Kokemuksia DHEAsta

Onko kokemuksia DHEAsta? Mistä tilasitte? Määräsikö lääkäri? Millaisella annostuksella? Auttoiko? Tuliko oireita? :confused:

Meillä taustalla selittämätön lapsettomuus. Kaksi hoitoa takana (1. IVF, 2. ICSI). Molemmista on päästy tuoresiirtoon, mutta mitään ei ole saatu pakkaseen. Osa soluista on ollut raakoja ja osa monitumaisia. Kolmas ja viimeinen hoito olisi edessä julkisella ja tekisi mieli ottaa kaikki keinot käyttöön.

Olen jostakin lukenut että DHEA-kuuri saatta parantaa munisten laatua.

Minulla on vasta käyttökokemusta, ei näyttöä (parin viikon sisään on jo). Aloitin toukokuussa kun solusaalis ivf:ssä oli kehno, ei päästy siirtoon. Minulla on matala amh joka heikentää munasarjareserviä. Sain reseptin lääkäriltä mutta olin tilannut netistä Jenkeistäkin sitä. Alkuun söin yhden, 25mg päivässä ja vikan reilu kuukauden kaksi päivässä. Oireet oli heti alussa ihon huonoon kuntoon meneminen. Muita oireita ei ole, ehkä hiukset ovat kuivahkot mutta toisaalta nyt on kesä takana.

Meidän ketjussa (amh) on enemmän hyviä kokemuksia lääkkeestä. Niiden perusteella suosittelen!

• Tykkää
Reactions: piu_pau
IVF-lääkärin määräyksellä minulla, yli 40v kun olen. Ihan Yliopiston Apteekin tavaraa ja vain n.40e purkki. Minimi 6vko ennen punktiota, hyvä lääkärin mielestä jos on ehtinyt vaikka 8vko syödä. Annostus mulla 1 aamulla, 2 illalla.

Aknetaipumus oli entuudestaan ja ivf-hoitojen hormonit ja sitten erityisesti DHEA räjäytti ihon huonompaan kuntoon kuin ikinä. Suorastaan katastrofaaliseen (lääkäri: "Älä enää päästä ihoasi tällaiseen kuntoon, ethän...") Jos aknetaipumusta on, niin ihotautilääkärin tai pätevän yleislääkärin kanssa kannattaa olla hyvä yhteispeli, sillä yleisesti käytettyjä aknelääkkeitä ei saa käyttää (mahdollisenkaan) raskauden aikana. Ivf-lääkärin tietous DHEA:n vaikutuksesta akneen voi olla hyvä tai sitten olematon. Eräs hyvän klinikan lääkäri kysyi minulta olenko ehkä vaihtanut pesuainetta tai kosteusvoidetta, koska DHEA:n ei pitäisi mitään tuollaista aiheuttaa. Toinen ivf-lääkäri taas ilmoitti heti että akne on juurikin DHEA:n käytön yksi sivuvaikutuksista.

Muuta: Ensimmäiset kuurit toivat 1-1½kg painon laskua ja jonkin verran unettomuutta. Painon lasku loppui, mutta nyt kolmannen kuurin aikana edelleen tuo 2kpl tablettia illalla tekee univaikeuksia.

Vaikutuksesta munasolujen laatuun on omalta kohdalta vaikea sanoa mitään, olisi ihan spekulaatiota vielä 3 tuoresiirronkin jälkeen. Lääkärit kuitenkin sanovat että foolihapon lisäksi DHEA on niitä ainoita oikeasti vaikuttavia aineita. Se kun on kuitenkin hormonivalmiste eikä mikään "luontaistuote".

Vielä lääkärini mainitsi, että rapakon takana DHEA määrätään jo lähes säännönmukaisesti nelikymppisille, koska munasolujen laadun heikkenimnen siinä vaiheessa on fakta. Niinpä tuntuu turhalta että edes se ensimmäinen kierrokseni tehtiin ilman sitä. Kaksi seuraavaa DHEA:n kera.

Tässä pari tiedonmurusta.
Onnea matkaasi!

