Mitä huomoida työhaastattelussa

  • Viestiketjun aloittaja töitä hakemassa
  • Ensimmäinen viesti
töitä hakemassa
Mulla tänään haastis. Ja hankaluuksia tuottaa se, että työpaikka on aika kaukana. Mutta työttömänä en halua enää olla. Eli mitä mun pitäs muistaa, että kiinnittäisin positiivisessa mielessä haastattelijan huomion?
 
.,.
Ensivaikutelma on tärkeä. Hymy, hyvä ryhti, tervehtiminen, kättely.. :) Mieti mielessäsi vähän ennakkoon yleisimpiin kysymyksiin vastauksia: missä olet hyvä, missä kehitettävää yms. ja varaudu myös esittämään kysymyksiä :) Liika yrittäminen yleensä ei ole hyväksi, mutta jokainen jännittää haastatteluita, et se normaalia.
 
Tähän on oikeastaan mahdotonta vastata tietämättä, minkä tyyppisestä työstä on kyse. Esim. jossain asiakaspalvelutyössä juuri tuollainen luontevuus ja sosiaaliset taidot ovat aivan ratkaisevassa asemassa, kun taas jossain asiantuntijatyössä olennaisempaa on substanssiosaaminen.
 
töitä hakemassa
Joo, hymyilen ja katson silmiin. Ryhti on ok ja vaatteet siistit. Perusasetelma siis kaiketi kohdallaan. Mulla on tarvittava koulutus ja yli viiden vuoden kokemus alalta. Sekään ei siis oo ongelma.

Mutta silti pelottaa. Onko parempi olla nöyrä ja lähestyä sillä mielellä, että kun nyt vaan huolisitte töihin vai meenkö sillä asenteella, että mähän olen tässä teille aikaani ja osaamistani myymässä ja haluan siitä myös asianmukaisen korvauksen? Hankalaa.
 
töitä hakemassa
Hoitoala. Eli sikäli oon "vahvoilla", että tää on niitä harvoja aloja, joissa tälläkin hetkellä on valinnan varaa. Työntekijän markkinat, niin sanotusti. Mulla on (käsittääkseni) ihan sujuva ulosanti ja tuun toimeenn ihmisten kanssa. Mutta niin ne muutkin tähän työhön hakevat varmasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja töitä hakemassa;29505243:
Mutta silti pelottaa. Onko parempi olla nöyrä ja lähestyä sillä mielellä, että kun nyt vaan huolisitte töihin vai meenkö sillä asenteella, että mähän olen tässä teille aikaani ja osaamistani myymässä ja haluan siitä myös asianmukaisen korvauksen? Hankalaa.
Jälkimmäinen tietysti. Siis sillä oletuksella, että sinulla todella on jotain annettavaa sille työnantajalle.
 
siismitä
Alkuperäinen kirjoittaja töitä hakemassa;29505253:
Hoitoala. Eli sikäli oon "vahvoilla", että tää on niitä harvoja aloja, joissa tälläkin hetkellä on valinnan varaa. Työntekijän markkinat, niin sanotusti. Mulla on (käsittääkseni) ihan sujuva ulosanti ja tuun toimeenn ihmisten kanssa. Mutta niin ne muutkin tähän työhön hakevat varmasti.
Kuinka sitten olet ollut työttömänä, kun avausviestissä sanoit, ettet "enää halua olla työttömänä"? En tarkoita keljuilla, vaan ihan tuli mieleen, että mikä tämä asetelma on.
 
töitä hakemassa
Alkuperäinen kirjoittaja siismitä;29505263:
Kuinka sitten olet ollut työttömänä, kun avausviestissä sanoit, ettet "enää halua olla työttömänä"? En tarkoita keljuilla, vaan ihan tuli mieleen, että mikä tämä asetelma on.
Niin. Siis tällä hetkellä olen työtön,koska sanoin itseni irti edellisestä (vakituisesta) työpaikasta. Pitkä tarina, ei siitä sen enempää.
 
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja töitä hakemassa;29505260:
Jos tulkitsin oikein viestiä, jonka sain, niin ei ole kuin yksi.
Oot koulutettu alalle ja kokemustakin on, joten itsevarmana vaan, turha nöyristellä. Loppu onkin sitten ihan henkilökemioista kiinni.
 
Muista olla iloinen ja positiivinen ja kun koulutus ja kokemusta on niin terve itsevarmuus on vaan hyvästä. Älä pyytele anteeksi tai " kerjää " työtä vaan esität asian niin että kun valitsevat sinut työhön niin saavat yhtiölleen paljon. Liiallinen ylimielisyys tietty on pois laskuista. ;)
Korosta sitä että sulla on korkea työmotivaatio ja olet joustava työntekijä ja tulen kaikkien kanssa toimeen sekä toimit luontevasti myös kiireen keskellä.
Katsekontakti tottakai muttei mitään kiusallista tuijotusta, hymyile mutta joku raja siinäkin =)
Tsemppiä haastatteluun!
 
rekrytoija
Varaudu selittämään irtisanoutumisesi jotenkin järkevästi. Sitä kysytään varmasti ja haluavat ehkä soitella vanhaan työpaikkaan. Tai niin mä ainakin tekisin työhönottajana.
 
töitä hakemassa
Mikä on järkevä syy sanoutua irti? Mä tein sen siksi, että työntekijöitä kohdeltiin epäreilusti, tasa-arvoa ei tunnettu, johtoporras oli ihan pihalla käytännön työstä (eikä se tuntunut päätöksenteossa haittaavan, ei niitä edes kiinnostanut), ulkopuolelle haluttiin näyttää hyvältä, vaikka todellisuus oli ainakin rivityöntekijän näkökulmasta jotain muuta. Näitä nyt kuitenkaan ei ehkä kannata ladella? Voinko vaan sanoa, etten voinut siellä työpaikassa tehdä työtäni niin kuin haluan sitä tehdä?

Mitä tuohon työmatkaan tulee niin se kieltämättä mietityttää mietityttää, mutta kun syrjässä asuu, niin on oltava valmis kulkemaan. Edelliseen työpaikkaankin oli matkaa, eikä se ollut ongelma. Mutta haastattelijalle sanon, että matka ei ole mulle kynnyskysymys.
 

Yhteistyössä