G:Kenen mielestä lapsiperhe-elämä on tylsää?

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
vierasa
Kuka niin nyt onkaan tekemässä? Jos minä paukahdan raskaaksi joku päivä niin toivoisin että olisin siitä suhteellisen innoissani, koska se vie aika ison siivun elämästä.
Kuka on uppoutumassa työhönkään? Kyse oli siitä, että ihmiset voivat saada elämään merkityksen useista eri asioista ja ei voida mitenkään objektiivisest sanoa, että toinen tapa olisi parempi kuin toinen.
 
vierasa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29628296:
Normaali ihminen kuitenkin kykenee yhdistämään perheen, työn ja oman elämänsä huvituksineen ja harrastuksineen.
Ja jos ihminen ei halua yhdistä perhettä noihin muihin asioihin eikö hän ole normaali? Puhe oli siitä voiko ihminen saada merkitystä elämään työstä tai jostain muusta asiasta kuin lapsesta.
 
Ja jos ihminen ei halua yhdistä perhettä noihin muihin asioihin eikö hän ole normaali? Puhe oli siitä voiko ihminen saada merkitystä elämään työstä tai jostain muusta asiasta kuin lapsesta.
Totta kai on :)

Mutta turha on myöskään demonisoida sitä, että vanhemmuus olisi automaattisesti katastrofi ja menetys (en väitä sinun tekevän näin).
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mun elämässä on ollut "tylsiä" vaiheita jo ennen lasta. Joten joku satunnainen tylsyys lapsen saannin jälkeen ei maailmaa kaada. Ja ei se lapsi ja "lapsiperhe-elämä" sitä mitenkään tylsemmäksi muuttanut, päinvastoin aikaa tylsistymiseen on paljon vähemmän.
 
M32
Ja ovatko nämä sinun kohta mainitsevat edut kaikista niin hyviä, jos vaikka vertaa esim. vanhempana olemisen onneen?
Lapsettomuuden etuja ovat mm. suurempi määrä henkilökohtaista vapautta ja itsenäisyyttä, pienempi määrä stressiä ja murhetta, huomattavasti turvatumpi taloudellinen tilanne, keskimäärin parempi parisuhde ja enemmän energiaa kaikkeen muuhun, mitä elämällä on tarjota. Kaikenlaisilta riskeiltä, murheilta ja epämukavuuksilta välttyy, kun ei tarvitse olla vastuussa toisen ihmisen hengissä pitämisestä, elättämisestä ja kasvattamisesta. Sen, arvostaako näitä etuja enemmän kuin vanhemmuutta, määrittelevät tietenkin itse kunkin henkilökohtaiset arvot.

Alkuperäinen kirjoittaja hreah:
Jos oikeasti haluaisit tehdä sen suurimman ekoteon, niin riistäisit nyt samantien itseltäsi hengen.
Voit korjata mielessäsi viestini muotoon "toiseksi suurin ekoteko, jonka ihminen voi tehdä", jos se tuntuu paremmalta. Pointti oli kuitenkin se, että mikään määrä arjen ekologisia valintoja ei pääse lähellekään sitä myönteistä vaikutusta, joka on lapsettomuudella tai vain sillä, että hankkii yhden lapsen vähemmän.
 
Olen kyllä lukenut ketjun ihan alusta loppuun. Kommentoin siihen, että sinun mielestäsi on huolestuttavaa jos työ on ihmisen elämän tärkein asia. Siinähän kun ei välttämättä ole mitään huolestuttavaa eikä se välttämättä johda uupumukseen ja sairastamiseen kuten sinä väitit.
Ongelmiin se johtaa työpaikalla tai siiviilielämässä. Kysy keltä tahansa työterveyden ammattilaiselta.
 
Keittiönoita
Ja jos ihminen ei halua yhdistä perhettä noihin muihin asioihin eikö hän ole normaali? Puhe oli siitä voiko ihminen saada merkitystä elämään työstä tai jostain muusta asiasta kuin lapsesta.
Halu on eri asia kuin kyky. Ja ihminen voi kyllä saada merkitystä elämäänsä työstä, vaikka olisi lapsiakin. Melko suppeaa omistautua VAIN työlle tai VAIN lapsille tai VAIN politiikalle tai VAIN matkustelulle tai VAIN....
 
vierasa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29628363:
Melko suppeaa omistautua VAIN työlle tai VAIN lapsille tai VAIN politiikalle tai VAIN matkustelulle tai VAIN....
Tästä olen täysin samaa mieltä. Vaikka työ olisi ihmiselle tärkeää, ei se tarkoita sitä, etteikö hänellä voisi olla muitakin tärkeitä asioita elämässä. En oikein ymmärrä miksi HappyGirl näkee tämän(kin) asian niin mustavalkoisena.
 
