Nyt tarvitsen apua. Miten voi päästä eroon laiskuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pirkko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu vähän, mitä laiskuus koskee :) Ittellä toimi seuraava ainakin jollain lailla:

Olen/olin laiska siivoomaan ja tekemään kototöitä, mutta vauvan saatuani on ollut pakko pitää lattiat siisteinä ja muutenkin homma hanskassa edes jotenkuten.

Olen/olin laiska liikkumaan ja pitämään painoni kurissa. Sairastuin raskausdiabetekseen ja tajusin, että jos haluan välttää diabeteksen jatkossa, mun pitää laihtua ne tyhmät 10 kiloa.

Mitä tulee opiskeluun, jossa myöskin olen kovin laisa ja saamaton, ajattelen vanhempieni ja muiden läheisten ilmeitä, jos feilaan tämänkin korkeakoulututkinnon. Olis nääs jo toinen kyseessä.

Lisäksi kutsun ahkerasti kavereita kylään, auttaa siisteysasiassa. "Syyllistän" itseäni paskaksi mutsiksi, jos en tee erinäisiä asioita, tietyissä rajoissa jos pysyy, niin se toimii!

Riippuu vähän, mitä laiskuus koskee :) Ittellä toimi seuraava ainakin jollain lailla:

Olen/olin laiska siivoomaan ja tekemään kototöitä, mutta vauvan saatuani on ollut pakko pitää lattiat siisteinä ja muutenkin homma hanskassa edes jotenkuten.

Olen/olin laiska liikkumaan ja pitämään painoni kurissa. Sairastuin raskausdiabetekseen ja tajusin, että jos haluan välttää diabeteksen jatkossa, mun pitää laihtua ne tyhmät 10 kiloa.

Mitä tulee opiskeluun, jossa myöskin olen kovin laisa ja saamaton, ajattelen vanhempieni ja muiden läheisten ilmeitä, jos feilaan tämänkin korkeakoulututkinnon. Olis nääs jo toinen kyseessä.

Lisäksi kutsun ahkerasti kavereita kylään, auttaa siisteysasiassa. "Syyllistän" itseäni paskaksi mutsiksi, jos en tee erinäisiä asioita, tietyissä rajoissa jos pysyy, niin se toimii!

Häpeän myöntää, mutta siivonnut en ole kolmeen kuukauteen ja kuukauden tiskit on pöydillä. :ashamed:

Mistä laiskuus johtuu? Oletko/oletteko masentuneita, vaiko esim. aina olleet tuollaisia? Onko jotain tapahtunut, ennen laiskuuden syntymistä? Mitä kaikkia osa-alueita laiskuus koskee?

Ja onko tuo kaikki juuri laiskuutta vai asioiden/vastuun pakoilemista, väsymystä tms.?

Jos tietää asioille syyn, on niitä helpompi lähteä selvittämään.

Masennus täytyy hoitaa, väsymys pitää hoitaa, mahdolliset kriisit jäsennellä, luonnetta kehitettävä jne.
Jotkut huonot puolet pitää vaan hyväksyä, niitä on kaikilla.

Et kuulosta laiskalta. Minusta korkeakoulututkintoa suorittava ei ole saamaton kouluasioissa, ellei sitten kipua sinne kouluun muilla kuin toivottavilla ansioilla.

[QUOTE="vieras.";29577934]Jos tiskit lojuu pöydillä kuukauden niin mitä ihmettä teet sitten kotona. Käytkö töissä vai oletko siihenkin laiska?[/QUOTE]

Käyn töissä. Joskus harvoin kun teen ruokaa jätän kaiken paikoilleen.

Omasta halusta se on viime kädessä kiinni, mutta tietyistä rutiineista on iso apu. Töiden aloitus on yleensä se vaikein asia, mutta ongelman ratkaisu muuttuu hankalammaksi, jos hommat tuppaavat jäädä kesken.

Itsellä hyvä rutiini on ollut keittiön siivous illalla ennen nukkumaan menoa. Aamulla on paljon mukavampi herätä ja keitellä kahvit, kun keittiö on siisti. Siitä saa hyvän alun päivälle ja ehkä siitä on apua myös tulevan päivän tehtäviin.

Tehtävien loppuun suorittamista voisi auttaa itsensä palkitseminen. Jos jotain hyvää on tiedossa, niin lupaa se itsellesi vasta sen jälkeen, kun olet saanut suoritettua tehtävän loppuun.

Itte oon kans ihan ylilaiska.
Sinkkuna tein niin helppoa ruokaa kuin mahdollista (yleensä jotain mikrossa), ja vain huuhdoin (jos huuhdoin) kaikki astiat heti käytön jälkeen. Kuitenkin olin ainut käyttäjä, niin paljon väliä onko tiskiainetta käytetty.

Imuroin ehkö 3 kertaa vuodessa jne. Oli askeettinen kämppä, jottei tulis niin paljoa sotkua.

Nyt miehes on vähän kovempi sotkemaan (tai kai sitä kutsutaan vain elämiseksi), ja vähän ahistaa ku pitäis itsekin tehdä jotain tämän kämpän puhtauden eteen. Yleensä tulee siivottua vain silloin kun jotain sukulaisia on tulossa (eli haaarvoin), ja silloinkin se on ihan perseestä.

Töissä käydään arkisin, ja viikonloppu menee omalta osalta laiskotellen ja nukkuessa, ei kiinnostais yhtään tehdä mitään hyödyllistä -.-

Laiskuus on synteihin kuuluvaa, joten saat apua rukoilemalla Jeesusta ja jumalaa! Raamattu vaan käteen! Kyllä se siitä sitten ajan kanssa lähtee! :) Voimia!

Kyllä sitä ihminen alkaa tekemään jos touhuaa asioita joista nauttii, eikä mieti miten pitäisi elää. Rutiinitkin syntyvät siinä sisällä kuin itsestään.

Ihminen joka miettii liikaa miten kuuluu tai tulisi olla ahdistuu ja laiskistuu, Jää jumiin ja kielteelliseen ajatusmaailmaan "pitää" tehdä asioista. Lopulta ei kiinnosta tai ei jaksa muutakaan. Ihan oiva ja luonnollinen reaktio, jos seisoo elämässä paikallaan tuntematta mikä milloinkin on oma juttu.

Jeesus ja jumala toki saattavat antaa voimaa ja tietä löytää tielleen ja ahkerampaan elämään.

Kun palvelet itseäsi ja tarkoitustasi palvelet parhaiten myös luojaa. Koska luontaisena olet tehokkain versio itsestäsi.

Yhteistyössä