Miksi pk-seudun ulkopuolella asuvat eivät tajua että täällä on asunnot tosi kalliita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Itse tunnen ihmisiä eri puolilta Suomea, ja aika usein saan kuulla ihmettelyjä miksi asun niin ahtaasti, tai miksi en osta omaa asuntoa. Totuus on se, että varsinkaan Helsingissä pienituloisen yksinhuoltajan palkka riittää hädintuskin yksiöön, puhumattakaan asuntolainasta. Ja pienellä palkalla tarkoitan noin 2000 e/ kk bruttotuloja.

Tiedättekö te muualla asuvat, että täällä on kaupungin kämppiin vuosien jonot, ja yksityisten tms. kämpissä yksiökin maksaa helposti 700 e/kk? Ja että 25 m2 yksiön myyntihinta on nykyään helposti yli 120 000 ?

Miksi pk-seudulla asuvat / kaupungissa asuvat eivät tajua että täällä maalla auto on välttämättömyys ja joskus on otettava lainaa saadakseen auton....

Sitä mä enemmän ihmettelen....

Kivaa, taas tämmöinen kaupunkilaiset ja maalaiset vastakkainasettelukeskustelu! Mä tykkään lukea näitä, kun ihmeset hiiltyy ja puolustaa omaa asuinpaikkaansa ja haukkuu toista. Vaikka aloitus ei välttämättä ole kummankaan puolesta tai vastaan, niin silti näistä keskusteluista yleensä kehkeytyy mieletön taistelu. Viihdyttävää! :D

[QUOTE="Tjaa";29564776]Mun mielestä olennaisempi kysymys on MIKSI ne on täällä niin helvetin kalliita.
Tämä on se mysteeri johon tuskin saadaan mitään järkevää vastausta.[/QUOTE]

kysyntä ja tarjonta?

[QUOTE="Tjaa";29564776]Mun mielestä olennaisempi kysymys on MIKSI ne on täällä niin helvetin kalliita.

Vastaus on yksinkertainen: Asunnoille on KYSYNTÄÄ, kun täällä riittää porukkaa. Itse olen myös törmännyt siihen, että ei oikeasti tajuta asuntojen hintoja. Kun ostimme uuden oman asunnon, 90m2 rivarin pätkän, jonka hinta oli reippaat 400 000e, olivat muualla asuvat kaverit ihan kalpeita kauhusta: "voiko rivitalo maksaa NOIN paljon?". Ööh, ihan normaalia. Se VOI maksaa paaaaljon enemmänkin :D

Hyvä ikuisuus kysymys! Pakko heittää tällainen vasta pohdinta että jos on noin hyvä palkka niin miksi asua Helsingissä? Kehä3 ulko puolella on elämää. Ja myös halvempaa. Täällä tuolla 700 saa rivitalo kolmion. 120 000e omakotitalon.

Hyvä ikuisuus kysymys! Pakko heittää tällainen vasta pohdinta että jos on noin hyvä palkka niin miksi asua Helsingissä? Kehä3 ulko puolella on elämää. Ja myös halvempaa. Täällä tuolla 700 saa rivitalo kolmion. 120 000e omakotitalon.

Yksinkertainen vastaus: Siellä ei olisi töitä, eikä täten tuota 2000 e palkkaakaan. Ja jos olisi saman alan töitä, palkka EI olisi tuota 2000 e....

Mutta edes Espoosta tai Vantaalta ei irtoa yli 50 m2 kerrostalokaksiota alle 800 e... katselin juuri Saton ja VVO:n asuntojen hintoja, ja vain jostain pahimmista slummeista saa alle tuon. Exän kanssa asuimme Helsingissä 53 m2 kaksiossa, yksi lapsi, vuokra 910 e, eikä se ollut siellä edes kalleimmasta päästä, yli tonninkin vuokrat tuon kokoisista kämpistä on ihan tavallisia. Tosin jos on kaksi maksajaa joilla on vaikka tuon 2000 e/kk brutto, niin kyllä sillä jo tonnin vuokraa makselee. muttei kyllä todellakaan varaa ole isompaan, varsinkaan jos on yksikin lapsi. Lapsen kanssa kaksin asuvalla ei siis täällä ole kyllä todellakaan varaa maksaa 1500 e nettotuloilla lähelle tonnia vähän päälle 50 m2 kaksiosta. Asuntotukeakaan ei saa kuin oikeastaan kaupungin asuntoihin, koska muiden hinnat ovat niin kalliita että menevät omavastuun piikkiin. tosin se on ihan ymmärrettävää, muutenhan kaikki köyhät muuttaisivat Helsingin kantakaupunkiin lukaaleihin, ja saisivat satojen eurojen asuntotuet. :-D Täällä huomioon otettava kaksion enimmäisvuokra on muistaakseni jotain 645 e tms, sillä ei saa edes 30 m2 yksiötä...:-D

