Joudum johonkin pomon kuulusteluun ku oon ollu liikaa sairaana??? Mikä juttu tämä on?

• Viestiketjun aloittaja "tuire"
  • Ensimmäinen viesti
"tuire"
Minulla on reuma, jonka vuoksi työkykyni on alentunut. olen ollut paljon pois. Tänään taas jouduin saikulle. :( pomo soitti ja sano et ku ensviikolla tulen töihin niin niin on joku keskustelu ? mun sairaspoissaoloista?!

Mitä se meinaa?

Saanko mä potkut?

mun määräaikainen soppari on 31.5.2014 asti.

"vvv"
No varmasti keskustelette sun poissaoloista.
Julmaltahan tää kuulostaa,mutta mikä järki sun olla siellä töissä,jos kuitenkin oot jatkuvasti saikulla,mieti pomon kannalta.
Niin joo,sullahan tosin on määräaikainen toi sopparikin..
Kuinka usein sä sitten oot poissa töistä?

kjhgf
[QUOTE="vvv";29513319]No varmasti keskustelette sun poissaoloista.
Julmaltahan tää kuulostaa,mutta mikä järki sun olla siellä töissä,jos kuitenkin oot jatkuvasti saikulla,mieti pomon kannalta.
Niin joo,sullahan tosin on määräaikainen toi sopparikin..
Kuinka usein sä sitten oot poissa töistä?[/QUOTE]

Siinähän on se järki, että niin kauan ollaan töissä kuin sopimus on voimassa. Sairauksille ei voi mitään, ihmettelen että määräaikaisen kanssa nähdään noinkin paljon vaivaa, että keskustellaan. Jos hän aikoo parantaa sinut keskustelemalla.

"lolo"
Tuliko juuri voimaan joku sellainen laki tms. että pitää keskustella jos on tietty määrä poissaoloja. Ilmeisesti keskustellaan, että poissaolot ei ole mitään omituisia tai että työntekijällä olisi joku sellainen sairaus, että työnantajan täytyy ohajata hoitoon.

Sinullahan on hyvä syy poissaoloille. Tiesikö työnantaja sun reumasta kun palkkasi sut?

Sitä se meinaa
Kyllä, tietyn sairauspoissaolomäärän täytyttyä (määrä lienee työpaikkakohtainen) työnantaja haluaa keskustella kanssasi tilanteesta ja yhdessä mietitään olisiko olemassa mahdollisuuksia saada niitä poissaolojasi jotenkin vähenemään, esim. vaihtamalla työtehtävää tai -pistettä, hankkimalla toisenlaisia työvälineitä, parantamalla ergonomiaa tms.

silloin
Ei se mikään kuulustelu ole.. Meillä se menee niin, että pomo ja kenties työterveydestä joku on mukana ja siinä selvitetään poissa olojen syytä ja sitä, että mitä pystyt tekemään omien voimavarojen mukaan, jos tarvitsee esim. Työtaakkaa keventää jotta ei olisi niin paljon poissaoloja. Periaatteessa siinä pyritään tukemaan sun työssäjaksamista ja siihen "joutuu" kaikki joilla on paljon poissa oloja ja usein esim. Samasta syystä johtuvia.. Olen hoitoalalla ja kunnalla töissä..

"kuikka"
muista että sinun oikeutesi on pyytää esim. luottamusmies tuohon keskusteluun mukaan.

t: juuri viimeviikolla varhaisen tuen keskustelussa käynyt

p.s. mullakin reuma, saikkua ei vielä äärettömiä mutta todettiin että jos jatkan samaa työtä niin poissaolot tulee lisääntymään. mie oon hammastapurren tehnyt ja nyt siirryn toisiin töihin

"tuire"
Ap,saako kysyä,että paljon sulla sitten niitä poissaoloja on? Joudutko olemaan ihan siis säännöllisesti työstä pois ton reuman takia?
kyllä nyt olen joutunut. Reumasäryt ovat kokoajan päällä ja olen yrittänyt työssä jaksaa. On ollut nyt tiheään sellaisia aamuja että en ole kipujeni takia päässyt sängystä kunnolla ylös. nousut olen ja nakannut särkylääkettä nassuun ja menny töihin..sit siitä on ollu seurauksena nilkan turpoaminen kun nivelet tulehtuneena oon ollu töissä-. Sit oon joutunut jäämään saikulle kun reuma ärtynyt työteosta.

