Käykö kukaan muu 5v. vielä potalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinku jo totesin niin hoidossa on pakko käydä pöntöllä. Ja osaa käydä pöntöllä mutta pelkää sitä.

No mä kyllä kannustaisin kovasti pääsemään siitä pelosta yli. Jos kerran hoidossa käy pöntöllä, niin ei liene kovin suuri haaste myös kotona ja muualla alkaa käymään? Meilläkin tuolla 5-vuotiaalla on välillä ihan kummia "fobioita", mutta oon ottanut sen asenteen, että yhdessä opetellaan, eikä jäädä niihin pelkoihin vellomaan. Ja yleensä lapsi on itsekin vaan todella ylpeä ja tyytyväinen kun on voittanut pelkonsa ja oppinut uuden taidon tai asian.

Pöh, tulipa paska fiilis.
Siis kun on tää yksi asia jonka tekee pienempien tavalla niin mä kaikkien mielestä hoivaan sitä kuin vauvaa, oon yksinkertainen, sopimaton äidiksi yms.?
Ei tietty pitäis antaa jonku typerän palstan antaa vaikuttaa itseensä...

Kaikkien mielestä? No älä nyt viitsi...nythän sä itse lähdet sille liioittelulinjalle :D

Mutta siinä suhteessa olet kyllä ihan oikeassa, että ei kannata antaa palstan, tai yhtään minkään/kenenkään muunkaan vaikuttaa itseensä niin, että tulee ihan paska fiilis. Joten nokka pystyyn nyt vaan :)

No jos se sua lohduttaa, niin mulla on pienikokoinen 6-vuotias tyttö, ja vielä viime kesänä mökillä muutamat viikot kävi potalla pisulla, kun ainoa vaihtoehto oli huussi, eikä vielä yksin voi sinne lähettää eikä aina ehdi mukaankaan. Ensi kesänä en kait enää ilkeä potalle laittaa kun menee syksyllä kouluun. :D

Kyllä meillä tyttö (nuorempi) kävi 5-vuotiaana säännöllisesti vielä potalla :) Silloin vasta, kun 5v oli tullut täyteen alkoi pikkuhiljaa mieluummin käydä pöntöllä kuin potalla, mutta potta oli silti kokoajan käytössä koska hädän tullessa oli päästävä heti eikä pystynyt yhtään odottamaan.

[QUOTE="Leea";29618825]No mä kyllä kannustaisin kovasti pääsemään siitä pelosta yli. Jos kerran hoidossa käy pöntöllä, niin ei liene kovin suuri haaste myös kotona ja muualla alkaa käymään? Meilläkin tuolla 5-vuotiaalla on välillä ihan kummia "fobioita", mutta oon ottanut sen asenteen, että yhdessä opetellaan, eikä jäädä niihin pelkoihin vellomaan. Ja yleensä lapsi on itsekin vaan todella ylpeä ja tyytyväinen kun on voittanut pelkonsa ja oppinut uuden taidon tai asian.[/QUOTE]

Siis hoito alkaa ens viikolla. Ja oon yrittäny houkutella sitä pytylle, joskus on sitte käynykki. Ton pojan kohdalla on varmaan seki ku sillä oli n. 3 vuotiaana paha ummetus josta meinas seurata pottakammo, no jotenki saatiin homma pidettyä kasas sillon jottei vaikuttanu pissalla käyntiin.
Mutta miksi olisi pitänyt pakottaa kun homma on toiminut näinkin ja kumminkin osaa käydä pytylläkin? Paitsi tuola yleises vessas, sielä olis tosin varmaan ollu potankin kans vaikeuksia koska toi oli eka kerta kun se kävi yleises vessas. Poika käy pissalla harvakseltaan ja koskaan ennen ei missään tollases paikas oo tullu pissahätä. Kyläs, kerhos yms. käy vessas kyllä mutta tollases isos yleises vessas oli tosiaan ekaa kertaa ja hämmentyi siitä.

[QUOTE="Ilona";29618858]No jos se sua lohduttaa, niin mulla on pienikokoinen 6-vuotias tyttö, ja vielä viime kesänä mökillä muutamat viikot kävi potalla pisulla, kun ainoa vaihtoehto oli huussi, eikä vielä yksin voi sinne lähettää eikä aina ehdi mukaankaan. Ensi kesänä en kait enää ilkeä potalle laittaa kun menee syksyllä kouluun. :D[/QUOTE]

Ei meidän 6v ainakaan mahtuis potalle istumaan. Vai onko teillä pottatuoli?