[QUOTE="jep";29565118]Tiedän toki että siellä asuminen on kallista. Ihmettelenkin miten joku suostuu asumaan siellä ja kärsimään ahtaissa asunnoissa kun ei ole varaa isompaankaan.[/QUOTE]

Sen takia koska muualta on vaikea saada töitä, varsinkaan vakituista työpaikkaa. ja sen takia koska koko suku ja ja kaikki läheiset/tuliverkosto asuu täällä. Mieluummin asun 35 m2 yksiössä lapsen kanssa täällä jossa on kaikki läheisimmät, kuin kaukana läheisistä 60 m2 kaksiossa, vielä pahimmassa tapauksessa työttömänä tai osa-aikaisena työntekijänä, pienemmällä palkalla.

Lempiharrastukseeni ei myöskään mulla koskaan pienemmillä paikkakunnilla ollut mahdollisuutta, vain koska ei löytynyt sopivaa harrastusporukkaa.

[QUOTE="a p";29565112]Yksinkertainen vastaus: Siellä ei olisi töitä, eikä täten tuota 2000 e palkkaakaan. Ja jos olisi saman alan töitä, palkka EI olisi tuota 2000 e....

Mutta edes Espoosta tai Vantaalta ei irtoa yli 50 m2 kerrostalokaksiota alle 800 e... katselin juuri Saton ja VVO:n asuntojen hintoja, ja vain jostain pahimmista slummeista saa alle tuon. Exän kanssa asuimme Helsingissä 53 m2 kaksiossa, yksi lapsi, vuokra 910 e, eikä se ollut siellä edes kalleimmasta päästä, yli tonninkin vuokrat tuon kokoisista kämpistä on ihan tavallisia. Tosin jos on kaksi maksajaa joilla on vaikka tuon 2000 e/kk brutto, niin kyllä sillä jo tonnin vuokraa makselee. muttei kyllä todellakaan varaa ole isompaan, varsinkaan jos on yksikin lapsi. Lapsen kanssa kaksin asuvalla ei siis täällä ole kyllä todellakaan varaa maksaa 1500 e nettotuloilla lähelle tonnia vähän päälle 50 m2 kaksiosta. Asuntotukeakaan ei saa kuin oikeastaan kaupungin asuntoihin, koska muiden hinnat ovat niin kalliita että menevät omavastuun piikkiin. tosin se on ihan ymmärrettävää, muutenhan kaikki köyhät muuttaisivat Helsingin kantakaupunkiin lukaaleihin, ja saisivat satojen eurojen asuntotuet. :-D Täällä huomioon otettava kaksion enimmäisvuokra on muistaakseni jotain 645 e tms, sillä ei saa edes 30 m2 yksiötä...:-D[/QUOTE]

No kyllä vaan aika moni omasta lähipiiristä käy Lohjalta, Klakesta tai Hyvinkäältä töissä Espoossa/Vantaalla/Helsingissä ja hintataso huomattavasti halvempi. Valintakysymys todellakin.

Ja mitä sitten jos palkka putoaa muutaman satasen ku lähtee pk-seudulta, jos asumiskulut voivat tippua monikertaisesti sen määrän, jopa puolet tai enemmän! Tekosyitä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh..;29565455:
Ja mitä sitten jos palkka putoaa muutaman satasen ku lähtee pk-seudulta, jos asumiskulut voivat tippua monikertaisesti sen määrän, jopa puolet tai enemmän! Tekosyitä vain.

