Onko jotkut miehet kykenemättömiä muuttumaan? (siivouksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tooosi väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tooosi väsynyt

Vieras
Onko se vaan niin, että jotkut miehet ei koskaan siivoa vaikka nainen seisois päällään? Että vaikka mieluummin ottavat eron kuin jakavat siivoushommia?

Kakstoista vuotta mä oon kestäny, joko se on riittävän kauan?

Joo, hoitaa välillä viikolla tiskikonetta (ehkä yhtä paljon kuin minäkin), kantaa halot sisään, hoitaa laskujen maksun.
Muut tehtävät aika satunnaisia: putsaa ilmälämpöpumpun, hakee kuormallisen halkoja (1xvuodessa), vaihtaa autojen renkaat ja tekee pientä korjaushommaa autoille. Muuta en nyt saa mieleen.

Minä imuroin, pesen lattian, vessat, pyyhin pölyt, vaihdan lakanat, hoidan pyykin pesun (lähes joka päiväinen show), siistin ja siivoan paikkoja..
Satunnaisemmat jutut mulla: saunan ja suihkutilan pesu (kaamee homma meillä), ovien ja kaapien pesutut ja siivoukset, mitä vaan näitä nyt on..

Ei auta itkut ei raivoomiset. Mies on sitä mieltä, että jotta esim.vois imuroida niin mun täytyy ottaa jotain sen listalta esim.kantaa halot sisään (tietää etten fyysisesti kykene). Sille ei vaan mee järkeen vaikka miten koitan selittää tätä epäyhtälöä...

Onko se vaan lannistuttava? Jäätävä orjaks tai otettava ero. Miten joku voi ajatella asioista noin? Vai oonko minä vinksahtanut niin kuin ukko sanoo?

Käykö mies töissä? Käytkö sinä? Eikö mies oikeasti tuo perheeseen ja parisuhteeseen mitään muuta kuin halot sisään ja siivousinnon määrälläkö kumppanin kelpoisuus mitataan?

Onko tämä taas näitä "kanssasiskoilta tukea oman heikon itsetunnon pönkittämiseen" - ketjuja joissa mammat saavat edes joskus tuntea itsensä paremmiksi kun mollaavat omia tai toisten miehiä?

En usko että se muuttuu, koska ei halua muuttua. Kaksitoista vuotta olet opettanut sitä toimimaan noin...

No käytännön jutuista pystyttekö jostain kohdalta vähentämään työmäärää. Onko pakko siivota niin usein? Olisiko mahdollista käyttää jotain siivouspalveluita tms välillä apuna ettei sun tartte yksin siivota?

Kyllä asiasta keskustella voi mutta epäilen että halutonta ei saa tekemään sellaista mitä hän ei halua tehdä.

AP, aivan kun mun kirjottamia ajatuksia! Olen tänään taas ollut niin raivoissani, kun katselen mieheni eilen jättämiä sotkuja. Olen yrittänyt myös hyvällä ja pahalla. Mutta ei. Vähintään kerran viikossa riitelemme samoista asioista (riippuen kauanko jaksan pitää mölyt mahassani). Välillä hän muuttuu hetkeksi, kun saamme kunnon riidan aikaiseksi. Mutta pian se unohtuu. En siispä usko, että toista voi muuttaa, mutta ainakin me olemme vähän niin kuin umpikujassa, koska en läjään pysty muuttumaan sellaiseksi, että kestäisin hirveetä sotkua. Yhden lapsen kanssa elämämme vielä sujui, koska mulla oli aikaa siivota myös mieheni jäljet, enää aikaa ei ole (ja kaduttaa kun niin monta vuotta niin tein).

Musta miehesi tekee oikeasti paljon eikä olemaan sohvalla makaaja kuten monen muun palstalaisen mies. Mielestäni olet kohtuuton. Ja järjestelet ihan liikaa, jos tuntuu ettet jaksa. Ei sitä saunaa tarvitse olla koko ajan kuuraamassa, samoin kaappeja. Pari kertaa vuodessa suursiivous ja muuten perussiivous on ihan riittävä.

Onhan noita opetustapjoa täällä esitelty. Esim. et korjaa vaatteita lattialta ja pyykkää niitä tai et laita hänelle ruokaa. Jätät siivoamatta koko kodin kuukaudeksi. Katsot milloin häntä alkaa häiritsemään.

