mikä murre vihastuttaa/ihastuttaa

• Viestiketjun aloittaja jabajaba
  • Ensimmäinen viesti
minä tykkään pohojosen puhetavasta, suurimmilta osin täällä puhutaan aika selkeää kirjakieltä. joitain eroavaisuuksia kuitenkin löytyy,mutta puheen kulku on jotenkin niin mukavaa.
kuusamolaisten puhetapa on kans kiva, "hyvvvää sano kuusamolainen kolomella veellä".

pohjantähdenalla
Itselläni on hiukka sekanen murre. Puhunut savonmurretta lapsena ja asunut Etelä-Pohjanmaalla 15vuotta. Huomaan itsekin joskus puhuvani hassusti molempia sekasin,yhdistellen. Mutta kyllä pohojanmaata puhun selkeesti enenmmän. Ja sanon itekin yleensä NUIN, ja muutenkin pohjanmaan sanoja on paljon.

Juu, slangi ei oikein uppoa, ehkä siks, etten oikeesti vaan ymmärrä mitä ne tahtoo sanoa. :D Oma murre on tietty se kaunein, mutta täällä Pohjois-Karjalan sisälläkin huomaan eron: jossain Outokummussa puhutaan paljon leveemmin jo kuin Joensuussa, liekö Kuopion läheisyys vaikuttaa?

Nökö
Mun mies on myös eteläpohojalaanen ja oiiiiii se sen tapa puhua :) Oon aina tykännyt etelä-pohjalaisesta puheesta ja kun sitten muinoin mieheni tapasin, rakastuin heti sen silmiin ja kun se avasi suunsa ja alkoi puhua.. olin ihan myyty :)

Tosin mun mies ei ihan niin puhu kuin muu sen suku. Niitten joukossa mä olen kotonani.

vieras
Pahinta ikinä on ollut savolaisen englannin opettajan, englantia savolaisella aksentilla. Voe mooses. Voitte kuvitella millainen mongerrus kävi luokassa kun kaikki joutuivat opiskelemaan kaksikielisiksi. Ja vielä Kymenlaaksossa.

Pohojammaa on kivan kuuloista.

JASMIN!:)
Tänään, 17:54
! (vierailija)

saatna
POHJANMAANMURRE HENKEEN JA VEREEN!!

<< OLEN SAMAA MIELTÄ SINUN KANSSASI 'VIERAS' ketä oletkaan, POHJANMAAN MURRE PITÄS LAITTAA LAIKS ETTÄ KAIKKIEN PITÄISI SITÄ PUHUA!OLEN TOSISSANI RAKASTAN SITÄ <3JA HENKEEN JA VEREEN,SE ON SELLANEN ASIA JOSTA MINÄ EN ELÄMÄNI AIKANA TULE _KOSKAA_ LUOPUMAAN !!!:)

salainen paljastus
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Savon murre on aivan kamalaa!

Savossa viisi vuotta asuneena en oppinut sitä edes kuuntelemaan. :-X
YÖKYÖK!

-onneks ei enää tartte sitä edes kuunnella...
Savossa koko lapsuuteni asunut! En KOSKAAN suostunut sitä puhumaan!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Belindadhillon:
TURKU vihastuttaa ja ennen kaikkea "uus-turkulaisten" oikein yrittämällä yritetty murre! Aivan kamalaa!!

Savo ja pohjalaainen on ihan kivan kuuloisia.
mikä on uusturkulaisten murre, miten ne sit vääntää. iham mielenkiinosta, olen syntymäturkulaine

kainuulaisen ystävä
En koppeutunu tekemään. Kainuun murretta,jos ei innostu / tai ei saa aikaan jotain , tiettyyn aikaan mennessä valmiiksi. Tai ei tule menneeksi esim.vierailulle.Ei saa aikaan lähteä.En koppeutunu lähtemään.

Huorapiäsky sun muut jaksaa naurattaa kerta toesensa jäläkeen.

Nuorempana tuli vietettyä kesät mualla, Savossa.
Ja aenahan tuo murre tuppas tarttumaan minuunki.
Sitä viänsin monta viikkoa lomien jäläkeenkin.

Ossoon muuten viäntää vieläkin ihan heleposti.:D

Scarletin murre on myös kivan kuullosta!:heart:

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä