Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi se koetaan niin painostavana tai vaikeana kertoa vapaa-ajasta?
Ei siihen ihmetekoja vaadita. Lapsi voi kertoa vaikka mielekkäistä leikeistään, mitä ruokaa söi tms.
Ei siihen sen kummemmin tarvitse kehitellä suurempia reissuja.
Ihan tavallinen arkikin käy, kyllä lapsi osaa nähdä ne mukavat asiat siellä, mitkä jäänyt mieleen parista päivästä.

Tottakai voi kertoa, vaikka nalle kainalossa. Kunhan mun ei tarvitse tilailla siihen mitään kuvia ifolorilta ja kirjoitella itse kuvatekstejä.

Joo, tollain se menee että lapsi tekee itse. Mua ahdistaa tässä enemmänkin se, että pitäisi tilailla jostain ifolorista kuvia nallen viikonlopusta. Hyvä kun jaksan ja ehdin tilailemaan meille albumiin niitä kuvia. Nytkin on koko ajan kädet täynnä työtä as it is.

Voisiko sen valokuvan korvata sitten vaikka lapsen piirustuksella?Tuskin asia kuitenkaan niin vakava on, että on pakko olla kuvat.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Höpsis, ihan sama asia.
Jo vuosikymmeniä on lapset tehneet aineita lomistaan, harrastuksistaan, tekemisistään ja lukeneet ne luokan edessä loman jälkeen, mitä ihmeellistä siinä on?
Ymmärrän jos isä on James Bond ja äiti CIA:n sihteerikkö, mutta mitä niin topsecrettiä teidän arjessa tapahtuu, että kuulijat lentää vähintään pyllylleen saadessaan tietää?

Se on osa oppimista, oikein hyvä tapa oppia.

:D

Vai tuleeko se ongelma tässä taas siitä vanhempien suorittamisesta?

Lapsen nallen on käytävä museossa, puistoilemassa joka päivä kolme tuntia, kirjastossa ja vaativassa, mutta iälle sopivassa kehittävässä harrastuksessa. Muutoin koko koulu saa tietää että lapsen äiti on ihan paskamutsi?

Miksei se nalle voi vaikka kauppareissulla hautautua hevitiskin appelsiinivuoreen, kuva ja karkuun? Veijarinallelle torut kun niin tuhmasti teki, appelsiinit menee pilalle. Nalle kävi kaupassa.
Yrittäkää katsoa sitä maailmaa lapsen silmin, tämä harjoitus opettaa juuri sitä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas ja Owl
Hömelö: Voinhan mä kirjoittaa tuohon vaikka mitä ja kyllä meidän arjesta kerrottavaa löytyykin. Mutta ei tuo saa mussa semmoista "nytpä satsaan entistä enemmän perheeseeni"-fiilistä aikaan.

Saako siihen kirjoittaa, että "nalle on nauttinut tavallisen perheen tavallisesta arjesta, istunut autossa kauppareissut ja tuli kerran mukaan saunaan. On leikkinyt lasten kanssa ja tutustui uimahallissa lokerikkoon parin tunnin ajan"?

Vai pitääkö ("pitääkö") siihen kirjoittaa, että nalle ont:

- käynyt teatterissa
- ja elokuvissa
- ja taidenäyttelyssä
- ja ruotsin risteilyllä ja Tukholmassa
- hiihtänyt viisi kilometriä per päivä
- lukenut Dostojevskia
- katsonut Ylen luontodokumenttia karhujen talviunista sekä muutaman Discoveryn viihdyttävämmän version
- syönyt ravintolassa äyriäisiä ja uunijuureksia

...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29658203:
Mun lasteni kouluaikoina näin olikin. Kyllähän sitä aikuinen tekisi vaikka miten hienoja kuvakollaaseja ja kertomuksia, mutta mikä on se hyöty, jonka lapsi tai koulu siitä saa?

