Kattokaa nyt tätä mun kättä (ihottuma) :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni-hiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kun mun kädet!
Olen kärsinyt ihan samanlaisesta ihottumasta jo 20 vuotta, eli ihan lapsesta asti.
Lääkärissä olen vuosien saatossa käynyt lukuisia kertoja, mutta ei tuohon mitään syytä ole löydetty. Ei siis allergioita, yliherkkyyksiä tms. vaan kyse on vaan taipumuksesta.
Mulla ihottuma tulee ja menee, välillä on ihan vereslihalla että sormia ei voi edes koukistaa ja toisinaan on ihan kokonaan pois. Pienikin stressi pahentaa ihottumaa, ihan muutaman tunnin sisällä kiireisestä tai stressaavasta työpäivästä tulee vesikellot ja seuraavana aamuna on iho vereslihalla :(
Minulla ainut mikä auttaa edes oireisiin, ei siis paranna mutta helpottaa, on Elocon niminen voide, jota ihotautilääkäri määrännyt. Sitä pahimpana aikana pari kertaa päivässä. Mutta on sen verran vahvaa että ei sitäkään ympäri vuoden voi käyttää, joten vain pahimmissa vaiheissa olen käyttänyt.
Mitään käsirasvoja en voi käyttää, olipa sitten apteekin perusvoide tai mikä tahansa muu käsirasva, se vaan pahentaa minulla ihottumaa, eli niitä en käytä muulloin kun ihan kestitalvella kun on kovat pakkaset ja kädet kuivaa niin että ei vaan pärjää ilman.
Pihkat, mehiläisvahat jne. kokeiltu, ei mitään apua minulla :(
Lomailu, miluiten lämpimässä ja kosteassa ilmanalassa auttaa parhaiten :) On vaan turhan kallis parannuskeino...

• Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
Mulla on kans vasemmassa kämmenselässä kolme sellaista punaista länttiä, jotka on koholla ja joista lähtee nahka ja niitä kutisee ja iho halkeilee haavoille niistä. Oon luullut että se johtuu vain siitä että pesen käsiä melko usein, mutten kyllä mielestäni liikaa. Mutta oikeassa kädessä ei tosiaan oo yhtään mitään. En oo kehdannut koskaan mainita lääkärille kun oon ajattelut että se pitäis mua vaan pöpökammoisena joka pesee käsiä liikaa. Kävin vasta jopa ihotautilääkärillä allergiatestissä, mutten sillekään maininnut, vaikka se kyseli ihottumistakin, pidin vain oikeaa kättä vasemman päällä ettei ne läntit näy. Jopa mun 2-vuotias kummilapsiki ihmetteli niitä länttejä :D

• Tykkää
Pihkasalvalla on parannettu makuuhaavojakin, sellaisia siis joihin lääkkeet eivät ole tehonneet.
Se on mielestäni tarpeeksi kovaa kamaa, se apteekin Abilar, eli aika tujua ainetta se 10-prosenttinenkin.

On kuin kiteytynyttä hunajaa koostumukseltaan, eli sellainen kunnon tahma. Eli ei sillä kädellä paljon voi mitään tehdä sitten, jos se on rasvattu pihkasalvalla. Muovipussi tai hanskat täytyy siis olla sen käden päällä.

Isolla alueella toi ihottuma. Näyttää ihan allergialta. Voisit googlata myös ne suolakylvyt ym - on olemassa myös yksi hyvä suola ihonhoitoon, en muista nimeä.

Ihotautilääkäri on ihan hyvä osoite, todellakin :D . Hyvä juttu, että sait aikaiseksi tilata ajan. :)

• Tykkää
Niin ja ^ tälle kirjoittajalle: tosiaan ihotautilääkärit osaavat varmaan ottaa kantaa allergiaan. Ne uusimmat saippuoiden ym. yleisesti allergisoivat aineosat heillä tiedossa. Kannattaisi näyttää sitä ekseemaa :) .

Muuten, se pihkasalvakin voi aiheuttaa voimakkaitakin reaktioita. Hartsiallergiset pysykööt kaukana siitä.

Näyttää ihan mun siskon käsiltä. Hän on allerginen tietylle ainesosalle, jota käytetään shampoissa.
Saippua ja shampoo voi aiheuttaa tuota, ei tarvi olla hirveitä myrkkyjä.
Ja jopa hajustamattomat saippuat ja shampoot, itse saan Minni-Hiiren kuvanmukaista ihottumaa monesta hajustetusta, mutta myös erisanin hajustamattomasta käsisaippuasta. Lisäksi ceridal-öljyssä ja jopa punainen abobase ovat pahentanee t ihottumaa käsien ollessa rikki.
Lääkäri sanoi,että kun iho on ärtyvimmillään, sitä ärsyttää oikeastaan kaikki, eli kunnon kortisoni lääkäriltä kehiin ja kierre poikki. Minä sain kuntoon kädet, ja nyt tunnen jo alkavasta kutinasta että mies oli parin vuoden tauon jälkeen ostanut vahingossa erisanin saippuaa kylyhuoneen lavuaarin reunalle.
Töissä onneksi vaihdettiin saippuat,

• Tykkää
Kiitos tosiaan vastauksista ja myötätunnosta, monta vinkkiä tuli :) Tää on just hiirikäsi ja ehkä mun pitäs sitten vähentää koneella notkumista :D Hiiri kumminkin on nyt desinfioitu...

