Välipalakielto lasten kavereille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perjantai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perjantai

Vieras
Saako teillä kouluikäisten lasten kaverit syödä välipalaa? Lapset siis viettävät koulun jälkeen aikaa keskenään ja välillä syövät jääkaapin täysin tyhjäksi. Muutamalla perheellä on jo kielto, etteivät saa mennä keittiöön. Meillä ovat saaneet syödä, mutta mutta....

Pojat (4.luokka) kulkevat isoissa ryhmissä ja olivat tänään syöneet 4litraa (!) jugurttia ja lähes kokonaisen leivän, juustoa, kinkkua ja 3 litraa maitoa. Tulin juuri töistä ja kaupasta ja nyt on ärsytyskynnys korkealla, kun olin kuvitellut kaapissa olevan ihan eri juttuja.

Tuossa tilanteessa kielto on ihan perusteltua. Varmaan olis fiksua sopia että koulun jälkeen jokainen käy pääsääntöisesti omassa kodissa syömässä välipalan, ja sit vasta kokoontuvat yhteen viettämään vapaa-aikaa...

Noin muuten lasten satunnaiset kaverit harvemmin jääkaappia syö tyhjäksi.

Kannat lastesi kavereille 20 litraa jogurttia viikossa? 15 litraa maitoa? Tuohon vielä oman perheen kulutus,

Lukiko jossain niin? Meillä on puhuttu lasten kanssa! Koko kylää ei tuoda kerralla kotiin ja välipalaa saa myös omat ollessaan kaverilla, joten eiköhän tuo keskimäärin aika tasan mene. Minä aloittaisin lapsen kanssa siitä, ettei kaikkia kutsuta koulun jälkeen kotiin. 1-2 kaveria kerralla ok.

Kuusi poikaa oli tänään. Olivat ulkoilleet ennen tuloa ja alkavat tietysti ollakin jo sen ikäisiä, että nälissään syövät aika paljon enemmän kuin pari vuotta sitten. Meillä ovat tosiaan saaneet syödä. Keksilaatikolle meno on kielletty, koska se on liian usein syöty tyhjäksi. Ihmettelin, kun kuulin ensimmäisestä välipalakiellosta. Perusteluna oli, että kavereita oli ollut liikaa. Nyt mä kyllä ymmärrän :D Taitaa enää olla kaksi keittiötä, jonne saavat mennä :D

Kummallista ettei kukaan ole vielä laittanut edes omaa lastaan kuriin ettei vieraaseen taloon mennä syömään kaappeja tyhjäksi. Jogurttia en ostaisi viikkoon ja vettäkin saisi pikkuisäntä nauttia pari pv niin oppii kohtuullista vieraanvaraisuutta.

Kuusi poikaa oli tänään. Olivat ulkoilleet ennen tuloa ja alkavat tietysti ollakin jo sen ikäisiä, että nälissään syövät aika paljon enemmän kuin pari vuotta sitten. Meillä ovat tosiaan saaneet syödä. Keksilaatikolle meno on kielletty, koska se on liian usein syöty tyhjäksi. Ihmettelin, kun kuulin ensimmäisestä välipalakiellosta. Perusteluna oli, että kavereita oli ollut liikaa. Nyt mä kyllä ymmärrän :D Taitaa enää olla kaksi keittiötä, jonne saavat mennä :D

Yli ½ litraa jugurttia per naama + kaikki muu, ymmärrän hyvin ärsytyksen. Laittaisin kiellon tai vaihtoehtoisesti 1-2 kaverille voi tarjota.

Meillä sai kaverit syödä. Mutta lasteni piti huolehtia, että mulle riitti silti kahviin maitoa. Kuopuksen ikävuodet 11-15 tuli kannettua käsivarret vieterillä kaupasta ruokaa :D

Kyllä tulisi stoppi tuollaiselle touhulle meilläkin. Tuossa on vielä sekin, että kun porukka huomaa missä palvelu pelaa ja saa kaapit tyhjentää, niin sinnehän sitä suunnataan jatkossakin. Munkin mielestä se 1-2 kaveria on vielä ok ja silloinkin jokin kohtuus syömisissä. Meillä lapset ovat vielä pieniä, mutta melki joka viikko täällä joku kaveri tai pari ruokailee, ja se on ihan ok. Mutta tuollainen jääkaapin "imurointi" on ihan älytöntä. Omalle lapselleni pitäisin myös luennon kohtuullisuudesta, silloin kun emillä vieraita ja samoin kun hän on muualla kyläilemässä. Jos meillä olisi iso kaveriporukka kylässä, niin ruoka-aikaan jokainen saisi käydä omassa kotonaan syömässä tai sitten antaisin luvan lapsille leipoa esim. sämpylöitä, jos ovat sen ikäisiä että siitä suht itsenäisesti selviävät.

No nyt on kahvi juotu ja vähän rauhoituttu :D Eniten mua ärsytti, että olin jo käynyt kaupassa ja enkä ostanut jugurttia enkä maitoa, kun kuvittelin niitä olevan kaapissa. Eli mä haluan jatkossa tiedon ennen kauppareissua, jos meinaavat syödä isommalla porukalla.

Oikeasti mä tykkään, että nuo junnut saavat tulla meille. Juttelevat meille vanhemmille enemmän kuin muille vanhemmille ja tulevat tänne, jos on joku hätä. En mä halua täysin häätää niitä meidän keittiöstäkään. Mä uskon, että kun ne nyt saavat tulla, olla ja jutella, niitä näkee myös teininä.

