vetoa, että joka luokkaan mahtuu yksi tai kaksi tai huonolla tuurilla useampi, joka selaa vihkoa taaksepäin nauraen muiden jutuille. Joko sille Thaimaan reissulle ajatellen, että mitä noikin esittää muka, tai sitten normaalin arjen eläneelle nallelle että eikö ne mitään viitsineet tehdä?

Ei siinä, en ole syyllistyvää tai paineita ottavaa sorttia, mietinkin tässä niitä lasten tuntoja (kun joku täällä painottaakin, että vihkot ja nallet on niitä lapsia varten). Aina on luokassa yksi sellainen riemuidiootti, joka ei ymmärrä miksi muut ei tehneet niin kuin he ja joka sen ääneen muille toitottaa.

Jos tällaista riemuidioottia ei löydy, niin oikein hyvä. On vähemmän kismaa ja mietintöjä (ainakin vähän isompien) lasten päiden sisällä, että olisiko sittenkin pitänyt tehdä jotain muuta.

Juuri näin. Koska eihän se kauaa täälläkään kestänyt että eka arvostelija paljasti karvansa. Aivan varmasti näitä löytyy luokkakavereidenkin vanhemmista, ja parhaimmillaan vielä näytetään muille ja kerrotaan mitä mieltä ollaan.

Vieläkö se todella on ihan sama miltä se raportti näyttää tai mitä muut siitä ajattelevat (teidän lapsen ja perheen kustannuksella)?

Lyön pääni pantiksi vetoa, että joka luokkaan mahtuu yksi tai kaksi tai huonolla tuurilla useampi, joka selaa vihkoa taaksepäin nauraen muiden jutuille. Joko sille Thaimaan reissulle ajatellen, että mitä noikin esittää muka, tai sitten normaalin arjen eläneelle nallelle että eikö ne mitään viitsineet tehdä?

Mä luulen että anoat riemuidiootit tässä on ne vanhemmat! Toivottavasti pitävät mölyt mahassaan, eivätkä suolla niitä sulosointujaan lasten kuullen!:kieh:

No niin. Ja nyt jo täälläkin naureskellaan ja arvostellaan sitä missä nalle on ollut. Oikein hyvää esimerkkiä kun samaan aikaan toitotetaan että jokainen perhe tekee oman juttunsa ja kaikki on silti ihan yhtä hyviä...

No haloo! Luomubrunssi on tosi jees, taidanpa värkätä viikonlopuksi meille luomubrunssin.
Nyt alkaa kyllä tulla tunne että sulla on jotenkin kamalan huono itsetunto, kun otat joka kommentin itseesi etkä usko että ihan tavallinen, lapsen tekemä kelpaa.

No mutta sitten jos ei ole kiinnostunut mainitsemistasi asioista, niin silloinhan ei ole välittävä ja osallistuva vanhempi.

• Tykkää
Reactions: DieAndLetLive

Yhteistyössä