"Elämän kova koulu"

  • Viestiketjun aloittaja . . .
  • Ensimmäinen viesti
. . .
Elämän kova koulu, elämän koulu, elämänkoulu, jne.

Tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että tyhmä ihminen tekee samat virheet yhä uudelleen, kärsii niistä, mutta ei opi niistä mitään. Koska on kärsitty, siitä pitää olla ylpeä, koska koulu=kärsimystä. Lapsillekin voi sitten opettaa, että mikä ei tapa, se vituttaa.

Ei muuta kuin kiitospaidat päälle, nappiverkkarit jalkaan ja ELÄMÄM KOULUUN!
 
"zaara"
Minä olen joskus sanonut, että olen käynyt elämän kovan koulun.
Mutta kerro sinä viisaampana mitä minun olisi pitänyt oppia esim seuraavista asioista
- isän kuolema auto-onnettomuudessa ollessani 8v
- äidin rintasyövän uusiminen kolmannen kerran
- yhden oman lapsen syntyminen kuolleena
- puolison vakava sairaus
 
  • Tykkää
Reactions: hipsterström
Vierass
Minullakin takana elämän kovakoulu ja voisin kysyä sinulta mikä minusta tekee tyhmän?
Väkivaltainen lapsuus. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, ei oikeutta olla lapsi, ei rakkautta. Lopulta isä yrittää tappaa äidin lasten silmien edessä. Näistä kaikista seurannut masennus, liian villi elämä, abortti, romahdus, pohjalla käynti,
Kerro ihmeessä minulle millä tavalla nämä asiat tekee minusta tyhmän?
 
Esimerkiksi
[QUOTE="zaara";29504304]Minä olen joskus sanonut, että olen käynyt elämän kovan koulun.
Mutta kerro sinä viisaampana mitä minun olisi pitänyt oppia esim seuraavista asioista
- isän kuolema auto-onnettomuudessa ollessani 8v
- äidin rintasyövän uusiminen kolmannen kerran
- yhden oman lapsen syntyminen kuolleena
- puolison vakava sairaus[/QUOTE]

-suhtautumaan kevyemmin pieniin vastoinkäymiiin
-kunnioittamaan elämää
-nauttimaan elämästä ja elää hetkessä, murehtimatta tulevaisuutta
-vastaanottamaan asiat sellaisena kuin ne on, ja huomaamaan että ne ei ole koko elämä
 
Ihminen, joka on ihan oikeasti käynyt sen elämän kovan koulun, harvoin huutelee sitä pitkin maita ja mantuja. Itse rajaan nämä tapaukset sen "elämän kova koulu"-kliseen ulkopuolelle. Suurin osa "elämänkoululaisista" kun tuntuu ajattelevan, että se on elämän kovaa koulua kun ei saa kaljarahoja sossusta. Tai se on hyvä syy arvostella itseään kouluttaneita "mut mulla on elämämkokemusta, sulla ei, nih!"
 
Viimeksi muokattu:
"minävaan"
Minullakin takana elämän kovakoulu ja voisin kysyä sinulta mikä minusta tekee tyhmän?
Väkivaltainen lapsuus. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, ei oikeutta olla lapsi, ei rakkautta. Lopulta isä yrittää tappaa äidin lasten silmien edessä. Näistä kaikista seurannut masennus, liian villi elämä, abortti, romahdus, pohjalla käynti,
Kerro ihmeessä minulle millä tavalla nämä asiat tekee minusta tyhmän?
Se tekee sinusta ajattelemattoman, että oikeutat "villin elämäsi" siis omat väärät valintasi toisten väärillä valinnoilla.
 
"femin"
Ihminen, joka on ihan oikeasti käynyt sen elämän kovan koulun, harvoin huutelee sitä pitkin maita ja mantuja. Itse rajaan nämä tapauksen sen "elämän kova koulu"-kliseen ulkopuolelle. Suurin osa "elämänkoululaisista" kun tuntuu ajattelevan, että se on elämän kovaa koulua kun ei saa kaljarahoja sossusta. Tai se on hyvä syy arvostella itseään kouluttaneita "mut mulla on elämämkokemusta, sulla ei, nih!"
Peesi!
 
photo77
Alkuperäinen kirjoittaja hyvähyvä;29504629:
Kaikki idiootit sanoo käyneensä elämän koulua. Ihan hyvä, että tuota käytetään kun se jo yksinään paljastaa, että ko. henkilö on vitun tyhmä.
huokaan...syvästi...en oikeesti halua samaa mitä itse kokenut...siks autan jos vaan pystyn?
 
"femin"
[QUOTE="minävaan";29504596]Se tekee sinusta ajattelemattoman, että oikeutat "villin elämäsi" siis omat väärät valintasi toisten väärillä valinnoilla.[/QUOTE]

Aika olennaista tässä on minun mielestäni se minkä ikäisenä on eletty sitä villiä elämää... Ihan ymmärrettävää, että lapsi joka jää ilman rakkautta ja joutuu näkemään liikaa asioita ajautuu väärään porukkaan ja päätyy elämään sitä "villiä elämää."

Itselläni myös synkkä tausta ja teininä olin eksyksissä, mutta kyllä olen opiksi ottanut ja nykyään elämäni on kyllä aika erilaista mitä yleensä tämän ikäisillä (21v). Ei ole tarvetta sille baarissa hyppäämiselle sun muulle turhalle, kun on nähnyt jo sen puolen elämästä.
 
