Tässä olisi "köyhälle" halpa kämppä Espoossa

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
No jos olisi äiti, isä ja 5 lasta, äidin tulot 1000 € ja isän tulot 600 €, niin tuohon saisi asumistukea 1317,60 €/kk. Itse pitäisi maksaa siis vain 83,40 €/kk.
 
vier
Mun mielestä menee touhu teillä sielä pääkaupunkiseudulla todella omituiseksi, kun pitää olla köyhä jotta saa todella kalliin asunnon?

En ole aiemmin kuullutkaan mistään "varallisuusrajasta", joka siis ilmeisesti on niinpäin että köyhät saa rikkaita ennen? Mikä idea tuossa on vuokranANTAJALLA?

Mutta siis kokonaisuudesta kommentoin ainoastaan, että teidän asuntopolitiikkaa toteutetaan siellä todella päin helvettiä ja vuosi toisensa jälkeen ihmettelen, miksi pk-seudun asukkaat eivät tee asialle MITÄÄN.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612753:
No jos olisi äiti, isä ja 5 lasta, äidin tulot 1000 € ja isän tulot 600 €, niin tuohon saisi asumistukea 1317,60 €/kk. Itse pitäisi maksaa siis vain 83,40 €/kk.
Siis vastaus on, että tuo kämppä on vain sossun eläteille? Olisi kiva tietää, missä sit "normaalit" työssäkäyvät ihmiset asuu?
 
vier
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612753:
No jos olisi äiti, isä ja 5 lasta, äidin tulot 1000 € ja isän tulot 600 €, niin tuohon saisi asumistukea 1317,60 €/kk. Itse pitäisi maksaa siis vain 83,40 €/kk.
Ja kuin tilauksesta Keittiönoita laittoikin esimerkin elävästä elämästä tästä naurettavasta vääristymästä...

Voihan kettu, ei sen nyt noin kuulu mennä!
 
Keittiönoita
Ja kuin tilauksesta Keittiönoita laittoikin esimerkin elävästä elämästä tästä naurettavasta vääristymästä...

Voihan kettu, ei sen nyt noin kuulu mennä!
Ihan silkasta uteliaisuudesta piti käydä Kelan sivuilla laskurilla laskemassa, paljonko tuohon saisi asumistukea. Tietenkään tuollaisessa ei ole varaa asua, jos on pienituloinen ja lapsia esim 1 tai 2. Kelalla on asumistuen saantiin ne neliörajansa, joiden perusteella asumistukea myönnetään.
 
ap.
En ole aiemmin kuullutkaan mistään "varallisuusrajasta", joka siis ilmeisesti on niinpäin että köyhät saa rikkaita ennen? Mikä idea tuossa on vuokranANTAJALLA?

Mutta siis kokonaisuudesta kommentoin ainoastaan, että teidän asuntopolitiikkaa toteutetaan siellä todella päin helvettiä ja vuosi toisensa jälkeen ihmettelen, miksi pk-seudun asukkaat eivät tee asialle MITÄÄN.
Asuntoa on tukenut valtio yleensä jollain halvalla korkotukilainalla. Siksi he asettavat rajat vuokralaisille. Eli se on sitä ns sosiaalista tuotantoa. Niissäkin vuokrat on vaan niin kovat, ettei "normaalilla" perheellä ole oikein varaa maksaa niitä.

"Teidän asuntopolitiikka", etkö siis asu Suomessa? Miten minä yksittäinen kansalainen voin muuttaa asiaa? Toki äänestämällä, mutta mitään ei ole tapahtunut. Suurin osa asukkaista on sitä mieltä, että asumista pitää tukea.
 
vier
Siis vastaus on, että tuo kämppä on vain sossun eläteille? Olisi kiva tietää, missä sit "normaalit" työssäkäyvät ihmiset asuu?
Näin juuri se taitaa mennä siellä. Juurikin joku toimittajista teki siitä jutun, kun yksityiset vuokranantajat kiskovat ylihintaista vuokraa ja haalivat sossun asukkaita asuntoihinsa ja veroista sitten me muut maksetaan ne sikahintaiset vuokrat.

