Huostaanoton purku ja uusi vauva

  • Viestiketjun aloittaja Shirin
  • Ensimmäinen viesti
lastensuojelu
Olen töissä lastensuojelussa kyllä, en sossussa vaan laitoshoidon yksikössä. Työn puolesta ja siviilissäkin perhepiirissä läheltä saanut seurata huostaanoton prosesseja, myös näitä purkuyrityksiä, jotka suurimmassa osassa kuuluu osana kuvioon, en mutta kuitenkin harvoin onnistuvat biovanhempien toivomalla tavalla. Kyllä huostaanottoja puretaan, mutta ei se tyypillistä ole. Ja esim. meillä nuorten (yläkouluikäisten) parissa suunnataan mieluummin jo sinne itsenäistymiseen, jälkihuoltoon ja omillaan pärjäämiseen, eikä tavoitella enää edes vanhempien luo paluuta. Tietenkin ihanne olisi, jos näitä päämääriä kohti pyritään nuoren ja vanhempien kanssa yhdessä, silloin ainakin ollaan kaikki samalla puolella ja ajatellaan lapsen parasta.
 
"Liisi"
No eikös tuo nyt olisi ratkennut ihan sillä, että lääkärintodistukset ja selvitykset vaan kehiin, että väsymyksen syy ollut kilpirauhasessa? Miksi muuten asut kaukana lapsistasi, kun mainitsit jotain välimatkasta? Minusta on outoa, että äiti muuttaa kauaksi lapsistaan esim. uuden miehen perässä, tai ei muuta lastensa perässä huostaanottopaikkakunnalle, mahdollisimman lähelle heitä.
 
Shirin
Tosi outoja vastauksia täällä ja tosi epäileväisiä.
Itsekin kyllä epäilisin tosi paljon, ellei olisi osunut omalle kohdalle.
Enempää en henk.koht. välitä perheeni asiasta avautua, koska haluan pysyä anonyyminä.
Mutta halusin vain vastauksia noihin kysymyksiin, jos jollakulla olisi ollut enempää tietoa mutta ilmeisesti on mutu tuntumaa, vähän pettynyt olen koska odotin että täältä voisi saada vertaistukea tai jotain infoa lisää
 
Shirin
Lapset sijoitettiin uuteen perheeseen, jonne on pitkä välimatka eikä äiti, minä muuttanut sunkaan etäälle lapsista. Mun lapseni on 4-v ja 7-v, koska noin pieniä vielä niin tuntuisi kohtuuttomalta että heitä ei haluttaisi enää palauttaa äidin hoiviin. Itse olen raitis, en käytä päihteitä lainkaan koska en koe mitään vetoa päihteisiin eikä ole mielisairautta. Lapset on aina hoidettu hyvin ja koti puhdas ja lapsille leluja ja mitä muuta tarvitsevat ja päivärytmi ollut ihanteellinen.
 
Suomessa puretaan vuosittain
Käyttäjä lastensuojelu

Oletko töissä sossussa, täällä lastensuojelussa?

Kiitos näkemyksistäsi, jos olet.
Suomessa ei tiettävästi ole purettu huostaanottoja, mitä olen ottanut selvää vaan vanhemmat saavat tavata lapsiaan vain miten sosiaalialan ihmiset siihen myöntyvät. Itse saan kotiin viikonloppuisin, joka toinen viikonloppu ja lasten yleisinä loma-aikoinan enemmän.
Perheen arvostus on suomessa tosi huono ja toivon että joskus tulee parannuksia lapsiperheiden asemaan ja siihen että arvostetaan äitiyttä myöskin.

Olet oikeassa, että rakastavia aikuisia ei voi lapsella olla liikaa, lapsi tarvitsee rakkautta,hoitoa ja läsnä olevaa aikuista sekä ymmärrystä ja ohjausta kehitystasonsa mukaisesti ja pientä höpsöttelyä arjessa lapsen kanssa, hyvällä maulla tietysti.

moniakin huostaanottoja hallinto oikeudessa, suosittele leeni ikosta.:)
Ajankohtaista
 
vieraddd
tarvitset kyseisiin asioihin erikoistuneen juristin. joku toinen paikka on parempi kysella vinkkeja. kuulostat jotenkin flegmaattiselta vielakin, mutta toisaalta sen ymmartaa, jos olet vuosikausia ollut sairauden vuoksi sumussa. hoidata sairautesi taysin kuntoon, etta jaksat taistella.
 
