Kysyn (taas) vinkkejä miten tuon vauvan saisi nukkumaan yönsä paremmin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pin

Tunnettu jäsen
24.04.2013
5 711
238
63
Helsinki
Tai kerro mitä SINÄ tekisit/kokeilisit.
Ensimmäinen kysymys, voiko vauva olla jotenkin "koukussa" tissiin ja haluta sitä puhtaasti tottumisesta aivan hemmetin monta kertaa yössä ja illassa? Esimerkiksi yli kymmenen kertaa? Pikkuvauvanahan oli hytkyteltävä sylivauva lähes koko ajan, nyt kuitenkin viihtyy jo yksinkin tuossa lattialla leikkimässä, eli ilmeisesti ei silloin ainakaan koske mihinkään. Siksi mietinkin, voisiko nuo illat ja yöt olla jääny niistä pikkuvauva-ajoista jotenkin päälle vai onko ihan kaukaa haettua?

Eli kannattaako mun jotenkin hellästi unikouluttaa ja jos niin mikä olisi paras (hellä) tapa juuri tällaiseen ongelmaan? Vai viittaisiko tämä mahdollisesti johonkin allergiaan tms jonka kohdalla mikä tahansa unikoulu on aika julmaa, jos vauvaan siis sattuu? Tänään kokeilin laittaa ruuan jälkeen vauvan pinnikseen ja menin itse viereen ja pidin kättä siinä ja lauloin/juttelin vauvalle. Vauva vain parkui ja pomppi vihaisesti pinnoja vasten noin tunnin verran jonka jälkeen nostin pois kun ei enää sydän kestänyt sitä. (virhe?)

Joku väläytteli refluksian mahdollisuutta, mutta en usko kun ei ole mitään muita oireita tästä kuin pienet annokset (syö kerralla hyvin vähän) ja itkuisuus joka painottuu etenkin öihin, päiväunikaikoihin ja iltoihin. Ei siis esim pulauttele, nieleskele, yski, haise happamalle tms. Muutenkin ärhäkämpi, mutta ukoisin tämän johtuvan tempperamentista.
Kyselen tästä kuitenkin neuvolassa keskiviikkona lisää.

Enpä arvannut, että mulla voisi olla näin avuton olo koskaan vanhempana, mutta on. Avuton ja tosi epätoivoinen fiilis, tää ei lopu koskaan.

Viimeksi muokattu:
Syökö vauva kokonaismääriltään paljonkin?
Kuinka paljon maitoa kerralla?

Ei syö kauheita määriä koskaan kerrallaan. En kyllä tiedä minkä verran pitäisikään, mutta painokäyrä on mennyt ylös ainakin pari kuukautta joten ei se nälässä voi elää. Laitan ruuan usein pieniin pilttipurkkeihin jossa määrä siis about sama mitä olisi kaupasta ostettunakin ja on ihan vain satunnaisia kertoja syönyt kokonaisen pienen purkillisen kerralla.

En tiedä määrää tietenkään rintamaidosta, mutta kun olen kokeillut pullosta juottaa, juo korkeintaan 80ml, yleensä 60ml tai vähemmän.

Niin ja oleellista ehkä on kertoa, että vauva on pian 10kk ikäinen...

Tää oli tosiaan olennainen tieto. Tossa vaiheessa 10 kertaa yössä herääminen on aika paljon. Unikoulu olisi varmaan ihan hyvä.

Eli valot pois. Syötät kunnolla yöunille käydessä. Pärjää jo yön ilman syömistä. Seuraavan kerran kun herää, annat tutin, jos sitä käyttää tai vain pienesti silität ja sanot "Nyt nukutaan. ". Ekana tai parina ensimmäisenä voi olla parempi, jos sinä nukut sohvalla ja mies hoitaa yöheräämiset. Ettei ole se kiusaus siinä liian tuoksuvana vieressä. Vauvan aamu voi olla jo kuudelta aamulla. Sinne asti kun saat nukkumaan, voit antaa aamumaidon.

Päivällä kannattaa tissittelyt jo jättää pois kokonaan. Noita ilta- ja aamumaitoja voi jatkaa pidempään. Meillä meni aikoinaan viikko tuohon, ja sen jälkeen nukkui hyvin ilman yösyömisiä. Varaudu aluksi kestämään huutoa. Helpoimmalla pääsette, kun et anna periksi alussa.

