Kouluissa aiotaan lopettaa kirjoittamisen opettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uhkakuvia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29466325:
Oletteko edes nähneet, millaista nykyajan "kaunokirjoitus" on? Lähinnä tekstausta, jossa kirjaimet yhdistetään viivoilla.

No luulis, ettei sen oppiminen sitten ole vaikeaa.

Soisin kaunokirjoituksen opetuksen jatkuvan.

Eikö muka riitä, että osaa yhdenlaisilla kirjaimilla kirjoittaa? Kuinka moni käyttää nykypäivänä kaunoa?

Ja minun nykyinen tekstaukseni on hyvin lähellä sitä nykyistä kaunokirjoitusta. Syheröä ei kyllä nykypäivän kouluissa ole ollut vuosiin. Lapset ei kyllä anopin kaunosta mitään selvää, tosin minullakin tuottaa ongelmia siitä käsialasta saada selvää. Hänellä on sitä wanhaa kaunoa, itse olen vanhan kaunon koulussa oppinut.

Jep, käsialan opetus ns. kaunokirjoituksen opetus siis poistuu, mutta tekstaamaan opetellaan edelleen. Ja sanottiinhan siinä, että kaunosta luopumisella vapautetaan aikaa mm. lukutaidon opettamiseen.

Ihan ok. Rumaahan se tekstaus on mutta kuka olisi meistä valmis joihinkin koukeroihin joita opetettiin meille 70-ja 80-luvuilla?

Se mua surettaa että meidän koululaisen ope ei valvo millaisia numeroita muksut raapustaa matikankirjaan. Kun joskus sanon että ei sillä kynällä tarvitse painaa hiki hatussa, kynän voi jopa terottaa ja numerot ei saa pomppia, niin lapsi sanoo "ei näitä valvota!" Joko hän on oikeassa tai sitten huijaa. Mun koulussa kiinnitettiin huomiota siihen että numerot kirjoitettiin selkeästi ja nätisti.

Viimeksi muokattu:
Meille ei opetettu koulussa tekstauskirjaimia. Vain isot kirjaimet ja kaunokirjoitus. Opettelin tekstauskirjaimet sitten itse. En käytä kaunokirjoitusta ikinä, vaan tekstauskirjaimia.

Ihan ok. Rumaahan se tekstaus on mutta kuka olisi meistä valmis joihinkin koukeroihin joita opetettiin meille 70-ja 80-luvuilla?

Se mua surettaa että meidän koululaisen ope ei valvo millaisia numeroita muksut raapustaa matikankirjaan. Kun joskus sanon että ei sillä kynällä tarvitse painaa hiki hatussa, kynän voi jopa terottaa ja numerot ei saa pomppia, niin lapsi sanoo "ei näitä valvota!" Joko hän on oikeassa tai sitten huijaa. Mun koulussa kiinnitettiin huomiota siihen että numerot kirjoitettiin selkeästi ja nätisti.

Kyllä tuo nykykauno on tekstaustakin rumempaa.

Ja taitaa olla ihan opettajakohtaista, miten noita numeroita ja kirjaimia valvotaan. Meidän lapsilla on parissa eri koulussakin kiinnitetty paljon huomiota siihen, miten siististi ne tehdään. Etenkin alakoulun ensimmäisinä vuosina niihin on kiinnitetty erityisesti huomiota, kun ne silloin kerralla oppii kunnolla, niin jatkossakin ovat yleensä hyvässä hallussa.

Kyllä meillä tulee pojan opettajalta palautetta kynänjäljestä. Luulisi opeakin kiinnostavan, jos kirjaimet ja numerot on siististi piirrettyjä, eihän niistä tahdo saada selvää, jos antaa tehdä mitä sattuu töhryä. Miten arvostelet sellaisen aineen, tai jonkun kokeen, jos teksti on pelkkää suttua?

Jälleen kerran loistavaa uutisen tulkintaa. Siitä hyvästä ap:lle :flower: Vitsinki murjaasit heti alkuun, mutta siitä et saa kukkia koska oli niin huono vitsi. :(

No hyvä juttu jos niitä kirjaimien ja numeroiden siisteyttä vielä valvotaan. On paljon mahdollista että mun muksulta on se open huolellisuusohje mennyt ohi korvien, sillä on vähän taipumusta sellaiseen...:)

En tiedä että vaikuttaako huolellisuus numeroiden piirtämisessä matikan arvosanaan, ja onko koskaan vaikuttanut? Eli jos kokeet on kymppi ja osallistuminen samoin, niin voiko miinusta tulla suttuisista numeroista?

Eihän toi nykypäivän kaunokirjoitus ole lähimainkaan sitä koukeroista kieli todellakin keskellä suuta tehtyä kirjoitustyyliä, mitä itse ehti opettelemaan koulu- uraa aloitellessaan.

Mun mielestä aika jonnin joutava juttu lähteä poistamaan opetuksesta, koska aika simppelistä asiasta loppujen lopuksi kyse ja harjoitteet tukevat, kuten tuossa uutisessakin mainittiin, hienomotorisia taitoja. Ja kun on kerran oppinut kunnolla, niin siitä on helppo tuonnempana siirtyä siihen sujuvaan oikein hallittuun kirjoitettuun tekstauskäsialaan.

Meidän koulussa kiinnitetään käsialaan kovastikin huomiota. Mun mielestä hyvä asia, sillä jos et osaa käyttää oikein kynää vaan jälki on epäsiistiä ja suttuista, niin et saa itseäsi selkeästi ilmaistuksi. Jos opettaja joutuu arvailemaan numeroita tai kirjaimia, niin et todellakaan saa kokeesta/aineesta hyvää numeroa eikä se huolellisuuskaan siinä loista.

[QUOTE="Valma";29466687]Minä ainakin tarvin kaunoa päivittäin. Nimittäin kun kirjoitan allekirjoituksen.[/QUOTE]

Ja lähes 80 vuotiaan appiukon allekirjoitus on aina ollut tekstausta :D

Ja osa vetää vain jonkun koukeroisen viivan, mistä ei kyllä mitää selvää saa.

Tämähän on täysin looginen askel. Koska maahanmuuton myötä yhä suurempi osa Suomessa asuvista aikuisista ei osaa lukea ja kirjoittaa (kotimaassa ei ollut kouluja), niin rasisminvastaisuuden nimissä myöskään valtaväestö ei saa sitä osata.

Kiitos jälleen kerran vihreät ja rkp!

Esillä on ollut myös, että käsinkirjoittaminen koulussa lopetettaisiin, ei siis pelkästään kaunokirjoitusta.

No just. Äsken just kirjoitin miehelle kauppalistan. Olisi ollut paljon hankalampi laittaa tekstaria. Ja mitäs jos tulee kunnon sähkökatkos?

Yhteistyössä