Kertokaa, miksi olen ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhauttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhauttaa

Vieras
Olen 167cm ja olen painanut 5 vuotta, lapsen saannin jälkeen, vankkumattomat 76 kg. Sillä mitä syön tai miten liikun, ei tunnu olevan mitään vaikutusta tuohon lukemaan. Syön aika tasan 2000 kaloria päivässä, ja olen nyt puolen vuoden tauon jälkeen alkanut taas harrastaa liikuntaa, 3-5 kertaa viikossa, eri lajeja joogasta kuntosaliin. Ei mitään vaikutusta. Muutaman vuoden harrastin ihan rääkki-urheilulajia, useamman kerran viikossa näännytys-treenejä; paino pysyi samana. Kerran laihduttamalla laihdutin. Hirveällä vaivalla laskin kalorien kulutusta n. 1500 per päivä, ja laihduin kuuden viikon aikana kolme kiloa. Lähdin pitkälle matkalle, jätin kalorilaskurit, ja palasin tuttuun ja turvalliseen 76:n kiloon.

Pointti on siis siinä että EN YMMÄRRÄ. Mun syömisillä ja liikkumisilla ja ravinnolla (kasvispainotteista, paljon kuitua, paljon proteiinia, vähän hiilareita, itse tehtyä, lisäaineetonta) pitäisi TEORIASSA elää toisenlaisessa kropassa! Tapaamani ihmiset eivät esimerkiksi usko mun olevan urheilullinen, ja jos menen uuden tuttavuuden kanssa esim. salille, niin alkavat paapoa kun eivät usko että jaksan tehdä siellä mitään! Ärsyttävää. Kunto siis kuitenkin hyvä, kroppa vaan silkkaa löllöä.... MIKSI? Kertokaa mulle.

Jos mulla olisi varsinaisesti ulkonäköpaineita, niin kai olisin tähän aiheeseen tässä 5:n vuoden aikana jotenkin hartaammin paneutunut. En treenaa laihtuakseni, vaan jaksaakseni arjessa. NYT vasta olen havahtunut siihen, että se vartalo, jonka ehkä etäisesti ajattelin aina tulevan kyllä ajallaan, enkä siksi siitä niin stressannut, ei ole tullutkaan.

...Ja siis eikö toi 2000 kaloria ole ihan kohtuu määrä mulle? Tai kenelle vaan? Tiedän kyllä että kuuriluontoisesti pitäisi syödä vähemmän tiputtaakseen painoaan nopeammin, mutta peilaan nyt tähän viiden vuoden jaksolle. Että kun aina sanotaan että terveet elämntavat, jne. niin mielestäni mulla ON terveet elämäntavat! Mä en keksi mistä karsia, niin että se olisi siis pysyvää, eikä osa jotain projektia. (Painoin muuten hetken jonkun silloin 5 vuotta sitten 89 kiloa, josta nopeasti paino laski näihin mittoihin, ja jäi siihen...)

Syöt liikaa kaloreita. :)

Suosittelen inbody-mittausta, niin saat selville todellisen peruskulutuksen. Netin laskurit näyttää lähes aina reippaasti yläkanttiin...

Itse olen samanpituinen ja paino pysyi KAUAN siinä 75kg, vaikka kiloklubin avulla koitin laihduttaa. Inbody-mittauksessa selvisi, että peruskulutus oli vajaat 1400kcal... Eli 300 kcal vähemmän, kuin kiloklubin mukaan.

Ja ihan helposti saa kalorit vedettyä sinne alle 1500, kun katsoo vähän mitä syö.

Jos mulla olisi varsinaisesti ulkonäköpaineita, niin kai olisin tähän aiheeseen tässä 5:n vuoden aikana jotenkin hartaammin paneutunut. En treenaa laihtuakseni, vaan jaksaakseni arjessa. NYT vasta olen havahtunut siihen, että se vartalo, jonka ehkä etäisesti ajattelin aina tulevan kyllä ajallaan, enkä siksi siitä niin stressannut, ei ole tullutkaan.

...Ja siis eikö toi 2000 kaloria ole ihan kohtuu määrä mulle? Tai kenelle vaan? Tiedän kyllä että kuuriluontoisesti pitäisi syödä vähemmän tiputtaakseen painoaan nopeammin, mutta peilaan nyt tähän viiden vuoden jaksolle. Että kun aina sanotaan että terveet elämntavat, jne. niin mielestäni mulla ON terveet elämäntavat! Mä en keksi mistä karsia, niin että se olisi siis pysyvää, eikä osa jotain projektia. (Painoin muuten hetken jonkun silloin 5 vuotta sitten 89 kiloa, josta nopeasti paino laski näihin mittoihin, ja jäi siihen...)

