Kuinka monen erimaalaisen kanssa "olet saanut" työskennellä?

• Viestiketjun aloittaja sipsis
  • Ensimmäinen viesti
Venäläisten, virolaisten, ranskalaisten, kenialaisten, australialaisten, usalaisten, kanadalaisten, brasiliaisten, japanilaisten, korealaisten, kiinalaisten, vietnamilaisten, chileläisten, saksalaisten, brittien, espanjalaisten, somalialaisten, etiopialaisten.

Ainakin. Olen valtion hommissa. Suomella ja englannilla olen pärjännyt.

sipsis
Sen takia laitoin otsikon heittomerkkeihin, koska musta ei oo ollu aina niin helppoa työskennellä joidenkin ulkomaalaisten kanssa, koska meillä ei oo ollu kovinkaan hyvää yhteistä kieltä.

Suomen kielellä joku tyyliin "nuo reunat pitää ottaa joka päivä kostealla mopilla" olisi hirmu helppo selittää, mutta siihen menee sitten hirmu pitkään turhaa aikaa, kun miettii, että miten sen sanoisi englanniksi. Sit on ollu vaa pakko näyttää elekielellä. ;)

Ja kokoajan pitää olla pyytelemässä: " sorry, i can't speak very good english, but hope you understant, what i mean". Välillä menee hermot siihen, ettei osaa selittää jotain tiettyä asiaa kunnolla englanniksi. ;-/

Sen takia laitoin otsikon heittomerkkeihin, koska musta ei oo ollu aina niin helppoa työskennellä joidenkin ulkomaalaisten kanssa, koska meillä ei oo ollu kovinkaan hyvää yhteistä kieltä.

Suomen kielellä joku tyyliin "nuo reunat pitää ottaa joka päivä kostealla mopilla" olisi hirmu helppo selittää, mutta siihen menee sitten hirmu pitkään turhaa aikaa, kun miettii, että miten sen sanoisi englanniksi. Sit on ollu vaa pakko näyttää elekielellä. ;)

Ja kokoajan pitää olla pyytelemässä: " sorry, i can't speak very good english, but hope you understant, what i mean". Välillä menee hermot siihen, ettei osaa selittää jotain tiettyä asiaa kunnolla englanniksi. ;-/
No opettele englantia!!:O Ei luulis olevan ylivoimainen juttu.

mamu minäkin

Siis olet kuitenkin Suomessa ja suomalaisessa siivousfirmassa töissä?
Selitä reippaasti suomeksi, elekielellä avittaen jos ei muuten tule asia selväksi.
Tämä ei ole mikään kannanotto maahanmuuttopolitiikkaan jne. Mun mielestä on vaan karhunpalvelus maahanmuuttajille, jos kaikki selitetään englanniksi.

ajetaan pois
Eiköhän ajeta pois nämä tänne tulleet pakolaiset ja kuka milläkin nimikkeellä. Hoidetaan ensin oman maan porukka duuniin ja mietitään sitten miten voidaan palkta niitä alipåalkattuina tekemään paskahommia, muutenhan suomi velkaantuu kun joutuu maksamaan ulkomaan ruokot ja elätit eikä voi maksaa palkkaa oman maan työntekijöille.

Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja mamu minäkin;29611990:
Siis olet kuitenkin Suomessa ja suomalaisessa siivousfirmassa töissä?
Selitä reippaasti suomeksi, elekielellä avittaen jos ei muuten tule asia selväksi.
Tämä ei ole mikään kannanotto maahanmuuttopolitiikkaan jne. Mun mielestä on vaan karhunpalvelus maahanmuuttajille, jos kaikki selitetään englanniksi.
Tämäkin on totta.

Mutta ymmärrän kyllä, ettei kaikki 50+ vuotiaat osaa sitä englantia välttämättä niin hyvin. Omanikäisteni (20+) keskuudessa taas ihmettelen suuresti, jos ei osaa.

m1es
Suomeksi ainakin suomalaisten, venäläisten, saksalaisten ja virolaisten kanssa.
Ruotsiksi ainakin suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten, englantilaisten ja puolalaisten kanssa.
Englanniksi ainakin suomalaisten, ruotsalaisten, tanskalaisten, norjalaisten, saksalaisten, puolalaisten, latvialaisten, virolaisten, venäläisten, ranskalaisten ja romanialaisten kanssa.
Kovin oli eurooppalaista, huomaan.

"Sari"
Enpä ole laskenut. Olen varsin kansainvälisessä työpaikassa ja englantia puhun kaikkien ulkomaalaisten kanssa. Ainakin näistä maista on ollut työkavereita: Ruotsi, Venäjä, Viro, Liettua, Kroatia, Italia, Espanja, Kreikka, Belgia, Englanti, Ranska, Yhdysvallat, Turkki, Paraguai, Kiina, Japani, Intia,...

Työkaverit on tainneet olla kaikki ihan supisuomalaisia, mutta muutamien ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa on pitänyt olla lyhyesti tekemisissä. Ainakin Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan ja Venäjälle olen "joutunut" asioimaan. Niin ja edellisen työpaikan tekninen tuki oli Briteissä. Siinä meinasi alkuun olla sanat hukassa. Hyvä, kun tiesi edes suomeksi, mikä oli ongelmana :D Sen tuen kanssa meinaan joutui asioimaan usein..

kiinnostus
Olen ollut ulkomailla töissä ja nyt teen yrittäjänä hommia, mm. virolaisten, amerikkalaisten, japanilaisten, brittien, ruotsalaisten ja hollantilaisten kanssa on kanssakäymisiä. Työkavereina varsinaisessa merkityksessä ei ole, joskus nuorempana oli muualtakin, en muista enää :D. ja aina ollut etu minulle.

Yhteistyössä