Mikä (joku kirosana) tarve anopeilla ja äideilllä on neuvoa ja arvostella miniän/ tyttären vauvan hoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sapettaa!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sapettaa!!!!

Vieras
Ihan oikeasti. Pieni purkaus lukijoille.

Luuletteko ettei teistä puhuta negatiiviseen sävyyn kotona miehen kanssa. Teitä ei enää jaksa kuunnella!
Tajuatteko että kaikilla on omat hoitotavat ja se teidän 30 vuotta vanha hoitotapa ei ole ainoa oikea, saatikaan enää päde nykypäivänä!!!

Ajatte vaan meidän perheen kauemmaksi ja ei tarvitse ihmetellä miksei kutsuta kylään tai ei kiinnosta puhua puhelimessa.

Joka kerta kun ollaan tekemisissä, tulee jotain peetä niskaan.

Kauhistellaan asioita mitä teemme, vaikka ne ovat täysin nykypäivän suositsten mukaisia asioita, tai sitten ihan normi arkeen liittyviä vauvan tarpeista syntyneitä asioita.

Mulla keittää kohta niin yli että tekee mieli sanoa rumasti. Omalle äidille voi sanoa tiukemmin asioista, mutta siltikään ei mene perille.
Anoppi on niin vahva nainen, että sille ei ole helppo sanoa mitään ettei syty 3 maailmansota. Alkaa muuten poikaaskin ärsyttään kohta yliäyräiden että en se ole vaan minä joka tässä kiehuu.

En tiedä miten saisin hyvällä noi kaks ymmärtämään että me twhdään juuri niin kuin meidän perhe parhaaksi näkee???
Tai sitten jos ei hyvällä niin pahalla, mutta vinkkejä kaivataan.

Tiedän että lapsenlapsi on mummoille tärkeä, mutta nyt jotain rajaa tohon puuttumiseen. Loppuu kohta lapsen hoitamiset ja kyläilyt kun aina on jotain sanottavaa. Oletteko mummot ajatelleet tätä vaihtoehtoa?? Tätäkö te toivotte vai miksei se huomauttelu lopu??

Sekin on suorastaan peestä että kun lapsi on teillä hoidossa niin ei noudateta minun antamiani neuvoja lapsenhoitoon liittyvissä asioissa. Ja tässä on kyse perustavaa laatua olevassa asiassa kuten syömisessä. Se on meillä ongelma, tiedän sen, mutta sitä tarkemmin pitää kuunnella meidän neuvoja eikä aleta toimia kuten itse näkee parhaakseen. Se ei ole teidän vauva. Se on meidän.

No ei sunkaan tarvi niin orjallisesti noudattaa kaikkia nykypäivän lastenhoitosuosituksia. Omaakin järkeä voi kuunnella ja joskus muiden neuvoja. Sieltä saattaa tarttua mukaan jotain hyödyllistä.
Oletko itse ajatellut, että omassa asenteessasi olisi jotain korjattavaa. Vaikutat ärsyttävälle.

Miksi et avaa suutasi?

Miksi pidättää kaikki sisällä ja sitten lopulta räjähtää niin että palaa sillat kokonaan pitkäksi aikaa ja sitten menee pilalle miehesi ja vanhempiensa suhde.

Sun pitää sanoa asiallisesti, mutta tiukasti että teille on tärkeää että tehdään näin ja jos se ei onnistu, niin emme voi tulla tänne tai tuoda lasta hoitoon tänne.
Sanot tiukasti että et halua kuulla niitä ohjeita, mutta mielellänne kuitenkin kävisitte kylässä.

Vaikeatkin asiat saa menemään perille, kun keksii oikean tavan ilmaista ne. Kirjaa vaikka paperille mitä sanotte ja miten, kiukkupäissänne tylyttämällä ne eivät mene perille oikein.

Mutta onko sulla munaa siihen?

Miksi jumaleisson mun pitää kuunnella muiden neuvoja jos meillä on suunnilleen toimivat omat hyvät systeemit??
Kerro se, haluan mielenkiinnolla kuulla. Koska tämä on se ydinkysymys näiden mummojen kanssa. Meillä toimii nukutukset ja nukkumaanmenoajat mutta äidin mielestä niissä on jotain vikaa. Vauvan pitäisi mennä kuulemma myöhemmin nukkumaan. Miksi..?
Neuvot koskevat toimivia asioita, niin en kaipaa kenenkään neuvoja silloin.
Pyydän neuvoa jos sitä tarvitsen.