"vieras."
Se on ns. kolmikanta keskustelu, esimies, sie ja työterveyden edustaja. Tarkoitus kartoittaa millaisia työtehtäviä voit tehdä sairaudestasi huolimatta, se kun on kaikille raskasta ja kallista, että sie oot kokoajan saikulla. Oliko sulla työhöntulotarkastus aikoinaan?

"tuire"
Ei se mikään kuulustelu ole.. Meillä se menee niin, että pomo ja kenties työterveydestä joku on mukana ja siinä selvitetään poissa olojen syytä ja sitä, että mitä pystyt tekemään omien voimavarojen mukaan, jos tarvitsee esim. Työtaakkaa keventää jotta ei olisi niin paljon poissaoloja. Periaatteessa siinä pyritään tukemaan sun työssäjaksamista ja siihen "joutuu" kaikki joilla on paljon poissa oloja ja usein esim. Samasta syystä johtuvia.. Olen hoitoalalla ja kunnalla töissä..
oon päiväkodissa kaupungilla ja jalkojen päällä

"tuire"
[QUOTE="vieras.";29513399]Se on ns. kolmikanta keskustelu, esimies, sie ja työterveyden edustaja. Tarkoitus kartoittaa millaisia työtehtäviä voit tehdä sairaudestasi huolimatta, se kun on kaikille raskasta ja kallista, että sie oot kokoajan saikulla. Oliko sulla työhöntulotarkastus aikoinaan?[/QUOTE]

ei ole ollut. mutta työnantaja on ollut tietoinen reumastani työsopimusta tehdessä

"tuire"
[QUOTE="vieras.";29513399]Se on ns. kolmikanta keskustelu, esimies, sie ja työterveyden edustaja. Tarkoitus kartoittaa millaisia työtehtäviä voit tehdä sairaudestasi huolimatta, se kun on kaikille raskasta ja kallista, että sie oot kokoajan saikulla. Oliko sulla työhöntulotarkastus aikoinaan?[/QUOTE]

siinä on vaan mä ja pomo siinä keskustelussa. ei kuulema muita. kysyin

ihmetouhua
Kuulustelu! Kiva asenne sulla!

Fakta on kuitenkin se, että jos ollaan töissä, ollaan töissä. Jos työntekijällä on sairaus, jonka vuoksi työnteko ei onnistu, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä siinä onkin paikka keskustella.

Voitko tehdä työtä?
Mitä voi tehdä, että työnteko onnistuisi?
Mitä tehdään, jos ei onnistu työnteko?

Ihmetyttää ihmiset, jotka menevät töihin, ovat aina poissa ja sitten ovat ihan superjärkyttyneitä, kun työnantaja vaikka soittaa kotiin ja kyselee työhön paluusta, tai pidetään joku keskustelu tai voi apua apua, määräaikaista työsuhdetta ei jatketakaan, vaikka poissaoloja on vaikka 50% työpäivistä. Ei se työnantaja ole mikään sossunluukku, missä vaan käydään hakemassa saikkulappu ja sitten kaikenmaailman työsuojeluvaltuutettujen kanssa ollaan hakemassa oikeutta itselle. Naurettavaa!

Ja kai kerroit työn alkaessa, että sinulla on reuma? Hieman kieroa jos et. Vai onko sairaus alkanut työn aloittamisen jälkeen?

"tuire"

Fakta on kuitenkin se, että jos ollaan töissä, ollaan töissä. Jos työntekijällä on sairaus, jonka vuoksi työnteko ei onnistu, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä siinä onkin paikka keskustella.

Voitko tehdä työtä?