Kyllä tuo kalorimäärä on kohtuullinen, JOS harrastaa raskasta liikuntaa paljon. Painonpudottajalle ihan liian iso kalorimäärä, paitsi jos laihduttaja on n. 100kg...

Millaista ruokaa syöt ja millaisia määriä? Kokeileppa vaikka viikon verran pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja laskea kalorit. (Ihan siis kannattaa punnita kaikki ruoat ja merkata ylös kiloklubiin.)

[QUOTE="femin";29493288]Syöt liikaa kaloreita. :)

Suosittelen inbody-mittausta, niin saat selville todellisen peruskulutuksen. Netin laskurit näyttää lähes aina reippaasti yläkanttiin...

Itse olen samanpituinen ja paino pysyi KAUAN siinä 75kg, vaikka kiloklubin avulla koitin laihduttaa. Inbody-mittauksessa selvisi, että peruskulutus oli vajaat 1400kcal... Eli 300 kcal vähemmän, kuin kiloklubin mukaan.

Ja ihan helposti saa kalorit vedettyä sinne alle 1500, kun katsoo vähän mitä syö.[/QUOTE]

Ahaa! Olen jotenkin siis fakkiutunut tähän ajatukseen, että kalorini ovat kohdillaan... Joskus nimittäin huvikseni seurasin ihan normisyömisiäni just jonkun kiloklubin avulla kuukauden ajan, ja sain tulokseksi että syön juuri sen verran kuin kulutan minimitempoisena arkipäivänä... Pointtini ei ollut silloin laihduttaa, vaan enemmänkin katsoa, onko normiruokavalioni hyvä, kun oli sellainen olo, että kyllä se varmaan on, mutta halusin vahvistusta asialle.

Ehkä alan seurata annoskokoja.

Ahaa! Olen jotenkin siis fakkiutunut tähän ajatukseen, että kalorini ovat kohdillaan... Joskus nimittäin huvikseni seurasin ihan normisyömisiäni just jonkun kiloklubin avulla kuukauden ajan, ja sain tulokseksi että syön juuri sen verran kuin kulutan minimitempoisena arkipäivänä... Pointtini ei ollut silloin laihduttaa, vaan enemmänkin katsoa, onko normiruokavalioni hyvä, kun oli sellainen olo, että kyllä se varmaan on, mutta halusin vahvistusta asialle.

Ehkä alan seurata annoskokoja.

Juu ja vielä toistan, että älä luota siihen kiloklubin näyttämään kalorinkulutukseen... Se todennäköisesti näyttää väärin.

Inbody-mittauksia järjestetään ihan ilmaisiakin välillä, mutta jos ei ole teidän lähettyvillä lähiaikoina ilmaista mittausta, niin ei kyllä maksa paljoa se maksullinenkaan. :) Ja siinä tosiaan selviää myös lihastasapaino ja saa tietää onko miten hyvässä kunnossa muihin ikäisiinsä verrattuna.

[QUOTE="femin";29493321]Kyllä tuo kalorimäärä on kohtuullinen, JOS harrastaa raskasta liikuntaa paljon. Painonpudottajalle ihan liian iso kalorimäärä, paitsi jos laihduttaja on n. 100kg...

Millaista ruokaa syöt ja millaisia määriä? Kokeileppa vaikka viikon verran pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja laskea kalorit. (Ihan siis kannattaa punnita kaikki ruoat ja merkata ylös kiloklubiin.)[/QUOTE]

Jatkan vielä, että tosiaan en oo erityisemmin laihduttanut, mutta ruokavaliosta hakenut tukea hyvinvoinnille, ja nähnyt paljon vaivaa viilatakseni sitä ITSELLENI SOPIVAAN suuntaan. Tietysti se tarkoittaa paljon kasviksia, paljon vihreitä lehtivihanneksia, vaaleaa leipää minimi, muita hiilareita vähän, proteiinia eläimistä, mutta myös kasviksista, hyviä öljyjä, jne. Pähkinänkuoressa syön niinkuin kaikkien tulisi syödä, (tietyin henkilökohtaisin viilauksin), mutta en juhlatilanteissa tms. kieltäydykkään mistään. Purkista syön tiettyjä vitamiineja ja muita. Ruokailurytmi on kyllä ollut vielä vähän hakusessa, helposti paastoan lounaasta iltaan, ja sitten syön kerralla paljon. Se ei tunnu kehossa hyvältä, olen herkkä suurille annoksille...

Inbody-mittauksen pistän kyllä korvan taakse!