Enkä todellakaan noudata orjallisesti suosituksia vaan tottakai sovellan niitä. Mutta nykypäivän suositukset ovat minulle tottakai ohjenuora jonka avulla olen saanut meidän systeemit sellaisiksi kun ne ovat.
Miksi niitä pitää muuttaa? Kun munmot niin haluavat? Vaikka ei olisi tarvetta.

Vastaapa mulle niin pääsen niiden kahden ärsyttävän pään sisään.

Omalle äidille on munaa sanoa vaikka mitä. Ja olenkin sanonut tiukasti mitta hän ei kuuntele.

Anopille en uskalla sanoa hirveästi mitään koska syttyy 3. Maailmansota.

Jos jollain olis joku taikatemppu jolla saan hyvällä sanottua asiat. Esim. Joku millä itse on selvinnyt ko. tilanteesta tai vaikkei olisikaan ollut samassa tilanteessa, niin ehkä joku on fiksumpi ilmaisemaan asiota että saa ne perille. Eli neuvoja kaivataan ;)

Mä oon samaa mieltä suosituksista. Jos ne toimii, miksi niitä ei noudattaisi. Musta oli tosi helppoa noudattaa neuvolan ohjeita mm. ruokailun, syömisen, nukkumisen suhteen. Toki olisi miettinyt muutoksia, jos ei olisi toiminut.

Mutta ymmärrän ap:n ärtymyksen, jos joku haluaa turhaan ja väenvängällä tehdä toisin,. Toki voit kysyä, että mitä anoppi/äiti hakee neuvoillaan, kun te olette tyytyväisiä tilanteeseen.

Näin on aina ollut ja tulee aina olemaankin.=)

Äidillesi kirjoitat asiat paperille ja luettuaan äitisi laittaa siihen allekirjoituksensa, että on nyt asian sisäistänyt.

Anoppisi hoitelee sitten poikansa eli miehesi.

Jos ei mene perille, tauko tapaamisissa varmaankin auttaa.

[QUOTE="Aapee";29517217]Miksi jumaleisson mun pitää kuunnella muiden neuvoja jos meillä on suunnilleen toimivat omat hyvät systeemit??
Kerro se, haluan mielenkiinnolla kuulla. Koska tämä on se ydinkysymys näiden mummojen kanssa. Meillä toimii nukutukset ja nukkumaanmenoajat mutta äidin mielestä niissä on jotain vikaa. Vauvan pitäisi mennä kuulemma myöhemmin nukkumaan. Miksi..?
Neuvot koskevat toimivia asioita, niin en kaipaa kenenkään neuvoja silloin.
Pyydän neuvoa jos sitä tarvitsen.

Enkä todellakaan noudata orjallisesti suosituksia vaan tottakai sovellan niitä. Mutta nykypäivän suositukset ovat minulle tottakai ohjenuora jonka avulla olen saanut meidän systeemit sellaisiksi kun ne ovat.
Miksi niitä pitää muuttaa? Kun munmot niin haluavat? Vaikka ei olisi tarvetta.

Vastaapa mulle niin pääsen niiden kahden ärsyttävän pään sisään.[/QUOTE]

Sussa on ärsyttävää se, että sä välität jonkun muun sanomisesta noin kovasti. Jos teillä on kerran kaikki niin hyvin, niin miksi sä vedät herneitä nenään. En mä ainakaan jaksanut noteerata muiden neuvoja, jos ne oli mun mielestä tyhmiä ja tarpeettomia. Sensijaan sä olet viittävaille matkalla märylle.
Sä vaikutat ärsyttävälle. Lakkaa olemasta tollanen hermokimppu.

voi vain kuunnella mitä heillä on sanottavaa ja sen jälkeen todeta, että kiitos mielipiteestäsi, mutta koen itse osaavani ratkaista sen parhaiten mikä systeemi meillä toimii, joten toimimme sen mukaan.