Jos nyt ei mistään sairaanhoitajista ja siivoojista puhuta, niin monet duunit on keskittyneet isoihin kasvukeskuksiin. Yritysten pääkonttorit sijaitsevat useimmiten Helsingissä, ja sen mukana työpaikatkin. Kaikilla aloilla ei vain yksinkertaisesti ole työpaikkoja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Silloin on tehtävä valinta - ollako työttömänä/osa-aikaisena/ei-oman-alan työntekijänä periferiassa isommassa lukaalissa, vai asua pienemmin ja tehdä oman alan työtä hyvällä palkalla.

En ole koskaan ihmetellyt sitä että siellä on niin kallista. Mutta sitä ihmettelen että moni kuitenkin ajautuu siihen vuokralla asumiseen. Kuitenkin valtaosalla olisi mahdollista ostaa ensin se yksiö, maksaa hetki lainaa pois ja ostaa sitten isompi. Mutta ei, tavoitellaan heti niitä isompia asuntoja ja todetaan ettei ole varaa ja maksetaan samaan aikaan tonnin vuokria jostain kaksiosta. Sitä en ymmärrä.

Kysyntä määrittää hinnan. Pääkaupunkiseutu kasvaa ja vetovoimainen. Suomessa isot yliopistokaupungit vetävät myös väkeä. Muut seutu kuihtuu ja hinnat laskee.

Monet odottavat hintojen romahdusta, jos alkaa lama. Mutta silloin ihmiset muuttavat yhä enemmän työn perässä PK-seudulle -> kysyntä vielä kasvaa.

Mistä saa ok-talon 120 000e, joka ei ole romahtamiskunnossa, josta pääsee käymään töissä Helsingissä? Lisäksi mulla ei ole autoa, joten jos lasken sen kustannukset lisäksi, niin onko tuo vuokra sit lopulta enää halvempi?

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh..;29565443:
No kyllä vaan aika moni omasta lähipiiristä käy Lohjalta, Klakesta tai Hyvinkäältä töissä Espoossa/Vantaalla/Helsingissä ja hintataso huomattavasti halvempi. Valintakysymys todellakin.

Mulla just työkaveri, joka asui Tuusulassa, muutti Helsinkiin, koska sanoi ettei enää kestä istua autossa 2h päivässä. Olemme töissä Espoossa ja läsnäolopakko.

Olen hieman udellut muilta naispuolisilta henkilöiltä, jotka asuu kehyskunnissa, että miten he järjestävät 8h työpäivän + 2h mittaiset työmatkat. Miten voi olla kotoa pois 10h päivässä + kauppamatkat + lapset päiväkodista? Toki mieskin on olemassa, mutta monet eivät voi järjestää työmatkojaan, miten haluaa.

Kysynnän ja tarjonnan laki. Toinen selitys on asumistuet, jotka nostavat markkinahintoja.

Eihän se ole mikään mysteeri, vaan normaali seuraus vaalien tuloksista. Kokoomus, demarit ja RKP ovat korviaan myöten mukana kiinteistöbisneksessä. Vihreät ovat mukana ymmärtämättömyyttään. Ne kaikki pyrkivät rajoittamaan vapaata kilpailua rakentamisessa ja uusien tonttien kaavoitusta. Se tietää kasvaneita vuokratuloja vuokranantajille ja huimia voittoja heille, jotka saavat omistamansa maan kaavoitettua. Asunnon ostajille ja vuokralaisille tämä näkyy älyttömänä ylihintana. Puolueiden jäsenet ja taustaryhmät tienaavat tämän kartellin avulla satoja miljoonia vuodessa.

Tonttimaasta ei ole minkäänlainen puute. pääkaupunkiseudulla asutus loppuu käytännössä kehä kolmoseen. Siitä pohjoiseen vain pääradan varrella on vielä vähän matkaa asutusta. Muutoin pellot ja metsät alkavat heti kehä kolmosen varressa olevien teollisuusrakennusten takaa. Kehä kolmosen sisäpuoleltakin löytyy peltoa ja metsää Helsingin keskustaa suuremman alueen verran.

