Kun sormiruokailu menee liian pitkälle...*puistatus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nähtyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nähtyä

Vieras
Käytiin eilen ravintolassa lounaalla ja naapuripöytään tuli pariskunta noin 1,5-vuotiaan lapsensa kanssa syömään. Lapsi istui syöttötuolissa pöydän päässä.
Hänelle laitettiin lautaselle jotain purkkiruokaa ja kun äiti kääntyi, lapsi iski kätensä siihen mössöön ja alkoi syödä. Ajattelin että kunhan äiti kääntyy takaisin, putsaa lapsen kädet ja alkaa syöttää, mutta ei...laittoi lapselle kaukalon leuan alle ja alkoi syödä omaa salaattiannostaan. Lapsi siis veteli sitä purkkiruokaa käsin lautaselta ja äidistä ja isästä se oli ihan suotavaa ja normaalia, söivät ihan muina miehinä vieressä.

Yök sanon minä. Ymmärrän sormiruokailun tiettyyn rajaan saakka, tokihan lapsi syö käsineen leipää ja vesimelonia ja muuta mutta ei nyt sentään sosetta sentään. Ja sitten lapsi lähmi niillä soseisilla käsillään pöytäliinat ja syöttötuolit. Puistatus sentään. Eikä niitä käsiä muuten pesty ennen ruokailua :O

Ei ollut ihan ruokahalua herättävä näky.

Helpostipa ap hermostuu. Mitä väliä, kädet tai lusikka, sotkua syntyy, jos taapero syö itse. Ja jännä, että sen ÄIDIN olisi pitänyt syöttää. Kun taaperolla oli tekemistä, sai vanhemmatkin syödä rauhassa.

Helpostipa ap hermostuu. Mitä väliä, kädet tai lusikka, sotkua syntyy, jos taapero syö itse. Ja jännä, että sen ÄIDIN olisi pitänyt syöttää. Kun taaperolla oli tekemistä, sai vanhemmatkin syödä rauhassa.

Kotona jokainen saa lähmiä soseet pitkin pöytäliinoja ja tuoleja jos haluaa, mutta kyllä julkisella paikalla pitää osata käyttäytyä, tai ainakin yrittää minimoida sotku.
Ja tuskin lasta syöttävän ihmisen sukupuolella on väliä, pääasia että homma hoituu mahdollisimman siististi.

• Tykkää
Reactions: Porho ja ilaria
Kukin tyylillään, mutta mitään normaalia sormiruokailua ei ole se, että 1,5 -vuotias ylipäätään syö purkkiruokaa. Konseptin mukaista sen sijaan olisi ollut antaa vanhempien annoksesta jotain normaalia ruokaa lapselle tai tilata tälle oma pieni lastenannos.

Hih, mutta mietippä aloittaja kun töissä joku intialainen ukko lämi riisiä ja jotain currysoosia käsin naamaan.. mietin että mahtaako tuo ees pestä käsiään ruokailun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä töissä;29471735:
Hih, mutta mietippä aloittaja kun töissä joku intialainen ukko lämi riisiä ja jotain currysoosia käsin naamaan.. mietin että mahtaako tuo ees pestä käsiään ruokailun jälkeen.

Ei niin mieltäylentävä näky tuokin varmaan :(
Ihan oikeastiko tuo on jonkin mielestä ok? Ravintolassa? Voi aikoja voi tapoja...

Itse näin vastaavan tapauksen Raxissa, lapsi syyti ruuat tosin suunsa sijasta lähinnä pöydälle, tuoleille ja lattialle ja pizzaa märsyävä äiti haki aina vaan lapselle uuden lautasellisen. Jäi muuten jumalaton sotku, eivät vieneet edes lautasiaan ruokailun jälkeen pois. Eivätkä tosiaankaan siivonneet "sormiruokailunsa" tuloksia lattialta >.<

Siis sori nyt vaan, mut mikä sä olet siinä arvostelemaan?! Siis ÄIDINKÖ tehtävä se on muka lasta syöttää? Kuka sitten pitää huolta siitä ettei äidin couscoussalaatin kananpojan broilerifileet pääse jäähtymään ja huolella valittu länsi-ranskalainen sauvignon blanc lämpenemään? Ja mitä se sinäkin tiedät racnéfeltin kasvatuspedagogiasta? Etkö tiedä että nykyinen liberaali-behavioristinen näkemys jopa vaatii lapsen itse-oppimista ja kongnitiivis-rationaalisen toimintakyvyn subjektoitumista teoin eikä käsitten. Lapsen pitää siis saada toimia juuri noin.