• Tykkää
Mulla ikävä kyllä ei vaikuttanut munasolujen laatuun eikä määrään.
Söin siis yhteensä 3kk, 2 aamulla ja 1 illalla, lääkäri määräsi ja hain yo-apteekista.
Meillä samanlainen oli tausta kuin teilläkin, eli hoidoista oltiin päästy tuoresiirtoihin ja
kerran saatu jotain pakkaseen, muut monitumaisia tai fragmentoituneita.
Mulla tosin endo vaivaa kovasti, joten sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti saat niistä avun :)

Minä söin dheata viime syksynä noin 3 kk ennen tammikuun 2. IVF hoitoa. Olin elämäni vedossa. Ensimmäisen käyttöviikon aikana oli hieman näppyjä naamassa, mutta hävisivät sitten kuin tuhka tuuleen. Unentarve väheni ja muutenkin olin virtaa täynnä ilman mitään probleemia. Kun kuuri loppui, oli kun olisin pudonnut johonkin monttuun, niin väsynyt olin. 1. IVF hoidon saldo ilman dheata oli 4 alkiota, joista 1 siirtokelpoinen ja muut roskiskamaa. 2. IVF:ssä sitten saatiinkin 6 alkiota, joista 1 siirrettiin ja 5 meni pakkaseen. Olin niin tyytyväinen, että dhea oli tehnyt tehtävänsä, kunnes matkan varrella neljä viidestä alkiosta kuoli sulatuksessa. Eli lopputulos ei ollut juurikaan parempi kuin ensimmäisessä hoidossa.

Kesällä aloitin dhea kuurin uudelleen, jotta ehtisin syödä sitä ennen kolmatta hoitoa pidempään. Sivuoireet alkoivat heti, naama kukki ihan järkyttävään kuntoon ja sydänoireet hiipi pikkuhiljaa mukaan. Luulin olevani luulosairas, kunnes sitten hengitysoireiden ilmaannuttua tulin järkiini ja lopetin dheat. Sydän ja hengitysoireet eivät lakanneet lopettamiseen (siitä on pian 2 kk), vaan kulkevat edelleen tässä elämässäni mukana, erityisesti mikäli on hormonihoitoja meneillään tai käytän esim. alkoholia.

Reseptin sain lääkäriltä ja lääkeannostukseni oli 1 aamulla ja 2 illalla. Suosittelen kyllä kokeilemaan, mutta havahtumaan ajoissa, jos pumppu tai hengitys alkaa reistaamaan. Uskon kuitenkin siihen, että se dhea auttaa toisilla ja toisilla sitten ei.

Kiitoksia että jaoitte kokemuksenne Jonnuli-77, Mirnela, johkunen ja Hiskias!

Täytyypä vähän miettiä mitä tässä tekee ja keskustella asiasta lääkärin kanssa. Olen kyllä julkisella hoidossa ja ovat todella nihkeästi suhtautuneet tällaiseen. :/

Hiskias, sivuoireet kuulostaa kyllä kurjilta. Kiitos varoituksesta. Toivottavasti helpottavat sinullakin ajan myötä. Ihan kaikkea ei ole valmis tekemään ja kokeilemaan, vaikka kieltämättä olo on aika epätoivoinen.... :headwall:

johkunen, mikä teillä on tilanne hoitojen kanssa? Jatkatteko vielä hoitoja omilla soluilla vai oletteko lopettaneet hoidon? Meillä on kolmas hoito tulossa vuoden vaihteen jälkeen, joten on ajankohtaista miettiä mitä sen jälkeen. En jotenkin jaksa uskoa että kolmaskaan hoito toisi onnen. Lahjasolut ovat käyneet mielessä.

piu-pau meille on tehty yhteensä 5 IVF:ä omilla soluilla ja vain yhdestä siis saatiin 2 passia.
Pidempien viljelyiden avulla (3-5pv) selvisi että meillä munasoluissa ongelma, joten ollaan nyt lahjamunasolujonossa kovasti menossa kohti hoitoa, mutta mulla leikataan ensin myös tuo endo että optimoitaisiin tilanne.
Mun diagnoosin munasolujen laadusta näiden perusteella teki niin julkisen lääkäri kuin yksityisenkin, eli olen kyllä hyvin halukas tuohon lahjamunasoluun josko sillä tärppäisi!

Toivottavasti saisit lääkäriltä jotain kantaa teidän tilanteeseen ja löytyisi sopiva ratkaisu :)

Täällä myös kokemusta dhea:sta. Itse käytin sitä omatoimisesti 3. Ivf:ssä. Tilasin ulkomailta ja ehdin syödä muistaakseni reilu 2 kk annostuksella kolme tabua päivässä. Sain siitä lähinnä päänsärkyä mutta sekin ihan siedettävissä määrin. Takana oli siis kaksi ivf:ää joista ensimmäisestä saatiin kohtuu hyvin muniksia ja siirrettävää kolmeen kertaan. Kahdesta niistä siirrosta testi plussaa mutta menivät kesken. 2. Ivf:ssä ei saatu siirrettävää ollenkaan (soluja tuli muistaakseni 3) kun alkiot lopettivat jakautumisen toisena päivänä. 3. Ivf:ssä saatiin vain yksi solu vaikka oli tuo dhea käytössä. Tämä oli kuitenkin kelvollinen solu, nyt rv 40 ja odotellaan pojan syntymää.

