Näillä oireilla ei lääkäriaikaa herunut! Lapsi sairaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei päivystys aikaa 3 veelle kun yleensä otetaan lapset ja vanhat, vaikka nieluviljely kyllä sen lääkärin pitää tarkistaa muut oireet että ei olis sitä infulenssaa ja miks lääkäri jos vakavampi joka tarvii sairaala hoitoa!

37 ei kyllä kuumetta taida olla...

Ehkä 37,5 on pientä kuumetta, mutta nyt olikin kyse käsittääkseni muista oireista pääasiassa, ja jos on lämpöillyt usean päivän ja sitten hurahtaa yhtäkkiä korkeammalle ja samalla selvästi kunto heikkenee niin on aihetta huolestua. Lapsen velttous, jatkuva väsy ja puute kiinnostua mistään saa ja pitääkin laittaa hälytyskellot soimaan, näin meille on sanonu lastenlääkäri.

37.5 ei oo vielä kuumetta vaan normaalilämmön yläraja. Kuumetta on jos mittari näyttää 38 tai yli. Ap:nä olisin vienyt lapsen päivystykseen, tai yksityiselle, enkä palstaillut.

Höpsis flunssat voi kestää monta päivää ja liikkeellä on paljon pöpöjä, uusi voi iskeä ennen kuin vanha parantunut. Huolellista hygieniaa ja kotihoitoa vaan ja särkylääkettä tarvittaessa.

Itse työskentelen tk:n päivystyksessä tai nykyään käytetään nimitystä akuuttivastaanotto. Meillä tuo homma toimii niin että vastaanotolle voi tulla suoraan, otetaa vuoronumero jonka mukaan sairaanhoitajat ottavat ensin vastaan, tekevät perustutukimukset (lpö, CRP, happisaturaatio, katsotaan korvat, kurkku, määrätään nielukokeet jne.) ja tulosten perusteella konsultoidaan lääkäriä tai pyydetään lääkäri tutkimaan potilas. Esim ap:n lapsen tapauksessa olisin kyllä ilman muuta pyytänyt sen lääkärin paikalle ilman että sitä olisi pitänyt vaatimalla vaatia. Pienten lasten kohdalla pyydän lääkärin katsomaan korvat jo usein pelkän oirekuvan perusteella, edeltävästi flunssaoiretta, lämpöilyä, yöt kitkuisia jne.
Tuntuu vaan usein siltä että ihmisillä on jo valmiiksi sellainen asenne ettei siellä tk:ssa osata tai viitsitä tehdä mitään. Aika monta kertaa on tullut vastaan näitä tapauksia että on menty yksityiselle flunssaoireilun vuoksi, saatu sieltä ab-kuuri ,ilman että on esim. crp:tä tarkistettu, ja kun kuuri ei auta (kyseessä usein virustauti) tullaan valittamaan sitten julkiselle puolelle että mikähän se on kun ei tauti ala paranemaan.

Itse työskentelen tk:n päivystyksessä tai nykyään käytetään nimitystä akuuttivastaanotto. Meillä tuo homma toimii niin että vastaanotolle voi tulla suoraan, otetaa vuoronumero jonka mukaan sairaanhoitajat ottavat ensin vastaan, tekevät perustutukimukset (lpö, CRP, happisaturaatio, katsotaan korvat, kurkku, määrätään nielukokeet jne.) ja tulosten perusteella konsultoidaan lääkäriä tai pyydetään lääkäri tutkimaan potilas. Esim ap:n lapsen tapauksessa olisin kyllä ilman muuta pyytänyt sen lääkärin paikalle ilman että sitä olisi pitänyt vaatimalla vaatia. Pienten lasten kohdalla pyydän lääkärin katsomaan korvat jo usein pelkän oirekuvan perusteella, edeltävästi flunssaoiretta, lämpöilyä, yöt kitkuisia jne.
Tuntuu vaan usein siltä että ihmisillä on jo valmiiksi sellainen asenne ettei siellä tk:ssa osata tai viitsitä tehdä mitään. Aika monta kertaa on tullut vastaan näitä tapauksia että on menty yksityiselle flunssaoireilun vuoksi, saatu sieltä ab-kuuri ,ilman että on esim. crp:tä tarkistettu, ja kun kuuri ei auta (kyseessä usein virustauti) tullaan valittamaan sitten julkiselle puolelle että mikähän se on kun ei tauti ala paranemaan.

Meidän tk:ssa juuri sairaanhoitajat/terveydenhoitajat on ne jotka osaa työnsä ja joilla kannattaa käydä, mutta omalääkäriä välttelen niin kauan kuin pulssi tuntuu...