Tää oli tosiaan olennainen tieto. Tossa vaiheessa 10 kertaa yössä herääminen on aika paljon. Unikoulu olisi varmaan ihan hyvä.

Eli valot pois. Syötät kunnolla yöunille käydessä. Pärjää jo yön ilman syömistä. Seuraavan kerran kun herää, annat tutin, jos sitä käyttää tai vain pienesti silität ja sanot "Nyt nukutaan. ". Ekana tai parina ensimmäisenä voi olla parempi, jos sinä nukut sohvalla ja mies hoitaa yöheräämiset. Ettei ole se kiusaus siinä liian tuoksuvana vieressä. Vauvan aamu voi olla jo kuudelta aamulla. Sinne asti kun saat nukkumaan, voit antaa aamumaidon.

Päivällä kannattaa tissittelyt jo jättää pois kokonaan. Noita ilta- ja aamumaitoja voi jatkaa pidempään. Meillä meni aikoinaan viikko tuohon, ja sen jälkeen nukkui hyvin ilman yösyömisiä. Varaudu aluksi kestämään huutoa. Helpoimmalla pääsette, kun et anna periksi alussa.

Okei, pitää odotella että mieheni tulee kotiin 4pv päästä.
Luulen, että se kestää paremmin koska mä en kykene siihen selvästikään. Tuttia ei syö, vaikka olen yrittänyt tyrkyttää. Tästä viisastuneena tyrkkään mahd seuraavalle vauvalle synnärillä sata tuttia suuhun ettei vaan pääse kuvittelemaankaan, että ilman tuttia voisi elellä...

Okei, pitää odotella että mieheni tulee kotiin 4pv päästä.
Luulen, että se kestää paremmin koska mä en kykene siihen selvästikään. Tuttia ei syö, vaikka olen yrittänyt tyrkyttää. Tästä viisastuneena tyrkkään mahd seuraavalle vauvalle synnärillä sata tuttia suuhun ettei vaan pääse kuvittelemaankaan, että ilman tuttia voisi elellä...

Meillä esikoisen kanssa yli 10 vuotta sitten käytiin läpi parin-kolmen yön taisto (ei siis sen kauemmin kestänyt oppia uudelle linjalle), mutta se kannatti todella! Saimme kaikki nukkua siitä eteenpäin rauhassa parilla herätyksellä yössä 10 herätyksen sijaan.

[QUOTE="Kukka";29473609]Meillä esikoisen kanssa yli 10 vuotta sitten käytiin läpi parin-kolmen yön taisto (ei siis sen kauemmin kestänyt oppia uudelle linjalle), mutta se kannatti todella! Saimme kaikki nukkua siitä eteenpäin rauhassa parilla herätyksellä yössä 10 herätyksen sijaan.[/QUOTE]

Eli tästä päätellen kyse voi olla ihan pelkästään tottumisestakin.

meillä oli samanlainen tilanne vauvan ollessa myös n. 10kk.

Yöt meni todella levottomiksi ja tissillä vaan riehui ja räyhäsi. Ei syönyt juurikaan, joten vieroitettiin yöimetyksestä. Nukuin n. vkon ajan eri huoneessa, mies hoiteli itkut ja heräämiset. ekana yönä poika itki kymmenisen minuuttia raastavasti, mutta pysyin lujana.. Kolme yötä taisi heräillä ja sitten helpotti!

Mielenlujuutta ja hyviä hermoja! Sopikaa miehen kanssa etukäteen miten toimitte. Preppaa siis miehesi myös hyvin.

Tsekkaa Maitolaituri -saitilta vinkkejä vieroitukseen!

[QUOTE="Kukka";29473609]Meillä esikoisen kanssa yli 10 vuotta sitten käytiin läpi parin-kolmen yön taisto (ei siis sen kauemmin kestänyt oppia uudelle linjalle), mutta se kannatti todella! Saimme kaikki nukkua siitä eteenpäin rauhassa parilla herätyksellä yössä 10 herätyksen sijaan.[/QUOTE]

Sama juttu oli meillä 8 kk vauvan kanssa. Heräili ihan jatkuvasti, ekan kerran lopulta jo tunti nukahtamisen jälkeen. Päiväunia nukkui kyllä yli 3 h kerralla :)

Mutta tosiaan, meilläkin isä hoiti vauvaa pari yötä. Minä nukuin toisessa huoneessa. Olimme sopineet, että viiden jälkeen kun vauva herää saa ensimmäisen kerran maitoa. Yleensä silloinkin jatkoi unia vielä pari tuntia. Itse saatoin jo välillä nousta sitten ylös. Vauva meni nukkumaan klo 20 maissa.

