Rannekanavaoireyhtymä - onko tuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kivulias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kivulias

Vieras
Mulla diagnosoitiin se ja olen nyt sairaslomalla. Päivät kuluu vaihtelevasti. Välillä olo on suht normaali, tosin jonkinasteista sormien puutumista on lähes koko ajan. Saamani kipulääkkeet ei tahdo riittää kipukohtauksiin. Välillä kipu on jäytävää kolotusta mutta pahimmat kivut on hermokipuja, sitten vaan pidän kättä/käsiä kuuman kauratyynyn sisällä ja itken :( esim.autolla ajaminen on tuskaisaa kun kädet alkaa oikkuilemaan samantien, samoin pyykin ripustaminen.
Sairaslomasta huolimatta noitakin on pakko välillä tehdä.

Lääkäri määräsi siis lepoa ja venytyksiä.
Onko kukaan saanut tätä pois tuolla tavalla, vai miten? Tuttava sanoi että leikkaukseen, muuten ei lähde. Tuleeko tässä nyt lojuttua sairaslomalla sitten kuinka kauan? KOkemuksia? Tällä viikolla käyn fysioterapiassa ja aion samalla varata uutta aikaa lääkärille, koska ei lepo auta yhtään (?) vaan haluan sinne hermoratatutkimukseen.

No, sekavaa juttua ja sormet puuduksissa kirjoittaminen kestänyt kauan mutta siis ... kokemuksia sinun tai tuntemasi ihmisen rannekanavaoireyhtymästä siis kaipailisin?

tuttua on, muutaman vuoden takaa....kipulääkkeistä en saanut apua, mulla kylmä auttoi aina hetken kerrallaan, yöt oli tuskaisia, puristusvoima ihan kadoskissa, lapset oli pieniä tuolloin, en voinut ees lastenvaunuja kunnolla työntää tai puhua puhelimessa, kirjoittaa tms. Vaikea-asteinen ahtauma todettiin ja leikattu on 4,5v sitten, vaivat jäi leikkauspöydälle!!! jotenkin en usko, että sairasloma viavaa parantaa...
Mä sain kans jossain vaiheessa hoito-ohjeeksi venyttelyjä, rannetuen ja laihduskäskyn!! (ei auttanu, ja leikkaavalta lääkäriltä sit kysyuin, vaikuttaako ylipaino---ei vaikuta!! tosin eihän siitä laihtumisesta noin ykeisesti ottean tietenkään haittaakaan olis....)

tuttua on, muutaman vuoden takaa....kipulääkkeistä en saanut apua, mulla kylmä auttoi aina hetken kerrallaan, yöt oli tuskaisia, puristusvoima ihan kadoskissa, lapset oli pieniä tuolloin, en voinut ees lastenvaunuja kunnolla työntää tai puhua puhelimessa, kirjoittaa tms. Vaikea-asteinen ahtauma todettiin ja leikattu on 4,5v sitten, vaivat jäi leikkauspöydälle!!! jotenkin en usko, että sairasloma viavaa parantaa...
Mä sain kans jossain vaiheessa hoito-ohjeeksi venyttelyjä, rannetuen ja laihduskäskyn!! (ei auttanu, ja leikkaavalta lääkäriltä sit kysyuin, vaikuttaako ylipaino---ei vaikuta!! tosin eihän siitä laihtumisesta noin ykeisesti ottean tietenkään haittaakaan olis....)

Mä luin että ylipaino vaikuttaa .. olen itse ylipainoinen :( ja laihduttelen koko ajan koska mulla on alkanu polvetkin reistailemaan ihan vaan painon takia.

pystyitkö käymään töissä leikkausaikaa odottaessa. Mietin että kuinka pitkä homma tästä oikein tulee? :(

Tuttua on! Koskaan en kylläkään ollut sairaslomalla, paitsi molempien ranteiden leikkauksen jälkeen.
Vasempaan ei oikein hyvin onnistunut, vaivaa edelleen ja sormet puutuu.

[QUOTE="joo";29527290]Tuttua on! Koskaan en kylläkään ollut sairaslomalla, paitsi molempien ranteiden leikkauksen jälkeen.
Vasempaan ei oikein hyvin onnistunut, vaivaa edelleen ja sormet puutuu.[/QUOTE]

Mitä työtä teet?
Minulla fyysinen työ, paljon käsillä tekemistä.
Mietin että otanko lisää sairaslomaa (jos lääkäri sitä tyrkyttää) koska jos ei lepo tähän edes auta niin mitä hyötyä mun on kotona olla ... ahdistaa sekin.

Mutta hermokipukohtaukset on kyllä kamalia :/ eilen tuli illalla ja kesti n. 20min..

leikattu on n.1,5 kk sitten ja nyt viimeviikolla töissä oli raskaammat hommat ja koko viikonlopun särki! puutumiset kyllä jäi leikkaussaliin mutta voimat ei ole vielä palautuneet ja nyt pitäisi tehdä päätöstä toisen käden leikkaamisesta... olis ees yks käsi kunnossa.