Meidän muksujen nallevihoissa ei ole vaadittu eikä odotettukaan mitään hienoja valokuvahässäköitä. Kuvan/kuvia saa laittaa jos haluaa, valtaosalla niitä ei ole. Enemmän tarkoitus on että lapset itse omin sanoin kertovat arjestaan ja lapsi saa myös itse piirtää vaikkapa viikonlopun kohokohdan. Eli lapset ovat ihan itse tehneet tehtävän, mun osuus on ollut vain kirjoitustaidottoman kohdalla puhtaaksikirjoitus.

• Tykkää
Siis olettaako koulu, ettö jokaisella on mahdollisuus printata kuvia siihen raporttiin? Tulostaako ope ne koululla, jos oppilaan kotona ei ole printteriä?

Voi siihen vihkoon vaikka piirtääkin sen kuvan nallesta harrastamassa lapsen kanssa jumppaa. :D Ja tällaiselle ihmisille, joka ei osaa piirtää edes tikku-ukkoa tuollainen on ihan lempipuuhaa. Kolmevuotiaaltakin käy käden käänteessä. Mä olen aina printtaillut kuvat töissä sähköpostista. Mutta oletuksena ilmeisesti siis se, että kaikki voivat printata ja tykkäävät askarrella tuollaista.

Kyllähän noi nyt tekee, mutta en niistä nauti tai tykkää. Sitä en tietenkään lapsille kerro vaan esitän innostunutta. :)

Pahinta ovat päiväkodin vanhempainillat, kun vanhemmat pannaan leikkimään keskenään illalla työpäivän jälkeen. Armoa näiltä! Onneksi enää 1,5 vuotta koulun alkuun. :D

Saako siihen kirjoittaa, että "nalle on nauttinut tavallisen perheen tavallisesta arjesta, istunut autossa kauppareissut ja tuli kerran mukaan saunaan. On leikkinyt lasten kanssa ja tutustui uimahallissa lokerikkoon parin tunnin ajan"?

Vai pitääkö ("pitääkö") siihen kirjoittaa, että nalle ont:

- käynyt teatterissa
- ja elokuvissa
- ja taidenäyttelyssä
- ja ruotsin risteilyllä ja Tukholmassa
- hiihtänyt viisi kilometriä per päivä
- lukenut Dostojevskia
- katsonut Ylen luontodokumenttia karhujen talviunista sekä muutaman Discoveryn viihdyttävämmän version
- syönyt ravintolassa äyriäisiä ja uunijuureksia

...

Lapsen ja koulun mielestä eka vaihtoehto, joidenkin vanhempien mielestä tuo toinen?

Sä et yhtään nyt näe ihmisten erilaisuutta. Mä esim. en ole yhtään askartelu/käsityöihminen, ja epäonnistun kaikessa sellaisessa. Pelkkä ajatus jostain kukkien näpräämisestä pahville ahdistaa.

Ymmärrän että lapsia laitetaan tekemään tällaista, mutta tässä aikuinen joutuu kehitelemään jotain taustoja nallelle, printtailemaan kuvia ja leikkaa liimailemaan.

Näen kyllä että ihmiset ovat hyvin erilaisia.

Joskus joutuu tekemään asioita joista ei pidä lastensa takia. Mua ei tippaakaan kiinnosta puolituntemattomien mammojen kanssa seistä luisteluradan laidalla juttelemassa mukavia mutta seison silti koska lapset tykkää luistella.

Tottakai voi kertoa, vaikka nalle kainalossa. Kunhan mun ei tarvitse tilailla siihen mitään kuvia ifolorilta ja kirjoitella itse kuvatekstejä.

Mikä tulostin teillä on?
Melko monessa canonissa voit laittaa suoraan kameran muistitikun laitteeseen ja tulostaa kuvat printterillä? Kirjastossa? (heh, pääsee nalle samalla sinnekin)
Ei tartte tilailla.

Eikä varmasti se kuvanlaatu ole tärkein, vaan se että muut lapset näkee missä se nalle pönöttää.

Kyllä se siitä. :)

[QUOTE="wieras";29658239]Voi siihen vihkoon vaikka piirtääkin sen kuvan nallesta harrastamassa lapsen kanssa jumppaa. :D Ja tällaiselle ihmisille, joka ei osaa piirtää edes tikku-ukkoa tuollainen on ihan lempipuuhaa. Kolmevuotiaaltakin käy käden käänteessä. Mä olen aina printtaillut kuvat töissä sähköpostista. Mutta oletuksena ilmeisesti siis se, että kaikki voivat printata ja tykkäävät askarrella tuollaista.