"Misty"
Minusta kyse ei ole siitä että tekisi samat virheet uudestaan ja uudestaan, vaan siitä, että elämää oppii vain elämällä ja elämään kuuluu välillä hyvinkin vaikeat asiat; luottamus petetään, läheinen kuolee yms. Elämän kovassa koulussa oppii arvostamaan sitä mikä itselle on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä. Oppia kertyy, mutta vaikeuksien kautta voittoon.
 
vierass
Elämänkoulu ei tarkoita yhtään mitään muuta kuin sitä, ettei ole peruskoulun jälkeen opiskellut enää mitään muuta. Tyypistä ja iästä riippuen sen voi ilmaista huumorilla tai vakavuudella.
 
"vvieras"
[QUOTE="karkki";29504752]Olen huomannut, että facebookissa kaikilla sellaisilla lukee tuo "elämän koulu", jotka ei oikeasti ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen.[/QUOTE]

Samoin. Ne joilla oikeasti on ollut vaikea elämä, eivät huutele siitä netistä. Tulee mieleen joku teiniäidit sarita, joka varmaan huutelee, miten se on käynyt elämän kovan koulun, huumeet, lapsi lähtenyt, nuoreksi äidiksi, pannaan vahingossa siskon miestä tms... tyhmä hän on, ei mitään muuta. Varmasti ollut kova paikka välillä, mutta ihan omaa syytä. Tälläiset ihmiset nimenomaan huutelevat näitä "niin rankka ja vaikea elämä".

Tämän vuoksi, en siis huutelisi mistään tälläisestä, jos ihan oikeasti on ollut vaikea elämä ilman omaa valintaa, kuten alkoholistiperhe, kiusaaminen tms.

Nämä jotka siitä huutelee huutelevat muutenkin "mä mitään kouluja käynyt, sossusta saa rahaa, mulla on vähän rankempi elämä". Vähän menee samaan porukkaan kun nämä "lastenkoti kasvattaa astetta kovempia tyyppejä". <--et voi olla vahva ihminen tai tarpeeksi kokenut, olet nössö, kultalusikkasuussa kasvanut tylsä ihminen.
 
Mä otan tässä kantaa vaan tuohon kun joillain lukee facessa et elämänkoulu, elämän kova koulu, kantapääopisto yms.
Jokainenhan saa laittaa sinne mitä haluaa mutta musta se antaa ihmisestä tyhmän kuvan, tai mulla ainakin on tietty negatiivinen ennakkokäsitys jostain syystä näistä ihmisistä..
miten sattuukin et just nää kovan opiston käyneet ovat niitä jotka huutelevat statuksissaan sossusta, lastensuojelusta yms..
 
dfghjk
Kaikki ihmiset ovat nuorena ylimielisiä ja typeriä, kuvitellen tietävänsä kaiken ja voivansa neuvoa muita. Tässäkin ketjussa näkee, miten ollaan neuvomassa muita, vaikka itsellä ei sitä kokemusta vaikeuksista ole vielä välttämättä niin kovin kerinnyt kertyä. Elämän koulu tarkoittaa juuri sitä, että keski-ikään mennessä elämän vähemmän mukavat sattumukset ottavat useimmilta ihmisiltä luulot pois ja sitä alkaa ymmärtämään muitakin näkökulmia kuin sen oman äidin maidossa imetyn.

Mitä Facebookin tulee, elämänkoulua käyttävät monet sen vuoksi, etteivät halua jakaa henkilökohtaisia tietoja koulutuksestaan kaikelle kansalle ja pörssiyhtiölle mainostarkoituksiin.
 
"Asdf"
Tästä ketjusta huomaan taas sen, että ihmisiä tuomitaan tekojen perusteella ymmärtämättä, että juuri se elämän kova koulu on vaikuttanut siihen, että kirjoitustaito on huono, sosiaaliset taidot poikkeavat tavanomaisesta ja että opiskelua tai mitä tahansa yhteiskunnan tarjoamaa ei arvosteta.

Mitä jos tuon pilkkaamistarmonne kohdentaisitte sen miettimiseen, miten ihmisistä kasvaisi vastuullisempia. Että monen elämä ei olisi lapsuudesta alkaen elämön kovaa koulua. Että lukiota ja korkeakoulutista ei nähtäisi ainoina teinä hyvään ammattiin.

Joku moitti toista huonosta elämänhallinnasta ja villistä elämästä. Ne taidot opitaan lapsena, ja elämän kova koulu ei ole erikoistunut noihin, joten puutteita jää. Jos jälkeenpäin ymmärtää vuosien olleen liian villejä, eikö elämän kova koulu ole jotakin opettanutkin?

Monet arkailevat julkaista Facebookissa omia tietojaan, ja tietojenkalastelun lisäksi toinen syu tähän lienee se, että vaikka joku ammatillinen koulutus olisikin takana, se ei ole työllistänyt ja asetelma on vain lisännyt epäluottamusta yhteiskuntaan.

Onko lyöminen aina ainoa vaihtoehto? Tuo asenne taitaa vain tuottaa lisää elämänkoululaisia, kun opetatte pilkan lapsillennekin.
 

Yhteistyössä