Shirin
Kiitos paljon, en ole flegmaattinen vaan huolestunut ja asiallinen, mun perusluonne on rauhallinen enkä koe tarpeelliseksi raivota julkisella palstalla netissä, koska sellainen ei edistä asioita
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Khisu ja Wolt
lastensuojelu
Vertaistukea en voi tarjota, mutta kokemuksia elämän varrelta sen verran, että suurin osa huostaanotettujen vanhemmista haluaa/yrittää huostaanoton purkamista jossain vaiheessa. Joku siinä onnistuu, suurin osa ei.

Kirjoituksestasi saa vaikutelman, että sossut tekee päätöksensä yksin (tai korkeintaan toisen sossun kanssa) kepeästi päiväkahvittelun lomassa. Ja perusteluja saati muiden mielipiteitä ei tarvita saati kysytä. Ja sen verran monta tapausta ja taustaa tiedän, että voin kertoa että ei mene niin.

Täällä oli joku aika sitten linkki suomen lastensuojelun uhrien tuki tms. Sinne mene tarinoimaan ni alkaa vertaistukea löytymään.
 
"Liisi"
Kiitos paljon, en ole flegmaattinen vaan huolestunut ja asiallinen, mun perusluonne on rauhallinen enkä koe tarpeelliseksi raivota julkisella palstalla netissä, koska sellainen ei edistä asioita

toisaalta liika rauhallisuuskaan tällaisessa asiassa ei välttämättä ole hyvästä. Kyllähän vanhemman pitää osata pitää puoliaan ja taistella, asiallisesti mutta jämäkästi, lastensa puolesta. Muuten voi hyvinkin vaikuttaa, että olet välinpitämätön, masentunut tms., eikä sinulla ole edes halua saada lapsiasi takaisin.
 
Psykiatri
Huostaanotto on aina VIIMEINEN keino, kun kaikki muu on kokeiltu, avohuollon tukitoimet, perhetyö jne. Ei sitä päätöstä tehdä yht äkkiä, ei vahingossa tai kevyin (tai virheellisesti). Se ei perustu yhden ihmisen näkemykseen tai ole mielipidekysymys. Sen perustana on laki.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi, ei uutta lasta automaattisesti huostaanoteta, vaan uusi lapsi on aina uusi mahdollisuus, kunnes taas tulkitaan tai ymmärretään väärin. Ja taas on yhteiskunnalla yksi (älyttömän kallis) huollettava lisää. Älä tee enempää lapsia vaan toteuttakaa vanhemmuutta osana sun jo olemassa olevien lasten elämää. Rakastavia aikuisia ei voi lapsella liikaa olla :heart:
Valitettavasti tuo "kaikki muu on kokeiltu" vaihtelee kunnittain saati tapauskohtaisesti niin paljon, että väitteesi on oikeastaan naurettava.

Huostaanotto perustuu siinä mielessä yhden ihmisen näkemykseen, että huostaanoton valmistelee kunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja päätöksen huostaanotosta tekee kunnan sosiaalihuollon johtava viranhaltija. Perustana on laki, mutta lakia tulkitsee ihminen.
 
Psykiatri
"Aluksi huostaanoton perusteet olivat syy: aikaa ei ole kulunut vielä riittävästi." -

Tällä tarkoitan, että näin mulle vastattiin kun kysyin syytä.

Aluksi syy oli väsymykseni, joka tutkittaessa selvisi kilpirauhasen vajaatoiminnaksi joka tuota aiheutti ja itse olin pyytänyt tyhmyyttäni apua kotiin väsymyksen vuoksi ja koska väsymys ei väistynyt niin lapset huostaanotettiin koska olin ihan poikki, myöhemmin pitkään selviteltäessä verikokeet paljastivat tämän fyysisen sairauden ja nyt huostaanottoa jatketaan ikäänkuin varmuuden vuoksi, jos vaikka väsyisin taas tai sitten siinä on joku muu syy, jota ei minulle kerrota.
Lasten ja minun väleissä ei ole ongelmia, vuorovaikutus on loistava ja perhe-elämä meillä toimii tosi hyvin, siitä ei ole ollut kyse meillä. Meillä tarjottiin kotiin tätiä istumaan sohvalle sillointällöin, mutta koska tietenkään tällainen ei auttanut niin päädyttiin huostaanottoon. Uskokaa tai älkää, mutta Suomi ei ole ihan sellainen mitä monet luulee. Lapsia huostaanotetaan myös hyvistä perheistä joissa lapsilla ei ole hätää. Laki sanoo toista, mutta käytäntö ei ole tällainen, mitä luulisi.
Lapsesi (kaksi 3-10-vuotiasta?) huostaanotettiin siis mielestäsi siksi, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Lapsesi ovat olleet vuosia huostassa "varmuuden vuoksi" kun et tätiä sohvalla ottanut, keskelle rauhastasi ja teidän loistavaa vuorovaikutusta ja tosi hyvin toimivaa perhe-elämää? Millaisia hoitokontakteja sinulla on tällä hetkellä?
 
