Miksi pk-seudun ulkopuolella asuvat eivät tajua että täällä on asunnot tosi kalliita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en asu lähelläkään pääkaupunki seutua, joten en puhu omasta kokemuksesta.

Mutta ymmärrän oikein hyvin että jonkun valinta on pieni asunto keskustasta eikä omakotitalo+piha jostain kauempaa ja pakolliset pari autoa. En käsitä mihin ihmiset tarvii nykyisin satoja neliöitä. Tavaraa haalitaan ja niille rakennetaan varastoja ja kymmeniä kaappeja eikä lainkaan pysähdytä miettimään tarvitaanko sitä kaikkea.

Arvostan AP ratkaisuasi asua pienemmässä asunnossa ja tinkiä jostain muusta. Hyvä AP :)

[QUOTE="a p";29565112]Yksinkertainen vastaus: Siellä ei olisi töitä, eikä täten tuota 2000 e palkkaakaan. Ja jos olisi saman alan töitä, palkka EI olisi tuota 2000 e....
[/QUOTE]

Oletko koskaan katsonut asuntoja junaradan varrelta? Esim Keravalta pääsee 20min junalla stadiin. Toki vuokrat Keravalla on lähes samat kuin stadissa. Mutta ehkä joku kaukaisempi paikka: hyvinkää, Mäntsälä?

Tonttimaasta ei ole minkäänlainen puute.

Tyhjästä tilasta ei ole puute kehä3:n ulkopuolella, mutta kaavoitetuista tonteista on pula. Yhden alueen kaavoitus PK-seudulla kestää yli 10v. Lisäksi kehä3:n ulkopuolella on pula palveluista ja useimmissa paikoissa liikenneyhteydet puuttuvat, ellei satu asumaan juna-aseman lähellä.

Itse olen yrittänyt ostaa tonttia asiallisen kulkuyhteyden päästä Espoosta. Tontti ei saisi olla keskellä metsää, vaan lapsella pitäisi olla kavereita ja päästä itse kouluun.
Eipä ole löytänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh..;29565680:
Mun ystävä asuu Myyrmäessä ja hänelläkin kestää 2h työmatka päivässä yhteensä molempiin suuntiin julkisilla, vaikka on ihan pk-seudulla töissä! Kuulemma fillarilla pääsee nopeammin, mutta näin talvella ei huvita ajaa. Että ei tuo nyt paljoa ole. Maaseudulla arkipäivää että tuollainen voi olla työmatkan pituus yhteen suuntaankin.
Vaikea myös uskoa, että kaikki kehä3:n sisäpuolella asuvat ovat alalla, joille työpaikkoja ei ole kuin pk-seudulla.. No toisaalta niissä hommissa varmasti on niin hyvät liksat, että tommoset vuokrat eivät ole ongelma.

Olen myös samaa mieltä siitä, että ihmisillä on sumentunut käsitys ensiasunnon ostosta. Ei kelpaa mikään pieni keskinkertainen kerrostalokaksio ensin, jota maksamalla voidaan kerätä sitä pesämunaa seuraavan asunnon käsirahaan ja asua edullisemmin kuin vuokralla. Ei tietenkään, vaan pitää heti saada se vähintään 400k maksava uudenkarhea status-rivari tai ok-talo ja vingutaan miten kallista on ja valitetaan, että pk-seudulla on mahdotonta IKINÄ ostaa moista asuntoa. Reality check!

Mielestäni sitä ei kannata vertailla, et julkisilla kestää enemmän aikaa kuin omalla autolla. Yleensä työmatka PK-seudun sisällä on joku 10km ja omalla autolla pääsee sen 10km alle 10min. Jos kulkee sit julkisilla, kestää enemmän. Yleensä kannattaa siis asua jossakin, jossa on oman alan työpaikkoja lähistöllä ja hyvät kulkuyhteydet.
Väittäisin, et asumalla PK-seudulla saa omilla valinnoilla työmatkaksi paljon lyhyemmän ajan kuin asumalla kehyskunnassa. Tosi riippuu molempien osapuolien työpaikkojen sijainnista.

