Pakko tehdä oikein oma avaus VITOSELLA VIIKON RUUAT

• Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Ja meillä ainakin nämä on ostettavia tuotteita, ja meneehän kastikkeeseenkin rasva ja jauhoja. Jos oletetaan ettei mitään ole, kuten voi olla kun oikeasti on enää se 5 euroa jäljellä.
ei edes mausteita?
harvalla nyt niin on ettei oel YHTÄÄN MITÄÄN. jos on miitä erilaisia jauhoja nin voi tehdä puuroja.
tottakai ne on ostetttavia tuotteita, mutta kyllä minusta on järkevää ostaa silloin kuin rahaa on vähän kappiin varasta jauhoja ym kuivatuotetta

"hei"
Mulla ei siis ole näin kurja tilanne. Tein tään alotuksen vaan siksi, kun näitä täällä näkee jatkuvasti, että "vitosella saa viikon ruuat". Ja saahan sillä jotain (kaupungissa enemmän kun syrjäseudulla) jolla hengissä pysyy, jos on kotona "perusvarastot" täynnä (eli lähes kaikkea!)

Mä kuulun näihin onnekkaisiin,joilla on sitä riistaa pakastin täynnä eli saan vitosella vaikka gurmeeta pöytään jos niin haluan (hirven- ja peuranliha on sitä mun "perusvarastoa", puolukat, puutarhamarjat, mutta en mä silti olta, että kaikilla on näin :) )

kahvikirahvi
Mielenkiintoista. Vois kyllä ihan vasiten käydä joku päivä kaupassa vitonen kourassa ja kattoa mitä sillä tarttuu mukaan.

Mun matkaan tarttuis varmaan hernepussi 50snt, pari pussia makaroonia 60-70snt/2kpl, pussi soijarouhetta 3e, ja 80sentillä saisin varmaan porkkanan tai pari hernesoppaan.
Ja vaikka soijarouhe ei mikään huippulaadukas ruoka olekaan, pitää se sentään nälkää makaroonin kanssa, ja sopivasti maustettuna (jos on kaapissa mausteita) se on vielä ihan kohtalaisen makustakin.

ei edes mausteita?
harvalla nyt niin on ettei oel YHTÄÄN MITÄÄN. jos on miitä erilaisia jauhoja nin voi tehdä puuroja.
tottakai ne on ostetttavia tuotteita, mutta kyllä minusta on järkevää ostaa silloin kuin rahaa on vähän kappiin varasta jauhoja ym kuivatuotetta
Juu, ymmärrän että on hyvä ostaa, mutta kyllä meillä nuo ostetutkin kuluu kaiken aikaa loppuun ja rahan huvetessa hupenevat ensin kaikki valmiiksi jo olevat. Kyllä meillä ns. nuollaan kaapinhyllyt muruista. :D Eli ei siellä paljoa ole. Mausteita löytyy, mutta rasvoja välttämättä ei. Ja kyllä, kyllä vakuutan että saamme silti syödäksemme. Itse teen aina kaikki leivät ja leivonnaiset. Marjoja ei mistään saada.

"hemppa"
Puuroa ~ 1€
- Riittää vaikka joka aamuksi + ilta- tai välipalaksi
Hernekeittoa ~ 1€
- Laittaa vaan runsaasti vettä niin sen saa koko viikoksi riittämään
Makaroonia ~ parikyt senttiä
Pakastesipulia ~ parikyt senttiä
Soijarouhetta ~ about 2,5€
- Siitä makarooni sipuli soijarouhe sekoitus, soijarouhetta voi laittaa vaikka puolet tähän ja puolet hernekeittoon

Kyllä noilla mahan täyteen saisi helpostikin!

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Rollolainen
Juu, ymmärrän että on hyvä ostaa, mutta kyllä meillä nuo ostetutkin kuluu kaiken aikaa loppuun ja rahan huvetessa hupenevat ensin kaikki valmiiksi jo olevat. Kyllä meillä ns. nuollaan kaapinhyllyt muruista. :D Eli ei siellä paljoa ole. Mausteita löytyy, mutta rasvoja välttämättä ei. Ja kyllä, kyllä vakuutan että saamme silti syödäksemme. Itse teen aina kaikki leivät ja leivonnaiset. Marjoja ei mistään saada.
et osaa itte poimia?
ja varmasti moni antaa edellisvuotisiakin kun kauniisti kysyy, ei nee mee miksikään pakkasessa.

"hei"
Mielenkiintoista. Vois kyllä ihan vasiten käydä joku päivä kaupassa vitonen kourassa ja kattoa mitä sillä tarttuu mukaan.