Järkyttynyt
Tää on taas näitä. Ei Suomessa väsymyksen takia huostaanoteta! Syynä voi olla se, että äiti/isä laiminlyövät lapsiaan, joka johtuu osittain tai kokonaan väsymyksestä (tai jostain aivan muusta, mutta joka vain seliteään väsymykseksi).

Jos pelkän väsymyksen takia huostaanotettaisiin, niin puolet lapsista varmastikin huostaanotettaisiin jossakin vaiheessa. Meilläkin ollaan oltu ihan kuoleman väsyneitä ja masentuneita, mutta eipä ole huostaanotettu, kun ollaan lapset kuitenkin hyvin hoidettu ja oltu läsnä heille.

Ja mitä höpöjä ap puhuu huostaanoton puruista, kyllä niitä Suomessa on tehty ja tehdään,
Haista home. Suurin osa Suomessa tehdyistä huostaanotoista on täysin turhia, ja suuri osa on tehty heppoisn perustein tai sosiaalitanttojen harhaluulojen perusteella - tai siksi että perhekoti saisi asiakkaita. Esim. Helsingissä noin 10% lapsista on ollut huostaanotettuna. Tuo määrä on järkyttävä. Ei ole millään mahdollista, että 10% vanhemmista olsisi kyvyttömiä huolehtimaan lapsistaan. Toki vanhemmissa on aina puutteita - kukaan ei ole täydellinen, mutta ei tarvitsekaan olla, eikä esim. ajoittaisen väsymyksen takia saisi missään tapauksessa tehdä huostaanottoa.

Lisäksi voi yleistää, että huonotkin kotiolot voittavat laitoshoidon, kuten asumisen perhekodissa jossa lapsi joutuu usein seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, sekä muiden huostaanotettujen, että henkilökunnan taholta.

Mikael Gabriel: Huostaanotto on vankila | Helsingin Uutiset
 
  • Tykkää
Reactions: Khisu
Järkyttynyt
Ruotsissa tehdään kiireellisiä huostaanottoja vain noin 1/4 Suomen luvuista. Ei ole niin että Suomessa perheiden pahoinvointi olisi paljon suurempaa, vaan Ruotsissa lapsia ei huostaanoteta esim. siksi jos äiti on masentunut, tai vaikkapa siksi jo hän ottaa vauvan mukaan urheilutapahtuman katsomoon. Seuksuaalinen hyväksikäyttö huostaanotetuja kohtaan on arkipäivää molemmissa maissa

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Joka+toista+kasvattilasta+k%C3%A4ytetty+seksuaalisesti+hyv%C3%A4ksi+Ruotsissa/1135250213920
 
"ellinoora"
Siis kyllähän asia voi olla niin ,että äiti on ollut niin uupunut pidemmän aikaa,ettei ole jaksanut tehdä mitään muuta kuin nukkua ja on päädytty huostaanottoon,täysin mahdollista.Tiedän myös muutaman tapauksen joissa nuori 15-16vuotias on itse pyytänyt huostaanottoa,kun säännöt kotona liian tiukat ja näin on todella sitten tapahtunut eli nuori huostaanotettu ja siitä on sitten alkanut ihan hirveä alamäki,kun yöt on biletetty ja käytetty päihteitä ja päivät nukuttu,en ymmärrä miksi tällaisiinkaan huostaanottoihin päädytään,täysin järjen vastaisia.
 
mieh
Huostaanoton purkua voidaan varmasti harkita mikäli tilanteesi on nyt ollut pidemmän aikaa jo vakaa ja olet voinut hyvin. Huostaanotetut lapsesi ovat vielä sen verran nuoria, että ehtisivät kanssasi ollakin ennen itsenäistymistä. En suosittelisi uutta vauvaa, vaan tosiaan panostamista nykyisiin lapsiin. Lapset todennäköisesti jotenkin oirehtisi, jos uusi vauva saisi asua kanssasi ja he ei (vai millaiset välit lapsiin on?) Aluksi lapset voi asuakin luonasi huostassa ja purku tehdä vasta "koeajan jälkeen" Jos uutta lasta mietit jossain vaiheessa, niin pidä huoli, että kilpirauhasongelmasi pysyy hoitotasapainossa.
 
lastensuojelu
Ihan uskomatonta tekstiä täällä. Siis noista huostaanottopäätöksistä ja laitossijoituksista. "Tiedän monta tapausta..." Jännä, kun mä en tiedä yhtään. Vaikka olen tätä kuviota seurannut vuosia. Joo, toki tiedän nää julkisuuteen tulleet jutut , mutta niidenkin uutisointiin suhtaudun kriittisesti. Ja kuinka monta tarinaa voisi kertoa siitä, kun "turha huostaanotto" jätetään tekemättä.