Voi kai sen ihan ystävällisestikin sanoa, ettei ne neuvot kiinnosta ja jos niistä jaksaa toinen aina vaan aloittaa, niin keskeyttää sen alkuunsa ja sanoo ettei jankuttaminen asiassa auta mitään, vaan hoidat itse lapsesi niin kuin parhaaksi näet.

Luulis sen nyt jossain vaiheessa loppuvan. Oon itsekin "joutunut" omalle äidilleni sanomaan, että osaan kyllä hoitaa lapseni ja tiedän mikä hänelle on parasta, ettei tarvi olla huolissaan.

En halua kuunnella niitä. Olen nyt monta kuukautta koittanut jaksaa kuunnella ja olla välittämättä. En enää kykene siihen. Mulla tulee oikeasti itku kun en jaksa enää niitä neuvoja. Ne tulee pyytämättä ja nousee esiin kun puhutaan meidän arkeen liittyvistä asioista.
Miksi ne ajattelee ettei me osata (lue: minä osaa) hoitaa lastansa, vaan tarvitaen jostain syystä uudet systeemit, kun meidän hommat ei käy heidän pirtaan.

Mä hoidan meillä aikalailla nää puhelimessa puhumiset molempien mummojen kanssa ja kun koko ajan sieltä ja täältä tulee huomautteluja niin en enää jaksa. Joten olen hermokimppu, todellakin!
Enkä pääse siitä irti ennen kuin ne kaks perääntyy.

Meidän äiti on aina naureskellut, kuinka nuo ohjeistukset muuttuvat. Meillä sisaruksilla on suurimmillaan 15 v ikäero ja ohjeet on sinä aikana muuttuneet paljon. Omilla lapsilla suurin ikäero on 7 v ja heidänkin kohdallaan ohjeistukset ehtivät muuttua monessa jutussa. Varmaan sitten noiden omien lasten saadessa lapsia on taas aivan eri ohjeistukset.

Mummoilta voi saada ihan hyviä toimivia vinkkejäkin, pitää osaa vaan suodattaa. Monesti kannattaa kyllä vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja tehdä niin kuin itse parhaaksi katsoo, jos se toimii.

Varmaan voisii saada toimivia vinkkejä, mutta mä en jaksa poimia niitä sen peen seasta. Tai täytyy kyllä sanoa että yhtään käyttökelpoista vinkkiä en ole kuullut.
En edes viitsi kertoa mitä "vinkkejä" olen saanut!
Ne ei ole tätä päivää ja en ymmärrä miten niin on voinut tehdä edes ennen. En ikinä hoitaisi niin lastani.

Tuota ehkäpä se olisi hyväkin jos se kolmas maailmansota teille tai anopille siis tulisi, jos sillä saisi anopin tajuamaan että te pyydätte kyllä apua jos sellainen hetki tulee.

Tiedän kyllä tunteen, oma ex anoppini ilmoitti minulle myös aikoinaan kuinka tein sen ja tuon hänen mielestään väärin ja jopa silloin kun minun oma mummoni eli hän tuli neuvomaan kuinka pikkuvauvalle voi antaa lusikallisen konjakkia ja kyllähän nyt 1v pitää saada juoda tuttipullosta maitokahvia :laugh: joten kyllä täälläkin on aikamoiset sodat ja neuvottelut käyty
kuin se että älä selkääsi käännä kun lapsi oli pieni,
tokihan 1v kuuluu saada dumlekarkkia suuhun ettei hänelle tule paha mieli, sillä nyt niin haittaa jos toinen meinaa tukehtua.
Kuten huomaat on vähän oppimista näillä vahemmilla ihmisillä sillä silloin on nuo suositukset olleen sitä mitä sattuu ;)
Joten kova kovaa vasten ja teet selväksi niinkuin asiat on :)

tsemppiä taistoon ja jos saisit sen miehesikin sanomaan ihan kunnolla suun puhtaaksi sille äidilleen, molemmat nyt vaan napakasti sanotte oli kyse äidistä tai anopista ;)
mutta te olette vanhempia ja te päätätte.

