Miten pyllypyyhkeistä kakkatahrat pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huokaus"

Vieras
Eli meillä (kuten lähes kaikilla tuntemillani vauvaperheillä) on IKEAn krama (?) pikkupyyhkeitä pyllypyyhkeinä. Ostin nämä jo esikoiselle ja yllättäen tässä parin vuoden aikana niihin on tullut kakkatahra jos toinenkin, alkavat jo näyttää aika ikäviltä ja käyttöä kuitenkin vielä olisi :( Millähän nuo tahrat saisi parhaiten pois? Aurinko saattais auttaa mutta se ei ihan meidän parvekkeelle asti ehkä vielä yllä.
Kloorivalkaisu on kielletty, mutta sitä täytyy varmaan kokeilla seuraavaksi. Onko täällä joku joka olis kokeillu valkaista noita joko liottamalla tai koneessa? Meillä on tällä hetkellä Pirkan kloriittia ja ajattelin että jos heittäisin nuo kloriittiveteen likoamaan. Jotenkin arveluttaa käyttää sitä pyykkikoneessa pesuaineena :(

Mulla kans niitä pyyhkeitä, kovalla käytöllä ovat kun on alle puolivuotiaat täysimetyksellä olevat kaksoset = kakkaa tulee. Pesen ne harsojen ym. muun valkopyykin kans ja ovat kyllä edelleen hohtavan valkoisia. Pesuaineena AllegroPlus ja melkein joka koneelliseen valkopyykkiä heitän ruokalusikallisen Swipen 30:60 pesuntehostajaa. Pesu 60 asteessa ja kerran, pari kuussa "puhdistan" koneen pesemällä valkopyykkiä 90 asteessa.

Pesuainekin vaikuttaa. Meillä pesuaineina käytössä Swipe ja suomalainen AllegroPlus.
Oon muutenkin ruvennut pesemään melkein kaiken pyykin, arkoja tekstiilejä lukuunottamatta, 60 asteessa. Pysyy vaatteet parempina, lähtee puhtaaksi, eikä pinty.

[QUOTE="Wieras";29508819]90 asteen pesu valkopesuaineella. Jos ei lähe niin uudestaan sama. Tai sitten ostat uudet pyyhkeet.[/QUOTE]

kunno kertakäyttökulttuuria! Heität varmaan farkutkin menemään, kun tulee tahra johon tarviis tahranpoistajaa?

Mä en ymmärrä kuinka pyyhkeisiin voi jäädä kakkatahroja? Eikö se pylly pestä ensin ja sit vasta kuivata pyyhkeellä? Voihan sitä nyt joskus joku tahra pyyhkeeseen jäädä, mut luulis että se lähtee sit ihan normaalissa pesussa pois kunhan ei viikkotolkulla sitä pesua odota. Jos mulla olis niin likaisia pyyhkeitä että niiden tahrat häiritsee niin kyllä ne pyyhkeet silloin lähtis vaihtoon.

kunno kertakäyttökulttuuria! Heität varmaan farkutkin menemään, kun tulee tahra johon tarviis tahranpoistajaa?

Täh? Sanoin että pesee ensin 90 asteessa valkopesuaineella, jos ei tahrat lähde niin pesee uudestaan. Jos ei sittenkään lähde niin sitten voi kyllä jo ostaa uudet pyyhkeet.

Mulla mitään tahranpoistajaa ole edes kaapissa, kaikki tahrat on tähän mennessä lähtenyt kun pesee 60 asteessa.

Rupesin vielä muettimään että mitä pesuainetta käytät? Meillä on kolme lasta ja kaikilla käytetty samoja pyllypyyhkeitä ja samoja vaatteita eli nuo pienet vaatteet on nähneet useammat niskakakat. Eikä yhtään kakkatahraa.. Ne kakat on kyllä lähteny ihan normaalissa pesussa, toisin kuin ruokatahrat yms. Meillä on omo color sensitive ja omo sensitive käytössä.

Tuskin enää lähtee, kun ovat vuosia saaneet olla.

Meillä ei noita ole ollut, mutta kyllä kakkatahrat on lähtenyt aina ihan valkopesuaineella (sertoa on käytetty) ensimmäisessä pesussa. Yleensä olen ne pyllynkuivausrätit pessyt erikseen 90 asteessa, joskus 60 asteessa.

Ja jos joku ihmettelee, että miten sitä kakkaa on, niin meillä etenkin keskimmäinen rusautteli velliä, mistä aina jäi jotain jonkin poimun pohjelle pesuista huolimatta. Samainen velli tursusi vielä vaipoista uloskin yleensä, kun sitä tuli kerralla kunnolla eli sitä oli myös vaatteissa ja alusrätssäkin, kun riisui.