Uskokaa mitä haluatte. Mä jatkan hyvää ja oikeudenmukaista lastensuojelutyötä, koska mun työpaikalla se on itseisarvo. Ja ap jättä jotain kertomatta tai ottaa vapauden "tulkita" tarinaa. Ja kenenkään lapsia ei oteta huostaan, kun äitiä väsyttää.

Niin paitsi (kuvitteellinen tilanne) jos ap on yksin ollut lasten kanssa, nukkunut vaan ja lapset (tuolloin tosi pieniä) oman onnensa varassa, lähtevät vaikka ulos paitahihasillaan... Silloin todennäköisesti jo joku ohikulkija soittaa poliisin ja tapaus on siitä eteenpäin lastensuojelun asia. Lapset voitaisiin tuossa tilanteessa sijoittaa kiireellisenä, jos katsotaan että äiti ei kykene huolehtimaan. Mutta se on tilapäinen ratkaisu. Ei mikään huostaanottopäätös. Ja sen tekemistä valmistellessa kuullaan kyllä useampaa kun yhtä tai kahta ihmistä.

Ap.n lasten sijoitus on jatkunut jo vuosia "varmuuden vuoksi" . Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Kun nykyään ei tahdo saada maksusitoumusta perusteltuihinkaan sijoituksiin ja tässä sekä ap että sossu (ja varmaan ne sijaisvanhemmatkin?) on sitä mieltä, että ap.n äitiys on hienolla mallilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
lastensuojelu
Jos äiti on siinä määrin väsynyt, että sosiaalitoimi siihen puuttuu, niin ensin tarjotaan lastensuojelun tukitoimia, eikä suoraan vaan oteta huostaan.

Ja yks juttu vielä. Missä näiden lasten isä on?
 
kerran kysyit
Hoida ne entisten lasten asiat nyt kuntoon ennenkuin alat pukkaamaan uusia! Kyllä tämä pitäisi jokaisen selvän vanhemman ymmärtää, jos edellisetkin on viety niin rahkeet ei riitä uuteen vauvaan.

Ja ainakin meitä on perheenä arvostettu ihan täällä Suomessa, samoin minun äitiyttä. Ei ole ymmärretty väärin ja viety lapsia noin vaan hups pois. Ehkä kannattais nyt katsoa peiliin eikä miettiä kaikkia salaliittoteorioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja baby-mama
"hmm"
ihan mahdollista... valitettavasti. ja sitten jää tekemättä tarpeellisia huostaanottoja ja lopputulos on liian usein jotain aivan kamalaa.. :( huostaanottoja puretaan kyllä, sun tarvii vaan näyttää että kaikki asiat on kunnossa sun elämässä, koti, työ, parisuhde. en suosittelisi uutta vauvaa vielä, taistele ensin näistä huostaanotetuista lapsista, asianajajan kautta, kunhan koet että voimasi riittävät. tsemppiä taisteluusi! :)
 
Bumssss
Tunnen sosiaalityöntelijöitä lastensuojelun piirissä ja heidän kertoman mukaan ei todellakaan ole edes AIKAA turhiin huostaanottoihin. Niihin kuluu työtä ihan kamalasti ja kun niitä oikeastikin avun tarpeessa olevia on.

Oma lapseni otettiin huostaan. Minulle tehtiin täysin selväksi, että ensin ON KOKEILTAVA muita keinoja. Eli avohuoltoa, psyk. apua, sitten tehtiin avohuollon sijoitus (minä säilyin huoltajana ja sain "määrätä" lapseni asioista) ja sitten itse huostaanotto.

Ei niitä lapsia noin vaan tulla yhtäkkiä hakemaan, tuokin oli pitkä prosessi! Ja laki määrää.
 
BBBB
Valitettavasti tuo "kaikki muu on kokeiltu" vaihtelee kunnittain saati tapauskohtaisesti niin paljon, että väitteesi on oikeastaan naurettava.

Huostaanotto perustuu siinä mielessä yhden ihmisen näkemykseen, että huostaanoton valmistelee kunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja päätöksen huostaanotosta tekee kunnan sosiaalihuollon johtava viranhaltija. Perustana on laki, mutta lakia tulkitsee ihminen.
Huostaanottopäätöksen takana on AINA moniammatillinen työryhmä.
 

Yhteistyössä