Keittiönoita
Lapsettomuuden etuja ovat mm. suurempi määrä henkilökohtaista vapautta ja itsenäisyyttä, pienempi määrä stressiä ja murhetta, huomattavasti turvatumpi taloudellinen tilanne, keskimäärin parempi parisuhde ja enemmän energiaa kaikkeen muuhun, mitä elämällä on tarjota. Kaikenlaisilta riskeiltä, murheilta ja epämukavuuksilta välttyy, kun ei tarvitse olla vastuussa toisen ihmisen hengissä pitämisestä, elättämisestä ja kasvattamisesta. Sen, arvostaako näitä etuja enemmän kuin vanhemmuutta, määrittelevät tietenkin itse kunkin henkilökohtaiset arvot.


.
Bullshit. Ihan vaan järjestelykysymyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Eikö sinun mielestäsi lapsettomuudessa ole yhtään hyvää puolta? Lapset eivät ole tuoneet elämääsi yhtään negatiivista asiaa tai hetkeä? Ei yhtään huolta tai rahanmenoa? Eiväthän ne negatiiviset asiat ole tietystikään niin suuria asioita, että niiden takia kannattaisi jättää lapset tekemättä, jos niitä oikeasti tosissaan haluaa, mutta M32 taisikin puhua tilanteesta, jossa ei tiedetä haluaako lapsia vai ei. Silloin on toki järkevää katsoa asiaa kaikilta kannoilta.
Toki on. Elämäni ennen lapsia oli oikein antoisaa. Lapset eivät kuuluneet suunnitelmiini.
Mutta lapsia kuitenkin sain.:heart: Kokemuksena äitys on ehdottomasti hienoin ja suurin asia mitä olen koskaan saanut kokea. Rakkaus lapsia kohtaan on jotakin sanoin kuvailematonta, ja juu-u, se huoli myös.:heart:

Tottakai elämässä on negatiivisiakin asioita. Pitäisikö lakata siis elämästä?

Ei kaikki halua lapsia ja se on ihan ok.

Luinkin mies 32:n ensimmäisen kommentin, josta tämä kaikki keskustelu lähti tähän suuntaan. Ja tuo ensimmäinen kommentti on yhtä kuin ei mitään.

Hän kertoo että ei pidä homejuustosta vaikka ei sitä ole koskaan maistanut!
Hän on vain kuullut jonkun haukkuvan sitä pahaksi, ehkä jopa pitänyt juustopalaa kädessään ja haistellut sitä, mutta suuhunsa hän ei sitä ole laittanut.:attn::xmas:
 
Lapsettomuuden etuja ovat mm. suurempi määrä henkilökohtaista vapautta ja itsenäisyyttä, pienempi määrä stressiä ja murhetta, huomattavasti turvatumpi taloudellinen tilanne, keskimäärin parempi parisuhde ja enemmän energiaa kaikkeen muuhun, mitä elämällä on tarjota. Kaikenlaisilta riskeiltä, murheilta ja epämukavuuksilta välttyy, kun ei tarvitse olla vastuussa toisen ihmisen hengissä pitämisestä, elättämisestä ja kasvattamisesta. Sen, arvostaako näitä etuja enemmän kuin vanhemmuutta, määrittelevät tietenkin itse kunkin henkilökohtaiset arvot.
:O
Tiedätkö että onni tulee osittain antamisesta? Kirjoituksestasi päätellen et anna muille oikeastaan mitään, tai en minä ainakaan antaisi jos se kerran tuottaisi minulle noin suunntatonta tuskaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29628371:
Bullshit. Ihan vaan järjestelykysymyksiä.
Niin. Voihan sitä järjestää itselleen esim. lobotomian, ettei tunne stressiä, huolta ja pelkoa omiensa puolesta. Tosin silloin ei kai tunne enää paljon muutakaan.
 
hreah
Lapsettomuuden etuja ovat mm. suurempi määrä henkilökohtaista vapautta ja itsenäisyyttä, pienempi määrä stressiä ja murhetta, huomattavasti turvatumpi taloudellinen tilanne, keskimäärin parempi parisuhde ja enemmän energiaa kaikkeen muuhun, mitä elämällä on tarjota. Kaikenlaisilta riskeiltä, murheilta ja epämukavuuksilta välttyy, kun ei tarvitse olla vastuussa toisen ihmisen hengissä pitämisestä, elättämisestä ja kasvattamisesta. Sen, arvostaako näitä etuja enemmän kuin vanhemmuutta, määrittelevät tietenkin itse kunkin henkilökohtaiset arvot.