Mun matkaan tarttuis varmaan hernepussi 50snt, pari pussia makaroonia 60-70snt/2kpl, pussi soijarouhetta 3e, ja 80sentillä saisin varmaan porkkanan tai pari hernesoppaan.
Ja vaikka soijarouhe ei mikään huippulaadukas ruoka olekaan, pitää se sentään nälkää makaroonin kanssa, ja sopivasti maustettuna (jos on kaapissa mausteita) se on vielä ihan kohtalaisen makustakin.
Ihan mielenkiinnosta... jos soijarouhe (jota meillä ei myöskään käytetä, niin ku ei nuudeleitakaan, herran jestas, ku me ollaankin kapeakatseisia ruokailijoita...) maksaa 3e, niin miksei sillä rahalla ostas pakettia jauhelihaa? Vai onko tuo soijapussi minkä kokonen? Jos se on kovasti paljon riittosampaa kun liha niin sit ymmärrän.... Tai jos on kasvissyöjä...

[QUOTE="hemppa";29532662]Puuroa ~ 1€
- Riittää vaikka joka aamuksi + ilta- tai välipalaksi
Hernekeittoa ~ 1€
- Laittaa vaan runsaasti vettä niin sen saa koko viikoksi riittämään
Makaroonia ~ parikyt senttiä
Pakastesipulia ~ parikyt senttiä
Soijarouhetta ~ about 2,5€
- Siitä makarooni sipuli soijarouhe sekoitus, soijarouhetta voi laittaa vaikka puolet tähän ja puolet hernekeittoon

Kyllä noilla mahan täyteen saisi helpostikin![/QUOTE]

kerrankin konkreettinen plääni miten viitosella vois pärjätä viikon

et osaa itte poimia?
ja varmasti moni antaa edellisvuotisiakin kun kauniisti kysyy, ei nee mee miksikään pakkasessa.
En kyllä ajatellut että tästäkin nyt riitaa aiotaan. Mutta kyllä, osaan poimia. Eipä ole tullut poimittua, enkä näin peukalokeskelläkämmentäkaupunkilaisena varmaan sitten sinne metsäänkään löytäisi. Aattelin vaan sanoa kun oletellaan. ;) Mutta, ei tarvitse veetuilla kun sanon ettei saada. En tarkoittanut että tarvittaisiin silti.

Rollolainen
ju no kyllä meilläkin tuikilla monesti ollaan, mutta huolehdin sen verran että aian ku on rahapäivä ostetaan pakastimiin ja kaappeihin ruokaa.... On joksus joutunut melkein tyhjästä tekemään, mutta silloinki aina riitti mielikuvitusta että jotain sai. Vaikka nyt ollan pienitulosisia niin ruokaa on , josksu vähmmän joskus enemmän, mutta nälkää ei trvii nähdä. Välillä meiläkkin on pakastimen tyhjennys viikkoja, ja pikkuhiljaa tyhjenee muutenkin, mutta vähintään puuroa ja marjakiiiseliä/ raparperikiisseliä pystyy tekemään ,myös jotkain säilykkeitä löytyy aina, myös sitä parjattua purkkihernekeittoa, jota syäfään kun ei enää muta ole. maitojauhetta on hyvä olla kaapissa vauilta =)

[QUOTE="hei";29532671]Ihan mielenkiinnosta... jos soijarouhe (jota meillä ei myöskään käytetä, niin ku ei nuudeleitakaan, herran jestas, ku me ollaankin kapeakatseisia ruokailijoita...) maksaa 3e, niin miksei sillä rahalla ostas pakettia jauhelihaa? Vai onko tuo soijapussi minkä kokonen? Jos se on kovasti paljon riittosampaa kun liha niin sit ymmärrän.... Tai jos on kasvissyöjä...[/QUOTE]

Soijarouhetta käytetään ruokaan esim. 1dl (turpoaa tosi paljon), joten kyllä siitä paketillisesta tekee tosi monta ruokaa verrattuna jauhelihaan. Taitaa olla n. 500g paketissa eikä desi paina paljoa.