Minulla v. 2006 diagnosoitiin sama vamma (Canalis carpi) Lääkäri sanoi, että helppo homma, leikataan.
Totesin että ei tule kuuloonkaan, olen soittanut kitaraa yli 20 v. ja aion vielä jatkaa. hermoratahieroja vinkkasi, että kokeile ensin; voitele käsi olkapäästä sormiiin asti omenaviinietikalla,(liuottaa hermokimppuun kertyneen natriumin pois ts. sen josta vamma lähtee liikkeelle) Seuraavaksi mene apteekkiin/luontaistuotekauppaan ja osta kuparia. Kuparilla saa "nollattua" "kipumuistin", Siis ns. aavesäryn joka saattaa jäädä, kuten niille ,joilta on poistettu esim. käsi tai jalka. En ole koskaan uskonut noihin luontaisjuttuihin ja pitänyt niitä aina vähän ns. huuhaana.. Mutta olin väärässä. se auttoi

On tuttua. Jokaisen raskauden puolivälissä on tullut mulle.
Ainoa mistä olen apua saanut, on ranteen lastoittaminen. Ranne ei saa liikkua yhtään!
Onneksi vaivasta on päässyt heti kun vauva on putkahtanut maailmaaan!

Mulla on diagnosoitu rannekanavaoireyhtymä. Olen ollut pari kertaa sairauslomalla sen takia, mutta leikkaukseen en ole joutunut. Levolla ja tulehduskipulääkkeillä hoitunut.

Ehkä menin ajoissa lääkäriin, ettei päässyt ihan niin pahaksi? Puutuminen valvotti niin paljon öisin, että oli pakko mennä. Nyt olen yrittänyt pitää yläselän, käsien ja olkapäiden lihakset paremmassa kunnossa, se on minulla toiminut. Tsemppiä!

Mä olin lasten kanssa kotona silloin kun leikattiin, eli ei saikkua...leikkauksen jälkeen oli muistaakseni 2vko täydellinen nostelukielto, silloin lapset oli hoidossa, kun olivat vasta alle 1v ja 3v

Minulla v. 2006 diagnosoitiin sama vamma (Canalis carpi) Lääkäri sanoi, että helppo homma, leikataan.
Totesin että ei tule kuuloonkaan, olen soittanut kitaraa yli 20 v. ja aion vielä jatkaa. hermoratahieroja vinkkasi, että kokeile ensin; voitele käsi olkapäästä sormiiin asti omenaviinietikalla,(liuottaa hermokimppuun kertyneen natriumin pois ts. sen josta vamma lähtee liikkeelle) Seuraavaksi mene apteekkiin/luontaistuotekauppaan ja osta kuparia. Kuparilla saa "nollattua" "kipumuistin", Siis ns. aavesäryn joka saattaa jäädä, kuten niille ,joilta on poistettu esim. käsi tai jalka. En ole koskaan uskonut noihin luontaisjuttuihin ja pitänyt niitä aina vähän ns. huuhaana.. Mutta olin väärässä. se auttoi

Höpö höpö.

Jos nyt ekana lakkaisit hoitamasta ranteita lämpimillä kääreillä. Pahennat kipua. Laita kylmää.
Yöllä herätessäsi, lähde liikkeelle ja heiluttele käsiäsi.
Käytä rannetukia erityisesti öisin.
Älä rasita ranteita.
Mene lääkäriin ja järjestä itsesi leikkaukseen.

Jos nyt ekana lakkaisit hoitamasta ranteita lämpimillä kääreillä. Pahennat kipua. Laita kylmää.
Yöllä herätessäsi, lähde liikkeelle ja heiluttele käsiäsi.
Käytä rannetukia erityisesti öisin.
Älä rasita ranteita.
Mene lääkäriin ja järjestä itsesi leikkaukseen.

hermokipuun voi laittaa kumpaa vaan, kumpi vaan tuntuu paremmalta
ei ole sama kuin tulehduksellinen sairaus

On tuttua!Mä olin vuoden jopa osa-aikasella työkyvyttömyyseläkkeellä ko vaivan takia.Ja sitä ennen koko putken sairaslomalla mitä kela maksaa..
Mulla ei auttanut mikään kipuun,söin kipulääkettä jos jonkinlaista,tein annetut jumpat ym....Sitten alkoi jo lääkäri vihjata että vikä onkin mun korvien välissä-antoi viikon lisä lomaa ja "jos nyt vielä sitten kipuilee niin katotaan jotain.."Eräänä yönä kipu sitten äityi niin kovaksi,että mä oikeesti huusin ja hakkasin ranteitani ovenpieliin,olin niin valmis katkomaan vaikka tylsällä leipäveitsellä käteni irti!

Mun ranteet leikattiin 2004 ja 2005,kivut loppui siihen!Nyt on alkanut vasen ranne oirehtimaan uudelleen,mutta se kirurgi sanoikin jo suoraan,että se ranne ei ihan mennyt kuin piti..ja asiaahan ei auttanut viikon päästä kaatuminen ranteen varaan-haava repesi auki uudelleen.

Ehdottomasti:lääkäriin uudelleen ja leikkausjonoon!

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29527724:
On tuttua!Mä olin vuoden jopa osa-aikasella työkyvyttömyyseläkkeellä ko vaivan takia.Ja sitä ennen koko putken sairaslomalla mitä kela maksaa..
Mulla ei auttanut mikään kipuun,söin kipulääkettä jos jonkinlaista,tein annetut jumpat ym....Sitten alkoi jo lääkäri vihjata että vikä onkin mun korvien välissä-antoi viikon lisä lomaa ja "jos nyt vielä sitten kipuilee niin katotaan jotain.."Eräänä yönä kipu sitten äityi niin kovaksi,että mä oikeesti huusin ja hakkasin ranteitani ovenpieliin,olin niin valmis katkomaan vaikka tylsällä leipäveitsellä käteni irti!

Mun ranteet leikattiin 2004 ja 2005,kivut loppui siihen!Nyt on alkanut vasen ranne oirehtimaan uudelleen,mutta se kirurgi sanoikin jo suoraan,että se ranne ei ihan mennyt kuin piti..ja asiaahan ei auttanut viikon päästä kaatuminen ranteen varaan-haava repesi auki uudelleen.

Ehdottomasti:lääkäriin uudelleen ja leikkausjonoon!

Onpas hurjaa. Hienoa että kivut loppuivat leikkaukseen!! On tämä aika raskasta. Aamu alkoi ihan hyvin. Kävin lenkillä mutta käsien "roikkuessa" sivulla, ne puutuvat myöskin. En jaksa olla sisälläkään koko aikaa!

Nyt sitten ripustin pyykit kuivumaan ja kädet väsyi samantien, piti pitää taukoja. Siis taukoja pyykinripustamisesta!!! Ja nyt kädet sitten on kipeät. Otin Burana 800mg ja Panacodin, vielä ei apua .. hieron käsiäni ja kipu on mielessä koko ajan :(

Onko se kupari voiteen muodossa vai mikä?
Oikea käsi on paskana enkä ole saanut apua siihen. Nyt alkaa mennä vasen käsi.
Teen fyysisesti raskasta työtä. Olen tehnyt sitä 24v. ajan.

[QUOTE="kymysys";29528372]Pystyitkö käymään töissä samalla ja odottelemaan leikkausta?[/QUOTE]

Joo. Työni ei ole fyysisesti kovin raskas, eikä mulla ollut juurikaan kipuja. Vain voimattomuutta ja käsien puutumista.

Toki oli juttuja, joita en voinut tehdä: lakaiseminen (harjan varren pitely ei onnistunut), ompelu, neulominen, virkkaus (kädet turtuivat hetkessä) tai esim. hommat, joita piti tehdä kädet ylhäällä, vaikkapa pyykin ripustus, hiusten laitto (ei vaan enää pysynyt mikään käsissä). Eniten palkkatyötä vaikeutti se, että kirjoittaminen kävi tosi hankalaksi.

Minulla tuli esikoista odottaessa molempiin käsiin 2kk ennen laskettua aikaa, hoitona sain pari kertaa yksityisellä kortisonipiikin ranteisiin ja auttoi jonkin aikaa, yöt nukuin lastat käsissä (kovat lastat kyynärpäihin asti) ja kun ei helpottanut lapsen syntymän jälkeen päädyin leikkausjonoon..Onneksi vaiva alkoi helpottaa ennen leikkausta, mutta jos ei olisi alkanut niin leikkaus kuulemma paras keino päästä vaivasta eroon. Luulisin, että myös ylipaino vaikuttaa, koska raskausaikana juuri turvotus suurena syynä ja raskauden/turvotuksen jälkeen yleensä helpottaa itsekseen.

Ehdottomasti Kavalaiseen jäsenkorjaukseen. Ekan kerran käynyt ja tenniskyynärpää ja rannekanava jo parempi! 1,5viiikon päästä uudestaan. Ei tarvitse leikellä.

Mulle tuli rannekanavaoireyhtymän oireita ekan raskauden aikana, synnytyksen jälkeen loppuivat, mutta palasivat seuraavien raskauksien aikana ja kolmannen lapsen jälkeen oireet jäivät ns. "päälle", ja vielä nuorimman lapsen ollessa 3.5-vuotias oireet oli jokapäiväisiä. Pystyin nukkumaan ainoastaan toisella kyljelläni, muutoin oikea käsi puutui tosi nopsaan. Jos kuorin perunoita tai esim. kirjoitin käsin, jouduin vähän väliä ravistelemaan puutumisen kädestäni pois. Kävin lääkärissä tutkimuksissa ja oikea ranteeni leikattiin kaksi vuotta sitten. Leikkaus onnistui hyvin ja käsi toimii nyt täydellisesti. En tiedä olisko muut konstit mua auttaneet, epäilen. Suosittelen leikkausta kyllä ehdottomasti!!

Yhteistyössä