Kaikki hoidot tehtiin samalla kaavalla ja samoilla lääkkeillä. Mulla todella matala amh arvo jonka vuoksi hoidot tehty.

Tsemppiä kolmanteen hoitoon jos siihen päädytte.

• Tykkää
persika enpä ole tullut asiaa ajatelleeksi, mutta mulla aktiivinen endo ja tuosta yltä voit lukea kommenttini dheasta.
Käytin sitä siis viime joulukuusta maaliskuuhun jolloin viimeisin hoito. Endo paheni kovasti viimeisen hoidon jälkeen ja kesän ajan kivut ovat olleet kovempia kuin koskaan ja mm. siitä syystä olen menossa kuukauden päästä toiseen leikkaukseen.
Täytyykin kysellä lääkäriltä, mitä mieltä hän on asiasta! Kerro jos saat jostain myös vastausta ja tsemppiä sulle omaan taistoon :)

Nat
ei minulla on vielä kokemusta mutta sain reseptin ja hain 1 kuukauseksi pillereitä. 75 mg on tarkoitus vuorokaudessa.
merkillistä että netissä ei löydy paljon kehuja dhea:sta. ristiritaisia tutkimuksia. ja pahinta mitä on lukenut että noin 40 kymppisille jotka ovat poor responders on jopa haitallista. tässä on se tiedon lähde
niin... mietin kovasti kokeilen vai en.. kärsin koko elämän aknesta, ainoa viiko kun iho on kelvollisessa kunnossa on kierron alku, tai sitten HCG pistos ja sitten muutama päivää olen ihan kaunotar :)

tarvitaan lisää kokemuksia ketjuun.

Kiitos linkistä Nat.
Tämä on niin tyypillistä näissä asioissa. Täysin vastakkaisia näkemyksiä ja tukimustuloksiakin. Oli kai vain ajan kysymys että DHEA:kin on sitten joko "lähes ainoa tehoava" aine TAI sitten sitä ei lainkaan pidä käyttää.
*huokaus*

Heh, DHEA:sta ja aknesta olen kuullut nyt 3 erilaista näkemystä 3 eri hedelmöityshoitolääkäriltä klinikoilta Suomessa:
1. Dhea:n ei pitäisi mitään tuommoista (aknea) aiheuttaa, sehän on ihan samaa ainetta mitä ihmisen elimistö muutenkin tuottaa.
2. Akne on juurikin yksi dhea:n sivuvaikutuksista joillain potilailla.
3. Dhea:ta on käytetty aknen HOITOON.

Nat, mulla kans suurin piirtein sama aika takana. Sivuoireita ei ole tullut, onneksi. Hieman virkumpi olen. Päädyin tilaamaan DHEA:t Englannista. Viime kierto oli pitkästä aikaa hieman pidempi 30 pv. Hoitojen jälkeen kierto on ollut lyhyt 26 pv. Oviskin tuntui olevan myöhemmin.

Mulla DHEA hoitavan lapsettomuuslääkärin määräyksestä, samoin saatesanoin kuin Mirnelalla, että jenkeissä tätä määrätään meidän keissin tyyppisissä tapauksissa automaattisesti (kun ikä näkyy munisten kehnona laatuna).

Lääkärimme sanoin DHEA on emo- tai äitihormoni, joka on kehon kaikkien hormonien rakennusaine. Sen "nuorentava" vaikutus perustuu ymmärtääkseni tähän, että sen avulla varmistetaan, että teinivuodet jo ammoin taakseen jättänyt kehokin jaksaa tuottaa tarpeeksi tarvimiaan hormoneita. DHEA:ta voivat ymmärtääkseni käyttää yhtä lailla miehet kuin naisetkin.

Olen syönyt mulle määrättyä 3 x 25 mg:n vuorokausiannosta nyt kolme kuukautta (kaksi tablettia aamulla, yksi illalla). Aluksi otin iltanappulan yhdeksältä, ja silloin kärsin parin viikon ajan nukahtamisvaikeuksista - valvoin pikkutunneille. Aikaistin sen iltakuudeksi, ja nyt ei valvomisongelmaa ole ollut. Finnejä sen sijaan pukkaa melkein teinivuosien tapaan, mutta kaipa sen nämä muutamat kuukaudet kestää.