Rollolainen
[QUOTE="hei";29532671]Ihan mielenkiinnosta... jos soijarouhe (jota meillä ei myöskään käytetä, niin ku ei nuudeleitakaan, herran jestas, ku me ollaankin kapeakatseisia ruokailijoita...) maksaa 3e, niin miksei sillä rahalla ostas pakettia jauhelihaa? Vai onko tuo soijapussi minkä kokonen? Jos se on kovasti paljon riittosampaa kun liha niin sit ymmärrän.... Tai jos on kasvissyöjä...[/QUOTE]

en suosittele lapsiperheeseen soijarouhetta. ikävä kyllä moni kasvisyäjä ei vieläkän usko vaika on monia tutkimuksia tehty että aiheuttaa esim pojile murkkuiän aikaistumista jatkuvassa käytössä. silloin tällöin ei haittaa..
mieluummin jauhelihaa.
haen linkin ettei oo mutu-tietoa

Soija-ongelmaruokaa | Elina Hytönen
ja lisä läöytyy kun kirjoitta googleen soijan haitat

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29532701:
Soijarouhetta käytetään ruokaan esim. 1dl (turpoaa tosi paljon), joten kyllä siitä paketillisesta tekee tosi monta ruokaa verrattuna jauhelihaan. Taitaa olla n. 500g paketissa eikä desi paina paljoa.
Ok. Kiitos :) Niin ku sanoin, ihan outo tuote mulle. Siks kysyin.

en suosittele lapsiperheeseen soijarouhetta. ikävä kyllä moni kasvisyäjä ei vieläkän usko vaika on monia tutkimuksia tehty että aiheuttaa esim pojile murkkuiän aikaistumista jatkuvassa käytössä. silloin tällöin ei haittaa..
mieluummin jauhelihaa.
....mutta joku muu kuin mangeettimedia...

soijarouheen kJ/snt on muuten varmaan aivan kärkipäästä

soijarouhe

Siis kyllä soijarouhe on mun käsittääkseni paljon riittoisampaa kuin jauheliha. Itse en tiedä miten paljon jauhelihasta saa safkaa tai paljon se maksaa, koska en oo ikinä ostanut.

Mulla esim soijarouhe 500g paketti ja paketin ohjeen mukaan esim bolognesekastikkeeseen 4-6 hengelle menee 2dl soijarouhetta. Kyllä tossa 500g paketissa jokunen 2dl on. :)

kahvikirahvi

Soijarouhepaketti on yleensä 400-500g. Eli saman verran kun jauhelihapaketti. Mutta (kävin äsken keittössä testaamassa) 1dl soijarouhetta 2dl vettä on turvonneena lähes 3dl soijaa. Eli pelkästä desistä saa jo melkein jauhelihapaketin verran soijaa, ja koska rouhe on kevyttä niin se on paljon jauhelihaa riittoisampaa.

Ja oon myös vegetaristi.

lisäys, olipa huonosti selitetty.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
minä--
No vaikka aamupalaksi puuro (0,49sn Lidl, tästä riittää koko viikoksi kyllä), perunat (kilo tällä hetkellä cittarissa 0,2e) jauhelihaa (250grammaa nyt sittarissa 1e) ja näistä saa jo tehtyä perunaa ja jauhelihakastiketta, lisäksi vaikka muutama porkkana raasteeksi (0,5e). Tästä tulis 2,5euroa. Sitten jos illaksi vielä pinaattikeittoa (maito 0,8, pinaatti 0,5e) ja muutama kananmuna 0,1 e kpl niin sais viel iltaruuankin. Välipalaksi vaikka pari banaania. Vitosella pärjäis ihan hyvin!

"hemppa"
mieluummin jauhelihaa.

Soija-ongelmaruokaa | Elina Hytönen
ja lisä läöytyy kun kirjoitta googleen soijan haitat
Tämä on jännä aihe kun löytyy tyyliin 50/50 puolesta/vastaan infoa/tutkimuksia/mielipiteitä. Haluan siis jakaa myöskin toisen näkökulman aiheesta. :)

Vegaaniliitto ry

kahvikirahvi
[QUOTE="hemppa";29532837]Tämä on jännä aihe kun löytyy tyyliin 50/50 puolesta/vastaan infoa/tutkimuksia/mielipiteitä. Haluan siis jakaa myöskin toisen näkökulman aiheesta. :)

Vegaaniliitto ry[/QUOTE]

Ja kuten mäkin jo mainitsin, niin vaikka ei mitään superruokaa olekaan, niin eiköhän sitä viikossa syö jos ei rahat juuri muuhun riitä.

Rollolainen
[QUOTE="hemppa";29532878]Näin. Kyllä sillä nälkä ainakin lähtee ja mä kyllä tottapuhuen tykkään soijarouheen maustakin tosi paljon! Tiedän ettei monet pahemmin välitä siitä kyllä.[/QUOTE]

syökää te soijaa, meillä ei sitä syödä, ennemmin ollan nälässä, vtottaki vegaaniliitto sitä ppuolustaa, jossain tervesysivulla oli myös puolueetonta tietoa ja siinä oli myös nää haitat mainittu, kuten myös hyödyt.

Yhteistyössä