Minkä ikäinen Bumboon? Ja miten pitkäksi aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ohjeistuksen mukaan voi laittaa, kun osaa kannatella päätään. Käytännössä siis 2-3kk ikäisen. No juu ei. En laita.

Oliko se niin, että 5kk iästä lähtien sai alkaa nostamaan rattaita yhden pykälän pystympään, eli vauva ei tarvitse olla aivan makuulla enää? Oliko sama 5kk-ikäsuositus myös sille, että saa tuettuna istuttaa syöttötuolissa sen aikaa, kun vauva syö?

Oiskohan se Bumbokin kuvioissa sitten sen ikäisellä? Kö?

Kokemuksia?

Kyllä mulla oli rattaiden pääty yhtä pykälää ylempänä heti vauvasta asti - ne synnärin sängytkin on vinossa. Kova koppa toki rattaissa. Istuttaa ei saa tuettuna eikä muutenkaan ennenkuin lapsi osaa itse itseään kannatella. Bumbo on eri asia kun siinä ollaan selkä pyöreänä, mutta meillä on molemmat lapset vihanneet koko Bumboa eli eivät ole olleet siinä missään iässä :D

Ohjeistuksen mukaan voi laittaa, kun osaa kannatella päätään. Käytännössä siis 2-3kk ikäisen. No juu ei. En laita.

Oliko se niin, että 5kk iästä lähtien sai alkaa nostamaan rattaita yhden pykälän pystympään, eli vauva ei tarvitse olla aivan makuulla enää? Oliko sama 5kk-ikäsuositus myös sille, että saa tuettuna istuttaa syöttötuolissa sen aikaa, kun vauva syö?

Oiskohan se Bumbokin kuvioissa sitten sen ikäisellä? Kö?

Kokemuksia?

Miksi et laita Bumboon? tiedätkö, mikä "mekanismi"/ idea bumbossa on..? Minä fyssarina aloin esikoistani pitämään lyhyitä aikoja bumbossa parista kuukaudesta eteenpäin, ja tyttö osasi istua TUETTA 5,5 kk ikäisenä.. Nuo on NIIIIN vanhanaikaisa höpötyksiä ja uskomuksia ettei sais istuttaa ennen puoltavuotta!! Vauva kyllä itse ilmaisee oikean ajankohdan tuettuna istumiselle nojaamalla voimakkaasti eteenpäin toisin sanoen ei enää viihdy "vauva-asennossa".

Meillä bumbo tuli käyttöön 6kk iässä. Lähinnä se päätyi kylppäriin. Tyttö tykkää istua siinä, kun itse käyn suihkussa. Samoin otan tytön bumbossa mukaan suihkuun. Tosi kätevä hiustenpesussa jne. Nyt neiti jo 1,5v, ja bumbo yhä käytössä kylppärissä joka päivä. Kyllä on ollut paras ostos, mitä vauvalle hankin!

Miksi et laita Bumboon? tiedätkö, mikä "mekanismi"/ idea bumbossa on..? Minä fyssarina aloin esikoistani pitämään lyhyitä aikoja bumbossa parista kuukaudesta eteenpäin, ja tyttö osasi istua TUETTA 5,5 kk ikäisenä.. Nuo on NIIIIN vanhanaikaisa höpötyksiä ja uskomuksia ettei sais istuttaa ennen puoltavuotta!! Vauva kyllä itse ilmaisee oikean ajankohdan tuettuna istumiselle nojaamalla voimakkaasti eteenpäin toisin sanoen ei enää viihdy "vauva-asennossa".

Laitoin. Kokeilin. Ja ainakin omalla lapsellani on siinä semmoinen mekanismi ja idea, että se istuu ihan vinokenossa. Sivullepäin. Ei eteen, jolloin selkä pyöristyy, vaan sivulle vinksinvonksin.

Ja vauva on siis jo ilmaissut halunsa istumisen suhteen. Sylissä ponkaa välittömästi "ylös", jos yrittää pitää liikaa vauva-asennossa. Sylissä siis istuu, mutta koitan tukea kainaloiden alta, tai pitää edes hieman painopistettä takanapäin.

Jos annan sille sormet kun se makaa, se nappaa kiinni ja nousee istumaan. Mutta kun kokeilin tuota Bumboa, niin eipä se kyllä ihan siltä näyttänyt, että poika siinä vielä istumaan kykenee. Todellakaan.

Joten siksi en (enää) laita Bumboon, ellen saa useammalta taholta "suosituksia" moisesta vempeleestä. Tai siis toki laitan vauvan siihen joskus...mutta en tänään. Enkä huomenna. Vasta, kun se istuminen näyttää siltä, että se on edes jokseenkin tukevaa. Nyt ei ole.

Ensi viikolla neuvola, kyselen sieltä tuosta asiasta vielä tarkemmin.

Laitoin. Kokeilin. Ja ainakin omalla lapsellani on siinä semmoinen mekanismi ja idea, että se istuu ihan vinokenossa. Sivullepäin. Ei eteen, jolloin selkä pyöristyy, vaan sivulle vinksinvonksin.

Ja vauva on siis jo ilmaissut halunsa istumisen suhteen. Sylissä ponkaa välittömästi "ylös", jos yrittää pitää liikaa vauva-asennossa. Sylissä siis istuu, mutta koitan tukea kainaloiden alta, tai pitää edes hieman painopistettä takanapäin.

Jos annan sille sormet kun se makaa, se nappaa kiinni ja nousee istumaan. Mutta kun kokeilin tuota Bumboa, niin eipä se kyllä ihan siltä näyttänyt, että poika siinä vielä istumaan kykenee. Todellakaan.

Joten siksi en (enää) laita Bumboon, ellen saa useammalta taholta "suosituksia" moisesta vempeleestä. Tai siis toki laitan vauvan siihen joskus...mutta en tänään. Enkä huomenna. Vasta, kun se istuminen näyttää siltä, että se on edes jokseenkin tukevaa. Nyt ei ole.

Ensi viikolla neuvola, kyselen sieltä tuosta asiasta vielä tarkemmin.

No hyvä! kiitos selvennyksestä. Ehkä on parempi tosiaan odottaa, että vauva kykenee pitämään itsensä jokseenkin suorassa bumbossa ollessaan. Muuten kyllä suosittelen kapistuksen käyttöä!

lahjaksi saatiin ko vekotin. ihan turha on ollut. ei yhtään meidän vauva siinä viihtynyt. aluksi vain yritti purra sitä koko ajan :) ja kun alkoi paremmin istua siinä, alkoi vaan heti vängätä seisomaan. ja ei siitä yletä ottaa mitään käteen, vaikea pitää mitään kädessä kun siinä istuu. eli en ymmärrä merkitystä. säilytetty vielä, josko kylppärissä olisi käyttöä jossain vaiheessa...

Mä olen syöttänyt noi kaksi nuorimmaista siinä, siis ennenkuin sai istua syöttötuolissa eli noin 4kk alkaen,ihan vaan sen syömishetken verran ei mitään pitkiä aikoja siis. Aika nopeasti ymmärsivät molemmat mikä idea oli ja aiheutti suurta riemua kun bumbo ilmestyi keittiöön.

• Tykkää
Reactions: chef

Yhteistyössä