[QUOTE="Sirkkeli";29588111]Mikä vika Tallinnassa oli leikkauspaikkana?[/QUOTE]
Lääkäri oli oikein hyvä ja puhui suomea. Pätevyys ja kokemus ihan huippuluokkaa.
Mutta se hoitajien ja yleisen meiningin taso.. Tässä nyt ne epäkohdat mitä tulee mieleen:
Lähes saman tien saapumisen jälkeen tuo hoitaja huoneeseen yöpuvun, joka aukeaa edestä ja aamutakin, komennus laittaa ne heti päälle. Pari minuuttia ja lääkäri tulee piirtämään leikkauskartan ja taas ihan joku 5min niin eikun leikkaussaliin. Tää hirmuinen kiire siinä heti ei ollut mieleeni, mutta ei kuitenkaan niitä suurimpia epäkohtia.
Leikkaussalihoitajat ovat kaikki venäjänkielisiä ja nopea kysymys

lekosyönyjuonutänää? kunnon aksentilla eikä muuta preppausta ennen leikkauspöydälle kipuamista. Eikun pöydälle ja samantien hoitajat sitovat minun käsiin jotain ihme letkuja tai jotain ja toiseen käteen alkavat asentaa kanyylia. Sattui aivan saatanasti ja ei mennyt ekalla kokeilemisella vaan vasta tokalla. Sitten yhtäkkiä alkaa pyörryttää ja seuraavaksi herään heräämöstä.
Minulle ei kukaan kertonut, tehdäänkö leikkaus paikallispuudutuksessa vai nukutuksessa, joten olin hieman hämmentynyt, mitään kyselemättä tai kertomatta vain nukuttivat minut, en edes nähnyt lääkäriä ennen nukuttamista (tosin en tiedä onko se muuallakaan tapana).
Heräämössä olin noin 5min heräämiseni jälkeen ja sitten kiireellä pyörätuoliin ja takaisin huoneeseen. Tämän jälkeen sain passini takaisin (olivat ottaneet sen sisäänkirjautumisen yhteydessä). Tähän liittyi vielä melkoinen kommellus, sillä sain vahingossa kaksi passia, mutta huomasin tämän vasta seuraavana päivänä ollessani jo kotona.. Ei muuta kuin selvittämään, miten saisin passin oikealle omistajalleen..
Minulle tarjoiltiin lämmin ruoka alle 1h leikkauksen jälkeen. Hoitaja kysyi huonolla suomellaan olenko jo ollut leikkauksessa ja antoi ruuan minulle. Enpä silloin tiennyt, että yleisanestesian jälkeen ei saisi syödä 4 tuntiin, ettei ruokaa vaan imeydy tjtn. keuhkoihin (sama syy miksi ennen leikkausta ei saa syödä tai juoda).
Toinen hoitaja kävi vaihtamassa siteeni pariin kertaan (vuotivat todella runsaasti ohi ja sairaalapaitani ja petini olivat ihan veressä koko päivän.. kukaan ei tuonut uutta vaatetta tai vaihtanut lakanoita..). Samalla poisti kanyylin kädestäni. Sama hoitaja tuli sitten noin 0,5 tunnin päästä tipan kanssa huoneeseen, että nyt annetaan antibiootti. Näytin hölmistyneenä kättäni, että juurihan sinä sen otit pois. Noh, hoitaja naurahtaa ja lähtee pois (en koskaan saanut siis antibiootteja..).
Mitähän vielä.. Hoitajat olivat kaiken kaikkiaan aika tylyjä. Mutta ruoka oli hyvää ja lääkäri asiantunteva.