[QUOTE="Miu";29596671]Ihan kun mun kädet!
Olen kärsinyt ihan samanlaisesta ihottumasta jo 20 vuotta, eli ihan lapsesta asti.
Lääkärissä olen vuosien saatossa käynyt lukuisia kertoja, mutta ei tuohon mitään syytä ole löydetty. Ei siis allergioita, yliherkkyyksiä tms. vaan kyse on vaan taipumuksesta.
Mulla ihottuma tulee ja menee, välillä on ihan vereslihalla että sormia ei voi edes koukistaa ja toisinaan on ihan kokonaan pois. Pienikin stressi pahentaa ihottumaa, ihan muutaman tunnin sisällä kiireisestä tai stressaavasta työpäivästä tulee vesikellot ja seuraavana aamuna on iho vereslihalla :(
Minulla ainut mikä auttaa edes oireisiin, ei siis paranna mutta helpottaa, on Elocon niminen voide, jota ihotautilääkäri määrännyt. Sitä pahimpana aikana pari kertaa päivässä. Mutta on sen verran vahvaa että ei sitäkään ympäri vuoden voi käyttää, joten vain pahimmissa vaiheissa olen käyttänyt.
Mitään käsirasvoja en voi käyttää, olipa sitten apteekin perusvoide tai mikä tahansa muu käsirasva, se vaan pahentaa minulla ihottumaa, eli niitä en käytä muulloin kun ihan kestitalvella kun on kovat pakkaset ja kädet kuivaa niin että ei vaan pärjää ilman.
Lomailu, miluiten lämpimässä ja kosteassa ilmanalassa auttaa parhaiten :) On vaan turhan kallis parannuskeino...[/QUOTE]
Sama mulla, että stressi saa tuon aikaan. Tää alkoi joulustressistä :( Mulla kyllä lapsena on ollut maitorupi, mutta se hävis iän myötä. Taipumus iho-oireisiin jäi. Ja sama myös se, että mitkään käsirasvat ei käy.

Mulla oli myös sellainen ihottuma käsissä, lähinnä sormissa että tuli vesirakkuloita ja sitten ne kuivahti ja iho kuoriutui pois. Tää oli eniten vasemmassa kädessä. Lääkäri määräs vaan vahvat kortisonit. Iho parani vasta kun jätin gluteeniviljat. Kärsin ihottumasta puoli vuotta. Aloin käyttämään myös opti msm jauhetta. Nyt on iho pysynyt hyvänä. Pahimmassa vaiheessa iho oli tosi kipeä, enkä pystynyt taivuttamaan sormia. Edelleen arvoitus mistä johtui.

Ihan kun mun kädet!
Lomailu, miluiten lämpimässä ja kosteassa ilmanalassa auttaa parhaiten :) On vaan turhan kallis parannuskeino...

Mulla auttaa atooppiseen ihoon MeineBase mineraalisuola jota saa apteekista. Kaikki perusvoiteet käyty läpi ilman tulosta. Suola auttaa myös finneihin ja saa ihon kuulaaksi. Käytän suolaa niin että teen pienestä määrästä suolaa liuoksen veden kanssa ja sivelen puhtaalle iholle. Jätän sen kasvoille meikinpuhdistuksen jälkeen ikäänkuin kasvovetenä. En laita yöksi mitään muuta kuin suolan iholle. Iho kiristi ensimmäisen viikon mutta sen jälkeen iho alkoi parantumaan niin finneistä kuin ihottumastakin. Suolan teho perustuu emäksisyyteen. Lapsivesikin on emäksistä ja sanotaan että emäksinen iho ei rypistyisi. Ihossani tapahtui merkittävä ero suolan jälkeen ja enää en palaa takaisin voiteisiin. Illalla siis suolavesiliuos iholle ja aamulla arganöljyä tai kookosöljyä. Suola maksaa apteekissa n. 32 e ja on 750g purkki joten erittäin riittoisa. Suolaa tarvitsee vain pienen määrän. Esim kasvoille liuos veden kanssa n. Puol tl sekoitettuna pieneen määrään vettä. Sekoitan itse meikinpuhdistus aineen korkissa. Suola kirvelee ihottuma kohdissa mutta menee hetken päästä ohi.

Itellä ollu tasan saman näköstä atooppista ihottumaa käsissä 22 vuotta lähes 1-2 viikon välein ja Betnovat voide piti sen hyvin poissa. Pahimmillaan kädet haisi kuolleelle kalalle ja märki. Moottoriöljy paransi sen kokonaan, vaikka sitä ei sais päästää käsille. Pidin moottoriöljyä parina päivänä käsissä monta tuntia ja ihottumat loppu kokonaan viikon kuluttua siitä.

[QUOTE="Miu";29596671]Ihan kun mun kädet!
Sama mulla, että stressi saa tuon aikaan. Tää alkoi joulustressistä :( Mulla kyllä lapsena on ollut maitorupi, mutta se hävis iän myötä. Taipumus iho-oireisiin jäi. Ja sama myös se, että mitkään käsirasvat ei käy.[/QUOTE]
Kokeile moottoriöljyä käsille muutamaks tunniks useempana päivänä (suoraan purkista). Mulla toimi ja paransi taudin kokonaan. Lääkärit ei koskaan pystyny sille mitään tekemään, koska ne jakaa vain tautiin määrättyjä lääkkeitä, vaikka niiden tehosta ei tietäis yhtään mitään. Älä sitte käytä sitä viikkoja, koska se voi olla vaarallista.