Mä en ymmärrä kuinka pyyhkeisiin voi jäädä kakkatahroja? Eikö se pylly pestä ensin ja sit vasta kuivata pyyhkeellä? Voihan sitä nyt joskus joku tahra pyyhkeeseen jäädä, mut luulis että se lähtee sit ihan normaalissa pesussa pois kunhan ei viikkotolkulla sitä pesua odota. Jos mulla olis niin likaisia pyyhkeitä että niiden tahrat häiritsee niin kyllä ne pyyhkeet silloin lähtis vaihtoon.

Mä en ymmärrä minkälaisia supermammoja te olette, jos kertaakaan ei reilun kahden vuoden aikana ole jäänyt kakkaa pyyhkeeseen :O Ei meilläkään tietenkään aina, mutta joskus sitä on jäänyt esim johonkin poimuun tai sitä on ollut vähän ihan reisillä asti niin että kiireessä pestessä sen on huomannut vasta pyllyä kuivatessa.

Meillä on ilmeisesti jotain ihmekakkaa kun se ei välttämättä lähde kokonaan pois vaikka heti nakkaisi koneeseen 60 asteeseen. Ja ei nuo kaikki pyyhkeet ole tahraisia, muutama vain

Siis nyt ei mene jakeluun?
Käytät tahraisia pyyhkeitä jatkuvasti? Ei ole tullut puhtaaksi pesussa ja käytät silti?

En ymmärrä?

Itse pesen pyyhkeet ja lakanat 95-asteisessa ohjelmassa ja pisin mahdollinen ohjelma. Kyllä yleensä tulee puhtaaksi. Valkoiseen pyykkin laitan reilusti valkaisevaa Vanishiä sekaan. Jos lapsella on vaikka kalsareissa kakkatahra yritän ensin esipestä raanan alla pahimmat pois ja sitten laitan sitä suihkutettavaa Vanishia tahraan sekä vielä jauhe Vanishia konepesuun. Niin ja 60 astetta vaatteillekin, hyvin kestävät sen.

Jos lika on kerran fiksattu kiinni tekstiiliin konepesemällä liian kylmällä vedellä tai huonolla pesuteholla, on se todella vaikea saada enää puhtaaksi.

Meillon valkosia harsoja, omo-white vanish-VALKOPYYKKI jauhe ja 60astetta, esipesulla! Välillä kans se 90astetta.
Puhtaina on pysyny. Meillä käytetää harsoja myös hoitopöydällä, suojaamassa vähän sitä alustaakkn, nii on siihen harsolle joskus tullu pissat ja maitokakat molemmat ;)

Tuskin enää lähtee, kun ovat vuosia saaneet olla.

Meillä ei noita ole ollut, mutta kyllä kakkatahrat on lähtenyt aina ihan valkopesuaineella (sertoa on käytetty) ensimmäisessä pesussa. Yleensä olen ne pyllynkuivausrätit pessyt erikseen 90 asteessa, joskus 60 asteessa.

Ja jos joku ihmettelee, että miten sitä kakkaa on, niin meillä etenkin keskimmäinen rusautteli velliä, mistä aina jäi jotain jonkin poimun pohjelle pesuista huolimatta. Samainen velli tursusi vielä vaipoista uloskin yleensä, kun sitä tuli kerralla kunnolla eli sitä oli myös vaatteissa ja alusrätssäkin, kun riisui.

Meillä ainakin vaippaharsoista on lähteny vanhemmatki värivirheet hyvin 90 pesussa, aineena ollu erisan, mikä ei ainakaan 60 asteessa kovin tehokkaalta oo tuntunu.. Ja se sappisaippua, varsinkin, jos laittaa tuoreeltaan ni se on ihan kiva apu.

valkoiset pyyhkeet voi laittaa kloritepullon ohjeen mukaan koneeseen ja sitten tavallinen pesu pesuaineella jolloin haju poistuu. konekin puhdistuu. turha haistella kloriittia avoastiassa ja lotrata paljussa roiskien.

valkoiset pyyhkeet voi laittaa kloritepullon ohjeen mukaan koneeseen ja sitten tavallinen pesu pesuaineella jolloin haju poistuu. konekin puhdistuu. turha haistella kloriittia avoastiassa ja lotrata paljussa roiskien.

Minusta ämpärissä yms. luottaminen on ihan kätevää. Joskus jotkut tekstiilit nimittäin ei tykkääkään kloritesta ja alkaa muuttuakin valkoisen sijaan kellertäviksi. Kun tämä tapahtuu ämpärissä, niin ehtii hyvin pelastaa ne tekstiilit ennen kuin mitään pahempaa tapahtuu. Jos koneeseen nakkaa niin sitä vaan näkee sitten sen lopputuloksen, ei välimuotoja.

puuvillapyyhe ei voi kellastua. liottaminen on huono juttu koska klorite tulisi kuitenkin huuhtoa kunnolla ennen 90 asteen pesua eli mieluiten koneessa. muuten klooria tulee hengitysilmaan.

Yhteistyössä