Huh huh! Niin toivon, että nämä anopeista valittavat eivät itse ole sitten kaameita anoppeja tulevaisuudessa :D

Mä uskon että tällaisen koulun kun saan, niin en unohda tätä ahdistusta ja surua ja vihaa koskaan.
En tule koskaan käyttäytymään heidän tavoin tulevaisuudessa.

Tiedän että ystävilläni on huomaavaisia äitejä ja anoppeja, joten ei tämä ole mikään automaatio että vanhempien pitää toimia niin kuin mulle nyt on sattunut käymään.

Silloin kun anopin ohjeet ja neuvot satuttavat eniten. On asioita joissa rakas anoppisi on oikeassa.
Itsesi on vain vaikea myöntää tosi asioita ja ryhtyä rakentavaan keskusteluun.

[QUOTE="Vieras.";29517361]Silloin kun anopin ohjeet ja neuvot satuttavat eniten. On asioita joissa rakas anoppisi on oikeassa.
Itsesi on vain vaikea myöntää tosi asioita ja ryhtyä rakentavaan keskusteluun.[/QUOTE]

Ei mikään yksittäinen neuvota satuta. Vaan se neuvojen tulva mitä en voi paeta.
Ja mietin miksi edes vastaan sulle. Mutta edelleenkään, en lähde vaihtamaan meidän suunnilleen hyvin toimivia systeemejä vain koska mummot niin haluaa.

Onko sulla mt ongelmia? Tai ongelmaa luetunymmärtämisessä? Vai oletko samanlainen mummo kuin meillä, jota poikasintai tyttäresi perhe nykyisin karsastaa.

Ja mainittakoon vielä että mummoillakin on eri näkemykset eri asioista. Toisen mielestä meidän pitää tehdä tietyt asiat tietyllä tavalla ja toisen mielestä toisella tavalla.
Joka tapauksessa - ei meidän tavalla. Eikä varmaan toistensa tavoillakaan, vaikka jompi kumpi valittais mommojen tavoista.

Et koita nyt sit pysyä tässä vielä väleissä! Huh. Vaikeeta on.

Seeee napanuora tarttis katkastaaaa.......
Hoivavietti on ja pysyy vanhemmilla. Jälkeläisistä ja heidän jälkeläisistä kuuluu huolehtia.
Oletteko koskaan, kumpikaan sinä ja miehesi katkaisseet sitä napanuoraa, näyttäneet, sanoneet, että kyllä me pärjätään, pyydetään apua tarvittaessa. Ja oletteko koskaan tehneet asialle mitään jos teidän yksityisyyttä ei kunnioiteta? Oletteko ikknä edes osanneet sanoa, että tulee pahamieli.

Hyvä itsetunto tarvitaan. :-) Olen myös kuunnellut mummojen neuvoja näistä asioista jo 12 vuotta ja todennut, että välillä tulee hyviä ideoita. Ei kannata ottaa hernettä nenään. Jos tietää, että omat tyylit passaa meidän lapselle, voi poimia mummujen puheesta vinkkejä, joita voi soveltaa omaan toimintaan. Niin kuin aiemmin oli puhetta. Mummujen läpätys ei ole hyökkäys sinua kohtaan vaan huoli ja halu auttaa teidän perhettä. Lähisukulaisia, kun olette. He eivät haluaisi, että joutuisit tekemään samoja virheitä, kun mitä he ovat aikoinaan tehneet. Kukaan ei ole täydellinen. Oppi ja ikä kaikki. :-)

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Joo, oon joutunut nieleskelemääna anopin neuvoja mitkä eivät ole loppuneet vaikka ystävällisesti mutta tiukasti oon pyytänyt. Itsehän mä hoidan lapsia miten hoidan, mutta mummo käyttää omia sääntöjään kun lapset ovat siellä. Esim. Ostivat 2vuotiaalle tutin kaupasta vaikka se oli jätetty pois kuukausi aiemmin. Anopin mielestä tutista luopuminen ei ollu hyvä juttu lapsen psyykkeelle. Lisäksi ovat käyttäneet lapsia lähes joka kerta jostain syystä terveyskeskuksessa, vaikka eivät oikeasti ole kipeitä. Noh, enää en sinne tuota nuorempaa hoitoon annakaan.

Yhteistyössä