Kaikkien mielestä? No älä nyt viitsi...nythän sä itse lähdet sille liioittelulinjalle :D

Mutta siinä suhteessa olet kyllä ihan oikeassa, että ei kannata antaa palstan, tai yhtään minkään/kenenkään muunkaan vaikuttaa itseensä niin, että tulee ihan paska fiilis. Joten nokka pystyyn nyt vaan :)

No joo, näinhän siinä ny tais käydä:D. Mutta hämmennyin (tai oikeastaan jopa järkytyin: vetääkö ihmiset tosiaan moisia johtopäätöksiä yhden yksittäisen tiedon perusteella :confused:) nyt täysin ku joku päätteli että tämän potta-asian takia poika ei osaa mitään muutakaan. Joten vähän niitten lasien takaa kattoin sit kaikkia vastauksia.

Pikkujuttuhan tuo on! Varovasti alkaisin asiaa ajamaan kun lapsella on takana ummetustausta. Potalla kakkausasento on paljon parempi, ja on oikein ymmärrettävää että lapsi toimittaa asiansa siinä mieluummin.

No joo, näinhän siinä ny tais käydä:D. Mutta hämmennyin (tai oikeastaan jopa järkytyin: vetääkö ihmiset tosiaan moisia johtopäätöksiä yhden yksittäisen tiedon perusteella :confused:) nyt täysin ku joku päätteli että tämän potta-asian takia poika ei osaa mitään muutakaan. Joten vähän niitten lasien takaa kattoin sit kaikkia vastauksia.

Ymmärrän. Helposti sitä lähtee itsekin sille linjalle tuossa kohtaa. Itsekin samaan monasti sorrun :)

Mutta tosiaan...toisesta korvasta sitään ja toisesta ulos silloin, kun tosiaan huomaa, että joku länkyttää vaan länkyttämisen ilosta. Ja sitähän tuo on. Pelkkää naamanpaukutusta.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR

Täällä nyt sataa paskaa niskaan asiasta kuin asiasta.

Onkohan tuo nyt niin suuri ja vakava asia :rolleyes: Kyllä sä itse ap tiedät millainen äiti olet ja millainen tyyppi lapsesi on. :) Musta on järjetöntä ruveta pakottamaan, kaikki tulee sitten aikanaan :) Jos hän on hoidon aloittamassa niin se on varmaan hyvä kannustin; siellä tuskin on edes pottaa tarjolla ja muiden lasten esimerkki kannustaa käymään siinä pytyllä :)

• Tykkää
Reactions: chef
Kyllä mun lapseni kävivät välillä potalla vielä 5- vuotiaana. Etenkin ummetuksesta kärsivä kuopus, potalla ponnistaminen ja pinnistely oli helpompaa.

HippuTAR palsta rakastaa yleistyksiä. Vieläkin jaksan huvittua ajatuksesta :lapsella ei ole suksia = lapsi on lihava, laiska ja katsoo aina vaan dvd-tä kotona ja äitinsä roikkuu palstalla,

Todennäköisesti homma ratkeaa hoidossa kuin itsestään ns sosiaalisen paineen takia. Kun muut käy pöntöllä ei se potta pidemmän päälle houkuta ja luultavasti tädit siellä pöntölle opastaakin. Kakanhan sinne pottaan kotona sit vaikka tehdä ja pissalle ohjata pöntölle. Mutta ihan varmasti se hämmästystä monissa aiheuttaa, on ehkä ok, mutta ei mitenkään tavallista.

Onkohan tuo nyt niin suuri ja vakava asia :rolleyes: Kyllä sä itse ap tiedät millainen äiti olet ja millainen tyyppi lapsesi on. :) Musta on järjetöntä ruveta pakottamaan, kaikki tulee sitten aikanaan :) Jos hän on hoidon aloittamassa niin se on varmaan hyvä kannustin; siellä tuskin on edes pottaa tarjolla ja muiden lasten esimerkki kannustaa käymään siinä pytyllä :)

Ei ole pottaa tarjolla. Potta on pienten vessas ja sinne ei ole noilla isommilla asiaa.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie
Meidän esikoinen (täytti just 5v) kävi vielä jokin aika sitten pissalla potalla jos yöllä heräsi. Supistajalla ei onnistunut lainkaan edes pienenä (pissa roiskui yli) ja vielä 3v oli niin lyhyt ettei kunnolla ylettynyt seisten pissaamaan eli käytti siihen asti pottaa. Kakalla käy kyllä pöntöllä mutta ilman supistajaa ei varmaan uskaltaisi vieläkään. Täytyykin kokeilla joku kerta. Koroke pitää olla tukevasti jalkojen alla. Itse hoitaa vessahommat paitsi kakan jälkeen käyn pyyhkimässä varmuuden vuoksi. Aletaan sitäkin nyt harjottelemaan.

Ap, jos sun lapsi on samanlainen arkajalka kuin meillä, niin kyllä mä "pakottamalla" lähtisin asiaa lähestymään. Koroke pöntön eteen ja potta pois, eiköhän se siitä suju. Seisten on varmaan helpompi pissata kuin istuen jos pönttöä pelkää? Mä pyysin miestä näyttämään meidän pojalle miten pissataan seisten ja siitä se lähti. Tsemppiä!