[QUOTE="tiipii";29525893]Mun mielipiteeni on se, että on ok, mikäli tilanne on sellainen, että se vaihtoehto on vähiten huono. Esim., jos sikiö on niin sairas, että jo odotusaikana tiedetään, ettei tule elämään syntymänsä jälkeen. Tai ädin henki on vaarassa raskauden takia/aikana..eikös sellaistakin voi olla? Tai, jos raskaus on saanut alkunsa raiskauksesta, ja vieläpä silloinkin, jos odottava ihminen on itse aivan lapsi.. Joten joo, mun mielestä abortti on ok.[/QUOTE]
Tiipii, perustelet aborttia niillä syillä, jotka pätevät vain harvoin.
Vuoden 2012 aborteista:
3,2 % tehtiin sikiövaurion takia (ensimmäinen perustelusi)
0,4 % lääketieteellisistä syistä (toinen perustelusi)
0,2 % eettisistä syistä (kolmas perustelusi)
2,9 % alle 17 v. (neljäs perustelusi)
SE, mitä et maininnut oli abortin käyttö jälkiehkäisynä:
91,9 % sosiaaliset syyt = 9243 aborttia
Minusta ei ole ok, jos yli 90 prosenttia aborteista tehdään syistä, jota puolustajat eivät halua mainita.
Tässä ammattilaisen näkemys Turun Sanomista lainattuna:
"Abortin perustelut ovat kuitenkin viime vuosina muuttuneet huomattavasti. Taloudellisten ja henkilökohtaisten huolien sijaan yhä useammalla puitteet lapselle olisivat kunnossa, mutta oma mukavuudenhalu ajaa ohi. Näin ainakin Turun ehkäisyneuvolan vastaavan lääkärin Anneli Kivijärven kokemuksen mukaan.
- On alkanut tulla asiakkaita, joiden asiat ovat liiankin hyvin lapsensaannin kannalta. He ajattelevat, että eivät halua, eivät jaksa, vauva pilaa elämän. Jotkut sanovat, että heillä on upea talo, mutta sinne ei sovi lapsi, tai että lemmikkikoiran agilityharrastus vie niin paljon aikaa, että vauva ei sovi yhtälöön, hän kertoo Turun Sanomille.
Suurin osa tehdyistä aborteista on turhia, Kivijärvi huomauttaa. Ehkäisyä ei ole käytetty tai kondominkäyttöä ei ole hallittu. Turussa yksi suuri raskauden keskeyttäjien ryhmä ovat vuoden sisällä synnyttäneet, jotka aloittavat yhdynnät ennen kuin ehkäisy on kunnossa.
Myös asenteissa on korjattavaa.
- Abortti on monille liki sama kuin ehkäisykeino. Toivoisin, että naiset alkaisivat arvostaa kehoaan."