Sellaista se on, naisen elämä. Ei ne miehet kuulkaa edes huomaa että joku suihku tai sauna tai kaappien ovet on likaisia. Meillä ei edes huomannut kun vaihdoin verhot olohuoneeseen. :D

Mutta minä olenkin kotona ja mies töissä, joten se on minun tehtäväni pitää tämä huusholli jotenkin siistinä. Sittenkun palaan töihin tilanne vähän muuttuu, mutt silti se olen minä joka pyykit pesen ja ovia putsaan. Sellaista se on.

Miten olet mielestäsi kehittynyt suhteenne aikana epäjärjestyksen ja epäsiisteyden sietämisessä? Vai koskeeko muutoksen tarve vain sitä osapuolta, jonka siisteysvaatimukset ovat väljemmät?

[QUOTE="Wieras";29487632]Sellaista se on, naisen elämä. Ei ne miehet kuulkaa edes huomaa että joku suihku tai sauna tai kaappien ovet on likaisia. Meillä ei edes huomannut kun vaihdoin verhot olohuoneeseen. :D

Mutta minä olenkin kotona ja mies töissä, joten se on minun tehtäväni pitää tämä huusholli jotenkin siistinä. Sittenkun palaan töihin tilanne vähän muuttuu, mutt silti se olen minä joka pyykit pesen ja ovia putsaan. Sellaista se on.[/QUOTE]

Meillä on ihan sama sillä erotuksella, että olen myös töissä. Ei meillä mies kiinnitä huomioita siisteyteen samalla tavoin kuin minä, eikä edes huomaa kun allas on täynnä partakarvoja (multakin kuulemma putoaa sinne välillä hiuksia). En minä paljon enää jaksa siitä sitten lässyttää, viime aikoina vaan yrittänyt kiinnittää miehen huomion siihen, että ne kaapit voi sulkea kun ne kerran avaakin (keittiön, vessan, makkarin... kaikki jää auki).

[QUOTE="zxc";29487630]Onhan noita opetustapjoa täällä esitelty. Esim. et korjaa vaatteita lattialta ja pyykkää niitä tai et laita hänelle ruokaa. Jätät siivoamatta koko kodin kuukaudeksi. Katsot milloin häntä alkaa häiritsemään.[/QUOTE]

Jaa no, kyllä ne vaatteet lattialtakin saa ja ruokaa saa ostettua valmiina kaupasta tai vaikka käy kebabilla. Meillä mies sanoi kerran, kun sanoin etten hänelle ruokaa laita, laita itse kun olen väsynyt. Sanoi, että ostaa sitten jostain. Eikä johdu siitä ettei osaisi vaan koska ei jaksa. Tein sitten sitä ruokaa, että tulee halvemmaksi. Lapsiperheessä ei voi myöskään jättää siivoamatta.

Noo, meillä on nyt 15 vuotta ollut niin, että minä siivoon ja teen kotihommat ja mies tekee korjaus ja autohommat ja oon ihan tyytyväinen. Tosin meillä laitetaankin tavarat aina paikoilleen eikä muutenkaan vallitse mikään kaaos, joten siivous on aika helppo nakki :)

Millainen miehen asunto oli seurusteluaikananne?
Siitähän sen aika hyvin näkee, millainen on miehen siisteyskäsitys. Tai miltä teillä näyttää, kun olet ollut pari päivää poissa kotoa?

Niin Siis käyn töissä kuten miehenikin. Meillä on kaksi lasta ja kolme koiraa. Siivottavaa riittää.
Miehelleni todellakin jää aikaa maata sohvalla.
Olen jo laskenut siivoukset minimiin, mutta silti riittää hommaa. En kuuraakkaan saunatiloja joka viikko, mutta teknisistä syistä (huonot kaadot jne) tilat tulevat epäsiisteiksi todella nopeasti.
Joka viikko teen isomman siivouksen kuten useassa perheessä tapana on. Silloin imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt, pesen vessat jen. Hommaan kuluu useampi tunti. Olen yrittänyt saada miehen ottamaan imuroinnin tai lattioiden pesun hoitaakseen, mutta ei suostu.
Viikolla siis teen vaikka mitä hommia joista en mutise yhtään. Mies käy 2-3xviikossa harrastuksissa ja muutenkin aina löytyy muuta puuhaa (tai vaan sohvalla makaamista). Mulla menee ajallisesti töiden jälkeen ja viikonloppuna tosi paljon enemmän aikaa hommien hoitoon kuin miehellä.
Miehellä olisi kaikenlaista korjausprojektia jonossa, kun talo lahoaa pystyyn, mutta ei hoida edes niitä. Jos hoitaisi niitä niin voisin siivota ihan mutisematta sillä aikaa, mutta ikävä siivota tuntitolkulla kun toinen makaa sohvalla ja räplää puhelinta.