Päiväimetyksiä minä jatkoin ihan normaalisti ja imetinkin sitten vauvaa 1 v 3 kk ikään saakka.

Kaikki meni tosi hyvin, parin yön jälkeen vauva nukkui sujuvasti 5.30-06 asti ja meidän elämänlaatu parani huimasti! Siitä lähtien lapsi on nukkunut täydet yöt muutamia sairasteluja tms lukuunottamatta. Nyt hän on 2 v 3 kk.

Tsemppiä! Öisin valvoessa tulee kyllä kaikkein epätoivoisin ja avuttomin olo. <3

Mielenlujuutta ja hyviä hermoja! Sopikaa miehen kanssa etukäteen miten toimitte. Preppaa siis miehesi myös hyvin.

Me tehtiin muuten myös kirjalliset ohjeet miehelle vauvan yöhoitoon :) Hän itse halusi että on jotain mitä tuijottaa kun yöllä ihan sekaisin :) En nyt muista enää tarkalleen mitä siinä oli, mutta ainakin että valot pitää pitää pois päältä, anna tutti, hyssyttele kun vauva makuulla omassa sängyssä, älä ota syliin ennen kuin on itkenyt x minuuttia (ettei vauvaa herätä turhaan jos nukahtaisikin itsestään nopsaan)...

Lisäksi mies halusi pitää kirjaa ajoista jolloin vauva oli ollut hereillä, jotta olisi helpompi sitten seurata edistystä yö yöltä.

Tulee mieleen meidän keskimmäinen. Kun ei noita yösyöntejä alkanut lopettaa kuten kaikki muut meillä, tarjosin yöllä vain pelkkää vettä, niin vajaassa viikossa loppui nuo yösyönnit.

Jostain netistä silloin luin, että yösyöjien kanssa kannattaa panostaa tosi reiluun aamusyömiseen ja panostaa siihen sen sijaan, että tarjoaisi ison iltapalan. Tuostakin oli apua, vaikka ihan hullulta kuulostaakin.

Kyllä tuo kovasti kuulostaa vain opitulta tavalta. Toinen mitä kannattaa tehdä, on laittaa vettä tuttipulloon ja sitten jos yöllä vaatii jotain imettävää, antaa sitä. Kun vauva tajuaa, että sitä maitoa ei ole saannillaan, niin loppuvat luultavasti nuo maidon huutelut.

Mutta tosiaan teidän tilanteessa antaisin miehen, jos vain siihen pystyy ja kykenee ;) , pitämään unikououn, koska vauva pitää sua maitobaarina, niin ei varmasti herkästi luovu siitä tissistä.

meillä oli samanlainen tilanne vauvan ollessa myös n. 10kk.

Yöt meni todella levottomiksi ja tissillä vaan riehui ja räyhäsi. Ei syönyt juurikaan, joten vieroitettiin yöimetyksestä. Nukuin n. vkon ajan eri huoneessa, mies hoiteli itkut ja heräämiset. ekana yönä poika itki kymmenisen minuuttia raastavasti, mutta pysyin lujana.. Kolme yötä taisi heräillä ja sitten helpotti!

Juu näin me varmaan toimitaan, kunhan poissuljetaan kaikki mahdolliset allergiat refluksiat ja mitä niitä nyt ikinä onkaan. Helmikuulle lääkäriaika ja siitä sitten vielä pitää saada lähetteet jne. Neuvolassa juuri käytiin ja nyt vaan itkettää, kaikki jotenkin purkautuu. Terkka ehdotti myös ihan kunnon unikoulua jonne lapsi siis jätetään, mutta se kuulosti niin kauhealta ettei se ainakaan ole vaihtoehto. Mä olen ainakin niin paska etten kykene mihinkään unikouluhommiin, mutta mies kykenee.

Yhteistyössä