Voit korjata mielessäsi viestini muotoon "toiseksi suurin ekoteko, jonka ihminen voi tehdä", jos se tuntuu paremmalta. Pointti oli kuitenkin se, että mikään määrä arjen ekologisia valintoja ei pääse lähellekään sitä myönteistä vaikutusta, joka on lapsettomuudella tai vain sillä, että hankkii yhden lapsen vähemmän.
Tuo sinun "lapsettomat on lapsettomia ekologisen näkökulman takia" on ihan täyttä huuhaata ja tiedät sen itsekin. Et vaan ole löytänyt parempaakaan yrittääksesi nujertaa sellaiset ihmiset, jotka sun mielestä valheellisesti väittää olevansa onnellisia, vaikka perheessä on lapsia, jopa pieniä ja valvottavia ja sitovia vauvoja. Ihmisillä kuitenkin yksi biologinen perustarve on hankkia oma lapsi, elämän kiertokulku you know. Sun mielestä jokaisen länsimaalaisen pitäis lopettaa lapsenteko, koska maailma tuhoutuu kun tänne tehdään lapsia? No, mietippäs hetki ihan ajatuksen kanssa, että mihin se johtaisi. Hienoon lopputulokseen? Väkimäärä kasvaisi kehitysmaissa ja länsimaat kuihtuis pois. Jepjep. Kuulostaa kyllä ekoteolta.

Pakko vielä sanoa, että enemmän olen kuullut ihmisten surevan lapsettomuuttaan kuin lapsellisten ihmisten surevan sitä, että tulivat saaneeksi lapsia. Siinä ei yksi tai kaksi ekologista velaa sitä kokonaiskuvaa hetkauta.

Onnellisena eläminen ei vaadi lapsia, mutta se ei myöskään vaadi lapsettomuutta. Se on subjektiivinen kokemus siitä, mitä onni on. Minulla siihen sisältyy lapset, nuo ihanat, pyyteetöntä rakkautta antavat suloiset pikkuihmiset joista kasvaa toivon mukaan toisia kunnioittavia, järkeviä ihmisiä. Sinulla siihen sisältyy vapaampi elämä ja se, että yrität aivopestä ja saada lapsiperheiden elämän tylsemmäksi kuin omasi. Onnea valitsemallasi tiellä.

Ja kilahdin, pms-oireet jne. Mutta ärsyttää vaan tuo sun jankkaus. Joka helvetin keskustelussa pitää tulla pätemään sillä, että oma elämä on jotenkin niin paljon rikkaampaa kuin lapsellisten elämä. Kun jokainen lapsen saanut tietää, että se ei pidä edes paikkaansa.
 
Tylsää ei ole ollut koskaan. Kieltämättä välillä olen ihan kaivannutkin sitä tappavantasaista arkea kun ei ole mitään tekemistä ja nökötetään vaan kotona. :D

Parhaillaan tässä neulon sukkaa, varmaan viimeistä villasukkaa minkä äidilleni teen. Neuloessa sitä on miettinyt kaikenlaista tähän lapsiin ja vanhemmuuteen liittyen. Ihan näin omasta suppeasta näkökulmasta, ekoteot unohtaen.

Vaikka lapsettomuus säästää paitsi niitä omia voimavaroja niin myös jälkeläiset monelta murheelta. Ei tarvi itsekään kantaa loppuikäänsä sitä vastuuta ja huolta mitä vanhemmat usein tuntevat aikuistenkin lastensa puolesta. Kuitenkin tuntuu yhä vahvemmin että perheellä ja lapsilla on oma tarkoituksensa (niille ihmisille jotka siis lapsia haluavat). Jotenkin vaan kun tähän on päädytty niin ne lapset perheineen, lapsenlapset kuuluvat siihen ympärille.