Mutta sis Keravaltakin pääsee nopeammin stadiiin (20min), jos sattuu olemaan töissä siellä kuin esim vaikka Järvenpäästä Espoosta, joka on lähempänä, mutta ei ole junaa.

Suurin osa kehyskunnista asuvista kuitenkin asuu keskellä metsää, eikä juna-aseman lähellä.

Mä itse olen IT-alalla ja haluan olla töissä kiinnostavisssa, kehittyvissä kehitysvaiheen yrityksissä. Niitä ei vaan ole muuallal kuin PK-seudulla. Varsinkaan ulkomaiset yritykset.

Mikä uudenkarhea rivari tai ok-talo 400 000e:llä? Sehän olisi upeaa, mutta eihän tuolla summalla kyllä saa ainakaan omasta kotikunnastani edes kuin kerrostaloasunnon vanhasta talosta.

[QUOTE="vierasvieras";29564817]kysyntä ja tarjonta?[/QUOTE]
Monissa helsinkiä isommissa kaupungeissa kysyntä on suurempaa ja silti hinnat on halvempia.
Suomessa ja varsinkin helsingissä kaikki on kallista, koska systeemin sisään on ujutettu jos jonkinlaista veroa että virastoissa istuville loisillekin olisi jotain tekemistä.

Tyhjästä tilasta ei ole puute kehä3:n ulkopuolella, mutta kaavoitetuista tonteista on pula. Yhden alueen kaavoitus PK-seudulla kestää yli 10v. Lisäksi kehä3:n ulkopuolella on pula palveluista ja useimmissa paikoissa liikenneyhteydet puuttuvat, ellei satu asumaan juna-aseman lähellä.

Itse olen yrittänyt ostaa tonttia asiallisen kulkuyhteyden päästä Espoosta. Tontti ei saisi olla keskellä metsää, vaan lapsella pitäisi olla kavereita ja päästä itse kouluun.
Eipä ole löytänyt.

Kaavoitus kestää, koska puolueet sitä jarruttavat.

-60 ja -70 luvuilla meni muutama vuosi, kun oli koko asuinalue palveluineen pystyssä päätöksen jälkeen. Tämä umpimetsään rakennettaessa. Tähän ei vaan löydy nykyisin poliittista tahtoa, kun puolueiden jäsenet vuolevat kultaa vuokra-asunnoilla ja omalle porukalle kaavoitettujen tonttien myynnillä. Hehtaarin vesakoitunut metsäpalsta maksaa muutaman tonnin. Kun samaisen alueen saa pääkaupunkiseudulla kaavoitettua, pompaa sen arvo yli miljoonaan. Sille rahalle löytyy päättäjien joukossa ottajia. Asukkaat saavat maksaa tämän ylihinnan vuokrissa ja asuntoa ostaessaan.

Kokoomus on erittäin vahva tekijä vapaan markkinatalouden rajoitamisessa. Kokoomusta on pitkälti kiittäminen pääkaupunkiseudun asumisen kalleudesta. Lähikuntien mahdollisuudet tarjota halvempaa asumista ja työpaikkoja tarjotaan seutukaavaan liittyvällä päätöksenteolla ja uusimpana verukkeena on hatusta heitetyt ympäristösyyt, kuten Sukari sai huomata Kokoomuksen Vapaavuoren torpattua Ideaparkin rakentamisen Vihtiin:

Sukari ja Vapaavuori ilmiriidassa Ideaparkista | Taloussanomat

Ilman nykyistä kartellia, maksaisi 2000 neliön tontti pääkaupunkiseudulla alle 10000 euroa ja pienten kerrostaloasuntojen vuokrat olisivat luokkaa 400-600 euroa kuukaudessa.

Mulla just työkaveri, joka asui Tuusulassa, muutti Helsinkiin, koska sanoi ettei enää kestä istua autossa 2h päivässä. Olemme töissä Espoossa ja läsnäolopakko.