Kyllähän noi nyt tekee, mutta en niistä nauti tai tykkää. Sitä en tietenkään lapsille kerro vaan esitän innostunutta. :)

Pahinta ovat päiväkodin vanhempainillat, kun vanhemmat pannaan leikkimään keskenään illalla työpäivän jälkeen. Armoa näiltä! Onneksi enää 1,5 vuotta koulun alkuun. :D[/QUOTE]

:laugh:

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="tinkeli";29658243]Lapsen ja koulun mielestä eka vaihtoehto, joidenkin vanhempien mielestä tuo toinen?[/QUOTE]

Näin se valitettavasti välillä menee. Älkää menkö mukaan tuohon kilpavarusteluun, perusarki on hyvä asia (ja joo joo vääräleuat, perusarki voi olla myös tuo toinen vaihtoehto, mutta ei aina tarvitse).

• Tykkää
Phoebsi: tuossa koululaisten koira-kirjassa ei onneksi ole kuin yhdeltä päivältä lasten itse kirjoittamia "Koira söi kanssani leipää, leikittiin legoilla ja katsottiin telkkua", mutta kun tuo on vain yksi päivä niin sen tietää että tuo piski (anteeksi, tykkään koirista) tulee kolmannenkin kerran tänä vuonna varmasti meille (nyt oli toka kerta).

Eskarissa se nalle oli viikon perheessä eli se osui kohdalle harvemmin mutta siinä olikin vanhemmat ladelleet ties mitä viikon ajalta. Meille sattui usein matka joten oli jotain kerrottavaa, mutta mukava olisi kirjoittaa jostain mahatautiviikosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29658203:
Mun lasteni kouluaikoina näin olikin. Kyllähän sitä aikuinen tekisi vaikka miten hienoja kuvakollaaseja ja kertomuksia, mutta mikä on se hyöty, jonka lapsi tai koulu siitä saa?

Nyt puhutaan eskari-ikäisistä... En minä ainakaan tuollaista tehtävää tee niin että sen pitäisi olle jiirissään ja hienosti sommiteltu vaan lapsen omatekemä, meidän auttamana. Lapsi saa itse sanella, vanhempi kirjaa ylös ja auttaa jos tarvitsee.
Lapsi saa siitä tekemisen iloa, nauttii vanhemman kanssa yhdessä puuhailusta. Lapsi on voi olla myös ylpeä kun on onnistunut tehtävässä ja saa jotain jännittävää tekemistään esitellä koulussa, vaikka sitä metsäretkeä tms.
Koulu taas pystyy tällä tavalla hieman tuntemaan lapsien vapaa-aikaa ja ehkä myös kartoittamaan perheiden tilannetta. Joukossa kun on myös lapsia joilla ei ole kotiolot kunnossa ja tämä on varmaankin yksi keino tutustua tilanteeseen vaivihkaa.

En pysty vääntämälläkään keksimään tästä negatiivisia puolia ainakaan meidän perheessä. Siis en pysty näkemään tässä ongelmaa mutta toki se on tullut selväksi että osalle tällainen idea on tikkua kynnen alle.

Mikä tulostin teillä on?
Melko monessa canonissa voit laittaa suoraan kameran muistitikun laitteeseen ja tulostaa kuvat printterillä? Kirjastossa? (heh, pääsee nalle samalla sinnekin)
Ei tartte tilailla.

Eikä varmasti se kuvanlaatu ole tärkein, vaan se että muut lapset näkee missä se nalle pönöttää.

Kyllä se siitä. :)

Mä en edes tiedä. On meillä kotona vissiin joku pieni väritulostin, ehkä se jopa toimii? Kaapissa on nytkin kun tilaa ei ole, enkä halua että koti näyttää konttorilta.