Ihmetyttää ihmiset, jotka menevät töihin, ovat aina poissa ja sitten ovat ihan superjärkyttyneitä, kun työnantaja vaikka soittaa kotiin ja kyselee työhön paluusta, tai pidetään joku keskustelu tai voi apua apua, määräaikaista työsuhdetta ei jatketakaan, vaikka poissaoloja on vaikka 50% työpäivistä. Ei se työnantaja ole mikään sossunluukku, missä vaan käydään hakemassa saikkulappu ja sitten kaikenmaailman työsuojeluvaltuutettujen kanssa ollaan hakemassa oikeutta itselle. Naurettavaa!

Ja kai kerroit työn alkaessa, että sinulla on reuma? Hieman kieroa jos et. Vai onko sairaus alkanut työn aloittamisen jälkeen?
työnantaja tiesi reumasta..kerroin siitä heti jo haastattelussa. Reuma (jos yhtään sairaudesta tiedät) n sellainen joka on tosi pahana välillä ja välillä niin hyvänä että voipi vaikka tanssia

minätäsvaa
Mitään muuta en osaa kommentoida, kuin että tosi paljon tsemppiä sulle! Vierestä katson kun eräs läheinen kamppailee reuman kanssa ja sitkeästi yrittää töissä käydä. Tekee pahaa katsoa vierestä, kun ei oikein itse voi asialle mitään tehdä. Toivottavasti oireesi helpottaisivat...

"Mievaan"
[QUOTE="tuire";29513504]työnantaja tiesi reumasta..kerroin siitä heti jo haastattelussa. Reuma (jos yhtään sairaudesta tiedät) n sellainen joka on tosi pahana välillä ja välillä niin hyvänä että voipi vaikka tanssia[/QUOTE]

Semmoistahan se reuman kanssa on. Suurin tragedia totta kai reumaa sairastavalle itselleen, mutta varsinkin pienessä työyhteisössä koko muu porukka voi sairastua uupumukseen, jos pitää joka aamu jännittää, joutuuko tekemään kaverin työt omien päälle. Siksikin niitä ratkaisuja on mietittävä.

Jos rasitus aiheuttaa sinulla voinnin huononemista, olisiko puolikas tai 80-prosenttinen työviikko ratkaisu?

vierass
Eikös nuo keskustelut ole Kelan vaatimuksia. Meilläkin joutuu esimiehen puhutteluun, jos on vuoden sisällä kolme lyhyttä (esim. päivän) poissaoloa tai yksi pitempi yli kahden viikon poissaolo. Näin on ohjeistettu.

sama ju äsken
Kyllä minulle reuma on tuttu ihan lähipiiristäkin. Valitettavasti työnantajia ei yleensä kiinnosta, onko sairaus x vai y vai j. Se mikä merkkaa tässäkin tapauksessa on ne poissaolot. Lähipiirissä muistaakseni jäätiin pahassa vaiheessa pois töistä koska poissaoloja oli paljon... tai tehtiin lyhyempää vuoroa tai viikko töissä-viikko poissa-rytmiä tai sitten jotain muuta työtä... Ja en nyt ihan tajua mikä ero on olla koko ajan pois töistä tai työtön, niin joo raha eikä työttömän statusta

vierass
Lue vaikka tästä tuosta Kelan vahaisen puuttumisen mallista. Työntantajan pitää noudattaa sitä, jotta saa maksuista alennusta.

http://www.metalliliitto.fi/tyokyvyn-varhainen-tuki

työläinen

Voitko tehdä työtä?

Mitä tehdään jos ollaan töissä ja sairastetaan? No vittu ollaan sairauslomalla!

työssä
Kolikon kääntöpuoli näissä poissaoloasioissa on sellainen, että ne jotka oikeasti käyttävät systeemiä hyväksi ja ovat jatkuvasti esim. maanantaisin "sairaslomalla", aiheuttavat kaikenlaisia epäilyksiä sitten kaikkia kohtaan.

Eikä noista sluibareista pääse oikeastaan mitenkään eroon, kun työsuhdetta on vaikea purkaa sairauden vuoksi.

Yhteistyössä