Olen hieman udellut muilta naispuolisilta henkilöiltä, jotka asuu kehyskunnissa, että miten he järjestävät 8h työpäivän + 2h mittaiset työmatkat. Miten voi olla kotoa pois 10h päivässä + kauppamatkat + lapset päiväkodista? Toki mieskin on olemassa, mutta monet eivät voi järjestää työmatkojaan, miten haluaa.

No ei Tuusulasta kyllä kestä stadiin 2h... Eikä Keravalta tai Järvenpäästä

Monissa helsinkiä isommissa kaupungeissa kysyntä on suurempaa ja silti hinnat on halvempia.
Suomessa ja varsinkin helsingissä kaikki on kallista, koska systeemin sisään on ujutettu jos jonkinlaista veroa että virastoissa istuville loisillekin olisi jotain tekemistä.

Näytäpä jotakin faktaa väitteesi tueksi: en todellakaan usko, että kysyntä olisi jossakin suurempaa kuin PK-seudulla. Kyllä hinnat ihan kysyntään perustuu.

[QUOTE="vvieras";29565926]No ei Tuusulasta kyllä kestä stadiin 2h... Eikä Keravalta tai Järvenpäästä[/QUOTE]

Ootko tyhmä? tossa sanottiin että muutti tuusulaan, koska ei jaksanut enää 2h työmatkoja.

[QUOTE="ööh";29565956]Ootko tyhmä? tossa sanottiin että muutti tuusulaan, koska ei jaksanut enää 2h työmatkoja.[/QUOTE]

Osaatko lukea? Tossa sanottiin, että muutti hesaan!

[QUOTE="vvieras";29565926]No ei Tuusulasta kyllä kestä stadiin 2h... Eikä Keravalta tai Järvenpäästä[/QUOTE]

Niin, sanoin et työpäivä 8h + 2h työmatkoihin Tuusulasta. Kai sinne kotiin pitää palatakin vai meinasitko et työpaikalle jäädään nukkumaan?

Tuusulanväylä ja kehä 1 Espooseen on ihan tukossa aamuisin. Suurin osa ajasta kuulemma ajaa 30km/h. Samaa kertoo Klaukkalasta oleva työkaveri.

Mielestäni sitä ei kannata vertailla, et julkisilla kestää enemmän aikaa kuin omalla autolla. Yleensä työmatka PK-seudun sisällä on joku 10km ja omalla autolla pääsee sen 10km alle 10min. Jos kulkee sit julkisilla, kestää enemmän. Yleensä kannattaa siis asua jossakin, jossa on oman alan työpaikkoja lähistöllä ja hyvät kulkuyhteydet.
Väittäisin, et asumalla PK-seudulla saa omilla valinnoilla työmatkaksi paljon lyhyemmän ajan kuin asumalla kehyskunnassa. Tosi riippuu molempien osapuolien työpaikkojen sijainnista.

Mutta sis Keravaltakin pääsee nopeammin stadiiin (20min), jos sattuu olemaan töissä siellä kuin esim vaikka Järvenpäästä Espoosta, joka on lähempänä, mutta ei ole junaa.

Suurin osa kehyskunnista asuvista kuitenkin asuu keskellä metsää, eikä juna-aseman lähellä.

.

Mun mielestä todellakin kannattaa verrata sitäkin, että paljonko matka menee kunkin kulkuneuvon mukaan. Eikä niin, että ajat aina autolla asuitko sitten työpaikasta 50km tai 5km... Ja BTW, aamulla klo 6 aikoihin tulee esim. Sipoosta 40km päästä Hesaan reilussa puolessa tunnissa. Samassa taas 8 jälkeen menee kaupungin sisälläkin (itästä länteen vaikka kehä 1) siihen 10km kulkemiseen se reilu puoli tuntia... Että otetaanko kellonajatkin sitten vielä vertailuun?

Ja koska Helsinki on melkein ainut paikka Suomessa, jossa julkinen kulkee kohtuu hyvin ja myös kohtuullisen hintaista, niin itselleni ainakin olisi Helsinkissa asuessa aika luonnollista, että auto joutaisi pois. Eihän sitä olisi enään varaa pitääkään isojen asumiskustannusten päälle.