Enkä mä oikein tiedä miksi mua tämä asia niin ahdistaa. Tuntuu vaan että nykyään kaikki on sellaista suorittamista että. Meillä käydään kyllä paljonkin erilaisissa paikoissa, museoissa, lentokoneita katsomassa, suomenlinnassa...että ei se siitäkään kiinni ole.

Tarkistan lasten läksyt, kuulustelen kokeisiin, pidän jopa tärkeänä että kotiin järjestän kunnon joulut ja pääisiäset jne.

Eikä tuo varmasti niin iso asia olisikaan, mutta pakkopullalta tuntuu nyt, ja ahdistavalta.

Paitsi jos lapsi tosiaan itse kertoo ja piirtää kuvat tms.

Kukaan vastustajista ei muuten ole tainnut kertoa, mikä olisi vanhempana kiva eskari- tai koulutehtävä. Vai onko koulun tehtävä se, että vanhempi voi ulkoistaa kaiken kouluoppimisen luokkatilassa tapahtuvaksi? Siirtääkö vanhemmat tällä tavalla asennetta, jolloin lapsi ei tee kotiläksyjään sitten edes itsenäisesti vanhempana?

[QUOTE="wieras";29658239]
Pahinta ovat päiväkodin vanhempainillat, kun vanhemmat pannaan leikkimään keskenään illalla työpäivän jälkeen. Armoa näiltä! Onneksi enää 1,5 vuotta koulun alkuun. :D[/QUOTE]

Varo vaan, ettei tule sellaista innokasta opettajaa, joka laittaa tekemään tuota koulussakin. Väliin tulee mitä ihmeellisimpiä juttuja. Väliin ei voi kuin sääliä esiintymiskammoisia vanhempia, jotka joutuvat jotain selittämään perheen vahvuuksista tai lapsen kehumista ääni väristen ja muuten täristen siellä kaikkien joukossa vuorotellen. Puhumattakaan sitten lapsi-vanhempi peli-illoista, mitä on järjestetty vanhempainillan yhteyteen. Pelataan vaikka pesäpalloa, mikä sattuu olemaan minun inhokkilajini, kiva lyödä jotain palloa, mihin ei ikinä osu.

Eikö tuon nallen ole tarkoitus saada lapsi kirjoittamaan tarinaa eikä urkkimaan. En ainakaan osaisi sitä urkintana pitää. Liikuntakortti tuli eilen kotiin ja muksu ihan onnesta soikeena ramppas pihalla liikkumassa. Siis ei nää mun päänvaiva ole vaan lapsi hyppii sitten itse innoissaan suorittamassa. Oisko sitten opettajissa eroa että miten saa lapset innostumaan?

• Tykkää
[QUOTE="sini";29658277]Ei välttämättä. Lapsetkin ovat erilaisia. Kaikki eivät todellakaan nauti siitä esiintymisestä, eikä meistä kaikista tule puheenpitäjiä. Eikä kaikki halua kertoa omista asioistaan isossa ryhmässä. Sallitaanhan se myös heille?[/QUOTE]

Kaikki eivät nauti esiintymisestä mutta siitä huolimatta esitelmien vääntäminen ja esittäminen kuuluu koululaisilla opetussuunnitelmaan. Tämäkin nallevihko on vain yksi läksy muiden läksyjen joukossa. Ei kaikki osaa laskeakaan mutta silti matikkaa on pakko opiskella ja läksytkin tehtävä. Ei koulunkäynti ole pelkkää hauskanpitoa.

• Tykkää
[QUOTE="tinkeli";29658282]Kukaan vastustajista ei muuten ole tainnut kertoa, mikä olisi vanhempana kiva eskari- tai koulutehtävä. Vai onko koulun tehtävä se, että vanhempi voi ulkoistaa kaiken kouluoppimisen luokkatilassa tapahtuvaksi? Siirtääkö vanhemmat tällä tavalla asennetta, jolloin lapsi ei tee kotiläksyjään sitten edes itsenäisesti vanhempana?[/QUOTE]

Onhan tässä jo monta kertaa sanottu että tehtävä on hyvä sillon kun lapsi sen itse pystyy tekemään.

Yhteistyössä