Kiitos teille hyvin tehdystä työstä :flower:

Minä en päässyt lääkäriin ollenkaan kun kerroin että räkätauti nyt neljättä viikkoa, vihreää räkää valuu ja särkyä ja painetta vasemman silmän alla jo pitenpään. Koska ei ole kuumetta ei ole kuulema poskiontelontulehdus. Eli Buranan omatoiminen syöminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen : /

Särky ja paineentunne jatkuu. Kuka sinne terveyskeskuslääkärille oikein pääsee, kun ei sinne tunnu saavan aikoja millään? Sanotaan että mene yksityiselle, mutta eikö sinne kunnalliselle puolelle olisi jokaisella oltava pääsy?

Särky ja paineentunne jatkuu. Kuka sinne terveyskeskuslääkärille oikein pääsee, kun ei sinne tunnu saavan aikoja millään? Sanotaan että mene yksityiselle, mutta eikö sinne kunnalliselle puolelle olisi jokaisella oltava pääsy?
Oletko kokeillut huuhdella ns. sarvikuonokannulla poskionteloita? Noita kannuja saa esim apteekeista. Tuon huuhtelun tehohan perustuu siihen että saadaan se moska pois siltä onteloista. Tottakai kipuun käskeään ottamaan kipulääkettä.

Hoitaja huolestui myös lapsen olosta. Liian lötkö eikä ottanut kontaktia, ei reagoinut ääniin... tulehdusarvot oli 7. Kaksi lääkäriä kävi ihmettelemässä ja tutkimassa lasta ja influenssaksi todettiin näillä näkymin. Varoittelivat jälkitaudeista ja käskivät mennä heti ensiapuun jos tulee hengitysvaikeuksia. Huomenna crp uudestaan.
Lapsi nukkuu taas.

päässyt lääkäriin.

En tiedä missä asutte, mutta itse olen aina saanut Helsingissä ajan terveyskeskuksen lääkärille, oli mikä tahansa vaiva. Viimeksi epäilin virtsatientulehdusta (joka olikin) ja sain heti ajan lääkärille. Jos esim. poikkeuksellisen kova kuume lapsella ollut (poika saa herkästi kuumekouristuksia), olen vienyt aina suoraan Lastenklinikan päivytykseen. Koskaan ei ole käännytetty pois, vaan tutkittu kunnolla.

Muista paikkakunnista en toki osaa sanoa mitään, miten niissä toimitaan. Mutta itse aina ihmettelen kun lehdissä kirjoitetaan että ei päässyt lääkäriin tai ei otettu puhelimessa vakavasti, että miksi ihmeessä ihmiset eivät mene suoraan sinne päivystykseen! En ole koskaan kuullut että Lastenklinikalta olisi käännytetty ketään pois tutkimatta.

Tuonikäisellä lapsella 38 on kuumetta ihan virallisen määritelmän mukaan, ei mikään 37. Toisekseen CRP nousee n 12 tuntia jälkijunassa, eli jos kuume on alkanut vasta niin se ei vielä välttämättä näy.

Toisekseen jos lapsi on oikeasti äidin mielestä HUONOSSA kunnossa niin se lapsi pakataan autoon ja viedään sinne päivystykseen. Eikä istuta plussalla ihmettelemässä. Tulee ihan tosissaan mieleen että kuinka huonossa kunnossa se lapsi on jos kerta äiti naputtelee konetta. Ainakin itselläni ei todellakaan tulisi mieleen surffailla netissä vaan lapsi vietäisiin hoitoon.

Ikävä että teillä ei tk toimi. Meillä se toimii tosi hyvin, aina jos on ollut tarvetta on sanottu että lähe tuleen vaan, lääkäri katsoo kyllä. (Tosin mä en ole koskaan räyhännyt ja VAATINUT mitään vaan ihan asiallisesti selittänyt huoleni.) Tai vienyt suoraan näytille jos tilanne on niin vaatinut. Aina olllaan saatu hyvää ja tehokasta hoitoa. Enkä ikinä haukkuisi noita ammattilaisia herjaamalla "arvauskeskukseksi".

Suoraan yksityiselle, siellä lääkärit hoitavat ja ovat oikeasti kiinnostuneita potilaasta! Mä en ole ikinä vienyt lapsiani arvauskeskukseen, aina yksityiselle. Ja jos en ole meidän kaupungista saanut enää aikaa yksityiselle, niin olen soittanut toiseen kaupunkiin ja sinne päästy. Välillä ajettu lääkärin takia 150km suunta, mut lapsi tärkein!

Yhteistyössä