[QUOTE="meh";29566053]

Ja koska Helsinki on melkein ainut paikka Suomessa, jossa julkinen kulkee kohtuu hyvin ja myös kohtuullisen hintaista, niin itselleni ainakin olisi Helsinkissa asuessa aika luonnollista, että auto joutaisi pois. [/QUOTE]

Toki näin, mutta tässä puhuttiin PK-seudulla asumisesta, eikä Helsingissä asumisesta. Esim Vantaalta on aika vaikeaa päästä töihin Espooseen.

kyllä mä tiedän etä helsingissä on kallista, mutta onko pakko asua IHAN keskustassa kun seillä julkinne toimii niin mainosti.
Rovanieemlläkin on kalliit asunnot, mutta itte olen asuinpaikani valinnut

Mä itse olen IT-alalla ja haluan olla töissä kiinnostavisssa, kehittyvissä kehitysvaiheen yrityksissä. Niitä ei vaan ole muuallal kuin PK-seudulla. Varsinkaan ulkomaiset yritykset.

Mikä uudenkarhea rivari tai ok-talo 400 000e:llä? Sehän olisi upeaa, mutta eihän tuolla summalla kyllä saa ainakaan omasta kotikunnastani edes kuin kerrostaloasunnon vanhasta talosta.

En tiedä mikä on kotikuntasi, enkä mikä on käsitys "kerrostaloasunto vanhasta talosta", tarkotatko nyt jotain jugend-osaketta aivan stadin sydämestä?
Helsingistä kyllä näköjään saa hyvänkokoisen uudisrivarikohteenkin jo alle 350tonnin, sijainti toki mielipidekysymys(ja taas tulee se statuspuoli, että asunnon pitäis tottakai sijaita jossain maineikkaalla seudulla, että ei riitä että se on uusi), kiinnostaa kyllä että missä on vielä kalliimpaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh?;29566260:
En tiedä mikä on kotikuntasi, enkä mikä on käsitys "kerrostaloasunto vanhasta talosta", tarkotatko nyt jotain jugend-osaketta aivan stadin sydämestä?

Espoo. Mistä täältä saa uudenkarhean ok-talon 400 000e, kuten eräs keskustelija esitti?

Vielä 2013 oli pankilta helppo velan saaminen joka sitten nosti koko maailmassa ne hinnat sille tasolle, kun velan ottajia riitti. tämä asuntolaina buumi millä maailma ppyörii ja kun asuntolaina buumi loppuu, tulee lama, koska hinnat eivät voi enää nousta koska ei ole rahan saajia eli lainan ottajia eikä myöskään laskea koska ne joilla se velka jo on, se on asunto-esineenä jonka hinta liikkuu sen mukaan mitä joku toinen saa velkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh..;29565443:
No kyllä vaan aika moni omasta lähipiiristä käy Lohjalta, Klakesta tai Hyvinkäältä töissä Espoossa/Vantaalla/Helsingissä ja hintataso huomattavasti halvempi. Valintakysymys todellakin.

Matkakulut on kyllä aika korkeat.

Matkakulut on kyllä aika korkeat.

Juuri näin. Tästä oli artikkeli Hesarissa joku pari-kolme vuotta sitten ja oli verrattu asuntojen hintoja sekä matkakuluja kehyskunnista Helsinkiin. Lopputulos oli se, että kehyskunnassa oli kokonaisuutena kalliimpi asua.

Meille tämä kehyskunnassa asuminen onkin enemmän elämänlaatuasia. Haluttiin omakotitalo eikä postimerkkitonttia. Samalla hinnalla olisi saanut uudehkon omakotitalon Helsingistä tai Espoostakin, ehkä parikymmentä neliötä vähemmän ja tosiaan pienemmän tontin.

Voi ihmetys näitä järjenjättäisiä tällä palstalla. Tuusulasta Espooseen kestää 1h. Yleensä ihmiset haluavat myös nukkua kotona, joten sieltä kestää toinen tunti takas kotiin.

Yhteistyössä