Kaiken mukavan mies olisi valmis jakamaan ja silloin tullaankin hyvin toimeen, mutta kaikki arjen ikävät puolet haluaa luistella mahdollisuuksien mukaan.

[QUOTE="vvieras";29487667] Lapsiperheessä ei voi myöskään jättää siivoamatta.[/QUOTE]Onko tähän jokin muu syy kuin lastensuojeluviranomaisten pelko? Aika monessa perheessä on kuitenkin enemmän tai vähemmän sotkuista. Pääsääntöisesti villakoirat ja levällään olevat legot eivät kuitenkaan aiheuta kellekään vaaraa.

Niin hienosti täälläkin huomaa että nää hommaton vaan naisten vastuulla.. mut kyl mä ainakin olen ihan loppu ja kyllästynyt mieheeni kun hän ei todellakaan tee mitään. No oikei puut kantaa sisälle mut muuten niin hemmetin naurettavaa touhua. Esimerkkinä tänään aamulla keitin miehel kahvit niinkun joka aamu ja hän huomas kahvia ottaessa että maitopurkki vuotaa jostain niin tuli mut sitten herättää että laitan maidon johonkin toiseen astiaan..!!! argh tollanen on todella rasittavaa jo. Ja olen hänen kans puhunu että jos ei muutosta niin sitten ero näyttäis siltä että ero tulee hetkellä millä hyvänsä jo....

Heh, itsekin kauhistelin miten tuttavan luona ei kukaan siivonnut kun olivat ekan lapsen saaneet, nurkat olivat ihan pölyssä. Onneksi pidin mölyt mahassa, itsellä oli ihan samanlaista sitten kun oli oma lapsi.

Meillä ei tosiaan paljoa suursiivouksia pidetä, ehkä se yleissiivous sitten on tehokas. Lattioita en ole pessyt herranaikaan, joskus kun pesin, mies siihen valittamaan, että "tähän lattiaan tarvitaan sellaista ja sellaista ainetta, ja tuohon toiseen sitten sellaista toista, ei tuolla aineella saa pestä mitään, blaa blaa"

Onko tähän jokin muu syy kuin lastensuojeluviranomaisten pelko? Aika monessa perheessä on kuitenkin enemmän tai vähemmän sotkuista. Pääsääntöisesti villakoirat ja levällään olevat legot eivät kuitenkaan aiheuta kellekään vaaraa.

En pelkää viranomaisia. Meillä on yleensä sen verran sotkuista etten kehtaa oikeen edes vieraita kutsua. Villakoirat juoksee lattioilla kiitos koirien, vaikka teen ison siivouksen kerran viikossa ja melkein joka päivä vähän imuroin. Meillä on vanha talo, paljon porukkaa, vähän neliöitä, paljon elämää. Siitä kai kaikki siivouksen tarve ja silti on sotkusta.

Onko tähän jokin muu syy kuin lastensuojeluviranomaisten pelko? Aika monessa perheessä on kuitenkin enemmän tai vähemmän sotkuista. Pääsääntöisesti villakoirat ja levällään olevat legot eivät kuitenkaan aiheuta kellekään vaaraa.

Lapsiperheessä ei voi jättää siivoamatta ei tarkoita sitä, ettei lapsiperheessä voisi olla sekaista. Mutta sinä olet lapseton joten et varmasti tiedä :) Et tosiaan voi pukea niitä lapsia niihin likaisiin vaatteisiin, ainakaan joka päivä. Ja ne lapset suttaa. Meidän vauva suttaa monta bodya päivässä eikä niitä ihan loputtomasti ole. Samoin esikoisen vaatteet. Suttaa ties mitä, niin kyllä sitä pitää pyykkiä pestä. Sitten nuo lattiat. Voisin väittää, että ihan jokaisessa lapsiperheessä käytetään imuria, vaikkei siltä näytä. Ne lelut ei ole vaarallisia, kunhan ovat isoja, mutta vauva pistää suuhun kaiken minkä näkee. Myöskään keittiönpöydällä ei voi yhden päivän jälkeen syödä, kun lapsi on sutannut sen jo puurolla ja monella eri ruoalla ja heitellyt vähän lattialle ja verhoihinkin. Sitä tiskiä tulee paljon ja sitä pitää pestä. Meillä käy vähintään kerran päivässä tiskikone ja silti on pöydällä välillä tiskiä. Villakoiria löytyy varmasti ties mistä ja sängyn ja sohvan alta löytyy ties mitä tavaraa.

Silti edelleen "lapsiperheessä ei voi jättää siivoamatta", viikossa et mahdu sisälle.

Yhteistyössä