Lasten jääkaapilla käymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyy kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aamupala, välipala ja iltapala on sellaisia ruoka-aikoja jolloin 7v ja 9v saa ottaa mielensä mukaan, toki välillä on jotain tiettyä. Ruoka-aikojen ulkopuolella ei jääkaappia kömpätä turhaan.

no ei meillä lapset jääkaapille mene sillon ku tykkäävät... säännölliset ruoka-ajat on, joten ei edes tarvetta ole. tottakai jos nälkää valittelevat, saavat ruokaa ottaa! aamulla syödään heti aamupala, koulussa lounas, koulun jälkeen välipala, sitten päivällinen ja vielä iltapala. ei ole lapsilla ollut tarvetta sen kummemmin jääkaapilla käydä.

No kuuluu mielestäni ihmisen perusoikeuksiin saada käydä kotonaan jääkaapilla, vessassa, juoda jos on jano, katsella tv:tä, käydä koneella.

Kyllä meillä vanhemmat rajoittaa lasten tv:n katselua ja tiestikan käyttöä, eikä jääkaapillakaan ravata yhtä mittaa. Meillä on ruoka-ajat, jolloin syödään sitä mitä pöytään on katettu, eikä lapsen ole hyvä oppia ravaamaan jääkaapilla jatkuvasti. Iltapalaa olen antanut varsinkin isomman lapsen 9v. itse ottaa, mutta nuoremmalle 6v:lle laitan itse. Myös välipalaa koululainen saa tietenkin itse ottaa, kun me vanhemmat ollaan töissä, mutta aika usein unohtaa koko homman.

Kyllä meillä vanhemmat rajoittaa lasten tv:n katselua ja tiestikan käyttöä, eikä jääkaapillakaan ravata yhtä mittaa. Meillä on ruoka-ajat, jolloin syödään sitä mitä pöytään on katettu, eikä lapsen ole hyvä oppia ravaamaan jääkaapilla jatkuvasti. Iltapalaa olen antanut varsinkin isomman lapsen 9v. itse ottaa, mutta nuoremmalle 6v:lle laitan itse. Myös välipalaa koululainen saa tietenkin itse ottaa, kun me vanhemmat ollaan töissä, mutta aika usein unohtaa koko homman.

Minulla on sen verran järkeviä lapsia, että osaavat itse tehdä ja olla tekemättä.

• Tykkää
Reactions: DieAndLetLive
No kuuluu mielestäni ihmisen perusoikeuksiin saada käydä kotonaan jääkaapilla, vessassa, juoda jos on jano, katsella tv:tä, käydä koneella.

Muutoin peesaan mutta meillä ainakin 5v kaksospojat olisivat kokoajan tietokoneella ja tv:n ääressä joten ollaan siihen tehty säännöt koska haluan kuitenkin kasvattaa perheeni perusterveeksi.. Me ollaan urheilullisia ja syödään hyvin ja säännöllisesti mut jos jollain on nälkä niin jääkaapissa on alahyllyllä voileivantekovehkeet, viiliä ym mistä saa tehdä välipalaa jos hiukoo.

En rajoita tai vahdi jääkaappia, koti on myös lasten koti, joten vapaasti saa käydä esim voileivän tekemässä. Meillä on arkisin aika hyvin nuo ruoka-ajat kellotettuina ja pyrin tarjoamaan hyvää ja terveellistä ruokaa, jotenka eipä jääkaappi kovin usein ylimääräisestä inflaatiosta kärsi. :)

Ei käydä itsekseen miten sattuu. Voisivat syödä sieltä mitä sattuu, ja juuri ennen ruokaa, jolloin se jäisi syömättä. Ovat siis todella pieniruokaisia, pakko on ollut katsoa ettei ruoka-aikojen ulkopuolella turhaa syödä.

lapset 10v, 11v ja 5v saavat käydä jääkaapilla aina kun siltä tuntuu, en minäkään lupia kysele keltään saanko ottaa leipää tai jogurttia. Ruoka-ajat on joka arkipäivä samat tietävät sen monen aikaan ruoka ja silloin syödään. Eivät ole mättäneet leipää tolkuttomasti kun tietävät kelloa katsomalla kohta on ruoka-aika.

lapset 10v, 11v ja 5v saavat käydä jääkaapilla aina kun siltä tuntuu, en minäkään lupia kysele keltään saanko ottaa leipää tai jogurttia. Ruoka-ajat on joka arkipäivä samat tietävät sen monen aikaan ruoka ja silloin syödään. Eivät ole mättäneet leipää tolkuttomasti kun tietävät kelloa katsomalla kohta on ruoka-aika.