Sossun asiakas on parhaimpia vuokralaisia mitä voi saada pieneen vuokra-asuntoon pk-seudulla. Takuuvarma vuokrantulo, hintaa voi pyytää mitä vain, korotella miten vain ja ketään ei kiinnosta hinnanousu.

Mutta kukahan sen lystin sitten maksaa, no me normituloiset työssäkäyvät jotka eivät edes noita asuntoja halutessaan saa. Hassua, eikö totta. :D
 
Keittiönoita
Siis vastaus on, että tuo kämppä on vain sossun eläteille? Olisi kiva tietää, missä sit "normaalit" työssäkäyvät ihmiset asuu?
Normaalit työssäkäyvät ihmiset asuvat
- vuokralla yksityisellä
- asuntovelkaisina pienissä kerrostaloasunnoissa
- asuntovelkaisina kehyskunnissa

Mutta siis kyllähän esim Helsingin kaupungilla on perheasuntoja (4h + k), joiden vuokra on 1000 €/kk ja nämä siis ihan kerrostaloasuntoja. Eli ei tuo 1400 €/kk 108 neliön, 6 huoneen ja keittiön paritaloasunnosta Espoossa ole edes kallis. Jos tuo olisi yksityiseltä vuokralla, vuokraan saisi lisätä ainakin 600 € lisää, ehkä jopa tonnin. Mahtaisiko silloinkaan vielä riittää....en osaa sanoa.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612769:
Ihan silkasta uteliaisuudesta piti käydä Kelan sivuilla laskurilla laskemassa, paljonko tuohon saisi asumistukea. Tietenkään tuollaisessa ei ole varaa asua, jos on pienituloinen ja lapsia esim 1 tai 2. Kelalla on asumistuen saantiin ne neliörajansa, joiden perusteella asumistukea myönnetään.
No kiitos tuosta laskelmasta. Se nyt toki osoittaa konkreettisesti, miten perhe pääsee tuohon kämppään käsiksi. Toki pitää olla siis 5 lasta ja tuloja lähes ei yhtään.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612786:
Normaalit työssäkäyvät ihmiset asuvat
- vuokralla yksityisellä
- asuntovelkaisina pienissä kerrostaloasunnoissa
- asuntovelkaisina kehyskunnissa

Mutta siis kyllähän esim Helsingin kaupungilla on perheasuntoja (4h + k), joiden vuokra on 1000 €/kk ja nämä siis ihan kerrostaloasuntoja. Eli ei tuo 1400 €/kk 108 neliön, 6 huoneen ja keittiön paritaloasunnosta Espoossa ole edes kallis. Jos tuo olisi yksityiseltä vuokralla, vuokraan saisi lisätä ainakin 600 € lisää, ehkä jopa tonnin. Mahtaisiko silloinkaan vielä riittää....en osaa sanoa.

Mä olen ollut jonossa pitkään kaupungin vuokra-asuntoon, ei tärppää, koska en ole kiireellinen tapaus.

Mä tienaan 4000e/kk, mies on työtön tällä hetkellä. Mistä mä oikeasti saisin kämpän, johon ei menisi lähes 50% tuloista? Meitä on yht 4 henkilöä.

Yksityisellä ja vaikka Satolla 3h+k kämpät maksaa > 1200e mun työpaikan lähellä.
Ei ole autoa, joten en halua muutta kauaksi työpaikasta.

Olen myös katsonut asuntoja kehyskunnista (juna-aseman läheltä), mutta nekin on lähes samoissa hinnoissa.

Tuntuu, et käy ihan turhaan työssä, koska asuminen on niin kallista, jos ei saa halpaa asuntoa / tuettua asumista. Ainoa keino saada halpa asunto on olla sossun asiakas.

Mullakin jäisi varmaan enemmän käteen, jos lopettaisin työt, menisin sossuun, saisin tuollaisen tuetun asunnon ja asumistukea?

Tai sit pitää käydä pyytää pomolta lisää palkkaa 6000e/kk.
 
"wieras"
Mä olen ollut jonossa pitkään kaupungin vuokra-asuntoon, ei tärppää, koska en ole kiireellinen tapaus.

Mä tienaan 4000e/kk, mies on työtön tällä hetkellä. Mistä mä oikeasti saisin kämpän, johon ei menisi lähes 50% tuloista? Meitä on yht 4 henkilöä.

