Mitkä ammatit ovat kadonneet?

• Viestiketjun aloittaja katoava
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Jos mietin töitä, joita itse olen nuoruudessani tehnyt sairaalassa ja joita ei enää ole (saattaa vielä jossain sairaalassa olla), niin
- röntgenkuvien kehittäjä
- potilasemäntä
- aulavahtimestari
- lähetti
- kylvettäjä

Monessa röntgenissä tekstinkäsittelijät on jo korvattu radiologien käyttämillä puheentunnistusohjelmilla.

"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29462626:
Jos mietin töitä, joita itse olen nuoruudessani tehnyt sairaalassa ja joita ei enää ole (saattaa vielä jossain sairaalassa olla), niin
- lähetti
lähettejä on ainakin vielä tuossa lähistöllä aluesairaalassa.

Itsekin joskus niitä hommia tein :)

[QUOTE="vieraana";29463010]lähettejä on ainakin vielä tuossa lähistöllä aluesairaalassa.

Itsekin joskus niitä hommia tein :)[/QUOTE]

Joo, mäkin näin lähetin viime sunnuntaina päivystyksessä, kun siellä tytyn kanssa lääkärille pääsyä venailtiin.

"Jaajaa"
[QUOTE="Vieras.";29463432]Kylvettäjä tuli mieleen, itsekin sitä olen tehnyt.
Kerroshoitaja korvattu sol-firman työntekijöillä.[/QUOTE]

Mun työpaikassa on kylvettäjä/saunottaja, ei tee muuta.

"elli"
Etlan mukaan 10 uhatuinta ammattia ovat

1. Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät

2. Tallentajat

3. Valokuvatuotteiden valmistuksen prosessityöntekijät

4. Huolitsijat, tulli- ja laivanselvittäjät

5. Kirjanpidon ja laskentatoimen asiantuntijat

6. Pakkaus-, pullotus- ja etiketöintikoneiden hoitajat

7. Luokittelijat ja laaduntarkkailijat

8. Asianajosihteerit

9. Mallit

10. Palkanlaskijat

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288641901750.html

"mie"
Kyllä sairaaloissa on edelleen lähetti ja vahtimestari joka istuu aulassa, ehkä niiden nimike vaan on toinen.
Sen tiedän että sihteerin töitä ja vakansseja on nykyään paljon vähemmän koska melkein kaikki kirjoittaa kaiken itse tietokoneella. työ on ainakin muuttunut melkolailla.

Rakennusten sähkökarttoja ei enää piirretä käsin kuten ennen joten se ammattikunta on vissiin hävinnyt.

Pelkkiä kätilöitä ei vissiin enää kouluteta vaan aina on sairaanhoitajan pohjakoulutus nykyään. Samoten lastenhoitajan koulutusta ei enää ole vaan on aina lähihoitajan koulutus ja suuntautuminen lapsiin.

Jos jossakin on vielä kylvettäjiä niin varmaan eläkkeelle kun jää ei uutta kylvettäjää enää oteta.

Joku sanoi ettei muka hovimestareita enää olisi? No ei varmaan kenelläkään kotona palvelijana mutta kaikissa paremmissa ravintoloissa on kyllä hovimestari.
Nuo nyt tuli mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29462626:
- röntgenkuvien kehittäjä
- potilasemäntä
- aulavahtimestari
- lähetti
- kylvettäjä

Monessa röntgenissä tekstinkäsittelijät on jo korvattu radiologien käyttämillä puheentunnistusohjelmilla.
XD on aulassa vaksi :D tai sitten mää puhuin kummituksen kanssa :D
kylvettäjän hommaa hoitaa nykyään vissiin lähärit ( mutta kylvettäjä kylvettäjiä ei ole).

Miten mallit on tuolla listalla? Kukas niitä vaatteita sitten catwalkeilla esittelee, robotit? Vai loppuuko koko haute couture kulttuuri?

Itse tiedän ainakin että hevosmiehiä ei ole enää armeijassa.
Ennen oli myös sellaisia kuin latojia kirjapainoissa, sellasia jotka laitto ne metaliset painokirjaimet paikoilleen.
KartanPIIRTÄJIÄ ei enää ole.
Meinasin sanoa ettei oo enää puoskareita, mutta vastahan se Laihokin kärähti laittomasta lääkärintoimesta ;)
Höyryveturin hiilimiehiä ei enää ole.
Eikä tukkijätkiä.
Paimenia.
Konekirjoittajia.

vierass
Lossikuskit alkaa olla vähissä. Vielä niitä on, mutta eipä monta. Ja onkohan majakanvartijoita enää ollenkaan? Konekirjoittajia ei taatusti ole.

Ammattinimikkeistä en tiedä, mutta ennen oli kaikenmaailman tsuppareita, apupoja ja -naisen töitä, joista saattoi työuran aloittaa. Nyt sellaisia ei enää ole, kun toimenkuvia yhdistellään ja jäljelle jäävät työntekijät saavat hoitaa entisten töitä.

Lossikuskit alkaa olla vähissä. Vielä niitä on, mutta eipä monta. Ja onkohan majakanvartijoita enää ollenkaan? Konekirjoittajia ei taatusti ole.

Ammattinimikkeistä en tiedä, mutta ennen oli kaikenmaailman tsuppareita, apupoja ja -naisen töitä, joista saattoi työuran aloittaa. Nyt sellaisia ei enää ole, kun toimenkuvia yhdistellään ja jäljelle jäävät työntekijät saavat hoitaa entisten töitä.

*Konekirjoituksesta päivää* :D no virallinen titteli on nykyään th:n tekstinkäsittelijä mutta kyllä ne lekurit tituleeraa vieläkin konekirjoittajiksi meitä :)

Kohta katoaa metrojunien kuljettajat. Automaatti hoitaa, Tekeekö kenenkään mieli junaan jos ei ole kuljettajaa?
Harventuneita ja kohta katoamassa:
-talonmies
-kuorma-auton apumies
-palkanlaskija
-kortistonhoitaja
-sähkömittarin lukija
-liikennepoliisi ( se huitoja risteyksissä)
-paikannäyttäjä (leffat)

Yhteistyössä