Sä syöt sen verran kun kulutat jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Kun laihdut niin et voi syödä 2000kaloria koska se sopii vain 76kg painoisen sinun energiamääräksi. Ruokavalio millä laihtuu on tavallaan pysyvä jos palaa entisiin määriin niin paino nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29493407:
Sä syöt sen verran kun kulutat jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Kun laihdut niin et voi syödä 2000kaloria koska se sopii vain 76kg painoisen sinun energiamääräksi. Ruokavalio millä laihtuu on tavallaan pysyvä jos palaa entisiin määriin niin paino nousee.

Että ainako pitäisi syödä ihannepainonsa kultuksen mukaan, niin pääsee siihen? Mites ne ''kilot alkoivat lähteä karisten!" -jutut? En ees osaa sanoa mikä mun ihannepaino olisi, tai mihin haluaisin... ei mua niin vaivaa ehkä kuin tuo löllömaha... muu on ihan ookoo, perspektiivistä riippuen jopa mainiota... (Kunhan pohdiskelen tässä.)

Tai siis että edelliseen jargoniini viitaten, oon ehkä turhaan odottanut sitä kehon massan muuttumista. Lihaksia kyllä varmaan on, kun ne käytössä tunnen, mutta läski ei oo tän metamorfoosin myötä kadonnut mihinkään. :D

Että ainako pitäisi syödä ihannepainonsa kultuksen mukaan, niin pääsee siihen? Mites ne ''kilot alkoivat lähteä karisten!" -jutut? En ees osaa sanoa mikä mun ihannepaino olisi, tai mihin haluaisin... ei mua niin vaivaa ehkä kuin tuo löllömaha... muu on ihan ookoo, perspektiivistä riippuen jopa mainiota... (Kunhan pohdiskelen tässä.)

Ei sitä välttämättä kannatakaan etukäteen päättää sitä lopullista painotavoitetta, koska eihän sitä tiedä miltä kyseisessä painossa näyttää, ennekuin on sen saavuttanut.

Itse olen 166cm pitkä ja enimillään painoin 87 kg, nykyään painan 64kg (normitilassa, en nyt kun olen viimeisillään raskaana :D ), mutta edelleen löytyy ihraa. (Käsivarret ja jalat on ongelmakohtia...) Kesällä olisi tarkoitus jatkaa kuntoilua ja painonpudotusta, mutta tietenkin todella hidasta, ettei imetys häiriinny. :) Tavoitepainoa en osaa sanoa, mutta veikkaan, että 60kg taitaa olla maksimi, jos haluan näistä käsivarsista saada kohtalaiset.

Unohda tuollaiset mittarit. Kävin itse samana päivänä kaksi kertaa inbody-mittauksessa ja arvaa mitä? Ekalla kerralla tyhjällä vatsalla rasvaprosenttini oli 22 ja ruokailun jälkeen 34. Eli ihan humpuukia touhua.

Pienennä annoskokoja ja muista syödä parin tunnin välein.

[QUOTE="...";29493555]Unohda tuollaiset mittarit. Kävin itse samana päivänä kaksi kertaa inbody-mittauksessa ja arvaa mitä? Ekalla kerralla tyhjällä vatsalla rasvaprosenttini oli 22 ja ruokailun jälkeen 34. Eli ihan humpuukia touhua.

Pienennä annoskokoja ja muista syödä parin tunnin välein.[/QUOTE]

Höpö höpö. Siitä saat syyttää vain itseäsi, että et osaa ohjeita noudattaa. :) Itse kävin aamulla tyhjällä vatsalla ja rakolla ja varmasti näytti oikein. (Olen käynyt useamman kerran ja tulokset on parantunut kuntoilun myötä)

Mittaukseen vaikuttavat tekijät:
- ei ruokailua mielellään 2 tuntia ennen mittausta
- käy wc:ssä ennen mittausta
- tarkimman painon mittaamiseksi poista isoimmat korut tai vaatekappaleet
- vältä liikuntaa ennen mittausta

Mittauksen estävät tekijät:
- raskaus
- metallinivelet, naulat, yms.
- sydämentahdistin
- amputaatio

Eikös se niin ole, että hoikka kuluttaa vähemmän kuin lihava. Siitähän se paino jojoilu johtuu, kun palataan takaisin siihen vanhaan ruokavalioon ja elimistö kuluttaa luonnollisesti vähemmän kuin ennen.

Mut jos se maha vaa häiritsee niin saako sitä ihan kuntoilulla pinemmäksi. Musta toi on ideaalitilanne jos paino ei nouse tolla ruokavaliolla vaan pysyy samana. Eli ihan pienillä muutoksilla voit huomaamattasi saada pitkällä tähtäimellä painoa pois.

Yhteistyössä