Yksityisellä ja vaikka Satolla 3h+k kämpät maksaa > 1200e mun työpaikan lähellä.
Ei ole autoa, joten en halua muutta kauaksi työpaikasta.

Olen myös katsonut asuntoja kehyskunnista (juna-aseman läheltä), mutta nekin on lähes samoissa hinnoissa.

Tuntuu, et käy ihan turhaan työssä, koska asuminen on niin kallista, jos ei saa halpaa asuntoa / tuettua asumista. Ainoa keino saada halpa asunto on olla sossun asiakas.

Mullakin jäisi varmaan enemmän käteen, jos lopettaisin työt, menisin sossuun, saisin tuollaisen tuetun asunnon ja asumistukea?

Tai sit pitää käydä pyytää pomolta lisää palkkaa 6000e/kk.
Tässä maassa todella kannattaa olla työtön ja tuloton. Mulla tulot 4600 e, mies nollatuloinen opiskelija. Asumme erittäin ahtaasti kerrostalokolmiossa, koska ei olisi varaa senkokoiseen asuntoon kuin mitä meidän 5-henkinen perhe oikeasti tarvitsisi.
 
Keittiönoita
Mä olen ollut jonossa pitkään kaupungin vuokra-asuntoon, ei tärppää, koska en ole kiireellinen tapaus.

Mä tienaan 4000e/kk, mies on työtön tällä hetkellä. Mistä mä oikeasti saisin kämpän, johon ei menisi lähes 50% tuloista? Meitä on yht 4 henkilöä.

Yksityisellä ja vaikka Satolla 3h+k kämpät maksaa > 1200e mun työpaikan lähellä.
Ei ole autoa, joten en halua muutta kauaksi työpaikasta.

Olen myös katsonut asuntoja kehyskunnista (juna-aseman läheltä), mutta nekin on lähes samoissa hinnoissa.

Tuntuu, et käy ihan turhaan työssä, koska asuminen on niin kallista, jos ei saa halpaa asuntoa / tuettua asumista. Ainoa keino saada halpa asunto on olla sossun asiakas.

Mullakin jäisi varmaan enemmän käteen, jos lopettaisin työt, menisin sossuun, saisin tuollaisen tuetun asunnon ja asumistukea?

Tai sit pitää käydä pyytää pomolta lisää palkkaa 6000e/kk.
Lähipiirin nuoripari, joka odottaa esikoistaan, osti Espoosta 67 neliön kerrostalokolmion. Ja tulot pienemmät kuin teillä. Pankin talutushihnassa ovat tietysti kaaaaaaaaaauan, mutta ei heilläkään ollut mahdollisuutta kaupungin asuntoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612753:
No jos olisi äiti, isä ja 5 lasta, äidin tulot 1000 € ja isän tulot 600 €, niin tuohon saisi asumistukea 1317,60 €/kk. Itse pitäisi maksaa siis vain 83,40 €/kk.
Huhhuh!:O
Hyvinvointivaltiota parhaimmillaan!
 
ekskjuusmii
[QUOTE="wieras";29612845]Tässä maassa todella kannattaa olla työtön ja tuloton. Mulla tulot 4600 e, mies nollatuloinen opiskelija. Asumme erittäin ahtaasti kerrostalokolmiossa, koska ei olisi varaa senkokoiseen asuntoon kuin mitä meidän 5-henkinen perhe oikeasti tarvitsisi.[/QUOTE]

Tässä maassa..? Tätä maata on muuallakin kuin pk-seudulla. Meillä tulot kuukaudessa yht n 4000 euroa ja asumme 116m2 omistusasunnossa, josta lainaa vielä 60 000 euroa. Ja siis Kuopiossa.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29612848:
Lähipiirin nuoripari, joka odottaa esikoistaan, osti Espoosta 67 neliön kerrostalokolmion. Ja tulot pienemmät kuin teillä. Pankin talutushihnassa ovat tietysti kaaaaaaaaaauan, mutta ei heilläkään ollut mahdollisuutta kaupungin asuntoihin.
Me muutetaan noi 2v päästä, joten ei ole mitään järkeä alkaa ostamaan asuntoa nyt. Sitäpaitsi olen toki käynyt pankissa ja siellä sanottiin, ettei lainaa tule, koska miehelläni ei ole mitään tuloja (hänelle ei ole myönnetty edes työttömyskorvausta).
Mieheni tulee olemaan ilman tuloja jonkin aikaa, koska hän perustaa omaa yritystä.
 