Katso tätä Googlen ilmakuvaa pääkaupunkiseudusta:

https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60.29634,24.897766&spn=0.492674,1.051941&t=h&z=10

Maaseutu alkaa 10-20 kilometrin päässä keskustasta.

Hyvin tajuan ja sen takia asunkin keshyskunnassa :) Arvostan enemmän tilaa ja isoa pihaa, joten minusta ei olisi ahtaasti kerrostaloon keskustaan. Ainakaan tässä elämän vaiheessa.

Joku ihmetteli, että miten järjetetään kehyskunnasta kulkeminen, työaika ja lastenhoito. Helposti :) Lapset ovat päiväkodissa 8-16, vaikka molemmat vanhemmat tekevät täyttä päivää ja työmatkoihin menee kummallakin keskimäärin 1,5h päivässä. Kiitos liukuvan työajan ja miehen yrittäjyyden.
Ja toisaalta, jos asusisn Vuosaaressa ja kävisin nykyisessä työpaikassa Pikku-Huopalahdessa, niin eipä mun työmatka olisi ajallisesti yhtään sen lyhyempi.... Eli ei se, että niin työpaikka kun koti on Hesassa tarkoittaa vielä automaattisesti sitä, että työmatka olisi vartti ;)

[QUOTE="a p";29564766]Itse tunnen ihmisiä eri puolilta Suomea, ja aika usein saan kuulla ihmettelyjä miksi asun niin ahtaasti, tai miksi en osta omaa asuntoa. Totuus on se, että varsinkaan Helsingissä pienituloisen yksinhuoltajan palkka riittää hädintuskin yksiöön, puhumattakaan asuntolainasta. Ja pienellä palkalla tarkoitan noin 2000 e/ kk bruttotuloja.

Tiedättekö te muualla asuvat, että täällä on kaupungin kämppiin vuosien jonot, ja yksityisten tms. kämpissä yksiökin maksaa helposti 700 e/kk? Ja että 25 m2 yksiön myyntihinta on nykyään helposti yli 120 000 ?[/QUOTE]

Mikset sä sano niille tutuilles jotka sitä sulta kyselee. En mä ole sun tuttus ja mulla on kyllä järkee päässäni.

Mulla just työkaveri, joka asui Tuusulassa, muutti Helsinkiin, koska sanoi ettei enää kestä istua autossa 2h päivässä. Olemme töissä Espoossa ja läsnäolopakko.

Olen hieman udellut muilta naispuolisilta henkilöiltä, jotka asuu kehyskunnissa, että miten he järjestävät 8h työpäivän + 2h mittaiset työmatkat. Miten voi olla kotoa pois 10h päivässä + kauppamatkat + lapset päiväkodista? Toki mieskin on olemassa, mutta monet eivät voi järjestää työmatkojaan, miten haluaa.

Mun ystävä asuu Myyrmäessä ja hänelläkin kestää 2h työmatka päivässä yhteensä molempiin suuntiin julkisilla, vaikka on ihan pk-seudulla töissä! Kuulemma fillarilla pääsee nopeammin, mutta näin talvella ei huvita ajaa. Että ei tuo nyt paljoa ole. Maaseudulla arkipäivää että tuollainen voi olla työmatkan pituus yhteen suuntaankin.
Vaikea myös uskoa, että kaikki kehä3:n sisäpuolella asuvat ovat alalla, joille työpaikkoja ei ole kuin pk-seudulla.. No toisaalta niissä hommissa varmasti on niin hyvät liksat, että tommoset vuokrat eivät ole ongelma.

Olen myös samaa mieltä siitä, että ihmisillä on sumentunut käsitys ensiasunnon ostosta. Ei kelpaa mikään pieni keskinkertainen kerrostalokaksio ensin, jota maksamalla voidaan kerätä sitä pesämunaa seuraavan asunnon käsirahaan ja asua edullisemmin kuin vuokralla. Ei tietenkään, vaan pitää heti saada se vähintään 400k maksava uudenkarhea status-rivari tai ok-talo ja vingutaan miten kallista on ja valitetaan, että pk-seudulla on mahdotonta IKINÄ ostaa moista asuntoa. Reality check!

Yhteistyössä