Siis sinunlaisesi kivikautiset "kasvattajat" ovat niitä: kirves ja rätti. Älä sä oikeasti tule arvostelemaan asiasta jotain tietäviä, vaan pysy kiltisti siellä Hiivakosken aikuisopiston sormimaalauskurssilla. Mä olen sentään tsadist ja tsadi on hesas! Että näin.

Minusta sormiruokailun edelle pitäisi mennä, että ravintolassa syödään siististi, voihan se lapsi sielläkin sormiruokailla vähemmän sottaavalla ruualla, mutta ei nyt soseita käsin syödä muutenkaan! Vai syökö ne vanhemmatkin esim. Jogurttia suoraan pöydältä käsin lättöstämällä? Kotonaan sotkekoon jokainen niin paljon kuin lystää, mutta silloin kun ollaan "ihmisten ilmoilla", niin kyllä on otettava muutkin ihmiset huomioon, eikä vaan se, että perkules meidän homo-petteri sormiruokailee vaikka missä oltais.. Ihme touhua. Ja meneekö se lapsi siitä pilalle, jos joskus vanhemmat syöttää, mureneeko ideologia totaalisesti? Huoh.

Toivottavasti lapsi pääsee syksyllä päiväkotiin opettelemaan tapoja, jos omat vanhemmat eivät viitsi opettaa. Tuon ikäisen pitäisi osata syödä itse lusikalla, jos on sitä saanut kotona harjoitella äidin tai isän kanssa.

Musta oli ihan ok että lapsen annettiin syödä itse mutta miksi ihmeessä hänelle ei annettu lusikkaa?! Mä oon antanu lapsille aina lusikan ja syövät sillä ensin mitä syövät, annan sitten toisella lusikalla lisäksi jos ei lapsen tahdilla meinaa suuhun kulkeutua.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29476291:
miksi vahtaat naapuri pöytiin

En ole ap, mutta vastaanpa silti. Ravintolassa ruoka maksaa summan X, koska siihen kuuluu ruoan lisäksi palvelu ja ilmapiiri. Ei varmaankaan ole tarvetta "vahdata" naapuripöytiä mikäli ruokailu niissä sujuisi kuten ravintolassa sen voi olettaa sujuvan. Mutta mikäli se kiinnittää huomion, niin asiakas ei saa sitä mistä maksaa: ilmapiiri. No yksinkertaisempi keskustelija toki väittäisi että no jos asia olisi toisin, niin sitten se perhe ei saisi haluamaansa ilmapiiriä kun lasta pitäisi kasvattaa ruokailun ohessa. Niin... no mutta kun vaikka minäkin maksan bussikyydistä vitosen, se ei tarkoita että voin heiluttaa rintojani vasten tuulilasia ja laulaa beatlesin kappeletta "free as a bird". On nimittäin olemassa normit ja säännöt. Bussissa istutaan paikoillaan vaatteet päällä ja ravintolassa syödään siististi haarukalla ja veitsellä. No toki tämä ei taaskaan jonkun äitee-hahmon päähän mahdu.

Meillä annettiin tuon ikäiselle lusikka ja sillä sai kauhoa ja kyllä se ruoka välillä sormilla meni suuhun mutta pääasia että meni. Turha tuon ikäistä on syöttää, meillä tosin ei ole se siististi syöminen pääasia vaan se että lapsi syö, ei se ole kauhea urakka pyyhkiä ne lapsen jäljet ennen lähtöä.