ap.
Tässä maassa..? Tätä maata on muuallakin kuin pk-seudulla. Meillä tulot kuukaudessa yht n 4000 euroa ja asumme 116m2 omistusasunnossa, josta lainaa vielä 60 000 euroa. Ja siis Kuopiossa.
Ihan kiva, mutta koko sukuni, elämäni ja työni ja miehen asiakkaat ovat vain pk-seudulla. Jos muuttaisin Kuopioon, en löytäsi koulutustani vastaavaa työtä,eikä mies yhtäkään asiakasta.
 
novoivoi
Mä olen ollut jonossa pitkään kaupungin vuokra-asuntoon, ei tärppää, koska en ole kiireellinen tapaus.

Mä tienaan 4000e/kk, mies on työtön tällä hetkellä. Mistä mä oikeasti saisin kämpän, johon ei menisi lähes 50% tuloista? Meitä on yht 4 henkilöä.

Yksityisellä ja vaikka Satolla 3h+k kämpät maksaa > 1200e mun työpaikan lähellä.
Ei ole autoa, joten en halua muutta kauaksi työpaikasta.

Olen myös katsonut asuntoja kehyskunnista (juna-aseman läheltä), mutta nekin on lähes samoissa hinnoissa.

Tuntuu, et käy ihan turhaan työssä, koska asuminen on niin kallista, jos ei saa halpaa asuntoa / tuettua asumista. Ainoa keino saada halpa asunto on olla sossun asiakas.

Mullakin jäisi varmaan enemmän käteen, jos lopettaisin työt, menisin sossuun, saisin tuollaisen tuetun asunnon ja asumistukea?

Tai sit pitää käydä pyytää pomolta lisää palkkaa 6000e/kk.
mis oot töissä,mä haluun samaan duuniin :)
olen siivooja joten olisin toisaalta ylipätevä siihen duuniin :)
siis miten oikeesti voi olla noin pihalla?
osta kämppä!
 
Keittiönoita
Me muutetaan noi 2v päästä, joten ei ole mitään järkeä alkaa ostamaan asuntoa nyt. Sitäpaitsi olen toki käynyt pankissa ja siellä sanottiin, ettei lainaa tule, koska miehelläni ei ole mitään tuloja (hänelle ei ole myönnetty edes työttömyskorvausta).
Mieheni tulee olemaan ilman tuloja jonkin aikaa, koska hän perustaa omaa yritystä.
Jos on muuttamassa, niin sitten ei tietty kannata omaa ostaa. Mutta neljän tonnin kuukausituloilla pitäisi kyllä saada jo asuntolainaakin, vaikka olisi yh. Se on sitten toinen juttu, miten ison asunnon sillä lainasummalla saisi. Tunnen nelihenkisen perheen, joka asuu kaksiossa. Valintoja, valintoja...
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja älävalita;29612982:
aapeelle,lopeta työt ja muuta telttaan.
pistää vihaksi tollaset löllöpyllyt.

Mä olen löllöpylly, koska teen töitä? Onko tässä yhteiskunnassa jotain vikaa, kun kannattaisi olla sossun asiakas?

Mullakin jäisi sama raha käteen, kun olisin sossun asiakas ja saisin asumistukea kuin tienata perheelleni tuo 4000e/kk.
 
ap.
mis oot töissä,mä haluun samaan duuniin :)
olen siivooja joten olisin toisaalta ylipätevä siihen duuniin :)
siis miten oikeesti voi olla noin pihalla?
osta kämppä!
No miksi et hae sitten oman alasi töitä, ettei tarvitse siivota, jos et siitä tykkää?
Mistä asiasta mä olen pihalla? Siitä, et asuminen on niin kallista, että siitä tuntuu turha olevan maksaa omasta pussista kun helpommallakin pääsee?

Elämäntilanne ei nyt kestä asunnon ostoa (pankki ei anna lainaa, ja muutamme kuitenkin jo 2v päästä).
 

Yhteistyössä