Niin, tarkennan että meillä jo yksi leipä tässä klo 16 saisi aikaan sen ettei sitten syödä kuin pari haarukallista ruoka-aikana parin tunnin päästä, ja 13- ja 11-vuotiaat ovat, joten aivan olematon ruokahalu heillä aina ollut enkä halua että elävät pelkällä leivällä.

Ei meillä käy kukaan jääkaapilla huvikseen ruoka-aikojen ulkopuolella, välipalaa isommat toki tekevät/ottavat itse sen mukaan mitä on koulun jälkeen, joskus saatan esimerkiksi leipoa leipää välipalalle. Ruoka-aikoina syödään ja muutoin jääkaapin ovi onkin kiinni :) Hampaat kiittävät.

Kyllä käyvät ihan itekseen. Hulluahan se on jos ei saa ruokaa kun on nälkä. Osaavat katsoa kelloa ja suunnitella syömisensä silleen, että ruoka-aikaan jaksavat syödä ruuan.
Talossa lapsia 3,5 - 15v ja kaksi aikuista.

Meillä on ruoka-ajat ja harvemmin siinä välissä kukaan jääkaapilla edes käy. Lapset tietää että koulun jälkeen pitää syödä välipalaa ja silloin käyvätkin omatoimisesti kaapista jotain hakemassa. Samoin aamulla. Joskus ovat jotain leipiä menneet tekemään juuri kun ruoka on uunissa, silloin olen sanonut että ei nyt syödä tuollaisia kun kohta on ruoka. Ei meillä ainakaan ole ruokien välissä niin pitkiä aikoja, että kenenkään pitäis nälkäänsä käydä jääkaapilla helpottamassa siinä välissä.

Kyllä ne lapsetkin pitää opettaa siihen, ettei aina voi olla jääkaapilla kun vähän tekee mieli. Lapsetkin kun voivat syödä sitä ruokaa ihan vaan sen takia kun se on hyvää. Esim hedelmät jos niitä saa aivan vapaasti syödä, meillä menis kaks isoa tertullista banaaneja päivässä vain kahden lapsen suihin jos niitä ei rajoitettais ollenkaan. Söisivät pussillisen mandariineja jos ei kukaan olis sanonut ettei niitä aivan kokoajan voi syödä

Minusta lapsille on hyvä opettaa, että ruoka-aikana syödään niin hyvin että pärjää seuraavaan ruoka-aikaan. Jos hampaat kestävät kuusi happohyökkäystä päivässä, niin ei siinä paljon välipaloja ruoka-aikojen ulkopuolella parane naahia. Meilläkin lapsille maistuisi se voileipä paremmin kuin lämmin ruoka, joten ei ole mitään asiaa leipää tekemään ruoka-aikojen välillä.

Meillä on ruoka-ajat ja harvemmin siinä välissä kukaan jääkaapilla edes käy. Lapset tietää että koulun jälkeen pitää syödä välipalaa ja silloin käyvätkin omatoimisesti kaapista jotain hakemassa. Samoin aamulla. Joskus ovat jotain leipiä menneet tekemään juuri kun ruoka on uunissa, silloin olen sanonut että ei nyt syödä tuollaisia kun kohta on ruoka. Ei meillä ainakaan ole ruokien välissä niin pitkiä aikoja, että kenenkään pitäis nälkäänsä käydä jääkaapilla helpottamassa siinä välissä.

Kyllä ne lapsetkin pitää opettaa siihen, ettei aina voi olla jääkaapilla kun vähän tekee mieli. Lapsetkin kun voivat syödä sitä ruokaa ihan vaan sen takia kun se on hyvää. Esim hedelmät jos niitä saa aivan vapaasti syödä, meillä menis kaks isoa tertullista banaaneja päivässä vain kahden lapsen suihin jos niitä ei rajoitettais ollenkaan. Söisivät pussillisen mandariineja jos ei kukaan olis sanonut ettei niitä aivan kokoajan voi syödä

Sori, lainasin koko tekstin. Siis mutta sehän on terveellistä syödä hedelmiä paljon. Ja lopulta ne kyllästyy ja mandariinit jäävät mätänemään.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29514074:
ovat saaneet käydä ihan halujensa mukaan. ei ole rajoitettu
Näin meilläkin. Taisivat olla about 5 v, kun keksivät ottaa syötävää ihan itsekin eivätkä aina odottaneet, että kannan valmiiksi nokan eteen.

Yhteistyössä