Vaikutuksesta munasoluihin ei ole vielä havaintoa, seuraavaa hoitoa suunnitellaan huhtikuuksi, jolloin olen käyttänyt DHEA:ta ja muita oletetusti munisten laatuun vaikuttavia aineita varmasti sen kolmen kuukauden ajan. Edelliskäynnillä lääkäri selitti pyynnöstäni munasolujen kypsymisprosessin, joka siis tosiaankin kestää kolme kuukautta, joten siltä kannalta on päivänselvää miksi tätäkin ainetta pitäisi vähintään sen aikaa nauttia, jotta vaikutusten olisi edes mahdollista näkyä.

Aika näyttää.

Nat
Aleksa2 dhea:n positiivisesta vaikutuksesta lapsettomuuteen ei ole mitään luotettavia tutkimuksia.

minun lääkäri on todella skeptinen teoriaan että munasolun kypsyminen kestää 3 kk
ei näin voi olla...
se mitä nykyinen teknologia pystyy seuraamaan ovat nuo 3 kk tai muiden lähteiden mukaan 4 kk
se mitä tapahtuu ennen vaihetta antral on todella vähän tutkittu

jos nuo 3 kk sääntö olisi totta niin voisin kuvitella munasoluen laatu on helppo parantaa, mutta käytännössä ei ole

sorry vaan
vaikea olla positiivinen
kuitenkin toivon vain parasta

Aleksa2 dhea:n positiivisesta vaikutuksesta lapsettomuuteen ei ole mitään luotettavia tutkimuksia.
Siksipä juuri kirjoitin, että aika näyttää.

No onpa kyllä lääkäreillä eri käsitykset ihmisen lisääntymisbiologiasta. Korostaisin nyt vielä, että lääkäri kertoi munasolujen kehittymisestä, ei siitä, miten DHEA niihin vaikuttaa tai on vaikuttamatta.

Enkä mä kyllä ymmärrä mistä vedit johtopäätöksen, että munisten laatua olisi helppo parantaa, jos olisi kiveen hakattu, että niitten kypsyminen vie kolme kuukautta - miten nuo asiat edes liittyvät toisiinsa, kypsymiseen menevä aika ja laadun helppo parannettavuus..?

Minulle ei lääkäri eikä kukaan muukaan ole ihmeitä luvannut, ei DHEA:n aiheuttamaa eikä minkään muunkaan aineen. Jos olisi, en sellaisiin lupauksiin uskoisi. Fakta nyt vaan on, että meillä on tässä elämässä kaksi yrityskertaa jäljellä, enkä minä aio olla se, joka vanhainkodissa puolen vuosisadan kuluttua pähkäilee, että olisikohan siitä DHEA:sta sattanut olla jotain apua, jos sitä olisi silloin kokeillut.

Kolmannen hoidon punktio ja tuoresiirto ohi. Tällä kertaa hoito meni paremmin. Soluja saatiin 14, joista 11 oli kypsiä. Kuusi hedelmöittyi eikä yksikään kuukahtanut. Tänään saatiin yks huippu tyyppi kyytiin ja pakkaseen meni 5 alkiota. Huima ero siis edellisiin hoitokertoihin verrattuna. Aikaisemmin ollaan päästy vain tuoresiirtoon yhdellä alkiolla.

Eroa edelliseen hoitoon oli isompi menopurannos ja suprecur-sumut alkoivat pari päivää alkaisemmin. Lisäksi aloitin toisen hoidon jälkeen nappailemaan DHEAta, foolihappoa ja ubiqinonia aimo annos. Tiedä sitten olisiko noilla ollut vaikutusta meidän tapauksessa alkioiden laatuun...varmuudellahan sitä ei tiedä.

Aleksa2, näin olen myös ymmärtänyt että luotettavia tutkimuksia näistä ei ole. Kaikilla eivät auta ja voi olla jopa haitallisempaa. Kannattaa siis kuulostella omaa oloaan! :)

Nostelen jos tulis lisää kokemuksia...
Millä nimellä tätä on Yliopiston apteekissa, kun ei ainakaan sen sivun haulla löytyny mitään?? Ei varmaan saa ainakaan ilman reseptiä?
Nyt kun lukenu tästä eri sivuilta niin hiukan kyl epäilyttää jokkut sivuvaikutukset, varotukset ym., ja että muuntuu testosteroniks suun kautta otettaessa. Ja jos ei oo täysin varmaa tutkimusta että tästä ois hyötyä.
Tossa oli melko hyvin tietoo ihan suomeks
Akuutti | yle.fi | Arkistoitu

Niin ja kuinka paljo aiemmin ennen hoitoo ja minkälaisella annoksella tota ubikinonia pitäs syödä? Onko ollu jollekin selkeetä apua?