Toki lapsettomilla voi olla puoliso, muita sukulaisia ja ystäviä jotka tässä tilanteessa auttavat, hoitavat asioita, ottavat mahdollisuuksien mukaan kotiin hoidettavaksi jne. Tai useamman lapsen isä/äiti jää ihan yksin. Siltikin tuntui hyvältä nähdä sisarukset perheineen siinä ympärillä. Vaikka sitten kuinka olisi epäekologinen vaihtoehto.
 
Tästä olen täysin samaa mieltä. Vaikka työ olisi ihmiselle tärkeää, ei se tarkoita sitä, etteikö hänellä voisi olla muitakin tärkeitä asioita elämässä. En oikein ymmärrä miksi HappyGirl näkee tämän(kin) asian niin mustavalkoisena.
Ihan siksi, että olen nähnyt läheltä kun ihminen sairastuu työuupumukseen ja se on äärimmäisen surullista.
 
M32
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29628371:
Bullshit. Ihan vaan järjestelykysymyksiä.
Oletko todella sitä mieltä, että lapsiin ei kulu rahaa, aikaa tai energiaa? Lapsettomilla pariskunnilla menee vain sattumalta paremmin taloudellisesti kuin vanhemmilla? Minulla ei ehkä ole lapsia, mutta kuka tahansa tietää, ettei elämään voi ottaa vanhemmuuden kaltaista projektia ilman, että samalla jää vähemmän resursseja käytettäväksi johonkin muuhun.

En ymmärrä, miksi kukaan vanhempi haluaisi kiistää tämän. Eihän sen toteaminen ole hyökkäys kenenkään vanhemmuutta kohtaan.
 
[QUOTE="vieras.";29628421]Ja milläköhän perusteella lapseton ei anna kenellekään mitään?[/QUOTE]

Mun mielestä itsekeskeisyys huokuu tekstistä ja
tarkoitin tätä:

"suurempi määrä henkilökohtaista vapautta ja itsenäisyyttä, pienempi määrä stressiä ja murhetta, huomattavasti turvatumpi taloudellinen tilanne, keskimäärin parempi parisuhde ja enemmän energiaa kaikkeen muuhun, mitä elämällä on tarjota. Kaikenlaisilta riskeiltä, murheilta ja epämukavuuksilta välttyy"


Ihminen joka kokee noin ei ilmeisesti siedä kovin hyvin pettymyksiä, tai osaa selvitä haastavista tilanteista. Ja aika eristetyltäkin tuollainen elämä vaikuttais. Miksi edes mennä naimisiin tai parisuhteeseen? Siinä saattaa tulla riitoja, ja mitäs jos vaimoke onkin kova shoppailemaan?:D
 
M32
Tuo sinun "lapsettomat on lapsettomia ekologisen näkökulman takia" on ihan täyttä huuhaata ja tiedät sen itsekin.
En ole väittänyt kaikkien tai edes useimpien jäävän vapaaehtoisesti lapsettomaksi ekologisten syiden vuoksi. Vaikka se vaikuttaa voimakkaasti joidenkin päätökseen, useimmat päättävät olla hankkimatta lapsia yksinkertaisesti siksi, etteivät he halua lapsia tai koska lasten hankinnassa on heidän näkökulmastaan enemmän huonoja kuin hyviä puolia.

Miksi muuten väität, että "jokainen lapsen saanut" tietää vanhemmuuden olevan antoisampaa kuin se, ettei ole lapsia? Tämähän ei suinkaan pidä paikkaansa. Jotkut katuvat myöhemmin sitä, etteivät tulleet hankkineeksi lapsia, ja toiset taas ovat sitä mieltä, että olisivat varmaankin nauttineet elämästä enemmän ilman lapsia.
 
hreah
Oletko todella sitä mieltä, että lapsiin ei kulu rahaa, aikaa tai energiaa? Lapsettomilla pariskunnilla menee vain sattumalta paremmin taloudellisesti kuin vanhemmilla? Minulla ei ehkä ole lapsia, mutta kuka tahansa tietää, ettei elämään voi ottaa vanhemmuuden kaltaista projektia ilman, että samalla jää vähemmän resursseja käytettäväksi johonkin muuhun.

En ymmärrä, miksi kukaan vanhempi haluaisi kiistää tämän. Eihän sen toteaminen ole hyökkäys kenenkään vanhemmuutta kohtaan.
Bill Gatesilla on kolme lasta. Sääliksi käy, ois kannattanu jättää ne lapset tekemättä...

Lisään vielä, että oletko todella sitä mieltä, että esim. matkusteluun ei kulu rahaa, aikaa tai energiaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä