Suu oireileen oudosto (kuvia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikähätänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Herpeksen primaari-infektio siis saattaa olla täysin oireeton, tai sitten siitä voi tulla tuollainen tosi ikävä suutulehdus, ihan vaan edeltävälle kirjoittajalle tiedoksi. Ei tuollaiseen laaja-alaiseen tulehdukseen tarvita mitään muuta kuin sitä pussailua tai jopa se lasinreuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikähätänä;29625020:
Suuseksiä on kyllä tullu harrastettua :( että siitäkin voinut tulla herpes? tms...Ajattelin että menen maanantaina SP poliklinikalle että ottavat näytteet suusta. Mononukleoosi oli negatiivinen kun joku ehdotteli sitä.

Jep, herpes voi sitäkin kautta tarttua.
Onko tietoa, onko tällä kumppanilla herpestä?

Stomatiitti joko aftojen tai herpes simplexin aiheuttamana. Käy hammalääkärillä.

Molemmat vaivat toki helpottavat itsestäänkin, mutta hammaslääkäriltä voit saada lääkkeitä, jotka hieman helpottavat tai jopa lyhentävät oireiden kestoa. Suuhygienisti ei juurikaan nyt tässä asiassa voi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikähätänä;29624891:

En osaa sanoa, mut karseen näköiset näpyt. Tuossa kuvassa 5 muuten näkee,et sulla kasvaa viikset, jotka on sheivattu?

Toivon mukaan selviää kohta noi näpyt pois. Eikö sulla ole mitään ideaa, milloin tuo alkoi, mistä olisi voinut tulla?

[QUOTE="vvieras";29625043]En osaa sanoa, mut karseen näköiset näpyt. Tuossa kuvassa 5 muuten näkee,et sulla kasvaa viikset, jotka on sheivattu?

Toivon mukaan selviää kohta noi näpyt pois. Eikö sulla ole mitään ideaa, milloin tuo alkoi, mistä olisi voinut tulla?[/QUOTE]

Alkutekstissähän lukee, että näpyt tulivat viime viikon sunnuntaina eli huomenna tulee viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikähätänä;29625020:
Suuseksiä on kyllä tullu harrastettua :( että siitäkin voinut tulla herpes? tms...Ajattelin että menen maanantaina SP poliklinikalle että ottavat näytteet suusta. Mononukleoosi oli negatiivinen kun joku ehdotteli sitä.

Etkö sinä tosiaan tätä tiennyt? Kyllä voi tulla herpes, ja muitakin tauteja. Ja muista nyt sitten edes se, että tarttuu myös toiseen suuntaan eli älä enää harrasta suojaamatonta suuseksiä, ettet tartuta tuota eteenpäin! Herpes voi tarttua myös silloin, kun rakkuloita ei ole näkyvillä.

[QUOTE="vieras.";29625064]Etkö sinä tosiaan tätä tiennyt? Kyllä voi tulla herpes, ja muitakin tauteja. Ja muista nyt sitten edes se, että tarttuu myös toiseen suuntaan eli älä enää harrasta suojaamatonta suuseksiä, ettet tartuta tuota eteenpäin! Herpes voi tarttua myös silloin, kun rakkuloita ei ole näkyvillä.[/QUOTE]

Joo hetihän tässä tulee mieleen mennä imeskelään kun ei pysty edes kunnolla syömään!...Ja kysymys vaan, että kuinkahan moni teistäkin harrastaa suuseksiä kondomin kanssa? Niin...Aika harva enkä minäkään ole tähän mennessä. Ehkä nyt mietin asiaa uusiksi....

Joo hetihän tässä tulee mieleen mennä imeskelään kun ei pysty edes kunnolla syömään!...Ja kysymys vaan, että kuinkahan moni teistäkin harrastaa suuseksiä kondomin kanssa? Niin...Aika harva enkä minäkään ole tähän mennessä. Ehkä nyt mietin asiaa uusiksi....

No ei se sun suu koko ikääsi kipeä ole, mutta herpeshän on ja pysyy. Vai etkö tiennyt sitäkään? Että ei ole tosiaan mitään harkitsemista siinä, harrastatko jatkossa suojaamatonta suuseksiä vai et. Et sinä sitä voi tehdä, ainakaan kysymättä vastapuolelta ensin, että eihän häntä haittaa jos saa herpeksen.

Olen minäkin joskus harrastanut suuseksiä suojaamatta ei niin vakavassa suhteessa, mutta kamala stressi siitä on kyllä tullut, kun on joutunut murehtimaan tuliko joku tauti vai ei. Joten kyllä normaalisti suuseksissä on käytetty kortsua aina kun sen muutenkin olen tarpeelliseksi harkinnut eli kaikissa lyhyissä tai tuoreissa suhteissa.

[QUOTE="vieras.";29625107]No ei se sun suu koko ikääsi kipeä ole, mutta herpeshän on ja pysyy. Vai etkö tiennyt sitäkään? Että ei ole tosiaan mitään harkitsemista siinä, harrastatko jatkossa suojaamatonta suuseksiä vai et. Et sinä sitä voi tehdä, ainakaan kysymättä vastapuolelta ensin, että eihän häntä haittaa jos saa herpeksen.

Olen minäkin joskus harrastanut suuseksiä suojaamatta ei niin vakavassa suhteessa, mutta kamala stressi siitä on kyllä tullut, kun on joutunut murehtimaan tuliko joku tauti vai ei. Joten kyllä normaalisti suuseksissä on käytetty kortsua aina kun sen muutenkin olen tarpeelliseksi harkinnut eli kaikissa lyhyissä tai tuoreissa suhteissa.[/QUOTE]

Todellakin tiedän...Ja juuri sen takia menenkin testauttamaan sen onko tämä herppes vai ei..koska sitten tiedän itse onko minulla kyseinen tauti vai ei..että voihan tämä olla enterorokkokin.

Googleen HIV mouth sores

Katsoin nuo kuvat ja kaikki tuossa listassa olevat eivät edes liittyneet HIV:iin kun tutustui myös kuvan alta löytyvään tekstiin. Moni myös näytti normi aftalta. Teksteissä painotettiin, että tuollaisia löytyy myös terveiltä ihmisiltä. En nyt löisi heti päätäni pantiksi että 24v:lla olisi HIV ja joka ei kuitenkaan ole harrastanut anaaliseksiä ilman kondomia... mutta tokihan suuseksissäkin riski on. No nyt on testi tehty ja negatiivinen oli ja siitä 3kk taaksepäin. Teen testin taas 1kk päästä ja siitä 1kk päästä jotta tulee ainakin 100% varmistus asialle. Uskon että kyseessä on herppes tai enterorokko.

Testaatko mitä palstamammat diagnosoi? Vattu ite olisin ollut yksityihammalekurilla jo aiemmin tai yl. Lääketieteen erikoislekurilla. VEIKKAAN ite mononukleoosia, pahaksi äitynyttä angiinaa tai suutulehdusta JOS sulla ei ole mitään perussairauksia

Herpes se on. Mulla oli ihan samannäköinen kun tartunnan sain. Ja tosiaan oli ehkä jotain noin 5 pv yhdenillanjutun jälkeen. :-/ lämpöö hieman ja kielen takaosassakin noita.

Toi on vaan raju suun afta-tauti, joka voi olla jonkin viruksenkin aiheuttama (esim enterovirus) tai sitten syntyä ihan itsestään. Olen nähnyt useammalla potilaallani vastaavaa, suu on tosiaan niin kipeä että syömään ei pysty, nostavat kovan kuumeen ja tulehdusarvojakin. Olen pyytänyt herpes-viljelyjä mutta kertaakaan eivät ole näyttäneet mitään. Menee itsestään ohi. Olen kuitenkin joskus määrännyt antibiotteja, koska usein rakkulat pääsevät kehittämään bakteeritulehduksenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan selvä...;29625777:
Herpes se on. Mulla oli ihan samannäköinen kun tartunnan sain. Ja tosiaan oli ehkä jotain noin 5 pv yhdenillanjutun jälkeen. :-/ lämpöö hieman ja kielen takaosassakin noita.

Kauanko sulla kesti tauti ennenkuin rauhoittui?

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;29625789:
Toi on vaan raju suun afta-tauti, joka voi olla jonkin viruksenkin aiheuttama (esim enterovirus) tai sitten syntyä ihan itsestään. Olen nähnyt useammalla potilaallani vastaavaa, suu on tosiaan niin kipeä että syömään ei pysty, nostavat kovan kuumeen ja tulehdusarvojakin. Olen pyytänyt herpes-viljelyjä mutta kertaakaan eivät ole näyttäneet mitään. Menee itsestään ohi. Olen kuitenkin joskus määrännyt antibiotteja, koska usein rakkulat pääsevät kehittämään bakteeritulehduksenkin.

Juu niin ajattelinkin koska suun limakalvolla (muualla kun kielessä ja kurkun perällä) ne näyttää ihan aftoilta. tietenkin kielen pinta on erilainen kun posken niin siksi näyttää erilaiselta. Kyllä olo on nyt kuitenkin tänään ja eilen ollut parempi kuin alkuviikosta ja alkaa tuntua, että tämä on menossa kyllä poispäin.

ai kauhia, jo yksi afta on pirun kipeä :O

Mitä nuo rakkulat suun ulkopuolella on? Voikohan aftat tulla suun ulkopuolelle?

Jos ne on tulleet samaan aikaan, niin voisi olla kyllä se herpes, en ole itse ainakaan nähnyt aftoja ikinä muualla kuin limakalvoilla