Itsepähän olen sitä paitsi sanonut, että saatte ottaa jugurttia kaapista. Jos laittaisi vapaasti syötävät omalle hyllylle jääkaappiin... Kompromissiratkaisu :D Juteltiin poikien kanssa ja oli ne itsekin sitä mieltä, että homma lähti vähän lapasesta.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Mun mielestä voi myös määrätä että pitää ottaa kohtuudella. Lasi jugurttia, yksi leipä. Jos isompi nälkä sit kotia syömään. Mut ehkä tässä on teiän kaveri porukalle hyvä yhteinen sääntö et kokonaa kielto. Muuten alkavat valkkaa kenen luo menevät...

Itse en enää tarjoa lasten kavereille kun meni niin että menivät itse jääkaapille syömään vaikkei oma lapseni syönyt. Jokainen syököön kotonaan. Ärsyttää suunnattomasti jos vieraat lapset notkuvat ruuan toivossa keittiössä

No nyt on kahvi juotu ja vähän rauhoituttu :D Eniten mua ärsytti, että olin jo käynyt kaupassa ja enkä ostanut jugurttia enkä maitoa, kun kuvittelin niitä olevan kaapissa. Eli mä haluan jatkossa tiedon ennen kauppareissua, jos meinaavat syödä isommalla porukalla.

Oikeasti mä tykkään, että nuo junnut saavat tulla meille. Juttelevat meille vanhemmille enemmän kuin muille vanhemmille ja tulevat tänne, jos on joku hätä. En mä halua täysin häätää niitä meidän keittiöstäkään. Mä uskon, että kun ne nyt saavat tulla, olla ja jutella, niitä näkee myös teininä.

Itsepähän olen sitä paitsi sanonut, että saatte ottaa jugurttia kaapista. Jos laittaisi vapaasti syötävät omalle hyllylle jääkaappiin... Kompromissiratkaisu :D Juteltiin poikien kanssa ja oli ne itsekin sitä mieltä, että homma lähti vähän lapasesta.
Tämä mullakin aikoinaan oli harmin aiheena, mutta rupesin sitten lähettämään kuopuksen kauppaan hakemaan puuttuvat. Mukavaahan se on, kun lapset kavereineen viihtyy. Ja varsinkin sitten teinivuosina on hyvä, jos nuorilla on edes yksi paikka, missä saavat olla. Säästyy äitinä monelta huolelta, kun nuoriso viettää lauantai-iltaansa kavereineen kotona eivätkä jossain kylillä tai ostareilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29645691:
Tämä mullakin aikoinaan oli harmin aiheena, mutta rupesin sitten lähettämään kuopuksen kauppaan hakemaan puuttuvat. Mukavaahan se on, kun lapset kavereineen viihtyy. Ja varsinkin sitten teinivuosina on hyvä, jos nuorilla on edes yksi paikka, missä saavat olla. Säästyy äitinä monelta huolelta, kun nuoriso viettää lauantai-iltaansa kavereineen kotona eivätkä jossain kylillä tai ostareilla.

Heh. Mä itseasiassa lähetin nuo jo ostamaan maitoa :D Tai rehellisesti sanottuna yksi pojista ehdotti sitä. Ei siis mun idea.

Miksi noin iso sakki keskenään jonkun kotona ilman vanhempia? Kiva, että on kavereita, mutta meillä on sääntönä, että yksi kaveri kerrallaan saa tulla kylään, jos aikuisia ei ole kotona. Ja silloinkin kysytään lupa!

Tossa tilanteessa ymmärrän välipalakiellon hyvin. Enemmin tosiaan pohtisin sitä miten jokaisen saisi omaan kotiin välipalalle ja sen jälkeen jatkamaan leikkejä yhdessä.

[QUOTE="Tintti";29645686]Itse en enää tarjoa lasten kavereille kun meni niin että menivät itse jääkaapille syömään vaikkei oma lapseni syönyt. Jokainen syököön kotonaan. Ärsyttää suunnattomasti jos vieraat lapset notkuvat ruuan toivossa keittiössä[/QUOTE]

Sama täällä. Mitään velvollisuutta muiden penskojen ruokkimiseen on turha odottaa.

[QUOTE="vieras.";29645838]Miksi noin iso sakki keskenään jonkun kotona ilman vanhempia? Kiva, että on kavereita, mutta meillä on sääntönä, että yksi kaveri kerrallaan saa tulla kylään, jos aikuisia ei ole kotona. Ja silloinkin kysytään lupa!

Tossa tilanteessa ymmärrän välipalakiellon hyvin. Enemmin tosiaan pohtisin sitä miten jokaisen saisi omaan kotiin välipalalle ja sen jälkeen jatkamaan leikkejä yhdessä.[/QUOTE]

Meillä taas on sellainen sääntö että ketään ei saa tulla ennen kuin jompikumpi meistä vanhemmista on päässyt töistä kotiin.

Meillä on sääntö että lapset odottavat että jompikumpi tuli töistä kotiin(nyt olen siis äitiyslomalla) ja läksyt tehdään omissa kodeissa sitten vasta kaverit muutaman kerran tästä joustettu ja sillon välipalaa saa kyllä kaverikin. Välipala on muutama leipä tai1 jugurtti. Ruokaa kuitenkin tarjoillaan jo muutaman tunnin päästä välipalasta joten sillä ei mahaa täytetä,ainakaan meillä.