Viimeksi muokattu:
Tutkimuksia on tehty paljon ja suurimmalle osalle vaikuttaa. Esim. Poor responder ryhmässä, jossa aiemmin kekskeytyneitä hoitoja 42 prosenttia laski 5 prosenttiin. Raskauksia aiemmin 0 prosenttia nousi yli 44 prosenttiin. Toisessa ryhmässä terveet nuoret naiset saivat enemmän keskenmenoja kuin vanhemmat jotka söivät dheata.
Täältä löytyy joistakin tutkimuksista, myös Q10. Fertility Research from Fertility Nutracueticals
q10 ei oo saanut tieteellistä tukea samalla tavoin. Jossain tutkimuksessa tosin 600 Mg päivässä syöneet olivat saaneet selkeesti tukea,josta haluttu tehdä tutkimusta lisää siitä voi käydä lukemassa tri tolosen sivujen kautta jossa kerrotaan q10:stä. Itse syön dheata ja q10 lisäksi vielä gelee royalea, paitsi en hoitokierrossa gelee royalea.
Tosta linkistä ei löydy tietenkään kuin osa tutkimuksista. Dhea lähti siis aikoinaan erään naisen omasta kokeilunhalusta, ikää 43 v, hänellä oli huono munasolureservii ja folleja oli vain muutama per hoito.dhea ta käytettyään vuoden, oli hoidossa tullut hyperstimulaatio, eli aivan päinvastaiseksi meni tilanne. Lisäksi useat tutkimukset tukee sitä, että vaikka dheata vaikutus alkaa näkyä jo 6-8 vkon kuluttua, sen todellisen vaikutuksen munasolujen laatuun ja alkioiden laatuun näkyy vasta kun dheata käytetty vähintään 6 kk. Koska munasolun koko kehittymisprosessi vie aikaa 6-9 kk. Joillakin vaatii sen puolisen vuotta, että saadaan tuloksia.
Ilman reseptiä ei saa dheata yliopiston apteekista, mutta se on turvallisin vaihtoehto. Verkkokaupasta tilattuna pillereiden pitoisuus on kuulemma ollut epätasalaatuista, eli vaikka pitäis olla 25 mg per tbl, se on ollut joskus 5- 75 mg per tbl

Kiitos, Pötkylää odotellessa, täytyypä perehtyä tarkemmin vielä noihin tutkimuksiin...ja myös mitä toi gelee royale pitää sisällään. Eikö tätä siis saa syödä hoidossa? Millon sitä sit syödään? Saako tätä ihan kaupan luontaistuotehyllyistä, kun YA sivun haulla ei ainakaan löydy?
Tosiaan jonkinlainen kehitysprosessi munasoluissa etenee 3kk ennen ovulaatioo, en oo tätäkään aiemmin tienny.
http://www.nettineuvo.fi/index.asp
Pieni joukko, noin 5-12 kpl alkaa kehittyä eteenpäin ja valmistautua ovulaatioon noin 3 kk ajan.
Mielenkiintosta tietoo on myös tämä
Munasolu – Wikipedia
Yhdysvaltalaisessa Massachusetts General Hospitalissa on saatu munasoluista uutta tietoa. Aiemmin oletettiin, että uusia munasoluja ei syntymän jälkeen enää muodostu. Tutkimuksessa kuitenkin todettiin, että munasarjoissa on kantasoluja, jotka voivat kehittyä munasoluiksi. Laboratoriossa kasvatettaessa kantasolut kehittyivät varhaimunasoluiksi, ja hiireen siirretyssä ihmisen munasarjan kudoksessa niistä kehittyi varsinaisia munasoluja. Kantasoluja odotetaan voitavan tulevaisuudessa käyttää hedelmättömyyshoidoissa, jos esimerkiksi syöpähoidosta on aiheutunut hedelmättömyys.[1]
Munasoluja voi syntyä vielä aikuisiällä

Nyt sitten vaan kun kehiteltäs joku lääke millä saatas tehtyä niitä uusia munasoluja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä